@dhanjel
Japp den kommer funka finfint.
 
-55 -> 125c. Skulle fungera fint i både bastu och utomhus, om man bara hittar någon bra z-wave pryl att koppla in dom på :)

Får bli en beställning på ett gäng, ~8.20kr st kan man ju leva med.
 
Jag tycker det är lite konstigt att det inte finns fler färdiga produkter av denna typ. Jag skulle också vilja ha en tempsensor att placera ut på lämpligt ställe men att behöva bygga egna små gömmor för dessa är märklugt tycker jag. Om man sätter den i nära anslutning till dörrsensorn så får man veta temperaturen i dörrsmygen vilket blir helt ointressant med fel tempvärde anser jag. Det jag skulle önska av fibaro själva är en rörelsesensor med inbyggd tempgivare som man vet fungerar i HC2 direkt utan problem. En magnetventil som kan kopplas in på befintligt VA- system direkt och styras från HC2 för tex bevattning av gräsmattor eller andra ändamål som cirkulation för vattenmantlade kaminer osv. En färdig zwave kontaktor för trefas för styrning av olika motorer osv.
Jag tycker att det är för mycket uppfinna själv för att detta skall bli ett vinnande koncept i längden. Fram för mera färdiga produkter så man slipper ödsla tid åt att uppfinna egna lösningar på sådant som redan borde finnas på marknaden.
Jag beundrar er som sitter och mekar med Vera men undrar hur det blir den dagen ni säljer ert hus och nya köparen förväntas sätta sig in i systemet. Hur blir det då med alla hemgjorda lösningar som man byggt själv och programmerat i LUA kod och nya köparen ifrågasätter lösningar som han/hon anser ingick i husköpet.
Detta är en fundering kring detta och ingen kritik mot er som kommer på smarta lösningar och bygger själva.
Finns det risk att det blir en elsäkerhets fråga? ......Jaha har du byggt egen Z-wave produkter, då får du byta ut dessa mot något riktigt med bibehållen och samma funktion.

Vad tor ni andra??!!
 
Den dagen det är dags att sälja så byter man till HC2 (y)
 
Z-wave är dyrt, skulle jag sälja huset så skulle jag ta med mig det :)
Mycket är ju fortfarande under utveckling, Fibaro verkar vara riktigt heta. Men det tar tid att ta fram produkterna, om ett år eller två ser nog marknaden helt annorlunda ut.
 
Den dagen kommer jag sälja ett "dumt" hus. Man vill nog inte agera support till någon ny husägare. Räcker med alla på byggahus ;)
 
  • Gilla
råttboet och 7 till
  • Laddar…
Jag har tänkt installera z-wave framöver, men ett annat projekt har dock kommit före och nu vill jag försöka göra det future-proof. Jag har fjärrvärme och vattenburna radiatorer. Nu ska jag riva ut radiatorn i hallen och shunta in vatten i ett vattenburen golvvärme när jag behöver lägga om golvet. Är det någon som hittat en sån som går att styra över z-wave? Vad jag förstår är Danfoss produkter i och för sig z-wave, men att de kör ett eget protokoll (förrutom en av radatortermostaterna)
 
hek skrev:
Den dagen kommer jag sälja ett "dumt" hus. Man vill nog inte agera support till någon ny husägare. Räcker med alla på byggahus ;)
Ja det hade jag inte tänkt på. Dvs att man tar med sig det befintliga systemet till nästa hus. Själv kommer jag inte det för då är det troligtvis ett allt för gammalt system som behöver moderniseras.:)
 
Denna tråden bevisar med all tydlighet att detta är fortfarande något för hobbynissar. Inget man vill lämna över till någon som inte kan eller vill. Sen kanske man måste slänga sk-ten när man kommer till nästa hus, men det är en annan sak.
 
Fibaro är lite hemautomationens Apple, det är anpassat även för dumma människor ;)
 
Fick precis hem några switch-pryttlar, bl.a. Fibaro pluggar.

Skulle vilja börja monitorerna elförbrukning på t.ex. min gamla frys. Den skall inte styras då den skall vara på såklart. Är det vettigt eller dumt att använda Fibaro Plug för detta?
Risken ökar ju såklart att frysen blir strömlös med en komponent emellan men vilken riskbedömning skulle ni göra? Vad använder ni på sådana monitorer?
 
@jocke
Sätt parameter 1 till 0
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Tack hek,...kan väl bara kommentera mig själv...RTFM :)
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Elförbrukning för tvättmaskin/torktumlare funkade inte så bra att mäta med Fibaro? Hur mycket fel visar den, nån idé att skaffa ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.