Jag menade begagnade vedanläggningar. Om du går in på blocket och söker på vedpaket i Västernorrland så har återförsäljaren i Sundsvall ett paket med en ny Maga 31 för 50 tusen. Kontakta honom om du är intresserad av Maga.
 
Redigerat:
Hade jag varit i din sits så hade jag övervägt en panna som du kan köra på industriflis. Även om vedmagasinet underlättar så är det inte ens jämförbart med automatisk flisanläggning. Och att bara kunna köra hem alla pinnar från skogen och lägga i en hög i väntan på stora flismaskinen som blåser det rätt in i förrådet skapar tid till annat.
 
Köpte 40kw panna från atmos inkl ladd o inkopplingdspaket med 2m3 borötank o 6m3 isokern skorsten för 90k inkl moms. Med vad jag lärt mig sen dess skulle jag kunna sparat ca 20k på köpa bättre grejer från kotly i polen.
Om du ska köpa mellanklass panna kika på innova 50kw, maga 49 eller atmos 50 gsx
 
  • Gilla
cagu
  • Laddar…
Håller med om flistipset, speciellt med de förutsättningar du har med maskinparken.
 
Kör jag en flisanläggning blir det bökigt, då både vi och mina föräldrar eldar med ved. Då hade vi både behövt flisprylar och vedprylar, vilket blir dålig logistik och innebär merkostnadern. Det är därför knappast aktuellt, men tack för tipset.

En kompis fru är halvpolack och har kusiner där. Har faktiskt funderat på att researcha och ev. bila ner för att köpa en riktigt bra Atmospanna. Vill dock se över alternativen på hemmaplan först. Har fått flera bra tips här redan tycker jag, med alternativa tankar, köpa panna själv, köpa och ställa på plats och ta in vvs separat et.c. Samt fått en indikation på en eller två av mina offerter är rätt saftiga.

Priserna på billigtvvs och Ahlsells verkar ligga rätt bra till, och köper jag mkt på en gång kan jag nog få ner Ahlsells-priset lite till också.
 
Riktigt bra Atmospanna? Finns det? :D
 
  • Gilla
omv.peter
  • Laddar…
Ja.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
thomasp skrev:
Kör jag en flisanläggning blir det bökigt, då både vi och mina föräldrar eldar med ved. Då hade vi både behövt flisprylar och vedprylar, vilket blir dålig logistik och innebär merkostnadern. Det är därför knappast aktuellt, men tack för tipset.
Du kanske missförstod mig. Du behöver inte betala många kronor för att få en sån här att komma och flisa upp din årsved. Du behöver därefter inte lyfta ett finger för att få värme i huset.

BRUKS_805-2PT_Truck_2012-625x396.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite OT, men grymt fint ekipage!!
 
thomasp skrev:
Kör jag en flisanläggning blir det bökigt, då både vi och mina föräldrar eldar med ved. Då hade vi både behövt flisprylar och vedprylar, vilket blir dålig logistik och innebär merkostnadern. Det är därför knappast aktuellt, men tack för tipset.
.
Ni bor inte tillräckligt nära för att bygga en värmecentral med en flisanläggning, så gjorde vi ca 400m i mellan husen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
SteffeM skrev:
Ni bor inte tillräckligt nära för att bygga en värmecentral med en flisanläggning, så gjorde vi ca 400m i mellan husen.
Klart bästa alternativet. Men klart dyrast också. Sådana anläggningar bygger bönderna men det går ju bra när man får bidrag eller kan skriva av hela kalaset. Bönderna har väl fått tidigare fått en fin peng om de vill gå ifrån oljebränning? Men just nu vette tusan om det betalas ut något stöd?
 
En fin flisanläggning är betydligt billigare än två hyggliga vedanläggningar. Men TS hade väl en någorlunda ok vedanläggning redan..
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
jensaro skrev:
En fin flisanläggning är betydligt billigare än två hyggliga vedanläggningar. Men TS hade väl en någorlunda ok vedanläggning redan..
Precis så resonerade vi, jag behövde köpa en ny anläggning och mina föräldrar hade kanske 5-10år kvar på sin samt att de hade bara 1500l i acktank.

Efter räknat på det blev det inte dyrare, och nej vi fick inte några bidrag, och nej det går inte att skriva av uppvärmning till huset. Det som blev dyrare var kulvert kostnaden. Men vi ångrar inte det en dag, är nu inne på säsong fyra och det fungerar hur bra som helst. Vi tar också hit en flisare en gång per år som flisar upp årsbehovet på ca 200m3. Sedan är det bara att tömma asklådan och titta till pannan lite då och då under resten av året.
 
  • Gilla
omv.peter och 1 till
  • Laddar…
200m3 då värmer ni mer än bara två villor antar jag..?
 
Vad jag menade med att det inte är aktuellt är pga att mina föräldrar köpte ny vedanläggning för kanske fem år sedan och lär därför inte göra någon mer stor uppgradering så länge de lever. (Oj, jag fick nästan stanna upp där i tanken. Det lät hårt, men det är nog tyvärr sant.) Ska vi fortsätta samarbeta så är det ved som gäller, eller åtminstone ved som råvara. Klart man kan flisa, men det blir ju en merkostnad eftersom vi ändå behöver ha kvar maskinparken för veden.

Var köper man sin vedanläggning bäst/billigast då, tro? Huskvarna-tankarna får jag givetvis kolla upp. Panna beror ju på märke såklart, men funderar på om man ex. kan hitta kulvertrör och kopplingar, shunt, laddomat, styrning... den typen av prylar, på ett och samma ställe. Spara pengar är skönt men det måste vara lite logiskt också. Det verkar ju å andra sidan inte skilja så mkt på de prylarna ute heller. Panna, tankar och installationsarbete är väl det som diffar mest.

Om det blir en större Atmos: Polen
ETA/Hargassner: svensk ÅF
Nibe, VB, CTC, Effecta, Calmar/Trebema: Ahlsells eller Billigtvvs.se
Maga: svenska ÅF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.