Tråkigt att se att Marlen/byggahys inte vill ha tillverkarens kommentarer med här, det hade vart intressant att följa debatten. Känns som det är lite väl lågt i tak. Balansen blir ju lite tråkig när inte tillverkaren får peka på vad som dom tycker är bra att veta.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte att företagsinlägget var balanserat och inte på något sätt säljande. Representanten för Tormek försökte även att ge tips om hur man skulle göra för att komma tillrätta med ett av problemen som beskrivits i tråden. Om inte sådana tips är tillåtna, så vet jag inte vad forumet skall vara till för. En massa amatörer som sitter och gissar?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Då tar vi en diskussion om forumets inriktning igen.

Byggahus forum har alltid varit bara för och av konsumenten, med de för- och nackdelar det har.

Forumet har ju sitt ursprung i att vi tar och ger råd om hustillverkare i första hand. I denna bransch är det mycket vanligt att man smutskastar varandra, utger sig för att vara någon annan än den man är samt att man gör smygreklam.
Då är det mycket värdefullt att det finns en plats där vi säger att - här får inte företagen vara. Här pratar vi om företagen och hjälper varandra istället, tar och ger råd.

Även inom andra områden som fönster och andra byggvaror, ser jag det som en stor fördel att bara konsumenter tar och ger råd och att vi lämnar företagen utanför för att slippa smygreklam och osanningar för att de ska sälja mer.

Per å andra sidan förespråkar att vi ska ha ett delforum där företagen få ge support, men då är det bara i det forumet de får vara.

Jag tror fortfarande på att det är bäst att inte alls ha med företagen.

Tar gärna emot era synpunkter och tankar kring det här.
 
  • Gilla
Seglarvännen och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Jag har aldrig riktigt fattat den regeln (inga företag). Om regeln hade varit "Ingen smygreklam" fattar jag mycket väl, men detta blir bara konstigt, precis som Mathias säger tappar man kunskap genom att låsa ute dessa, och framförallt blir det väldigt godtyckligt, det är ju inte direkt få snickare, VVS:are, Elektriker etc. som hänger här, alla dessa representerar ju ett företag, och diskuterar som aktivast i trådar där deras företag är verksamma. Visst, inte alltid en specifik produkt, men väl produkter som de mycket väl kan sälja till kund. Det är ju inte ovanligt att våra yrkesverksamma elektriker ger förslaget "låt elektrikern köpa materialet", kanske ett bra råd, men i förlängningen är det ju någon form av reklam för deras återförsäljarmöjligheter...

/U
 
  • Gilla
Lane och 4 till
  • Laddar…
peternicklas
Min åsikt är att företagen borde få vara med och försvara sig. Det är rätt enkelt att hänga ut både företag och produkter utan att någon som är helt insatt får försvara det. Kommer ihåg 1 ex. med Bosch Indege där supporten försökte att hjälpa till men de blev utvisade rätt snabbt, tråkigt.
 
De får försvara sig, det är bara det att vi vill att det modereras först. Då tar vi bort den värsta reklamen i deras inlägg och publicerar själva svaret på frågan innan publicering.

Så här står det i reglerna som man godkänner när man registrerar sig hos oss:

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
 
Det är bra att forumet är för och av konsumenter

Om behov skulle uppstå i en speciell situation då kan en tillfällig kanal skapas för företag att yttra sig, givet att berörda parter ger sitt medgivande.
 
Jag ser gärna företagsrepresentanter här, men i syfte att endast svara på frågor och ge relevanta råd, inte göra reklam.

Som en kundtjänst/support öppen för alla ungefär.

Det måste vara väldigt tydligt att de representerar företaget i fråga så att man vet att de är partiska.

Jag tror att detta kan bli bra om bara representanterna sköter sig och vet att de kan bli utkastade om någon moderator tycker att de går över den suddiga gränsen mellan reklam och support.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Jag uppfattade inte någon reklam i inlägget däremot en vilja att förklara hur användningen av maskinen är tänkt vilket kanske löst några av de funderingar som framkommit i en nio sidor lång tråd.

Nu var det ju lite otur att personen var anställd på just det företaget som tillverkar produkten, men många som hänger här har väl en anställning någonstans och uttalar sig då kanske om det dom jobbar med och i detta kan jag bara se fördelar.
En annan sak är ju om det nu skulle vara smutskastning av någon konkurrent eller ren reklam för företaget eller produkten, då ska det givetvis stoppas.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jag är för att företag ska få yttra sig så länge det framgår att det är ett företag eller en representant för företaget.
 
  • Gilla
orparn och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
...Per å andra sidan förespråkar att vi ska ha ett delforum där företagen få ge support, men då är det bara i det forumet de får vara...
Det jag låter som en bra idé. Företagsrepresentanter som vill tipsa om hur man använder sina produkter, rätta faktafel om produkterna eller som du skriver; försvara sig, gör det i en "sandlåda". De som är företagsrepresentanter identifieras med sitt företagsnamn i användarnamnet och kan bara skriva i delforumet "Återkoppling från företag". Moderatorn eller den uppmärksamme användaren länkar in återkopplingeb till huvudtråden. Det blir då reklamfritt i samma tråd och den som vill ha ett svar från företaget letar sig frivilligt dit via länken.
Låt dem betala en liten slant för att få delta. Lite som den övriga reklamen.
 
  • Gilla
timmelstad och 1 till
  • Laddar…
Problemet med smygreklam kommer som ett brev på posten när företag inte får representera företag. Jag ger tummen upp för Manberg, Loostmoose mfl som förespråkar att företag borde få vara här om det är tydligt att de är företagsrepresentanter, men med regler att reklam inte tillåts och att informativa inlägg i debatten är ok. Jag tror det är enklare att stävja reklam än smygreklam.

Ur byggahus.ses synvinkel ligger såklart också en businessaspekt, BH driver ju också en business. Hur kan byggahus tjäna sina pengar om företag gratis kan skriva inlägg? Minskar företagens vilja att köpa annonser då? Samtidigt sänks forumets trovärdighet när byggahus.se måste ta hänsyn till sitt eget kortsiktiga vinstintresse. Företag är per automatik inte onda. Bara för att det är ett företag är det inte dålig information. Byggahus kan hjälpa duktiga seriösa företag och på så vis göra branschen bättre. Det blir en tillgång för både BH, oss konsumenter och duktiga långsiktiga och seriösa företag.

Jag tror vi alla vinner på total transparens, för alla. Låt företag va med, med total transparens kommer duktiga privatpersoner att påpeka och förlöjliga icke sakliga företagsrepresentanter. Kanske kan nån form av flaggning av "dålig" information/sälj hjälpa?
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
På cykelforumet där jag hänger en del har några generalagenter för cykelmärken sina egna trådar, som de tillåtits att skapa efter godkännande från moderatorer. Där svarar de på frågor rörande sina produkter, tekniska frågor, storleksfrågor, leveransfrågor etc. Agenterna gör ingen direkt reklam, säger aldrig att deras produkt är bättre än någon annans eller hoppar in i diskussioner i andra trådar, även om de skulle handla om deras märke. Service för forummedlemmarna helt enkelt och det fungerar kanon. Dock får ju representerade märken goodwill genom trådarna och det ska dom väl ha när dom bemödar sig att svara på alla frågor....
 
  • Gilla
Springare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.