D09
Kan ETAn få fram statistik på längre perioder? :)

Min har diagram på 24 tim men tycker att man borde kunna backa några veckor
 
jensaro skrev:
Hur länge brinner den på 12kW innan du fyller pånytt?
Pannan brassar på i början tills acktanken är varm i toppen. Jag har ännu inte hittat vilken parameter som sedan reglerar ner effekten. Men nu när det blir kallare och det går elda oftare så ska jag kolla upp det. Men pannan reglerar ner effekten till målet som ligger på 12 kw. Hur länge ett helt inlägg räcker vid den effekten vet jag inte men jag ska testa det längre fram.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Kan ETAn få fram statistik på längre perioder? :)

Min har diagram på 24 tim men tycker att man borde kunna backa några veckor
Någon statistik som din verkar inte finnas på ETA. Har inte hittat ännu i alla fall.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Verkar grymt.
Hur stor acktank kör du till den och hur ser övriga förutsättningar ut? Kör du som D09 golvvärme?
 
D09
Jannez69 skrev:
Någon statistik som din verkar inte finnas på ETA. Har inte hittat ännu i alla fall.
Tycker inte att min ger så jättemycket förutom en ögonblicksbild.

Saknar statistik på hur den beter sig på lång sikt samt att man skulle kunna ladda upp till datorn med olika data som ute temp, laddningsgrad, påfyllnader, innetemp etc

Gjorde ett försök till excel nu istället, får se om det blir något vettigt om en månad he he

Hade varit trevligt om maskinen gjorde det åt en :)
 
Redigerat:
kulle
D09 skrev:
Tycker inte att min ger så jättemycket förutom en ögonblicksbild.

Saknar statistik på hur den beter sig på lång sikt samt att man skulle kunna ladda upp till datorn med olika data som ute temp, laddningsgrad, påfyllnader, innetemp etc

Gjorde ett försök till excel nu istället, får se om det blir något vettigt om en månad he he

Hade varit trevligt om maskinen gjorde det åt en :)
Kan man inte få fram statistik på den ?
Jäkla skitpanna , en sån kommer jag aldrig att köpa........ :cool:
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vad får man slanta upp för en sån här fin panna?
 
Finns en blocketannons, 75kkr ex laddpaket.
 
Ja jag köpte min för 75 tusen. Skickade efter kopparn på rinkabyrör och lödde in den själv. Busenkelt!

Det är grym kvalitét på ETA och jag ångrar inte en sekund över köpet. Effektiv och robust men framförallt väldigt användarvänlig.
 
  • Gilla
D09 och 3 till
  • Laddar…
ok en skaplig slant.
hur ser hela kalylen ut? alltså reservdelar livslängd, gratis ved?? alltså vad får du för total uppvärmningskostnad?
Har du åskskydd monterat? här hos mig stryker känslig elektronik med på höst och vår.
 
Elektroniken på pannan är inte känsligare än den som sitter på värmepumpar. Och värmepumpar sitter snart i varje kåk. Jag drar dock ur datorinkopplingen vid åska.

Veden köper jag för det mesta. Brukar köpa hem långved av björk. Betalar i m3f ungefär samma pris som massabruken. Betalar väl ca 13-15 öre kW/h för björkveden skulle jag tro. Sedan tillkommer jobbet med veden och lite förluster i anläggningen. Jag hugger ved själv också. :)

Totala uppvärmningskostnaden har jag inte helt koll på, beror hur mycket ved jag köper eller hugger själv. Stort gammalt hus som renoveras eftersom med tilläggsisolering och ny golvvärme. Men jag tänker räkna mina vedhäckar i år så jag kan dokumentera vedförbrukningen.

Helt rätt att pannan kostar en slant men då jag fixar all rörkrökning och installation själv så blir det inte så dyrt i mina ögon. Min anläggning är faktiskt billigare i slutpris än de som fått en skitpanna och tre småtankar installerade av den lokale rörmokaren. :)
 
  • Gilla
omv.peter och 3 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Tycker inte att min ger så jättemycket förutom en ögonblicksbild.

Saknar statistik på hur den beter sig på lång sikt samt att man skulle kunna ladda upp till datorn med olika data som ute temp, laddningsgrad, påfyllnader, innetemp etc

Gjorde ett försök till excel nu istället, får se om det blir något vettigt om en månad he he

Hade varit trevligt om maskinen gjorde det åt en :)
Vill du ha statistik på datorn så skaffa en logger 2020 och en massa tempsensorer.
Är ju lite kul när man kan studera vad som händer med skiktningen i tanken när frugan tar en dusch.
Här är mina givare och ett exempel på graf.
Du kan bygga grafer med alla givare
 
  • Skärmklipp.JPG
  • Skärmklipp2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
omv.peter och 5 till
  • Laddar…
D09
Andreas_Hansson skrev:
Vill du ha statistik på datorn så skaffa en logger 2020 och en massa tempsensorer.
Är ju lite kul när man kan studera vad som händer med skiktningen i tanken när frugan tar en dusch.
Här är mina givare och ett exempel på graf.
Du kan bygga grafer med alla givare
Det där såg kul ut 😄😄

Nu får jag ta alla data själv ur menyerna och lägga in i excel. Tar iofs typ 3 min dag. Men hade varit önskvärt att få med automatik :)

Tycker 24 timmars statistik är för kort, ska kolla med Hargassner om det är något som är på gång isamband med deras kommande grejor för internetuppkoppling.

Vad kostar det och sätter man fast givarna på utsida rören eller är det ingrepp i systemet som behövs? :)
 
Såg att dom säljer ut logger 2020 utan belysning i displayen för 1300kr.
Sen får du köpa till givare.
Jag köpte 1wire givare och löde själv. Finns att köpa överallt
Ett år med webb tjänst kostar runt 300kr
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Fint!. jag har också svårt för rörkrökare vilka marginaler dessa ska ha!, 200% på material, sen en rejäl slant i timmen. Sen har jag sett riktiga tattarinstallationer till detta pris, som börjat läcka direkt, fel material och massa lin, dåligt dragna kopplingar etc. Installerade min panna själv också, lånade gängmaskin på jobbet och fixade tog ett par dagar. De enda är att jag kom på ett gäng saker i efterhand att så skulle jag gjort, får bli nästa gång jag installerar panna. Har planer på sikt att byta till flis samt flytta acktank när jag förstärkt grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.