Nimajneb skrev:
Nja...

om man tittar på hur dom sk företagsrepresentanterna agerar på andra forum så är det ofta uppenbart att det inte är någon från företaget officiell representation. Oftast är det än hängiven medarbetare kanske från deras support avdelning som älskar sitt jobb och företag och vill företagets och kundernas bästa. Dom är sällan i direkt beslutsfattande roller men kan däremot föra in kundernas input in i företaget genom informella eller formella kanaler som man ofta inte når annars.
Detta leder långsiktigt till bättre produkter och nöjdare BH medlemmar.

Kanske menar vi samma sak med företagsrepresentation.
- Formella representanter (typ "informations chef") ... nej tack
- Nisse på Supporten.... ja tack
Nu vet jag inte om det i denna sakfråga är relevant VEM från företaget som representerar. Det får dom rimligen bestämma själva. Jag håller med dig om att om man ska ha företagsrepresentanter så gör företaget säkert klokt i att välja nisse på supporten istället för informationschefen. Med officiell representant så avsåg jag officiell på byggahus, inte officiellt utnämnd på företaget ifråga.

Min uppfattning är som sagt att vi klarar oss utan utpekade representanter men att det ska vara högre i tak för "insyltade" att svara.
 
Nimajneb skrev:
Men du har säkert andra vinklingar som vi medlemmar inte ser, dela med dig av dessa så kan vi vända o vrida på dem tillsammans.
Det jag tänker på är att vi inte får förlora konsumentfokus, att detta ska vara konsumenternas forum och inget annat.

Sedan tänker jag att det måste vara klara regler som är lätta att moderera efter.

Jag tycker inte att man ska väga in tankar på pengar i detta över huvud taget. Vill inte ta betalt för representanter som svarar, då tror jag att det blir väldigt svårt att hantera gränsdragningar mellan diskussion, vad de har rätt att säga, vad som är reklam etc. Forumet finansieras av annonser på utrymmen som är avsatta för det, inget annat. Forumet är separat och ska fungera utan sådana hänsyn.

Kanske är det så enkelt som Mathias föreslår, att vi bara ska ha det högre i tak för ren information från företag. Eller så gör vi som Sweclockers och avsätter ett visst område för företagsrepresentanter och styr upp deras registrering ordentligt.
 
Rucka inte på konsumentfokuset, an affärside ska man inte göra lappkast med.
Glöm detta med en egen sektion, dom behövs i dom vanliga diskussionerna, inte i någon reklamforumdel.
Grundtanken med att reklam köps annonser för och support kan man ta i forumet måste väl vara rätt upplägg.
Knäckfrågan blir väl om man ska kräva speciellt konto eller inte. Finns säkert medlemmar idag som skulle kunna supporta i sitt företags namn men kanske inte vill skylta med detta, detta skulle kunna leda till att medlemmar vill ha dubbla konton vilket idag inte är tillåtet.

Men att höja ribban är nog något som verkligen behövs.
 
Det är helt klart att det finns situationer där ex. någon från supporten hos en värmepumpstillverkare kan bidra med information om vad ett larm från pumpen betyder. Något som någon då kan ha frågat här på forumet.

Det och flera liknande frågor skulle man gärna kunna släppa fram.

Men ett vanligare företagsinlägg här är upplagt som mer eller mindre dold reklam, och då syftar jag inte på de rena reklaminläggen med mer eller mindre dold avsändare, utan sakliga informativa inlägg, där företaget framhäver egenskaper i deras egna produkter, eller pratar ned egenskaper i konkurrerande produkter. Ibland är deras argumentation helt uppåt väggarna, ibland låter det vettigt.

Jag tror att forumet skulle förlora väldigt mycket i trovärdighet om företag tillåts presentera sina produkter på forumet. Skulle möjligen då vara i avgränsade forumsdelar, lite som det var med hustillverkarna tidigare.

Vi skulle dels få en mängd jobbiga "halvreklaminlägg" från rimligt seriösa företag, som bara inte kan låta bli att "piffa upp" sin information lite. Dels de klart oseriösa företagen som kan vara svårt att sortera bort.
 
Jag tycker det är självklart att företag ska få svara på inlägg, framförallt när det kan behövas ett klargörande. Det är många gånger som jag kastat mig över ett verktyg utan att läst instruktionen. Eller missförstått den tex. dom gånger jag har läst.. :p

Att endast tillåta företag som betalar att svara, det låter hur dumt som helst. Då börjar det likna den större sökmotorn, dom som betalar syns. Inte heller att köra det via ett moderator-filter är bra, det blir bara krångel.

Seriösa företag följer nog i det mesta reglerna, självklart vill man ha positiva omdömen och förmedla seriösa inlägg där så behövs. Som företag så bygger man förtroende, för sitt företag och sina produkter. Ev. felaktiga påståenden slår ju åt fel håll och sådant bygger inte något förtroende utan tvärt om!

Att sedan reklam kostar, det är en annan sak och självklart.
 
Jag själv ser gärna att det fortsätts på samma sätt gällande att man representerar sig själv och ingen annan. Jag är här som privatperson däremot säkert färgad av min utbildning, erfarenhet och yrke.

Det finns en stor mängd yrkesmän som är här och balanserar detta på ett bra sätt oavsett om man jobbar som plattsättare, elektriker, reparatör av trädgårdsmaskiner eller tekniker hos en verktygstillverkare.

Medlemmar utnyttjar därmed varandras kompetens och om då någon antingen medvetet eller omedvetet går över gränsen och gör reklam/trissar upp egna produkter eller firma kommer det troligen skina igenom.

Att tillåta företag officiellt tycker jag inte ger ett tillräckligt stort mervärde kontra förlusten som kommer ifall vi förbjudermedlemmar som inofficiellt har en yrkeskoppling som rör våra ämnen.

Behåll nuvarande nivå, företag skall inte finnas med supporttrådar. De ska inte heller sitta och försvara sig eller liknande. Däremot i nuvarande form (genom supporten) kan de få ge sin syn i en specifik fråga där en medlem upplever sig felaktigt behandlad.

Sen kan jag hellre låta det vara något högre i tak för medlemmar med anknytning till yrkesverksamhet sålänge det inte är i marknadsföringssyfte.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med Benjamin och Rubank. Modellen som minhembio.com kör där företagare får en specialavatar ala Davidsstjärna gör att det är lätt att se vem som är "ofrälse". Vidare bör företag bara få svara i redan startade trådar.

Självklart ska inte företag betala för att få vara med att svara på inlägg i forumet! Sköter de inte sig och börjar babbla en massa reklam så är det bara att banna dem.

Det gäller att skilja på det redaktionella innehållet, dvs content i forumet och i artiklar, gentemot finansieringen av forumet i form av annonsering. Det är två helt skilda världar.

I mina ögon är detta "problem" med att släppa in företag ingen issue. De flesta företag med aktning stenbevakar Facebook, Twitter mm för att hålla en bra servicenivå mot sina kunder. Att även supporta byggahusanvändare ser jag som en naturlig följd av det. Affärsidén med konsumentfokus rubbas inte och skulle det mot all förmodan bli fel med den intentionen så går det ju faktiskt att backa tillbaka, ngt som jag själv inte tror kommer att inträffa.

I slutändan är det ju ändå så att företag som har sopiga produkter, sopig service, sopiga tjänster kommer att straffa ut sig betydligt snabbare nu än hur det var på tiden före Internet, forum, facebook etc. Konsumentkraften är obeveklig.
 
Sakligt svarande av supportkaraktär där den svarande avslöjar att den jobbar med produkten bör väl åtminstone vara tillåtna kan jag tycka.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Chaly
Lolle skrev:
Jag själv ser gärna att det fortsätts på samma sätt gällande att man representerar sig själv och ingen annan. Jag är här som privatperson däremot säkert färgad av min utbildning, erfarenhet och yrke.
Givetvis skall alla kunna vara medlemmar här som privatperson. Ser dock inget problem med officiella företagskonton där företag kan svara. Sitter man på dubbla stolar och är medlem som privatperson och har loginuppg. till företagskonto för sin arbetsgivare ser jag det som en relativt lätt uppgift att hålla isär de två.

Min personliga uppfattning är att officiella företagskonton kan höja forumet och behöver inte stjälpa nuvarande konsumentfokus. Dock får man kanske vara lite selektiv i vilka företag som man ger konton, för att inte behöva moderera så mycket pga oseriösa företag.

Edit: Ytterligare en aspekt är att alla kanske inte vills skylta med sitt yrke eller arbetsgivare under eget nick utan hellre skulle ha ett företagskonto som de kan använda för att ge support eller dylikt.
 
Redigerat:
Har bara skummat tråden men visst började det hela med "tomekrepresentanten"? Frågan är svår men jag lutar nog åt att det skulle finnas ett mervärde om företag gavs möjlighet att ge svar på "produktspecifika" frågor. Gränsdragningen mot reklam blir dock inte helt enkel.

Det som jag reflekterar över i "tomekfallet" var att "tomekkillen" "straffas" därför att han var ärlig och tydlig med att han jobbad för Tomek. Han hade kunnat skriva i princip samma inlägg utan att tala om sin bakgrund, och ingen skulle ha reagerat. Frågan är vilken regel som mest leder till smygreklam...

Det måste ju vara i det närmaste omöjligt att hindra "företag" att genom sina anställda vara delaktiga här och behjälpliga med frågor kring företagets produkter. Så länge inte inläggen blir alltför reklamlika är det ganska svårt att skilja ut dom och egentligen ser jag inget större problem. Som någon skrev, de flesta här jobbar säkert någonstans.

Kanske smygreklamen faktiskt skulle minska om företagsrepresentanter uppmuntras att "segla under rätt flagg". Idag finns de nog, men inte öppet.
 
Företag har ju normalt helt andra resurser att få ut information så jag har svårt att se att företagen skulle BEHÖVA få skriva på Byggahus. Om ett företag hittar nåt här som de vill bemöta så kan de bemöta det på sin egen hemsida.

Och om nån behöver support från en tillverkare så kan de ju få det från tillverkaren direkt.

Visst, det är kanske bekvämare för företagen att bemöta det direkt här, men förr eller senare kommer det att bli så att två företag som är konkurrenter börjar kasta skit på varandra och sen kommer bägge bli sura för att de inte får fortsätta bemöta kritiken.
 
Alfredo skrev:
Det som jag reflekterar över i "tomekfallet" var att "tomekkillen" "straffas" därför att han var ärlig och tydlig med att han jobbad för Tomek. Han hade kunnat skriva i princip samma inlägg utan att tala om sin bakgrund, och ingen skulle ha reagerat. Frågan är vilken regel som mest leder till smygreklam...
Det är en missuppfattning, "tomekkillen" är inte straffad på något sätt. Hans inlägg raderades bara eftersom det bryter mot våra regler som de är idag.
 
Tormek-killen här :)

Man borde få besvara påståenden och lösningar på problem på vilket forum som helst anser jag personligen.
Jag håller med om att reklam och dylikt kan man göra någon annanstans eller köpa reklam av företaget som håller i forumet om det är ens syfte.
Sedan ska man ju ha respekt för användare, forumet och inte minst konkurrenter. Pajkastning är inget man önskar eller vill hålla på med.

Jag tycker man ska ha en markering som visar att man är representant eller jobbar med produkter som diskuteras på forumet.
 
Nerre skrev:
...så jag har svårt att se att företagen skulle BEHÖVA få skriva på Byggahus....
...det är kanske bekvämare för företagen att bemöta det direkt här...
Om man nu släpper in företag på något sätt så är det inte för att hjälpa företagen. Syftet med att eventuellt släppa in företag är naturligtvis att förbättra kvaliteten på forumet och hjälpa medlemmarna. Det finns exempel på trådar där det kan spekuleras rätt vilt kring olika saker där en företagsrepresentant möjligen skulle kunna bidra med det korrekta svaret.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Håller med Alfredo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.