Helt omöjligt att köra med farthållare på västkusten annat än på E6 genom Halland. Hela tiden byte av hastighetgränser eller situationer där du måste bromsa in. Jag körde ner till Siena från Göteborg i somras. Enda gången farthållaren fick vara ifred var från italienska gränsen ner till Florens. 130 hela vägen. Genom Tyskland är det omöjligt att hålla jämn hastighet.
 
Mycket är det nog också en vanesak. Märker tex skillnad mellan oss i familjen, hur mycket vi använder farthållaren trots att vi kör på samma vägar. Jag använder den mest.....
 
Adaptiv farthållare! Så j-a bra! Det skapar en helt annan, lugnare, känsla i bilen.
De nyare systemen fungerar ned till stillastående (med automat) Och är guld värda vid kökörning.
 
  • Gilla
Peter Bo
  • Laddar…
Jag pendlar dagligen ca 17 mil, utan farthållare skulle jag bli j-kligt less tror jag. Ung. halva streckan är motorväg men farthållare är nog på 95% av tiden.

Jag känner igen mig i mycket av det andra skriver, folk som åker jojo i trafiken, som gasar på när man kör om etc. Nu har jag inga 2+1 vägar på den sträcka jag kör till jobbet men ser ett märkligt fenomen på dessa vägar, folk som ligger först i kön och kör sakta när det är enfiligt, och som gasar på när det blir tvåfiligt och försvårar omkörningar.
 
Det är viktigare att komma fram först än att komma fram fort...
 
eleson skrev:
Det är viktigare att komma fram först än att komma fram fort...
Och att komma fram helskinnad är något som inte ens övervägs...
 
Korvgubbe
"Det är inte bilen med högst toppfart som vinner loppet", gammalt F1 ordspråk.

Något jag stör mig på när jag åker till och från jobbet är dock folks desperata behov av att hålla hastighetsbegränsningen. Vägen är helt nedlusad med tidsstyrda rödljus, ändå ska folk gasa upp i 50 km/h för att tre sekunder senare behöva ställa sig på bromsen. Håller man 30 så kan man glida igenom hela sträckan utan att behöva stanna för ett enda rödljus. Sen kommer man ut på en 70-väg där det kommer rödljus och rondeller på löpande band med 50 km/h, det är precis så att man hinner upp i 70 där innan det är dags att bromsa igen och jag kan bara inte förstå varför man inte gör en 50-väg av det istället...
 
Redigerat:
A
Lägg sedan till alla som på trefiliga motorväg lägger sig i mittersta filen i 80-90km/h på trefilig motorväg med hastighetsgräns på 90 och vägrar att lägga sig i högraste filen. De orsakar därmed en propp eftersom de tvingar ut alla som vill köra enligt hastighetsbegränsningen i vänstraste filen.
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Och man är ju så förstående när man ser att de pratar i mobil telefon. ..:banghead:
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Chaly
Jag kan bli irriterad på folks ovilja att begripa blixtlåsprinciipen då två filer skall bli en i situationer med mycket trafik. Såfort det syns en skylt om att körfältet kommer upphöra så får man panik och skall in i det andra körfältet vilket resulterar i 3-4 parallella blixtlås eller att det ena körfältet är näst intill tomt trots långsamtgående kö i det andra (som då givetvis utnyttjas av vissa som har bråttom till irritation hos andra).

Varför är det så svårt att förstå att man blixtlåsar och byter fil när körfältet upphör (eller vid hindret)? Två köer fram till ett blixtlås där körfältet upphör.

Konstigt nog funkar det bättre om det inte skyltas om att körfältet upphör (typ vid stillastående bil el dylikt).
 
  • Gilla
Peter Bo och 1 till
  • Laddar…
Chaly skrev:
Jag kan bli irriterad på folks ovilja att begripa blixtlåsprinciipen då två filer skall bli en i situationer med mycket trafik. Såfort det syns en skylt om att körfältet kommer upphöra så får man panik och skall in i det andra körfältet vilket resulterar i 3-4 parallella blixtlås eller att det ena körfältet är näst intill tomt trots långsamtgående kö i det andra (som då givetvis utnyttjas av vissa som har bråttom till irritation hos andra).

Varför är det så svårt att förstå att man blixtlåsar och byter fil när körfältet upphör (eller vid hindret)? Två köer fram till ett blixtlås där körfältet upphör.

Konstigt nog funkar det bättre om det inte skyltas om att körfältet upphör (typ vid stillastående bil el dylikt).
Det finns bara ett sätt att hantera det på, att vara en av dem som ligger kvar ända fram. :)
 
A
Chaly skrev:
Jag kan bli irriterad på folks ovilja att begripa blixtlåsprinciipen då två filer skall bli en i situationer med mycket trafik. Såfort det syns en skylt om att körfältet kommer upphöra så får man panik och skall in i det andra körfältet vilket resulterar i 3-4 parallella blixtlås eller att det ena körfältet är näst intill tomt trots långsamtgående kö i det andra (som då givetvis utnyttjas av vissa som har bråttom till irritation hos andra).

Varför är det så svårt att förstå att man blixtlåsar och byter fil när körfältet upphör (eller vid hindret)? Två köer fram till ett blixtlås där körfältet upphör.

Konstigt nog funkar det bättre om det inte skyltas om att körfältet upphör (typ vid stillastående bil el dylikt).
Lägg därtill att de som blixtlåsar alltför tidigt (och därmed aktivt ser till att båda körfälten inte används så effektivt som möjligt) har en tendens att bli irriterade när de kommer fram till punkten där andra körfältet upphör när någon vill blixtlåsa framför dem.

Nej, jag håller med, man ska köra heeela vägen fram och blixlåsa där körfälten upphör eftersom då utnyttjas båda körfälten till max.
 
Snailman
Har bara erfarenhet från blixtlås i fjollträsk, och där så kör alla i höger körfält sedan när avsmalingen närmar sig (och trafiken så gott som står still) så ger sig en del ut i vänster körfält för att då slippa vänta på sin tur, och då när de kört om en massa nästan stillastående bilar förvänta sig blixtlås när de kommer fram till avsmalningen (jag har väl närmast mord i tanken då)


förklara gärna för mig blixtlåsmetodens förträfflighet? (tala gärna om om ni brukar köra i höger eller vänster körfält sjäva då) (jag brukar köra i höger) vänster körfält är det som försvinner...

Är det någon som tror att medelbilen kommer fortare fram om man fyller båda körfälten fram till avsmalingen jämfört med om man gör en kö i ett körfält för alla?
 
Redigerat:
  • Gilla
mulpac
  • Laddar…
Har adaptiv farthållare som jag använder i princip hela tiden. Fungerar helt fantastiskt bra, och ända ner till stillastående, vilket är väldigt bekvämt när det blir köer.
Håller för övrigt med Chaly helt och hållet när det gäller blixtlåsprincipen.
Chaly skrev:
Jag kan bli irriterad på folks ovilja att begripa blixtlåsprinciipen då två filer skall bli en i situationer med mycket trafik. Såfort det syns en skylt om att körfältet kommer upphöra så får man panik och skall in i det andra körfältet vilket resulterar i 3-4 parallella blixtlås eller att det ena körfältet är näst intill tomt trots långsamtgående kö i det andra (som då givetvis utnyttjas av vissa som har bråttom till irritation hos andra).

Varför är det så svårt att förstå att man blixtlåsar och byter fil när körfältet upphör (eller vid hindret)? Två köer fram till ett blixtlås där körfältet upphör.

Konstigt nog funkar det bättre om det inte skyltas om att körfältet upphör (typ vid stillastående bil el dylikt).
 
A
Snailman skrev:
Har bara erfarenhet från blixtlås i fjollträsk, och där så kör alla i höger körfält sedan när avsmalingen närmar sig (och trafiken så gott som står still) så ger sig en del ut i vänster körfält för att då slippa vänta på sin tur, och då när de kört om en massa nästan stillastående bilar förvänta sig blixtlås när de kommer fram till avsmalningen (jag har väl närmast mord i tanken då)


förklara gärna för mig blixtlåsmetodens förträfflighet? (tala gärna om om ni brukar köra i höger eller vänster körfält sjäva då) (jag brukar köra i höger) vänster körfält är det som försvinner...

Är det någon som tror att medelbilen kommer fortare fram om man fyller båda körfälten fram till avsmalingen jämfört med om man gör en kö i ett körfält för alla?
Varför har du mord i tanken?

Om båda körfälten vore fulla och blixtlåset sker längst fram borde båda körfälten gå lika fort och det finns därmed ingen anledning att byta från höger till vänster körfält. Det är väl alla blixtlås innan själva körfältslutet som ger upphov till att höger körfält går långsamt och vänster körfält går snabbare?

Jag kör i det körfält jag kör i oavsett om det är det körfält som tar slut eller inte och om det tar slut så kör jag hela vägen fram och blixtlåsar långt fram där det finns en lucka så att det går så smidigt som möjligt. Oftast finns det folk som har vett att hålla avstånd och se till att släppa in så att det går så smidigt som möjligt. Ligger jag i höger körfält ser jag till att hålla avstånd och släpper in en bil framför mig framme vid körfältslutet.

Menar du att medelbilen kommer fortare fram om man blixtlåsar 100 meter innan körfältslutet jämfört med 100 meter längre fram?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.