tjabon skrev:
Farmor Risberg verkar allmännt okunnig om hantverkare och ska samtidigt diktera villkoren? :thumbdown:
Likadant i denna tråden: Hon tycker hon har fått den info hon vill ha, och vill inte vara med längre.

Jag känner en del folk som är likadana, och det är definitivt inga nära vänner.
Hur kom du fram till detta?

Damen ifråga har tagit reda på om man brukar betala för offerter och det är ju tydligt att man inte gör genom direkt betalning, men indirekt genom timpenning etc. Jag ser vidare att Farmor har en stor förståelse för hantverkarens önskan att ta betalt för restid, restkostnader etc. Det enda som kändes obekvämt med all rätt, var tiden för att lämna offert.

Jag skulle gärna ha Farmor Risberg som kund, verkar vara en klok dam.
 
stickans skrev:
Jag har aldrig behövt betala för en offert. Tycker det känns självklart att den typen av kostnad ingår i hantverkarens timpenning som overhead-kostnad.

Resekostnad däremot har jag alltid blivit debiterad för, Minns inte nu och har inte lust att kolla, men nog borde timkostnaden vid resor vara lägre än arbetskostnaden? Bara tanken att hantverkaren har mycket dyr utrustning och därmed har en hög timkostnad - inte ska väl den timkostnaden gälla vid resor ... Tänka sig ett ytterlighetsfall, en grävmaskinist som gör ett flerdagarsjobb och tar ut arbetskostnad när han kör till och ifrån arbetsplatsen. (Utgår såklart ifrån att han inte åker grävmaskin hem på kvällarna ...)
När hantverkaren sitter i bilen är han ju redan på sitt jobb, medans grävmaskinisten oftast har sitt arbete där grävmaskinen är.

Det finns säkert alla sorters konstellationer men ska den anställde resa på arbetstid är det ju samma kostnad för företaget som om han/hon jobbar, kanske t.o.m högre.
 
O
Kirre2 skrev:
Jag har då aldrig betalat nåt för att titta på en kyl i en affär... Trodde att butikspersonal hade lön från butiken.
Ja och vem betalar lönen? det är vi som handlar i butiken.
Men det kanske vore nått...
ha en butik som det kostade att gå in i om du bara ska titta....
 
O
Men nu börjar denna tråd spåra ur... totalt....
 
Fattar inte hur det kan ta 45 minuter att testa en kabel, hur bär man sig åt då?

Men om nu detta stämmer också tillkommer restid på 45 minuter så är man uppe i 1,5 h arbetstid och denne person har rundat upp till 2 h, lite fräckt kan tyckas, som att han vill ha betalt även för offereringstiden vilket han även medger.

Sen förstår jag inte varför han behövde ha ytskikten på plats för att kunna åstadkomma en offert första gången han var där?

Hoppas Farmor hittar än elektriker som är mer tillmötesgående och flexibel nästa gång.
 
Odjuret skrev:
Men nu börjar denna tråd spåra ur... totalt....
Spåra ur? Hur menar du nu? :)
Utan annans ledning, så kanske Risberg inte kan göra något? Det är inte bara att ta bilen och sladda iväg helt gratis. Man kan inte heller alltid följa strömmen och betrakta allt som isolerade företeelser. Har man otur, så åker man på en propp, så det gäller att säkra sig mot eventuella extrakostnader. Bråkar man, så kanske det blir en anmälan för VOLTsamt motstånd? För att få bra kontakt med elektrikern, så kan det även vara bra att ha ett kontantUTTAG. En skottkärra och en spade om man skall jorda uttaget. Blir det komplikationer, får man väl rycka på axlarna och säga So WATT?
 
Lite tråkigt att frågor i detta forum som handlar om konsumenträtt ofta slutar med att några på området okunniga hantverkare förstör trådarna genom att skriva en massa dumheter. Det gör att konsumenter som läser trådarna riskerar att få en felaktig uppfattning om vad som gäller.
 
undine
Jugend skrev:
Nej en hantverkare som fakturerar för titt anlitar man inte.
Men det känns ju som att alla hantverkare begär pengar för att komma ut och titta. Jag ska anlita hantverkare för att laga luftvärmepump. En jag fick kontakt med ville ha 400 för att komma ut och titta på den. Jag tyckte det verkade lite konstigt, jag vet ju inte vad han kan så att säga.. Men det är kanske skillnad, han kanske menade felsökning också..
 
MathiasS skrev:
Jo det gör du. Nästa gång du köper något i butiken betalar du för att det finns personal och prylar att titta på. Det är inte butiken som står för kostnaden. Det gör du som kund. Förstås.
Men det är väl klart att jag fattar att om jag köper nåt betalar jag personalens löner och lokalhyra och vinst till ägarna och transporter av varor fram och tillbaka och säkert en massa andra saker också. Men om jag bara går in och tittar och får en demonstration av frysar eller vad det nu är, och sen går nån annanstans och handlar så betalar jag väl inget för det. Eller missuppfattade jag det första inlägget om vitvaror?
 
  • Gilla
Morten Alper
  • Laddar…
Om man nu kunde införa detta med att ta betalt för offerter, så finns det en nisch att ockupera. Annonsera aggressivt, åk runt och titta på jobb, åk hem och "räkna". Sedan lämnar man ett pris som är så högt att man definitivt inte blir anlitad, men bifogar en faktura på resa, kundbesök och flera timmars räknande.
 
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Jag hade tre hantverkare här som gav offerter till mitt badrum, va aldrig tal om att det skulle kosta.
Att ge offerter anser jag är en tjänst hantverkare får bjuda på för att överhuvudtaget ha en chans på marknaden.
Ett trevligt bemötande och konkurrenskraftigt pris ger ofta jobb, man kan ju se det som marknadsföring.
Och det är ju inte så att de gör det gratis. Själva omkostnaderna för en offert och allt som hör till får de ju betalt för när de utför arbete.
 
När jag var inne hos bilhandlaren i förmiddags hade jag lite frågor om en ny bil vi är intresserade av, jag hade en del tekniska frågor, en lista på tillval vi ville ha och ville förhandla lite pris med handlaren.
Han sa mig att han gärna svarade på mina frågor och gav mig ett pris, MEN, sa han, om jag vill ha svar på teknisk frågor om bilen så kostar det mig 100:- per fråga, och om jag vill få ett pris offererat så kostar det 1500:-, vill jag sen förhandla om priset så kostar det mig 800:-/h för den tid det tar honom. Detta oavsett om vi köper en bil eller inte, han kan ju inte gärna jobba gratis, sa han.
När jag vände på klacken för att gå, sa han att han ville ha 200:- för den tid jag upptagit honom hitills, han kan inte gärna jogga gratis, sa han, igen.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Bilhandlaren säljer en vara och du kommer in till säljaren i en av generalagenten sponsrad butik.

När du vill sätta upp ett gäng pollare med belysning, ett motorvärmaruttag samt dra en kabel till det nya uteköket så kommer en elektriker hem till dig. Han har förordnats av staten (Elsäkerhetsverket) att utföra installationer för el. Han kan säkert på rak arm säga vilken kabel (det finns fler bokstavsföekortningar på kabel än diagnoser på grabbarna i Västerort) du skall ha och hur den skall dras.

Alla vi som frekventerar detta fora kan säkert hänga dit nämnda kabel med varierande framgång om vi bara får rätt instruktioner och tips i början.

Om nu elektrikern använder sin kunskap till att klura ut vilken kabel, hur mycket och kanske kommer med placeringstips avseende motorvärmaruttaget så betraktar jag det som en konsultation och då tycker iaf. jag han skall ha betalt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Locke skrev:
Om nu elektrikern använder sin kunskap till att klura ut vilken kabel, hur mycket och kanske kommer med placeringstips avseende motorvärmaruttaget så betraktar jag det som en konsultation och då tycker iaf. jag han skall ha betalt.
Givetvis ska både bilhandlaren och hantverkaren ta betalt för denna tid. Thomas exempel visar dock tydligt på det orimliga i att ta betalt för denna typ av offerter, per offert. Båda behöver smeta ut denna kostnad på övriga kunder och ta betalt för det faktiska jobbet som utförs hos respektive kund.

man kan ju tänka sig att man utför ett konstruktions eller designarbete men då får man ju se till att inte lämna den infon ifrån sig innan man kan ta betalt. Detta är ett dilemma för oss alla som säljer tjänster och inte unikt för en elektriker.
 
thomasx skrev:
När jag var inne hos bilhandlaren i förmiddags hade jag lite frågor om en ny bil vi är intresserade av, jag hade en del tekniska frågor, en lista på tillval vi ville ha och ville förhandla lite pris med handlaren.
Han sa mig att han gärna svarade på mina frågor och gav mig ett pris, MEN, sa han, om jag vill ha svar på teknisk frågor om bilen så kostar det mig 100:- per fråga, och om jag vill få ett pris offererat så kostar det 1500:-, vill jag sen förhandla om priset så kostar det mig 800:-/h för den tid det tar honom. Detta oavsett om vi köper en bil eller inte, han kan ju inte gärna jobba gratis, sa han.
När jag vände på klacken för att gå, sa han att han ville ha 200:- för den tid jag upptagit honom hitills, han kan inte gärna jogga gratis, sa han, igen.
Gör alla bilhandlare så? Isådanafall är det ju ett under att dem får några bilar sålda öht... Vilken av bilhandlarna var det? Någon av den större? Berätta hörn så man inte gör misstaget att gå dit...

Det är ju i princip tillvalsförsäljningen bilsäljarna personligen tjänar bra extra-pengar på. Att då kräva betalt för att ta fram en offert på bilen med tillvalen verkar ju urbota korkat!
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.