Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jugend skrev:
fortfarande ha stenhuggare som hugger ut stenen själva.
Vilket vi har.
 
Mikael_L
Nu högg han, jugend, i sten . :cool:
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fast jag håller med Morten där.
Marknadsekonomi har inte bara fördelar ...

Är du av annan åsikt?


Även om jag tycker att marknadsekonomin har många förtjänster, så tycker jag dock att den strandar hårt i vissa aspekter.
Det här är ju inte en ny diskussion direkt; http://en.wikipedia.org/wiki/The_Iron_Law_of_Wages .

Vi står inför en andra automatisering. Vid den förra (när jordbruket industrialiserades) så blev 20-25% av arbetskraften överflödig i Sverige. Vi kunde dock lösa det den gången genom att skeppa över dem till Minnesota. Nu när vi står inför den andra vågen, när "tankejobben" sätts under allt hårdare press, så är frågan vad vi skall göra. Minnesota är, om inte fullt, så iaf fullt i bemärkelsen att de inte vill ha fler folk.

Så hur omfördelningen av medel skall gå till är en bra fråga. Att vi kan fortsätta den inslagna vägen, där allt mindre del av befolkningen har/får en allt större del av kakan, är uteslutet i det långa loppet. I USA så har 20% av befolkningen 84% av tillgångarna. I Sverige så har de 36%, så det finns helt klart utrymme uppåt. Om vi vill undvika ett samhälle som exv. det som Marshall Brain målade upp (http://www.marshallbrain.com/manna1.htm) så behöver vi tänka om vilket system vi skall ha för fördelningspolitik. "Ren" kapitalism, verkar fungera lika bra som "ren" kommunism, så det krävs något "annat". Detta kommer säkert att ha inslag av båda i utförande, men filosofiskt så behöver det vila på (delvis) andra grundvalar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Nu högg han, jugend, i sten . :cool:
Onekligen! :D
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Det här är ju inte en ny diskussion direkt; [länk] .

Vi står inför en andra automatisering. Vid den förra (när jordbruket industrialiserades) så blev 20-25% av arbetskraften överflödig i Sverige. Vi kunde dock lösa det den gången genom att skeppa över dem till Minnesota. Nu när vi står inför den andra vågen, när "tankejobben" sätts under allt hårdare press, så är frågan vad vi skall göra. Minnesota är, om inte fullt, så iaf fullt i bemärkelsen att de inte vill ha fler folk.

Så hur omfördelningen av medel skall gå till är en bra fråga. Att vi kan fortsätta den inslagna vägen, där allt mindre del av befolkningen har/får en allt större del av kakan, är uteslutet i det långa loppet. I USA så har 20% av befolkningen 84% av tillgångarna. I Sverige så har de 36%, så det finns helt klart utrymme uppåt. Om vi vill undvika ett samhälle som exv. det som Marshall Brain målade upp ([länk]) så behöver vi tänka om vilket system vi skall ha för fördelningspolitik. "Ren" kapitalism, verkar fungera lika bra som "ren" kommunism, så det krävs något "annat". Detta kommer säkert att ha inslag av båda i utförande, men filosofiskt så behöver det vila på (delvis) andra grundvalar.
Komplicerad fråga. Men frågan är om det verkligen blir så att man kommer att ha mindre och mindre behov av anställda? Jag tror inte att det behöver vara så. Man ser ju flera initiativ som pekar på att människor vill ha fler val, fler icke stordriftval. I alla fall i ett land som Sverige.

Det är självklart att man måste ha en vettig fördelningspolitik. Problemet är bara hur man överbygger den stora skillnaden i konkurrenskraft som man har idag mellan olika skikt. Det skapar i sig stora klyftor tror i alla fall jag. Och skillnaden är idag till viss del mer rättvis. Utbildning är öppen för alla tex. Chansen att studera i efterhand finns tillgänglig och så vidare.

Sedan tror jag att man måste i ett samhälle höja upp andra saker än rent materiella. Det gör man inte idag. Den komponenten tror jag man måste ha i ett kapitalistiskt system, och den har vi dessvärre släppt. Man ställer väldigt eller mer mindre inga krav på den som har en förmögenhet idag.
 
Jugend skrev:
Komplicerad fråga. Men frågan är om det verkligen blir så att man kommer att ha mindre och mindre behov av anställda? Jag tror inte att det behöver vara så. Man ser ju flera initiativ som pekar på att människor vill ha fler val, fler icke stordriftval. I alla fall i ett land som Sverige.
Gör vi verkligen det? Är det inte som all så kallad "insourcing", dvs bara en rännil som rinner tillbaka jämfört med floden som flyter ut? Eftersom jag själv inte ser några tecken på att vi vill ha fler icke stordriftsval, tvärtom, så är jag mycket intresserad av statistik eller exempel. Vilket område vi nästan väljer så är det *mer* automatiserat idag än för tjugo år sedan. (Ingen bakar bröd hemma längre, man skär inte ens upp limpan själv, utan den kommer skuren i påsen...)

Jugend skrev:
Det är självklart att man måste ha en vettig fördelningspolitik. Problemet är bara hur man överbygger den stora skillnaden i konkurrenskraft som man har idag mellan olika skikt. Det skapar i sig stora klyftor tror i alla fall jag. Och skillnaden är idag till viss del mer rättvis. Utbildning är öppen för alla tex. Chansen att studera i efterhand finns tillgänglig och så vidare.
Det är två saker egentligen. Skillnaden i konkurrenskraft här är den mellan maskiner och människor... Och då kommer jag alltid att sätta mina pengar på maskinerna. :) Det är iaf det jag tycker vi skulle göra. Finns mycket annat att arbeta med än att "skyffla skit".

Vad gäller utbildning så är trenden i världen den motsatta. Mer och mer utbildning kostar *mer* pengar (I Storbritannien så införde man höga terminsavgifter t ex), vi har hört samma tongångar i Sverige av den nuvarande regeringen (men de har varit tysta om det de senaste åren). Men även utbildning som lösning är ett problem. Dels har vi alla de som inte "går" att göra civilingenjörer av, dels så utbildar vi redan fler civilingenjörer än vad som behövs och finns avsättning för, och dels så är det just de jobben som är satta under press idag. Tom högskoleutbildningen som sådan är satt under press (även om vi bara är i början, den som lever får se vad det blir av "massiva on-linekurser"). Vad "occupy"-rörelsen i USA byggde på var just i mycket nyutexaminerade studenter som studerat på högskola och ändå inte kunde se en karriär framför sig. Det som tidigare bara drabbade "arbetarklassen" drabbar idag även "medelklassen", det är iaf de tendenser vi ser.

Jugend skrev:
Sedan tror jag att man måste i ett samhälle höja upp andra saker än rent materiella. Det gör man inte idag. Den komponenten tror jag man måste ha i ett kapitalistiskt system, och den har vi dessvärre släppt. Man ställer väldigt eller mer mindre inga krav på den som har en förmögenhet idag.
Det beror lite på vad du menar med "rent materiella". Kurvan tillväxt och tackjärnsproduktion de gick isär redan på 1930-talet... Idag så kämpar ju exv. USA med näbbar och klor för att försvara sina "icke-materiella" tillgångar i form av TV/Film/Musik-produktion osv. Men även där är jag skeptisk. Det finns inte utrymme för tillväxt på ens kortare sikt där heller. Vi människor är en begränsad resurs och vi kan bara konsumera media i 24h per dygn, sedan är det stopp.

Så hur vi skall kunna upprätthålla en av grundvalarna i vårt nuvarande system, nämligen den exponentiella tillväxt som kallas just "tillväxten", är en så kallad "bra fråga". Bara det i sig säger att det kapitalistiska systemet inte kan fortsätta så länge till. Det kan inga fenomen som bygger på exponentiell tillväxt någon längre stund. Det är en matematisk omöjlighet (nåja, en fysikalisk iaf). Vad som skall komma istället är jag inte karl att svara på. Och hur illa det kommer att gå innan det vänder, och hur bra det kommer att vara är också bra frågor...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi står inför en andra automatisering. Vid den förra (när jordbruket industrialiserades) så blev 20-25% av arbetskraften överflödig i Sverige. Vi kunde dock lösa det den gången genom att skeppa över dem till Minnesota. Nu när vi står inför den andra vågen, när "tankejobben" sätts under allt hårdare press, så är frågan vad vi skall göra. Minnesota är, om inte fullt, så iaf fullt i bemärkelsen att de inte vill ha fler folk.
Nej men vad är det du säger?

Vill dom inte ha våra överblivna Ericsson-ingenjörer i Minnesota?
Så elakt av dom. Ja så dumt av dom, bra arbetskraft är det ju. :)

Synd att Minnesota inte är med i EU, då kunde inget hindra de Svenska ingenjörerna åka dit. Det är klart att det hade muttrats en del ...


Nåväl dom får väl vända sig ut i Europa då istället, nu när Ericsson har lagt det mesta i Kina istället.
Kanske jobba i Tyskland för en 1/4 av en tysk ingenjörslön.


Ja fram till att Tyskarna lagstiftar bort den möjligheten då, för svenska (och andra) ingenjörer.
 
Håller med: arbetskostnaden är helt enkelt för hög i Sverige. Kanske kan vi tacka 100 år av naiv sosse styrelse för detta?
Häromkring byggs mycket av Polacker & Romaner. Dom går inte hem redan klockan 15:00, och har ingen problem med lordagen eller söndagen heller. Skål på dom!
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nej men vad är det du säger?

Vill dom inte ha våra överblivna Ericsson-ingenjörer i Minnesota?
Så elakt av dom. Ja så dumt av dom, bra arbetskraft är det ju. :)

Synd att Minnesota inte är med i EU, då kunde inget hindra de Svenska ingenjörerna åka dit. Det är klart att det hade muttrats en del ...


Nåväl dom får väl vända sig ut i Europa då istället, nu när Ericsson har lagt det mesta i Kina istället.
Kanske jobba i Tyskland för en 1/4 av en tysk ingenjörslön.


Ja fram till att Tyskarna lagstiftar bort den möjligheten då, för svenska (och andra) ingenjörer.
Nej, de vill inte ha överblivna Svenska ingenjörer i Minnesota. De är alldeles för dyra. De vill ha Indiska eller Kinesiska ingenjörer som tar jobbet med sig hem när de lärt sig det istället. (Googla "H2-B visa"). Så det är av andra skäl man inte vill till USA, villkoren där börjar se betydligt *sämre* ut än de gör här... (Jag planerade att flytta för nästan 10 år sedan och var tom på intervju "over there", men de planerna är lagda på is...)

Även tyska ingenjörer är satta under press, bla från Rumänien. Vi får se hur det slutar. Det finns de som hävdar att den lilla puckel med eftertraktad arbetskraft vi sett i Europa har sin början i digerdöden. Så många livegna bönder dog att herrefolket behövde börja bjuda över varandra för att öht få någon att bruka sin mark. Detta ledde till början på den stora utjämningen. Den börjar som sagt bli angripen, indikatorerna pekar åt fel håll och har gjort så länge. För 10 år sedan så varnades vi för 2/3-samhället, och det har i stort sett snart blivit besannat, även här i jämlikhetens förlovade land. (Vi är trots allt inte starka nog att själva påverka hela vår omvärld, vi är prisgivna åt vad som händer ekonomiskt både när och fjärran). Men det skrämmer mig inte längre. 1/10-samhället eller 1/100-samhället gör det. Vissa är som sagt på god väg dit redan nu.

Jag vill påpeka att *jag* aldrig pratat om att bara man bygger en mur mot omvärlden så är alla problem lösta. Långt ifrån. Vissa ekonomiska sanningar kommer man inte ifrån, hur man än vänder sig. Det är bara det att dessa sanningar börjar bli långtifrån roliga att ta i beaktande...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag vill påpeka att *jag* aldrig pratat om att bara man bygger en mur mot omvärlden så är alla problem lösta. Långt ifrån.
Nä där har jag aldrig missuppfattat dig. Och så är vi överens också. :) (Som i mycket annat med ...)
 
Det kan säkert bli ett 1/100 dels samhälle. Men jag tror du ser för dystert på saken. Jag tror mycket av dagens problem bygger på felaktig användning av resurser. Alltså utbildning som inte leder till arbete, trögrörlig arbetsmarknad och annat. Jobb finns alltid, men vi har byggt in trögrölighet vilket väl egentligen beror på att alla har haft det lite för bra. Men det är problematiskt att man inte talar om arbetsmarknaden och vilka krav det är som ställs på människor idag. Det är ingen som säger att vi har kanske världens mest konkurrensutsatta arbetsmarknad och därmed talar om vilka åtgärder som måste genomföras. Det tycker jag är politiskt fegt.
 
Jugend skrev:
Det kan säkert bli ett 1/100 dels samhälle. Men jag tror du ser för dystert på saken. Jag tror mycket av dagens problem bygger på felaktig användning av resurser. Alltså utbildning som inte leder till arbete, trögrörlig arbetsmarknad och annat. Jobb finns alltid, men vi har byggt in trögrölighet vilket väl egentligen beror på att alla har haft det lite för bra. Men det är problematiskt att man inte talar om arbetsmarknaden och vilka krav det är som ställs på människor idag. Det är ingen som säger att vi har kanske världens mest konkurrensutsatta arbetsmarknad och därmed talar om vilka åtgärder som måste genomföras. Det tycker jag är politiskt fegt.
Japp, dysterkvisten, det är jag. ;) Problemet jag ser med ökad rörlighet är att det inte går ihop med kraven på ökad utbildning. Man kan inte lägga större del av sin yrkesverksamma tid på utbildning bara för att sedan byta inriktning till en annan, som också kräver lång utbildning. Ju högre kvalifikationer ett arbete/uppgift kräver, desto svårare är det att byta. Och desto sämre samhällsekonomi är det om folk behöver göra det.

Vi har ett väl studerat exempel iom andra världskriget där USA ganska snabbt blev bra på att bygga flygplan, inte för att man rampade upp produktion osv. och vräkte in en massa ingenjörer inom området, utan för att det redan fanns en kader av äldre erfarna ingenjörer och flyplansdesigners som kunde leda och ta vara på alla de resurser som flöt till. När man försökte göra samma sak inom pansarvapnet blev resultatet ett annat, och USA lågt ungefär lika långt efter täten när man avslutade kriget som när man började. Det går nämligen lätt att sätta en nybliven ingenjör på både uppgiften flygplan och stridsvagn. MEN det går inte att flytta en erfaren ingenjör från flygplan till pansar, och eftersom man inte hade någon erfarenhet inom området värt namnet så kunde inte alla resurser för utveckling som lades på pansarvapnet omsättas i framsteg på samma sätt som hände inom flyget. (USA började kriget med Sherman och slutade med Sherman och det skedde ingen direkt utveckling. Inte för att det spelade någon roll eftersom pansarvapnet inte var vidare användbart i Stilla havet, och för att man kunde bygga så många fler än sina motståndare; "Quantity has a quality all in itself" som Joseph Stalin lär ha sagt).

Så paradoxalt nog så kan man nog bara förvänta sig att den svenska arbetsmarknaden, som är ganska avancerad och har stort kunskapsinnehåll internationellt sett, också just därför kommer att vara trögare.
 
Fast snabbare utbildning och rörlighet i form av att man fysiskt flyttar sig skulle helt klart sänka vår arbetslöshet.

Men nuvarande politik tror jag att vi kommer att skapa en ny underklass. Men det bygger på att man inte ställer krav och diskuterar hur verkligeten ser ut. Hade man ställt krav och haft öppna diskussioner så hade vi nog sluppit det.

Men att jobben skulle försvinna helt och hållet det tror jag verkligen inte på. Jobb har alltid funnits och kommer alltid att finnas.
 
Jugend skrev:
Men det är inriktningen "behålla" som jag är starkt emot. En ekonomi är inte statisk. I så fall skulle vi fortfarande ha en kille med på tågen som är ansvarig för kolpannan, fortfarande ha stenhuggare som hugger ut stenen själva, fortfarande ha drängar und so weiter.

Konkurrens göder förändring och förbättringar. Men jag måste erkänna att jag saknar viss bakgrundsinformation.
Morten Alper du har verkar ju ha koll. Hur ser vår marknad ut jämfört med tex Holland, Tyskland, Spanien mm? Tjänar man lika i hela Europa som tex byggnadsarbetare? Hur ligger våra löner inom byggnads indexerat mot andra grupper jämfört med Europa? Det är ju egentligen högst aktuellt om man skall diskutera rörlighet över gränserna.
Jag vet inte hur du tänker, men jag som egenföretagare vill "behålla" mitt företag, kunder och mycket mer.
Du är för enkelriktad.

I Holland har dom bara tre månader föräldraledighet samtidigt som vi i Sverige är snudd på om inte det bästa landet i världen att åldras i och överlägsna i föräldraledighet. .

Det samhälle vi byggt upp och kommer att fortsätta bygga skapar vi inte med pisslöner.
 
Redigerat:
Morten Alper skrev:
Det samhälle vi byggt upp och kommer att fortsätta bygga skapar vi inte med pisslöner.
Det samhälle vi har byggt upp skapades genom att vi har varit världsklass inom många områden, speciellt under 50 - 70-talen då resten av världen återhämtade sig från kriget. Om vi inte fortsätter att vara världsklass, kommer inte bara uppbyggnaden av välfärden att avstanna utan välfärden att urholkas och våra löner att närma sig de pisslöner du pratar om. Endast konstant förändring och förbättring gör att vi kan fortsätta att vara världsklass, fortsätta att vara konkurrenskraftiga och därmed fortsätta att bygga upp välfärden. I detta spel finns det även tyvärr förlorare, dvs företag och kanske delar av brancher som kommer att slås ut.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.