KnockOnWood skrev:
För att vara lite elak mot Katten12 så kan jag påpeka att bostadsrätten hon bor i är betald av hennes föräldrar, vilket förmodligen minskar hennes utgifter för ränta och amorteringar ganska rejält ;)
Eller jag kanske har fel. Inte ovanligt iofs :surprised:
Hehe ja det är sant men innan detta köptes så bodde jag i en hyreslägenhet och hyran på den var några tusenlappar över hyran på brf. Så hade jag haft ränta och amorteringarhade jag bara hamnat på antagligen samma pris som för min hyreslägenhet. Och många studentlägenheter kostar runt 5-6 tusen per månad så jag har det ju lyxigt som bara har en hyra på 3400^^
Så större boende ar för mig blivit billigare än mindre och hade jag haft lån så hade större boende landat på samma pris som mindre dvs en etta :p
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Min sambo har en släkting som bor 1,5 timmes resväg från henne. Han är 82 år och bor i lägenhet men vill in på hem. Han är nästan blind, har parkingson och har nyligen trillat ur sin säng och brutit båda händerna. Tyvärr uppfyller han inte kraven på att komma in på hem enligt hemtjänst. Jag undrar vilka krav de har..
 
katten12 skrev:
Så större boende ar för mig blivit billigare än mindre och hade jag haft lån så hade större boende landat på samma pris som mindre dvs en etta :p
Idag ja. Det är inte säkert att räntorna är så här låga för evigt. Dessutom måste du lägga till en avskrivningspost du inte har i hyresrätt. När kylskåpet går sönder kan du inte ringa hyresvärden. (ja, kanske mamma och pappa då...)
 
Nyfniken skrev:
Idag ja. Det är inte säkert att räntorna är så här låga för evigt. Dessutom måste du lägga till en avskrivningspost du inte har i hyresrätt. När kylskåpet går sönder kan du inte ringa hyresvärden. (ja, kanske mamma och pappa då...)
Samtidigt så låg min köpeskilling på bara 90 tusen så det lånet hade man nog betalat av hyfsat snabbt och på den tiden så hade räntorna säkert legat lågt ^^
Ja det är ju det som är kruxet med att äga eget men en hyresvärd kan vara rätt jävlig med det där också. Min frys gick ex sönder jodå jag fick en ny frys men i ett förråd i källaren för han ansåg varför köpa en ny frys till min lägenhet när det finns en i källaren sedan att den inte får plats i min lägenhet såatt jag måste gå ner till källaren för att hämta mat det var inte hans problem. Och enligt lag får ju hyresvärdar göra så för de ska tillhanda hålla vitvarorna men det finns inget som säger att de faktiskt måste finnas i lägenheten...
 
I
KnockOnWood skrev:
För att vara lite elak mot Katten12 så kan jag påpeka att bostadsrätten hon bor i är betald av hennes föräldrar, vilket förmodligen minskar hennes utgifter för ränta och amorteringar ganska rejält ;)
Eller jag kanske har fel. Inte ovanligt iofs :surprised:

Men hur pensionärerna har det beror väldigt mycket på
a) om man har lyckats hitta ett jobb med "generös" tjänstepension
b) om man har sparat själv till gamla dar.

"Mer än var tredje pensionär får ut mindre än 10 800 kronor i månaden i allmänna ersättningar och ligger därmed under fattigdomsgränsen."
Citat från
[länk]

När den s.k. ATP pensionen infördes och var grund för avgifter och utbetalningar hette det att
pensionen skulle vara 2/3 av lönen de 10 bästa åren om man hade arbetat i 30 år.
Så är det långt ifrån nu. Pensionen netto ligger snarare på 40%.

Så mina råd till er som har 20-30 år kvar till pensionsåldern är att
se till att ni har en hygglig tjänstepension och
spara regelbundet till en privat pension.

Ett alternativ till det sista, som diskuterats mycket här, är ju att amortera ner huslånen.
Jaha, då vet jag min plats.
Sån där tjänstepension hade jag men den satte fondkillarna sprätt på av 12000 om året blev det 244kr över.

Men kanske får man ett jobb när man blivit pensionär ( billig arbetskraft), putta ut någon medelålders i arbetslöshet, känns ju bra. (ironi)

Skumt, jag har ju inte varit lågavlönad, bara låglönad i metall, måste finnas många som haft det mycket sämre.
 
Redigerat av moderator:
I
stake skrev:
Min sambo har en släkting som bor 1,5 timmes resväg från henne. Han är 82 år och bor i lägenhet men vill in på hem. Han är nästan blind, har parkingson och har nyligen trillat ur sin säng och brutit båda händerna. Tyvärr uppfyller han inte kraven på att komma in på hem enligt hemtjänst. Jag undrar vilka krav de har..
Man ska väl rullas in, få ett hjul& chassibyte, och rullas ut bakvägen.:confused:
Eller ska man ha pengar som de kan ta till mat & logi, så att det inte kostar sammhället nåt.
Läste nåt liknande för några dagar sedan, han var 98 kunde inte ta sig till toa på övervåningen. Hemtjänst ville lösa det med en latrinspann i vardagsrummet. Är detta sverige?
 
KnockOnWood skrev:
"Mer än var tredje pensionär får ut mindre än 10 800 kronor i månaden i allmänna ersättningar och ligger därmed under fattigdomsgränsen."
Citat från
[länk]
Viktigt att påpeka att citatet ovan inte ger en korrekt bild av situationen, eftersom många pensionärer får bostadstillägg, tjänstepension m.m. ersättningar som inte tagits hänsyn till ovan.
Ska man påtala att någon lever under fattigdomsgränsen får man nog allt ta hänsyn till alla inkomster.
Annars lever jag långt under den gränsen och har gjort länge, för jag har ingen lön alls. Vem vet, jag kanske kan få både bostads- och socialbidrag :)
 
thomasx skrev:
Viktigt att påpeka att citatet ovan inte ger en korrekt bild av situationen, eftersom många pensionärer får bostadstillägg, tjänstepension m.m. ersättningar som inte tagits hänsyn till ovan.
Ska man påtala att någon lever under fattigdomsgränsen får man nog allt ta hänsyn till alla inkomster.
Annars lever jag långt under den gränsen och har gjort länge, för jag har ingen lön alls. Vem vet, jag kanske kan få både bostads- och socialbidrag :)
Oj då, vad lever du av då?
Gamla insamlade rikskuponger?
Samlar burkar?

Det skulle vara intressant att se en budget.
Men man hör väl rätt ofta om gamla som säger att de lever ett bra liv, fast med mycket små medel.
 
Jag misstänker att de "nya pensionärerna" dvs 40-talisterna har det generellt bra. Många sitter på villor och sommarstugor som inflationen samt räntebidraget fick betala. De var också smarta att släppa kreditmarknaden fri så deras investeringar ytterligare blåstes upp i värde, som nästa generation får betala.
Hatten av för den mest framgångsrika/profiterande generation.
 
KnockOnWood skrev:
Oj då, vad lever du av då?
Gamla insamlade rikskuponger?
Samlar burkar?

Det skulle vara intressant att se en budget.
Men man hör väl rätt ofta om gamla som säger att de lever ett bra liv, fast med mycket små medel.
Jag har andra former av inkomster. Men nu fick ju inte andra former plötsligt räknas med när man skulle bedöma vilka som lever under fattigdomsgränsen. Eller?
 
Villa vista skrev:
Jag misstänker att de "nya pensionärerna" dvs 40-talisterna har det generellt bra. Många sitter på villor och sommarstugor som inflationen samt räntebidraget fick betala. De var också smarta att släppa kreditmarknaden fri så deras investeringar ytterligare blåstes upp i värde, som nästa generation får betala.
Hatten av för den mest framgångsrika/profiterande generation.
Ska bli gött att ärva den generationen den dagen den dagen kommer ;)
 
Villa vista skrev:
Jag misstänker att de "nya pensionärerna" dvs 40-talisterna har det generellt bra. Många sitter på villor och sommarstugor som inflationen samt räntebidraget fick betala. De var också smarta att släppa kreditmarknaden fri så deras investeringar ytterligare blåstes upp i värde, som nästa generation får betala.
Hatten av för den mest framgångsrika/profiterande generation.
Jag vet inte det jag.

Min salig far, född på 1910-talet, brukade dra min flickvän/fru åt sidan och fråga ut henne om hur mycket jag tjänade.
Fastän jag tycker att jag har haft bra inkomster, brukade han fnissa hånfullt överlägset när han hörde siffrorna.
Jag tror att de som fick full ATP + den tidens förmånsbaserade pension var all time winners.
Vi kommer nog inte tillbaka dit. Men vi kan ju leva ett hyfsat gott liv ändå.
 
Till er som säger att ~10.000 är mycket pengar

Det är ju möjligtvis en god inkomst förutsatt att du är frisk och skuldfri!

Min mormor exempelvis är sjuk och behöver hjälp. Hennes inkomst är 8500kr och de fasta utgifterna, mat, hyra, medicin och hjälp kostar 8000kr i månaden. Det ger således 500kr kvar till övrigt, helt jävla horribelt, ett sjukhusbesök och hon har inte ens råd med ett klädesplagg. Och jag tror att många andra har liknande situationer.

Jag är orolig för Sverige och hur jag ska få det när det kommer till min pension!
 
Om man tycker att ~10.000/månaden i inkomst är mycket pengar är man nog på något sätt egentligen väldigt lyckligt lottad :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Jag vet inte det jag.

Min salig far, född på 1910-talet, brukade dra min flickvän/fru åt sidan och fråga ut henne om hur mycket jag tjänade.
Fastän jag tycker att jag har haft bra inkomster, brukade han fnissa hånfullt överlägset när han hörde siffrorna.
Jag tror att de som fick full ATP + den tidens förmånsbaserade pension var all time winners.
Vi kommer nog inte tillbaka dit. Men vi kan ju leva ett hyfsat gott liv ändå.
Kanske pensionsystemet var mest generöst under ATP-perioden men om man väger in faktorer som möjlighet att öka kapitalmängd under sin livstid då måste 40-talisterna ligga i topp, de hade 80 och 90-talets extrema år av börshausse samt goda år att låna (1992 borträknat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.