Jag ska rensa på min tomt snart. Det är 2500 kvm med sly och småträd. Tänkte försöka elda upp allt för att slippa betala för att få det bortforslat. Men hur gör jag bäst för att elda upp det?
Tyvärr har jag inte tillgång till något vatten, då tomten saknar brunn för tillfället.
 
Du kanske kan köpa en ordentlig kompostkvarn. Det är nästan läskigt hur lite material det är i en rejäl rishög.
 
En kompostkvarn? Hur mycket kostar en sån?
 
Att elda utan tillgång till vatten känns inte bra.....
 
Känns som ett jäkla jobb att kompostera buskar från en totalt igenväxt tomt på 2500 kvm
 
Svårt att elda med så mycket grön massa som du har i sly, för lite ved för att det ska bli annat än en fruktansvärd massa rök..... Lägg på hög och kör bort när du har släp tillgängligt. Smidigt att tippa tex på Högdalens nya tipp för trädgårdsavfall.
 
Hur skall du använda din trädgård framöver? Har du inte behov av kompostjord eller material till gångar och dylikt så kör det till den kommunala inrättningen. Annars köper du en mindre flismaskin för att fixa högen. Har en sådan som jag kör del av riset i och det fungerar bra.
 
Min idé var att göra någon sorts "majbrasa" av det. Men utan vatten blir det förmodligen inte så bra.
Det blir fruktansvärt mycket sly och småträd som läggs på hög. Känns som en evighet att köra iväg med släp eller flisa i flismaskin tyvärr.
 
Ingen granne med vatten då?
 
Enk Projektet skrev:
Ingen granne med vatten då?
Jo det finns det i och för sig. Kanske kan snylta lite på hans vatten :)
 
Nog ingen bra ide med majbrasa... Elda flera mindre högar allteftersom. Då slipper du släpa riset samtidigt som du snabbt värmer bränslet och får mindre effektutveckling.
 
Vad tror ni att det skulle kosta att få allt bortforslat istället för att jag eldar upp det?
 
Kolla med din kommun. I min kommun så kommer dom och tar rätt på det utan kostnad om det är lite större mängder.
 
Kan du få det bortforslat är det givetvis bäst, men om du ändå skall elda:

1. Låt det gärna torka ett par månader så brinner det lättare och med mindre rök.

2. Tänd inte på en stor hög. Tänd istället en mindre eld och flytta eftersom högen till elden. Då väljer du hur stor du låter elden bli och kan när som helst sluta lägga på mer.
 
ullberg
Avemo skrev:
Kan du få det bortforslat är det givetvis bäst, men om du ändå skall elda:

1. Låt det gärna torka ett par månader så brinner det lättare och med mindre rök.

2. Tänd inte på en stor hög. Tänd istället en mindre eld och flytta eftersom högen till elden. Då väljer du hur stor du låter elden bli och kan när som helst sluta lägga på mer.
3. Börja gärna med en tom eldningsyta (flytta dit starthögen i samband med eldningen), mindre risk att man bränner inne något djur som börjat boa under torktiden då.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.