Jag köpte ett bauhaus-släp, litet och lätt. Väger ca 120 kilo så jag drar runt det för hand hur enkelt som helst.
Fått några kommentarer om att det är vekt men jag tycker det är kanon för mina behov och obromsat betyder mindre strul.
 
4nders skrev:
Jag köpte ett bauhaus-släp, litet och lätt. Väger ca 120 kilo så jag drar runt det för hand hur enkelt som helst.
Fått några kommentarer om att det är vekt men jag tycker det är kanon för mina behov och obromsat betyder mindre strul.
Kan se fördelen med de små släpen. Lätta att hantera, och för de 5000 man får över kan man hyra släp för grus o annat.
Och som sagt, dom tar ingen plats när man tippar upp dom mot huset.
 
D09
Är obromsade befriade från besiktning?
 
Mikael_L
D09 skrev:
Är obromsade befriade från besiktning?
Nej. Första efter fyra år, sen varannat år.
Utan bromsar, enklare hjullager och ev ofjädrat betyder ju dock att det blir nedslag mycket mer sällan.
Fetta in draghandsken, håll efter elen och överlasta aldrig så lär det vara väldigt osannolikt att man kommer få åka tillbaka till besiktningen nån gång. :)

Men skattebefriat (upp till 750 kg, som väl även är max vikt för obromsade EU-släp).

Och som jag tror, med 10" hjul så blir det dubbdäcksfritt. Men helt säker på detta är jag inte, men kolla längst ner på denna sida:
http://slapvagnsbutiken.se/info/korkortsregler/
 
Jag har odubbade vinterdäck på min, det funkar året runt. Jag valde ett begagnat benderup i stället före lågpris när jag kollade.det blev samma pris men det känns som om det klarar lite mer! Glöm inte att kolla om din bil får dra 750 obromsatt.
 
ullberg
j-o75 skrev:
Jag har odubbade vinterdäck på min, det funkar året runt.
Om man har odubbat på bilen, ja. Om man har dubbat på bilen får den kombinationen inte framföras.

/U
 
D09 skrev:
[bild]

114cm i bredd tar den eller? :)

Sen sticker det iofs ut därbak.

Synd att dom inte har 121 iaf
Ja, bredden går men inte längden.
 
trattalask
Va förbi jula i förmiddags och passade på att titta och klämma på släpet. Lämmarna, framförallt på långsidorna, kändes rätt så klena och flexar markant. Kändes ganska så litet med, inget för mina tippvändor... Skulle inte själv köpa det, men det beror ju som bekant på vad man är ute efter.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tänk på att julas vagn bara är förregistrerad, det kan tillkomma mer avgifter från transportstyrelsen och besiktningen.

Jag och min svåger delar på en släpvagn köpte den begagnad fd. hyrvagn. för ca. 5-år sedan. totalvikt 1300kg lastvikt 1000kg.
kostade 10.000 nyservad.
Har besiktat den 3gånger = vart annat år utan anmärkning.

Den har kört allt från brädor till jord, tunga och lätta lass. flakmåtter är bra 3x1,65meter.

Vi är helnöjda.

Vi delar på alla kostnader, så det är inte så dyrt att ha den.
 
Mikael_L
Tobas skrev:
Va förbi jula i förmiddags och passade på att titta och klämma på släpet. Lämmarna, framförallt på långsidorna, kändes rätt så klena och flexar markant. Kändes ganska så litet med, inget för mina tippvändor... Skulle inte själv köpa det, men det beror ju som bekant på vad man är ute efter.
Kan du inte åka förbi ett Bauhaus också och jämföra vagnarna? (y) :cool:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Mikael_L skrev:
Kan du inte åka förbi ett Bauhaus också och jämföra vagnarna? (y) :cool:
Ska givetvis jämföra fysiskt också :)

Med både bauhaus och Fogelstadläpet :)

Men julas ligger nästan på halva priset mot bauhaus
 
trattalask
Har nog inte vägarna förbi Bauhaus på ett tag. Men det kanske hade varit intressant. Får se var jag hamnar i helgen.
 
Korvgubbe
D09 skrev:
Sen är väl nästa steg ovan denna dubbel så dyr ( säkert dubbel så bra också )
En bra tumregel brukar vara att priset ökar exponentiellt mot kvaliteten. Ska du ha något som är dubbelt så bra får du betala fyra gånger så mycket med andra ord.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Egentligen skulle jag själv nog vilja ha en vagn med hjulen under, ej sidomonterade. Men 10" hjul då.
Typ denna:
[länk]
Trevlig lasthöjd. Det är ju ändå aldrig tänkt att baxa upp något tungt, eller köra upp fordon/snöskotrar m.m.

Om jag inte är felunderrättad så behöver man inte vintehjul om det är 10". Och så lite jag skulle använda en sådan här vagn så kommer aldrig en uppsättning däck bli ens halvslitna, så behövs det bara en uppsättning så känns det bra.
Och isåfall är det väl dags att slå till nu då, antar jag ... :D
första sidan:
http://www.bauhaus.se/media/pdf/v43.pdf
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kör inte när det är halt bara, så blir det säkert bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.