Frånluftvärmepump (kanske inte med FTX), luftvärmepump?
 
KjellT skrev:
Så om man av någon anledning inte vill/kan ha FLVP, det inte finns fjärrvärme och tycker att bergvärme är overkill, ja vad gör man då.
Luft/vatten värmepump?
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
lauden skrev:
Kan hålla med om att det finns mycket olika åsikter över vad man ska välja. Vi har valt bergvärme och FTX ventilation med 320mm isolering i vägg och kommer ha byggstart någon gång efter nyår. Det kostar mer än en frånluftsvärmepump, men vi har satt komfort och flexibilitet högt på listan. När man kombinerar värme och ventilation i samma system så blir det dåligt energi/kostnadsmässigt att byta till ett annat värmesystem i framtiden eftersom man då måste lösa ventilationen också med nytt FTX eller frånluftsventilation. T.ex om man ska byta till solfångare, ved, pellets, fjärrvärme m.m. som inte har återvinning på luften, då vill man ha ett bra separat FTX ventilationssystem och ett bra klimatskal för att spara på energin. Värmepumpar med sin verkningsgrad på fler hundra procent gör att man kan dra ner på isoleringen i klimatskalet och även slösa med frånluftsventilation rakt ut ur huset, och ändå klara energikraven i BBR. Det är något som jag tror man kommer ångra i framtiden när det är andra energikällor som gäller än eldrivna värmepumpar.
Intressant. Vi väljer också bergvärme och en FTX-anläggning till vårat kommande bygge.
2-plan,186kvm med 34cm isolering i väggarna.

Har ni börjat ta in några offerter på bergvärme? Skulle vara intressant att höra vad dom har föreslagit :)
 
Flöjten5 skrev:
[länk]
Skummade igenom lite fort och dom ställer det ju inte mot nått alternativ... Vad skulle det kosta om man kastar ut FTX:en och kör självdrag som då alternativet blir i ett hus med bvp.. Sen kan jag hålla med om att kunskapen att justera in och sköta FTX inte är så bra med mina erfarenheter.
 
souba skrev:
Skummade igenom lite fort och dom ställer det ju inte mot nått alternativ... Vad skulle det kosta om man kastar ut FTX:en och kör självdrag som då alternativet blir i ett hus med bvp...
Nej precis! Men det kan vara skönt att få lite perspektiv. Ibland pratas det om FTX som att det vore Guds gåva till människan.

På mitt förra jobb registrerade jag alla FTX-Protokoll som kom in till kommunen. Har aldrig sett ett protokoll som var godkänt utan anmärkningar. Förutom de från nybyggen då.
 
Flöjten5 skrev:
[länk]
Den där undersökningen gäller flerbostadshus, och har nog ytterst lite relevans för enfamiljsvillor.

Den finns med i rapporten "Värmeanvändning i flerbostadshus och lokaler".

http://www.svenskfjarrvarme.se/Glob...meanvändning i flerbostadshus och lokaler.pdf

Den är utgiven av branschorganisationen Svensk Fjärrvärme. Gissa vad de tycker om FTX, värmepumpar och andra konkurrenter om de boendes pengar.

Vi kan väl titta på rapporten i lugn och ro och se om där finns något att ta till sig.


//Nöjd FTX-ägare ;)
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Jag ser inte besparingen som det viktigaste argumentet för FTX, snarare vill jag framhäva komforten och hur mycket bättre miljö man får inomhus.
 
Nä besparingen med FTX är nog inte den viktigaste faktorn till att man väljer den. Men det hade varit kul om man kunde ha både bergvärme & FTX och samtidigt ha en braskamin som hjälper till att förse varmvattenberedaren med varmvatten då man eldar på vinter. Då kan man ju bespara värmepumpen från att behöva göra dyr värme då COP:n är som lägst på den.
 
Gabbe1 skrev:
Jag ser inte besparingen som det viktigaste argumentet för FTX, snarare vill jag framhäva komforten och hur mycket bättre miljö man får inomhus.
Jo, det är ju inomhusmiljön som är det primära.
Men man kan uppnå samma om man förvärmer tilluften på annat sätt. Fast då till högre kostnad.
Ekonomin kommer ju alltid in i bilden på ett eller annat sätt.


souba skrev:
... kör självdrag som då alternativet blir i ett hus med bvp...
Självdrag är inte ett alternativ, det vet du väl?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.