favino skrev:
Som KnockOnWood antyder så är det svårt att få betalt för varenda timme, speciellt när man som jag
pga av okunskap klantade till det med linoljefärgen, men jag ser det som läropengar..
Sådana hantverkare skulle det finnas fler av :) Duktiga, kunniga, lärorika och ärliga :) Riktigt fint skåp!

Jag gör istället ett eget antagande kring priset och eftersom det vad jag förstår var till en ideell organisation var det säkert ett schysst pris. Antagen tid 40h * 400:-/h + en del material ca 20000:- offererat. Det är vad det hade kostat nytt i butik, minst. Jag har själv beställt one-off snickrade möbler och har kunnat konstatera att det inte behöver vara mycket dyrare än butiksgrejerna.
 
Korvgubbe
KnockOnWood skrev:
Kan gott hända att du har rätt, jag var inte med på den tiden ;)

Men hur visste lärlingarna var de inte skulle måla då?

Nog för att det var länge sedan, men jag är tämligen säker på att kommunikation i såväl tal som skrift var tillgängligt redan då. :p

Sen är det just i detaljerna som mästerverket ligger, så att låta en lärling göra dessa efter att mästaren har gjort grovjobbet känns inte troligt.
 
thomasx skrev:
Sådana hantverkare skulle det finnas fler av :) Duktiga, kunniga, lärorika och ärliga :) Riktigt fint skåp!

Jag gör istället ett eget antagande kring priset och eftersom det vad jag förstår var till en ideell organisation var det säkert ett schysst pris. Antagen tid 40h * 400:-/h + en del material ca 20000:- offererat. Det är vad det hade kostat nytt i butik, minst. Jag har själv beställt one-off snickrade möbler och har kunnat konstatera att det inte behöver vara mycket dyrare än butiksgrejerna.
Du uppskattar rätt bra får man säga..
Det var fina superlativer, tack! fast det låter lite tyskland 1937 om det, hade du fått med ärofyllt också hade jag blivit rädd ;)
 
favino skrev:
Du uppskattar rätt bra får man säga..
Det var fina superlativer, tack! fast det låter lite tyskland 1937 om det, hade du fått med ärofyllt också hade jag blivit rädd ;)
De e så sällan man får chansen,, så det gäller att spä på när tillfälle ges, men jag förstår vad du menar :)

Tack själv :)
 
Korvgubbe skrev:
...
Sen är det just i detaljerna som mästerverket ligger, så att låta en lärling göra dessa efter att mästaren har gjort grovjobbet känns inte troligt.
Du har säkert rätt.

Var det inte Bruno Liljefors som gjorde naturtavlor i serie.

Sedan fick kunden säga vad han ville ha i mitten: En hare, 25 kr, en tjäder 40 kr, en älg 75 kr.
Leverans dagen efter.

Kanske han hade lärlingar som målade bakgrunderna :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
emaaz skrev:
Chargerman: Som nybörjare undrar jag bara hur du fäste ihop hörnen till vångingssängen? :p
Jag använde vinkeljärn på insidorna samt förborrade och skruvlimmade ihop hörnen. Till sist spacklade jag över skruvhålen. Sitter som berget. :)
 
Det hör är inte mycket att hänga i julgranen med tanke på vilka fina grejer som läggs upp här. Kanske kan vara till lite inspiration dock, tycker det är svårt att möblera barnrum.
Här är vår bokhylla till barnrummet.
ImageUploadedByByggahus.se1381072426.481007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1381072442.131102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mdf till det mesta men pärlspont i furu.
 
  • Gilla
Poul och 8 till
  • Laddar…
fs01anon skrev:
Det hör är inte mycket att hänga i julgranen med tanke på vilka fina grejer som läggs upp här. Kanske kan vara till lite inspiration dock, tycker det är svårt att möblera barnrum.
Här är vår bokhylla till barnrummet.

Mdf till det mesta men pärlspont i furu.
Ser mycket trevligt ut!

Att hålla igen på dekor och prål är också en konst.
Du har lyckats bra!
 
Jättefin barnbokhylla tycker jag!
 
Väldigt fin bokhylla, alldeles lagom för ett barnrum!
 
Hej alla duktiga och insprirerande snickare!

Självklart vill jag också skryta lite i mitt första inlägg här! :D

20130828_200018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sängstomme som ska kompletteras med gavel.
Den är gjord så att det går att skruva isär den enkelt med vagnsbultar i hörnen eftersom vi ska flytta snart. Finishen är lite "rough" enligt min sambos önskemål, med andra ord - inget finsnickeri ;)


20130803_110117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Gatupratare" till min mammas butik. Inte så avancerad konstruktion, men f-n vilken tid det tog att måla texten. (den är likadan på andra sidan)

/Marcus
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Vissa av er har säkert redan sett den artikel som Byggahus har skrivit men för er som bara hänger på forumet kan jag lägga upp lite bilder på vårt byggda kök.
_P6A7763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_P6A7769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_P6A7772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


_P6A7776.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Mycket fint Fredrik, kan du inte lägga upp lite bilder från när du bygger, konstruktion, material val mm. Tror det finns stort intresse av det.
 
Redigerat:
katos skrev:
Mycket fint Fredrik, kan du inte lägga upp lite bilder från när du bygger, konstruktion, material val mm. Tror det finns stort intresse av det.
Tack :)

Gällande byggets gång så finns en hel del bilder här på denna bloggen: http://solsatra.blogg.se/
Den saknar tyvärr en hel del uppdateringar mot slutet.

Och en del frågor svarar jag på här: http://www.byggahus.se/kok/de-byggde-koket-sjalva
Och hittar någon inte svaret så får man gärna fråga så ska jag svara :)
 
maah skrev:
Hej alla duktiga och insprirerande snickare!

Självklart vill jag också skryta lite i mitt första inlägg här! :D

[bild]
Sängstomme som ska kompletteras med gavel.
Den är gjord så att det går att skruva isär den enkelt med vagnsbultar i hörnen eftersom vi ska flytta snart. Finishen är lite "rough" enligt min sambos önskemål, med andra ord - inget finsnickeri ;)


/Marcus
Ska bygga en liknande här hemma och undrar lite över hur du har konstruerat den.
Hur har du fäst ihopa brädorna? Hade tänkt att limma men ser nu att det blir snyggare att inte göra de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.