ullberg skrev:
Jag vet inte hur siffrorna stämmer men det jag hört är att män är klart mer benägna att överskatta sin förmåga än kvinnor (föga förvånande), jag hade för mig att kvinnor till och med underskattade sin förmåga, men då får jag lite svårt att få ihop det med dina siffror (om vi har ung lika många manliga som kvinnliga bilförare i landet), kan varit jag som hörde fel...
Jag vet inte hur sann den var men är tveksam till att det är 50/50 ang manliga och kvinnliga bilförare.... inte ens 50/50 som har körkort skulle jag tro.....
 
A
Nerre skrev:
Men var det kö i bara ena filen då? Alltså kö i högerfilen och inte i vänsterfil? För annars hade det ju inte hjälp om folk legat kvar längre i vänsterfil.

Och poängen är ju här: När det börjar bli kö och det redan är tomt i vänsterfil (eftersom där ska man bara ligga när man kör om).
De kör ju om, de kör ju t.ex. om dig som ligger i högerfil.
 
bra-byggare skrev:
De kör ju om, de kör ju t.ex. om dig som ligger i högerfil.
Det är skillnad på att köra om nån som kör långsammare och att köra om en kö som beror på hinder på vägen.

I mina ögon handlar det om helt vanlig kökultur: Den som väntat längst i kön ska passera först.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Sverige: Den heliga rättvisans förlovade land! :D

Ibland har jag bråttom. Då försöker jag optimera min bilkörning för att komma fram fort. Det kan till exempel innebära att köra i vänsterfilen förbi en kö som står stilla för att sen tränga mig in där filen tar slut. Jag ser ingen orättvisa i det. Alla i kön ser den tomma vänsterfilen och det är fritt fram för var och en att köra där. Ni kan sitta här och tjafsa fram och tillbaka om det. Det förändrar inte faktum.

Ibland (oftast) har jag gott om tid. Då tar jag det lugnt i högerfilen så att de som har bråttom får en chans att tjäna några sekunder.

Angående att blixtlåsa vid filslutet eller 100 meter tidigare: Det borde vara uppenbart för alla att trafikflödet blir bättre om man gör sitt filbyte i god tid i stället för i sista sekund. Alla är inte rutinerade förare och att undvika hastiga inbromsningar gynnar alla. En panikinbromsning går som en löpeld genom kön och ställer i värsta fall till med en trafikolycka.
Att köslutet då flyttas 100 meter bakåt får ses som en bagatell i sammanhanget med tanke på de risker man undviker. Vid 5 m/s (18 km/h) kommer man fram till sin avfart 20 sekunder senare. Jag tycker i alla fall att det låter som att det är värt det.

Går kön saktare än så tror jag inte fenomenet med tomma vänsterfiler existerar.
 
Redigerat:
A
Vem bestämmer vad som är god tid? Är det direkt när man blir medveten om avsmalningen flera hundra meter längre fram t.ex. pga skyltar, eller är det en bit längre fram där det finns en ledig lucka, är det strax innan avsmalningen där filbytet kan ske utan hastig inbromsning, eller är det kanske där de där blåa bilarna gör det eller är det där "de flesta" gör det? Jag har lite svårt att tycka att det är bilisterna framför mig ska bestämma vad som är god tid för mig.


Jag ser ingen anledning att stressa in i högerfilen utan ligger jag i vänsterfil så fortsätter jag göra det en bit fram, dock med marginal till själva filslutet så att hela manövern kan göras tryggt och säkert. Jag brukar försöka leta upp en lucka där jag kan glida in utan att de i högerfil behöver bromsa vilket brukar betyda att det inte sker direkt vid avsmalningen utan en bit innan.
 
Nerre skrev:
Men var det kö i bara ena filen då? Alltså kö i högerfilen och inte i vänsterfil? För annars hade det ju inte hjälp om folk legat kvar längre i vänsterfil.
Dom första fem kilometerna var dubbelfilig där högerfilen börjar som en påfart och vänsterfilen kommer ifrån bl.a. E22an. Mer eller mindre alla gick in i vänsterfilen direkt. Vägsträckan har en skyltad maxhastighet av 70 km/h, så man får "köra om" även på höger sida.
 
Nerre skrev:
Och vad gör man om det plötsligt är mer än hälften av bilarna som går ut i vänsterfil, då blir det plötsligt så att högerfil går fortare...
Det fenomenet var jag ute för föra helgen. Det var återigen ca 1 mil lång kö, denna gång åt andra hållet. Högerfilen börjar som påfartsfil, vänster kommer norr ifrån, efter ca 7 km blir högerfilen en avfartsfil, vänsterfilen går vidare till bl.a. E22an. Det kommer ca 60% norr ifrån och ca 40% via påfarten, ca 95% ska vidare ut på E22an. Första 500 meterna gick det snabbare i vänsterfilen men sedan lossnar det i högerfilen, det gick i snitt drygt dubbelt så snabbt i högerfilen som vänsterfilen, många gick in i vänsterfilen längs hela sträckan.
 
Demmpa skrev:
Första 500 meterna gick det snabbare i vänsterfilen men sedan lossnar det i högerfilen, det gick i snitt drygt dubbelt så snabbt i högerfilen som vänsterfilen, många gick in i vänsterfilen längs hela sträckan.
Problemet är ju att om hastighetsbegränsningen är högre än 70 så får de som ligger i högerfilen inte köra snabbare än de som ligger i vänsterfilen...

Såna där problem uppstår för att folk inte förstår hur flera körfält skall användas. Jag har hört skräckexempel om folk som på fullt allvar tror att högerfil bara är till för de som ska av på nästa avfart... I princip kan man ju säga att om nån annan kan köra om dig till höger så ligger du i fel fil.
 
Nerre skrev:
Problemet är ju att om hastighetsbegränsningen är högre än 70 så får de som ligger i högerfilen inte köra snabbare än de som ligger i vänsterfilen...

Såna där problem uppstår för att folk inte förstår hur flera körfält skall användas. Jag har hört skräckexempel om folk som på fullt allvar tror att högerfil bara är till för de som ska av på nästa avfart... I princip kan man ju säga att om nån annan kan köra om dig till höger så ligger du i fel fil.
Om det är köbildning/tät trafik så får man "köra om" till höger även om hastighetsgränsen är högre än 70 km/h, men man får inte hålla på att zickzacka.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Se 3 kap. 9§, 37§, 41§.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om det är köbildning/tät trafik så får man "köra om" till höger även om hastighetsgränsen är högre än 70 km/h...
Räknas det om det är kö i mittenfilen men tomt i höger? Det är oftast den situationen jag hamnar i. Mitt försvar är att jag "passerar", inte kör om, eftersom jag inte kom från mittenfilen. Jo, jag har hittat på det själv. :D
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Om det är köbildning/tät trafik så får man "köra om" till höger även om hastighetsgränsen är högre än 70 km/h, men man får inte hålla på att zickzacka.
Ja, det gäller om det är köbildning i SAMTLIGA körfält. Problemet är när det inte är köbildning utan bara tomt på bilar i högerfil. Det var en artikel om det i tidningen där polisen sa just att "de (förarna) blockerar effektivt två körfält" genom att ligga i mittenfil (det handlade alltså om de bitar av E4:an runt Stockholm som har tre körfält i vardera riktning).

Och det är lagbrott att ligga kvar i mittenfil trots att det är tomt i högerfil, men det ger högre böter att köra om till höger än att ligga i mittenfil fast det är tomt i högerfil.
 
A
Nerre skrev:
Ja, det gäller om det är köbildning i SAMTLIGA körfält. Problemet är när det inte är köbildning utan bara tomt på bilar i högerfil. Det var en artikel om det i tidningen där polisen sa just att "de (förarna) blockerar effektivt två körfält" genom att ligga i mittenfil (det handlade alltså om de bitar av E4:an runt Stouckholm som har tre körfält i vardera riktning).

Och det är lagbrott att ligga kvar i mittenfil trots att det är tomt i högerfil, men det ger högre böter att köra om till höger än att ligga i mittenfil fast det är tomt i högerfil.
Ja, det finns de som fått böta för att de hindrat trafiken genom att ligga och blockera i mittfil. Det var bl.a. en lastbilschaufför som blev irriterad på att folk inte följde blixtlåsprincipen och tog lagen i egna händer och lade sig i vänsterfil i samma hastighet som högerfilen för att hindra folk att passera i vänsterfil då han hade sin syn på hur man ska köra när körfält försvinner. Han åtalades och dömdes för hindrande av trafiken.

Jag känner till ett annat fall där en bil med hästsläp lade sig i 80 km/h i mittfil på 90-väg och också fick böter för hindrande av trafiken.

Så, håll till höger på bägare med hastighetsbegränsning 90 och över.
 
Redigerat av moderator:
A
Nerre skrev:
Ja, det gäller om det är köbildning i SAMTLIGA körfält. Problemet är när det inte är köbildning utan bara tomt på bilar i högerfil. Det var en artikel om det i tidningen där polisen sa just att "de (förarna) blockerar effektivt två körfält" genom att ligga i mittenfil (det handlade alltså om de bitar av E4:an runt Stockholm som har tre körfält i vardera riktning).

Och det är lagbrott att ligga kvar i mittenfil trots att det är tomt i högerfil, men det ger högre böter att köra om till höger än att ligga i mittenfil fast det är tomt i högerfil.
Nja, är det verkligen ett lagbrott på 70-väg? Det finns väl något om att man väljer det körfält som passar bäst för den fortsatta färden och man då faktiskt *inte* får byta körfält hur som helst? Jag minns inte exakt hur det är formulerat.

Jag hittade lite: "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

och
"I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. "
 
Redigerat av moderator:
Ja, är det 70 eller lägre så gäller det, på E4:an (där jag mest kör) är det inte särskilt mycket 70 och just därför är det ganska irriterande med de som inte orkar lägga sig i högerfil när det är tomt där.

De extra roliga är de som ligger i 90 i mittenfil (på 110-väg) i 1 mil och SEN går de ut i högerfil 500 m innan högerfilen upphör (för att de ska svänga av där). (För de som brukar köra norr om stan så handlar de alltså om folk som ligger i mittenfil från Häggvik ungefär och sen byter till högerfil strax innan den upphör i Upplands väsby. Och jag vet att de ligger där eftersom jag ligger snett bakom dem i den tomma högerfilen och inte vill köra om eftersom till höger får jag inte köra om och i vänsterfil kommer det en massa trafik som jag inte vill irritera i onödan.)
 
Nerre skrev:
Ja, är det 70 eller lägre så gäller det, på E4:an (där jag mest kör) är det inte särskilt mycket 70 och just därför är det ganska irriterande med de som inte orkar lägga sig i högerfil när det är tomt där.

De extra roliga är de som ligger i 90 i mittenfil (på 110-väg) i 1 mil och SEN går de ut i högerfil 500 m innan högerfilen upphör (för att de ska svänga av där). (För de som brukar köra norr om stan så handlar de alltså om folk som ligger i mittenfil från Häggvik ungefär och sen byter till högerfil strax innan den upphör i Upplands väsby. Och jag vet att de ligger där eftersom jag ligger snett bakom dem i den tomma högerfilen och inte vill köra om eftersom till höger får jag inte köra om och i vänsterfil kommer det en massa trafik som jag inte vill irritera i onödan.)
On man är onykter så förstår jag att man vill ha långt till vägkanterna :beer:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.