Tackar.
Du måste nog ha dit givarna, det spelar ju ingen roll om de hänger där. Du kanske får varningar annars. Givaren till vattnet måste du nog ha. Kläm dit den runt ena röret till nödkylslingan så visar den ju inte så mycket eller sätt ett motstånd paralellt med givaren.
Jag tror att styrningen slår av om inte panntempen stiger.
 
Nu funkar fläkten!
Tyvärr kan jag inte hitta var jag ställer målvärdet rökgastempen. Är det i den dolda access menyn?

Vad är då för kod. Eller har du nåt annat tricks gordon ?
 
12 i slutet.
 
  • Gilla
Elffors
  • Laddar…
Tackar tackar!
inställt på 250g drift o 300g uppstart. Proveldar imorgon. Höga siffror men har man ingen konvektionsdel så har man inte.
Ringde till atmos idag, för o höra vad man kunde göra åt mit dåliga skortstensdrag. i form av bättre fläktar etc.
Men det kunde inte bero på fläkten. funka bara fläkten så var det aldrig några problem.

-Har du prövat öka primär?
-Ja, på 3 år har jag provat allt man kan tänka sig o lite till. Ökad primär ger bara övertändningar o dålig förbränning.
Vad eldar du då?
-Blandved.
-Gran?
-Mycke gran ,ja.
-Jo,du vet gran går ju inte å elda
Sen kom ett långt utlägg om granens värdelöshet som övergick i att pannan skulle brinna med övertändning.

-Men min panna brinner ju utan övertändning när skorstensdraget är bra även på torrgran, så nu vill jag alltid ha bra drag.
-????
- ja, pannan är ombyggd. Så finns det bättre hjul?
-Näe du vet, orginalhjulet är ju heeeelt värdelöst så jag designade om det till 3ggr flödet så det är de som sitter orginal nu.
Fast vi har tagit fram en ny fläktmotor som det är ett jävla skjuts i, som dessutom går att köra på 3-fas och räcker till 150kw stokerpannor. För du vet orginal fläktmotorn heeeelt värdelös, bla bla


Hmmmm.... KOnstigt att de lagt sån energi på att lösa ett icke problem...
 
  • Gilla
cagu
  • Laddar…
Hallå! Ner och elda nu..😉
 
Eldar för fullt. Vädret är gråtungt och då kommer jag inte upp i full kräm. Styrningen verkar fungera som den ska. Men eftersom är trög eldat så kommer jag inte upp till målvärdet på rökgas så fläkten går hela tiden på 100%

Måste skaffa en ösigare fläkt, atmos har men vill ha 2000 spänn för den så jag kikar runt lite efter en plånboksvänligare variant
Mellan min rökgastermometer o styrningen skiljer det 70g-50g i rökgastemp. Troligen för att jag borrade hålet för den 3cm ifrån vattenmantlingen vilken kyler ned metallen en hel del.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Hej.
Har du de blå spjället fullt öppet och primären med? Tycker det låter konstigt att du har så dåligt drag.
Själv har jag ca 4m d160mm isolerad skorsten och jag får strypa rätt hårt för att få styrningen att jobba rätt.
Min skorsten ska ju vara i underkant

Det finns ju lite olika hjul som jag förstått det. Mitt har dubbla cirkulära plåtar med skovlar emellan. Det finns ju också ett öppet hjul som har utstansade skovlar som är sämre.
Vilket har du?
Sen kan ju avståndet från hjul till pannan vara för stort så att det bakcirkulerar lite mycket. Om det är så har jag prylar som får motorn 3mm längre in i pannan som du kan prova.

Jag tror för övrigt att dc70gsx har något större fläkt, men diametern kan nog vara större.
 
Redigerat:
jag har det med dubbla plåtar. Det skulle funka bättre om det var inkapslat runt ytter dia. med öppning för utlopp. nu är det en 1.5cm spalt runt hela hjulet som tar ner verkningsgraden avsevärt. Men hålet in i panna för hjulet är tyvärr på millimetern.
Pannrummet är så himla tight att pannan är inknödd på ett så dumt sätt att rökröret är girat 90g för att gå in i skorsten sen är det90g till för röken att gå uppåt.
 
Kolla avståndet mellan fläkthjulet och "inloppsplåten" som GordonE skriver. Vet inte hur det ser ut på din pannmodell men jag har sett andra pannor med alldeles för långt avstånd så att luften recirkulerar. Jämför med kylfläkten på en förbränningsmotor. Här vill man ha så litet avstånd som möjligt mellan vingspets och fläktkåpa för att öka verkningsgraden.
 
Tror Avståndet är ca 5mm.
Behöver ha 2-3mm iaf eftersom hjulet slår sig o wobblar av värmen.
men jag kan lägga några brickor bakom för att flytta det längre in o testa. lätt gjort.
 
Lassade pannan full med grov rotbjörk med 20% röta idag för att kolla lite vad skiten presterar jämfört med andra anläggningar.
(nästan inga andra verka elda torrgran o sälg)

Tyvärr stängde fläkstyrningen av fläkten 3ggr vilket ledde till dålig förbränning o ryk.
När den väl kom igång ordetligt så verkade den göra jobbet väl. P
annan ångade på som satan o den höll emot den gick över målvärdet med 20g med endast 18% i fläkt hastighet. Då lämnade den ca 50kw.

Nu små hänger det nog lite för fläkten går för fullt men den når inte riktigt upp till målvärdet. men den brinner med endast värmedaller ur skorsten. Så nåt har man ju lyckats med iaf.

Gordon hur har du ställt in din styrning o givare för att undvika att den går in i damping mode efter fire up cykeln?
 
Min går aldrig in i damping efter uppstart. Har du satt dit tempgivaren till vattnet? Den kollar ju om tempen får upp som den ska. Gör den inte det så blir det säkert damping för att den tror något är fel. Sätt dit givaren med buntband runt nödkylröret och justera höjden tills tempen visar lämpligt värde. Jag kan försöka mäta min vridpotensiometer, så kan du sätta ett motstånd sen.
Jag har även märkt att om det börjar närma sig max Panntemp så drar fläkten ner för att hålla ner tempen.

Har du satt dit de andra givarna med? Häng de i luften annars.

Precis som du märker öser den på vid hämtning eller stopp vid munstycket, annars hade ju avgastempen fallit och risken för att det börjar ryka är överhängande.
 
Tempgivarn sitter på nödkylröret. Alla givare ligger under panntoppsplåten annars larmar styrningen.
Men den måste komma upp i 40g i panntemp på inom 30min.
Igår ökade den från 26g till 28g på 30min.
Så jag flyttade den till dykröret till nödkylgivarn. När den kom upp i 60g så slogs fläkten av, av okänd anledning.
Hittade ett max värde på tappvatten som var satt till 60g.
Går det att ställa värdena som tex panntemp i fire up cykeln samt fire up tiden och max panntremp i säkerhetsmenyn som ligger under set up menyn?
 
Redigerat:
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.