Tänkte beställa hem några olika downlights för att testa hur de lyser. Vill för enkelhetens skull ha sådana som passar i dosa. Ska beställa följande från elbutik.se

Xerolight ledpuck
Xerolight loxton
Hidealite 1208
Malmbergs MD-350
Malmbergs-99

Finns det någon mer som kan vara värd att testa eller ska jag stryka nån på listan?
 
  • Gilla
JJI
  • Laddar…
De flesta downlights får väl inte monteras i enbart dosa utan behöver en liten låda för värmen och brandriskens skull? Och ofta även speciella brandsäkra ledningar (blå typ).
 
Jag kan inte tolka det annat än att det är ok att montera dessa i antingen apparatdosa eller kopplingsdosa.
 
Designlight har några för A och B dosa om det är av intresse.
 
Absolut, ska kika på det.
 
Ser att designlight är bra mycket dyrare, ngn särskild anledning till det?
 
Vore kul om du kunde ta antingen foton med samma inställning på kameran varje gång eller fota dem tillsammans. Det är alltid svårt att få ett rättvisande foto, men det blir lättare att bilda sig en uppfattning om man ser dem bredvid varandra.
 
Går det att koppla ihop olika fabrikat på downlights till samma driver? Givetvis med samma strömstyrka förstås.
 
Betr brand, hittade detta.
För att minska detta problem finns en mycket enkel lösning. En LED-lampa blir aldrig varmare än 50-60 grader och kräver därför mycket liten luftspalt. De enorma skyddsburkar som används för halogenspotlights behöver ej i samma utsträckning användas. Det man bör tänka på vid installation av en LED-spotlight är att luft kan cirkulera fritt kring lampan. En skyddsspalt på 1-2 cm är tillräckligt.
Andra fördelar med LED-belysning är den långa livslängden, ca. 25 000 timmar, det är mer än 12 gånger så lång tid som en halogenlampa. Bara detta täcker en stor del av LED-lampans kostnad. Därtill förbrukar en LED-spotlight endast 3W vilket motsvarar 25-30W halogenlampa. På att byta en lampa sparar du således över 25W för varje timme lampan används.
Vid normalt användande är en LED-lampa oftast återbetald inom 2-3 år. vilket innebär att du under lampans livslängd sparar 100-tals kronor. Utöver den vinst du gör i rena pengar minskar koldioxidsutsläppen och din påverkan på växthuseffekten LED-belysningen är även fri från kvicksilver och bly. Därtill skapar du ett brandsäkrare hem för dig och din familj.
yiconhem007_gu10-300x300.jpgLED-spotlight med GU10-sockel 3x1W blir aldrig varmare än 60 grader. Brandsäker belysning
 
seniorkonsult skrev:
Betr brand, hittade detta.
.
.
De enorma skyddsburkar som används för halogenspotlights behöver ej i samma utsträckning användas. .
.
.
LED-spotlight med GU10-sockel 3x1W blir aldrig varmare än 60 grader. Brandsäker belysning
Man bör inte dimensionera ett spottskydd för en GU10-sockel efter en LED-lampa.
Möjligheten att sätta i en 50W halogenlampa gör att man bör ha skydd efter det.
Nästa ägare av huset har kanske ingen aning om att det sitter LED och tar med sig lampan till affären och jämför sockel......
 
Redigerat:
Fick hem 7st olika led downlights idag. Gemensamt är att alla kan monteras i dosa. Tog med dom till jobbet ikväll för att kunna testa dom lite. Tyvärr så verkar jag inte hinna med det. Mitt första intryck av själva armaturerna och förpackningarna så verkar det vara bättre desto billigare...:x Får se om det ändrar sig när jag får liv i dom.

Går det att seriekoppla armaturer av olika fabrikat? led.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
så länge det är samma typ av armatur, konstantström (350/500/700mA) eller konstantspänning (12/24V) går de att koppla till samma driver.

Malmbergsskiten kopplar du till en 500mA-converter
De andra till en 350mA-converter
 
Tack för det. Tror att fem av sju ska ha 500 mA. Ska testa i morgon.
 
Väntar med spänning på bilder, kul med så pass många olika ljuskällor ifrån samma testare.
 
Testat lite mellan varven på jobbet ikväll.Spottarna sitter på samma avstånd från väggen och har försökt hålla mig på samma ställe med kameran. Bilderna är uppladade med låg upplösning men jag tror ni ser skillnaderna tydligt ändå.

Malmbergs MD-350 2700K 190kr
md350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Malmbergs MD-99 2700K 162kr
md99.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Xerolight ledpuck 3000K 159kr
ledp3000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Xerolight ledpuck 2700K 159kr
ledp2700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Xerolight loxton 2700K 295kr
loxton.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hide a lite 1208 3000K 475kr
hal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Designlight P-104 3000K 525kr
dl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • p-104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.