Moderna flisanläggningar är fina och i princip automatiska. Men klart störst investeringskostnad också. Jag kapar och klyver veden direkt i häckar på ca 1,8 m3. Tar sedan traktorn och lyfter direkt in i pannrummet. Får plats med 6 st häckar i pannrummet. Så nu när även mina barn och fru kan elda i vedpannan så har även jag det ganska självgående och automatiskt... B-)
 
  • Gilla
D09 och 5 till
  • Laddar…
Jo blev för dyrt med flis. därför jag gick på Öststatpanna. Total kostnad panna,tank rör, isolering etc blev 60kkr.
Hur flyttar du runt häckarna i pannrummet? gärna lite bilder på hela hanteringen och rummet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag kapar och klyver i sådana här vedhäckar. De är ca 1,80-2,00 m höga. Lyfter in med pallgafflar. Har en pallyftare inne i pannrummet. Brukar ställa in 6 st vedhäckar vintertid.

IMG_20131002_184648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jugend och 6 till
  • Laddar…
Fördelen med att kunna ta in 10-12 kubik ved åt gången är att veden hinner torka till så "råen" försvinner. Veden blir kruttorr då pannrummet är varmt och luftfuktigheten är så låg under vintern. :)
 
  • Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Börjar nypa åt om nätterna, bara 1 grad plus nu! Klämmer in en vedhäck till så man får myselda.. :)

DSC_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rca1959 och 3 till
  • Laddar…
D09
Jannez69 skrev:
Börjar nypa åt om nätterna, bara 1 grad plus nu! Klämmer in en vedhäck till så man får myselda.. :)

[bild]
Så ska man ha det 😀😀😀
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Ja en automatisk flispanna skulle få mig att klättra uppför väggarna.. Man vill ju klämma lite på "bränslet" :p
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
D09 skrev:
Så ska man ha det 😀😀😀
Vad väger en sån häck lastad och hur hög är den? :)

Inser att jag på lite sikt nog kan kopiera ditt upplägg...

Om... Jag kan få traktorn till att orka lyfta, inte tippa bakåt samt få tag i en bra port. Kan nog få in iaf 2 eller 4 häckar.. Troligtvis 2 :)

Har ett fönster som ska ut o bli en port istället isåfall :)

*sotis* ;)
 
Vart finns de där burarna?
 
Andreas_H skrev:
Vart finns de där burarna?
Jag har fått dem från mitt jobb. Är 2 st som jag satt ihop på höjden. Är gjorda av plåtprofiler så de är lätta. Går utmärkt att hantera dem tomma för hand.
 
D09
Jannez69 skrev:
Jag har fått dem från mitt jobb. Är 2 st som jag satt ihop på höjden. Är gjorda av plåtprofiler så de är lätta. Går utmärkt att hantera dem tomma för hand.
Det är såna som levereras normalt med plastdunke? Oftast fyllda med adblue, tvättmedel till lastbilar etc ?
 
D09 skrev:
Vad väger en sån häck lastad och hur hög är den? :)

Inser att jag på lite sikt nog kan kopiera ditt upplägg...

Om... Jag kan få traktorn till att orka lyfta, inte tippa bakåt samt få tag i en bra port. Kan nog få in iaf 2 eller 4 häckar.. Troligtvis 2 :)

Har ett fönster som ska ut o bli en port istället isåfall :)

*sotis* ;)
Ja har man en traktor redan så utnyttja den! Vet inte vad full vedhäck med nykluven björkved väger? Men inget problem för min traktor i alla fall. Totala höjden med pall är ca 2 m. Min portdörr är ju bara 2,10 m så jag fick anpassa höjden efter det :(
 
D09
Jannez69 skrev:
Ja har man en traktor redan så utnyttja den! Vet inte vad full vedhäck med nykluven björkved väger? Men inget problem för min traktor i alla fall. Totala höjden med pall är ca 2 m. Min portdörr är ju bara 2,10 m så jag fick anpassa höjden efter det :(
Traktorn är tyvärr inte lika fin som din ;)

Har en volvo t24 med bakgavel lyft som fixar ca 550kg

Jag kan nog få en höjd på ca 220 om jag har tur, annars är det nog 210 om man ska gardera sig lite. :)

Tanken är isåfall att gjuta en plattform och ställa av utanför och sedan dra in med palllyftare.

Bra med bilder :)

Blir inspirerad av hur du löst logistiken

Förmodar att det är ca 2m3 per häck, med lite torkad ved så borde man väl kunna räkna 300kg per m1 eller borde jag sätta mig vid skolbänken igen? Ha ha

Edit: jag borde nog sätta mig där ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.