I
Blev lite snopen när jag hörde i tv i går hur bra pensioner vi får i sverige. Är det sant? Finns det någon här som kan intyga att det är så?
Jag har jobbat sedan 1966 och sitter nu, sedan ett år, på avbytarbänken i väntan på pension. När jag kolla vad jag kommer att få blir det en bit under 10 netto i mån. Stämmer ju ingalunda med massmedias siffror. Ok, de räknar snittet, det säger ju då bara att direktörernas pensioner har ökat. Och så har vi det goa PRO, jobbar för att de som börjar jobba nu ska få det bra om 50 år, hur skulle det vara om de intresserade sig lite mer för hur dagens pensionerade medelinkomstagare har det.
Är det bara jag som tycker det är åt helsike när man jobbat ett helt liv för att göra någon rik och betalat hög skatt för att trygga gammeldagarna, och så har pengarna gått igenom kistbotten. Dessutom ska man sitta och tycka synd om framtidens pensionärer. hmmm001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lååång tid kvar till pensionen så jag kanske inte är rätt person att ha åsikt men 10 tusen netto känns ju som väldigt lite eftersom man vänjer sig vid vad man tjänat. Samtidigt så har man kanske inte riktigt samma utgifter som pensionär du måste inte betala för transportkostnader till jobb varje dag, du har ingen fackavgift, a-kassa. Man är kanske hemma mera och har därför lite mindre matkostnader då man slipper äta lunchen ute och kan äta den hemma istället. Många bäckar små bildar en stor år heter det ju och eftersom man kan minska på vissa kostander så förhoppningsvis balanserar det upp det man förlorar i inkomst.
Själv är jag student och får vackert klara mig på 9000 kr i månaden för allt inklusive dyr kurslitteratur.
 
Som alltid beror det ju på vad man jämför med. Jämför man med pensionärer i andra länder, eller med studenter i Sverige, ja, då har pensionärerna det rätt bra i Sverige. Jämför man med hur mycket de hade i månaden innan de blev pensionärer, ja då är det ju rätt dåligt.
Själv räknar jag krasst med att om jag ska få en vettig pension så får jag spara ihop den själv, statens pensionskassa har nog sinat vid det laget med tanke på vilka enorma ålderskullar vi står inför (och långlivade blir de också).

Reinfeldt, Borg och Co är väl duktiga på att se till så att löntagare får mer kvar i plånboken, men sämre på att förklara att det man får bör man nog också se till att sätta av till framtiden och inte bara konsumera upp nu!
 
Redigerat:
Jag anser att många pensionärer har det rätt bra idag. Dock långt i från alla. Allt är ju så relativt oxå. 10 kkr i månaden låter inte mycket i min värld heller. Däremot tycker nog min farmor det låter som att du får en pension i överflöd! Hon lever på garantipension och får väl netto runt 6 000 kr /månad (kanske lite drygt).

Det är inte så konstigt att vårt system inte funkar som det kanske var tänkt med tanke på att vi är färre som ska försörja fler (pensionärerna är ju pensionär längre idag än man var förr, eftersom man lever längre). Dessutom ska vi under kortare tid försöka bidra till de allmänna systemen eftersom vi ska plugga till vi är 25, därefter ut och resa i ett år eller två innan vi får jobb (på riktigt) när vi är 27. Min far, 40-talist, började väl jobba när han var 16. Nä, även om jag själv idag bidrar till dagens pensionärer så räknar jag iskallt med att inte få många ören tillbaka den dag jag ska försöka luta mig tillbaka. Jag löneväxlar, sparar max jag får till pension och sparar mycket på sidan av oxå. Många säger; om du dör vid 50 då? Mina barn får nog en bra tröst av mina pengar iallafall, tänker jag.
 
I
De pengar jag under alla år betalat in till kommande pension skulle med räntan gott räckt till pensionen utan att dagens löntagare behövde sätta till något. Problemet är att det mesta är bortspelat av de som kommer att få en hög pension samt att en ansenlig summa använts till annat av regeringen.
Självfallet kan man klara sig gott på 10lakan om man låser in sig i en etta och inväntar det ofrånkommliga, men det var inte så man hade tänk sig det. Fri att göra vad man vill med dagarna, inom vissa gränser givetvis, men så tycks det inte bli.
 
ion skrev:
De pengar jag under alla år betalat in till kommande pension skulle med räntan gott räckt till pensionen utan att dagens löntagare behövde sätta till något. Problemet är att det mesta är bortspelat av de som kommer att få en hög pension samt att en ansenlig summa använts till annat av regeringen.
Självfallet kan man klara sig gott på 10lakan om man låser in sig i en etta och inväntar det ofrånkommliga, men det var inte så man hade tänk sig det. Fri att göra vad man vill med dagarna, inom vissa gränser givetvis, men så tycks det inte bli.
Grejen är att man betalar ju inte till sin EGEN kommande pension, utan till de som redan är pensionärer. Vill du betala till din egen pension så ska du pensionsspara.
 
  • Gilla
MrMad och 2 till
  • Laddar…
I
b8q skrev:
Grejen är att man betalar ju inte till sin EGEN kommande pension, utan till de som redan är pensionärer. Vill du betala till din egen pension så ska du pensionsspara.
När jag började jobba hette det att man betalade till sin pension. Att spara är en bra idé förutsatt att det finns nått över att spara. Och finns det ett överskott så behöver man inte spara, då får man en god pension ändå.
 
Redigerat av moderator:
Jag är inte avundsjuk på pensionärer som får leva på 10k. Visserligen sjunker utgifterna en del när man inte jobbar, jag lägger nog minst 3-4k netto i månaden för att kunna jobba (bilkostnader, luncher, lämpliga kläder) men det kommer ju ändå att bli ett rejält avbräck när jag går i pension kring 75 års ålder om ca 40 år. Jag räknar med en halvering av disponibel inkomst.

Har det bra är ju så klart en definitionsfråga, men det finns pensionärer som har det relativt gott ställt. Många av dem jobbar som konsulter på deltid. Skatten för pensionärer som jobbar är extra förmånlig. Vissa pensionärer har kunnat spara undan pengar i egna företag som de sedan tar ut när de blivit pensionerade, då också till förmånlig skatt.

Förutom pengarna, så håller ett jobb huvudet i trim och ger mening i tillvaron . Det finns statistik på att pensionärer som fortsätter jobba lever flera år längre än de pensionärer som inte gör det. Så mitt bästa tips är att inte gå i pension. Om möjligt förstås.
 
ion skrev:
Självfallet kan man klara sig gott på 10lakan om man låser in sig i en etta och inväntar det ofrånkommliga, men det var inte så man hade tänk sig det. Fri att göra vad man vill med dagarna, inom vissa gränser givetvis, men så tycks det inte bli.
Känns lite som att du har en skev bild av hur långt 10 tusen räcker. Det som du beskriver låsa in sig i en etta behöver man inte alls göra.
Jag är som sagt student jag får ut 9000 kr i månaden. Jag bor i en bostadsrätts trea parhus med fin trädgård och garage. Har egen bil. Äter inte ute så ofta kanske en gång i halvåret men då äter jag dyrt ute som Texas long Horn stek. Min vardagsmat är hemlagad god husmanskost. Jag väljer att handla i lite billigare affärer än när ican 10 min bort. Jag åker mycket kollektivt och ta bilen när jag måste. Jag har 3 illrar och försäkring på dem.
Klart man kan ha ett väldigt bra liv på 10 tusen men det handlar lite om att priorotera om pengarna man kanske kan nöja sig med att köpa ett stort Lätta för 17 kr istället för Becel smör som kostar 37 kr för ett litet paket.

Sedan beror det ju också på hur ens situation ser ut innan pension man kanske inte måste ha en 200kvm villa när man är ensam eller två vuxna personer man kan sälja den och köpa en trevlig mindre bostadsrätt istället med mindre boende kostnad och kanske närmare stan och därmed få lägre trasportkostnad.
Har man däremot levt hela livet i en hyresrätt och aldrig investerat pengar i något av värde och inte sparat undan själv ja då skulle jag säga det är ens eget fel inte systemets.
 
I
Mitt lilla hus på 126 kvm och värmepump och trädgård, är en av de saker man sett fram emot att få pyssla om. Sätter mig i en lägenhet eller nått billigt som jag inte själv skapat är inte ett alternativ.
 
Det beror på om man har röda eller blåa kalsonger under byxorna.

Har man röda har det aldrig varit sämre och alla pensionärer håller på att svälta ihjäl.

Har man blåa har det aldrig varit bättre och alla pensionärer lever i ett överflöd av tillgångar.

;)
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
A
Det är endast PPM som man sparar "till sig själv" medan den allmänna pensionen betalas av alla yrkesarbetande till de som är pensionärer och balanseras med den s.k. "bromsen" så att man inte ger pensionärerna mer än vad systemet klarar av.

PRO vill dock skrota PPM och lägga in dessa pengar i den allmänna pensionen eftersom det skulle innebära att bufferten som hindrar bromsen att slå till skulle bli större och pensionärerna skulle därmed få det bättre. Kruxet är dock att det innebär samtidigt att morgondagens pensionärer är de som får betala. Ungefär 1000kr/mån räknade man ut häromdagen att de unga skulle behöva betala till dagens pensionärer för att genomföra det förslaget.

Jag tycker det är direkt stötande att PRO har mage att föreslå att man ska ta av morgondagens pensionärer för att ge till dagens! Skäms!

En del 40-talister i min omgivning har med hjälp av gårdagens förmånliga ränteavdrag, avdragsgilla tjänstepensionslösningar, hög inflation, skenande fastighetspriser skaffat sig en ganska bra tillvaro som pensionärer. Detta är nog inte något som framtidens pensionärer kan räkna med att upprepa.

Till råga på allt så har man NU, när de flesta 40-talister redan gått i pension, kommit fram till att vi inte kommer kunna försörja alla pensionärer i framtiden och vi därför måste höja pensionsåldern. Den demografiska utvecklingen har varit känd i många, många år, så att höja pensionsåldern borde man ha gjort för flera år sedan.

Det hade dock inneburit att 40-talisterna inte hade kunnat pensionera sig så tidigt som de kan idag, så det var ju en himla tur för dem att man väntade med att höja pensionsåldern... Sen att tycka att vi ska betala deras pensioner ovanpå det är bara... osmakligt.

De skenande fastighetspriserna kan ju också ses som en massiv förmögenhetsöverföring från dagens unga till förra generationen när alla äldre säljer sina hus till barnfamiljer för skyhöga summor. Så nog har 40-talisterna bäddat ganska bra för sig måste jag säga. Det gäller såklart inte alla 40-talister men tillräckligt många för att uppröra vill jag påstå.

Nej, vi yngre får nog räkna med att se till att ha låga omkostnader (läs, låga lån) och pensionsspara ordentligt privat för att få en hyfsad tillvaro som pensionärer. Det går helt klart inte att lita på hur pensionssystemet ser ut idag så det gäller att skaffa sig pensionsinkomster på annat håll. Helst utanför pensionssystemet eftersom rätt vad det är så ger de sig på även tjänstepensioner och privat avdragsgillt pensionssparande.

Jag vet flera i min generation som inte vill spara i avdragsgillt pensionssparande eftersom de hävdar att när de går i pension kommer "staten" ha hittat på att räkna av viss del av det privata pensionssparande från det man får i allmänna pensionen. Så den som har mycket privat pensionssparande kommer få mindre i allmän pension enligt deras synsätt. Den som lever får se.

Ja e inte bitter...
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
I
Jag är inte 40-talist, men så nära man kan komma, nästan,
Undrar , blir det billigare om +65 går arbetslösa? Att skapa mer arbetskraft måste väl förutsätta att det behövs på arbetsmarknaden. Jag är friställd p g av arbetsbrist, det finns inga jobb, i synnerhet inte om man är till åren kommen, och jag saknar inte utbildning på mina verksamhetsområden. Kostnaden för en arbetslös överstiger, med kringkostnader vida en pensionering. Men det är klart, arbetslösa skapar ju jobb. Känns som vi börjar närma oss förbjudet område, politik. Jag ville bara veta vad som väntar en medelinkomstagare i verkligheten, för vad jag läst rimmar det dåligt med massmedias bild av pensionärer. Regeringen kunde ju börja med att återlämna de där miljarderna som förre regeringen " lånade".
 
A
Har du kollat minpension.se? Är det därifrån du får siffrorna? Jag tycker 10000kr/mån låter ganska lite om man räknar ihop allmän pension, PPM, tjänstepension och privat pensionssparande
 
För att vara lite elak mot Katten12 så kan jag påpeka att bostadsrätten hon bor i är betald av hennes föräldrar, vilket förmodligen minskar hennes utgifter för ränta och amorteringar ganska rejält ;)
Eller jag kanske har fel. Inte ovanligt iofs :surprised:

Men hur pensionärerna har det beror väldigt mycket på
a) om man har lyckats hitta ett jobb med "generös" tjänstepension
b) om man har sparat själv till gamla dar.

"Mer än var tredje pensionär får ut mindre än 10 800 kronor i månaden i allmänna ersättningar och ligger därmed under fattigdomsgränsen."
Citat från
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/sparapension/article16989665.ab

När den s.k. ATP pensionen infördes och var grund för avgifter och utbetalningar hette det att
pensionen skulle vara 2/3 av lönen de 10 bästa åren om man hade arbetat i 30 år.
Så är det långt ifrån nu. Pensionen netto ligger snarare på 40%.

Så mina råd till er som har 20-30 år kvar till pensionsåldern är att
se till att ni har en hygglig tjänstepension och
spara regelbundet till en privat pension.

Ett alternativ till det sista, som diskuterats mycket här, är ju att amortera ner huslånen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.