Det finns färdiga Arduino bibliotek.. men det ligger ganska långt ner på listan ;)
 
En fått hjälp av en kille i Ryssland. Han har en 3d printer och skall skicka mig en låda till gatewayen. Riktigt kul.

Här är senaste versionen:

2013-10-10 11.08.11 pm.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer lägga till lite blink för tx/rx/err i gateway-mjukvaran och en "include"-knapp på framsidan.

Första versionerna kan man kolla på här:
http://www.thingiverse.com/thing:159417
 
  • Gilla
zuper och 4 till
  • Laddar…
Några funderingar som uppkommit under helgen. (Har ännu inte fått alla delar, så inget är ännu byggt).
Hur tänkte ni driva era sensorer? Någon som tänkt köra på batteri? Hur tänkte ni då? Har ni något tips på en hållare för AA-batterier (läste att det var bättre än 9V) som fungerar med Arduinona?
Går det även att få någon form av batteriindikator (i Vera) och varning vid låg batterinivå från de batteridrivna sensorerna?

Samt någon mer än jag som är sugen på en dörr-sensor? Har ni några tips på hur man genomför en sådan så skicka mig gärna i rätt riktning :)
 
pb76 skrev:
Samt någon mer än jag som är sugen på en dörr-sensor? Har ni några tips på hur man genomför en sådan så skicka mig gärna i rätt riktning :)
Om det är OK med Nexa och 433MHz så finns ju deras magnetkontakt/sensor. Färdig att bara limma upp. Tänkte själv limma fast en sån i brevlådan för att kunna se när man får post (och skicka notifiering via Arduino till Pushover-appen). Tänkte bygga nåt liknande först med hackade trådlösa dörrklockor men jag var för lat. Att bygga nåt helt själv, med exempelvis en Arduino Nano verkade svårt med tanke på just batteri.

Nexa och Arduino:
http://sebastiannilsson.com/projekt/arduino/433-mhz-rf-nexa-saendare-och-mottagare-med-arduino/
 
pb76 skrev:
Några funderingar som uppkommit under helgen. (Har ännu inte fått alla delar, så inget är ännu byggt).
Hur tänkte ni driva era sensorer? Någon som tänkt köra på batteri? Hur tänkte ni då? Har ni något tips på en hållare för AA-batterier (läste att det var bättre än 9V) som fungerar med Arduinona?
Går det även att få någon form av batteriindikator (i Vera) och varning vid låg batterinivå från de batteridrivna sensorerna?

Samt någon mer än jag som är sugen på en dörr-sensor? Har ni några tips på hur man genomför en sådan så skicka mig gärna i rätt riktning :)
Har inte tänkt så mycket på det än. Har mest kört lite prototyper för att testa radions räckvidd osv. Kör fn med en kandidat till energimätare på skrivbordet (en svepande ficklampa som är bilinkande LED :) ).
Kommer nog köra med extern adapter på de som kräver mer och mer viktiga. För t.ex. ensamma tempmätare så blir det nog batteri beroende på hur omgivningen ser ut...dvs finns det ingen 220v i närheten så bryr jag mig inte om att fixa det.
Såg att hek hade postat lite om batterier på http://code.mios.com/trac/mios_arduino-sensor/wiki (en bit ner)
 
pb76 skrev:
Samt någon mer än jag som är sugen på en dörr-sensor? Har ni några tips på hur man genomför en sådan så skicka mig gärna i rätt riktning :)
Dörrbrytare är den enklaste form av sensor du kan bygga med din Arduino. Det är bara att koppla:

+5V->Magnetbrytare->Digital in (1-13)

Du alltså ha upp till 7 dörrbytare till en Arduino då 6 av de 13 ingångarna är upptagna av radiomodulen.
Dessutom kan du använda dom analoga ingångarna om det kniper (5 st).
 
hek skrev:
+5V->Magnetbrytare->Digital in (1-13)
.
Jag skulle även rekommendera ett högohmigt motstånd från ingången till jord så man får en väldefinierad nolla på ingången när brytaren är öppen.
 
En liten bild:

magnet.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resistorn kan vara typ 10kOhm.
 
  • Gilla
pethson och 1 till
  • Laddar…
Läste på lite om batterier här: http://hwstartup.wordpress.com/2013...clone-on-aa-batteries-for-over-a-year-part-2/
Verkar inte så bökigt, men man bör optimera koden så man sparar på batterierna.
(Edit: Såg nu att det även var hit hek länkat från mios-kodsidan. :p )

Då jag är totalt noob :surprised: på detta. Vart hittar jag en lämplig magnetkontakt? Alla jag hittar via mina sökningar på Aliexpress är aningen trådlösa för att fristående vara "larm" eller någon form av ringklocka.

@battleangel: Nexa skulle kunna fungera. Jag har ju en RFxTrx kopplad till min Vera. Så om Veran bara kan hitta den så kan jag kringgå Arduino. Men hade varit roligt att försöka sig på att skapa en egen. :)
 
@pb76
Sök på "reed switch" på ali...
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Har nu beställt grejer på ali,nu går man i väntans tider. Tack för insiprationen hek.
Tänkte även bygga en liten klient som tar emot temperatur från 4-5 tempgivare och visar aktuellt temp på en liten display. Ska man skicka ut informationen från veran? Eller ska man samla in direkt från rf-modulen?

Kommer blir mycket labbande framöver känns det som.
 
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
@Nybygget

Kul! Du kommer att kunna skicka meddelanden direkt mellan sensorer i version 1.3 om du inte vill spara dom i Veran.
 
  • Gilla
Hoffan och 1 till
  • Laddar…
Kodar på så mycket jag hinner under kvällar/nätter. Relaying biten börjar ta form. Lite svårt att testa i vårt lilla hus bara. För korta avstånd.. alla sensorer når fram till gatewayen.

Idag kom lådan från ryssen på posten! Blir nog finfint när nRF24L01+PA+LNA (med antenn) kommer från ali.

box2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
Man skulle ha en 3D-skrivare....fast då skulle jag nog behöva ordna lite mer tid också :)
Om du inte har räckviddsproblem med nuvarande nRF24L01+, varför siktar du på nRF24L01+PA+LNA (med antenn) ?? Är det den "lille teknikern" som vill prova om det går bättre? ;)

För att testa så är det väl bara att låna nån granne :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.