ok, vid första fundering verkar det ju bra, men frågan är om man får tillräcklig radieringsyta? jag värmer 700L kranvatten (6grader från kran) på ca 2-2,5h till 37grader. Räknar man om vad dina 6-45grader på 25min 20L ger i tid så skulle det ge detta i resultat:
rocketstove prototyptest 3min per 1grad tempökning i 100l vatten.
meckis lösning 48sec per 1grad ökning i 100L vatten

Dock är jag slösig med ved. jag skickar upp mycket värme i luften. men baserat på vad du skriver så kommer det ta väldigt långt tid o få badtunnan varm, men det kommer nog inte gå åt mycket ved!
 
meckis skrev:
ok, vid första fundering verkar det ju bra, men frågan är om man får tillräcklig radieringsyta? jag värmer 700L kranvatten (6grader från kran) på ca 2-2,5h till 37grader. Räknar man om vad dina 6-45grader på 25min 20L ger i tid så skulle det ge detta i resultat:
rocketstove prototyptest 3min per 1grad tempökning i 100l vatten.
meckis lösning 48sec per 1grad ökning i 100L vatten

Dock är jag slösig med ved. jag skickar upp mycket värme i luften. men baserat på vad du skriver så kommer det ta väldigt långt tid o få badtunnan varm, men det kommer nog inte gå åt mycket ved!
Jag har inte räknat något på designen men det är intressant.
Nu skall ju vattnet i vvbn bara kokas upp en gång och sedan hållas kokande vid 6bars övertryck. Ca 160grader. Har beställt 10meter 12mm prisolrör,genom detta skall ibcns vatten cirkulera. Räknar med att på 1 timme skall vattnet i vvbn koka och pumpen skall ha fyllt ibcn.
 
i mitt fall har jag 15meter 19mm kopparrör varmglödgad! för jämförelse.
tänkta du fylla ibc:n genom din varmvattenberedare? eller du ska circulera vattnet igenom VVB hela tiden o reglera värmen med att elda när det behövs? dvs fylla ibc med kallvatten o sedan värma? så gör jag.
 
meckis skrev:
i mitt fall har jag 15meter 19mm kopparrör varmglödgad! för jämförelse.
tänkta du fylla ibc:n genom din varmvattenberedare? eller du ska circulera vattnet igenom VVB hela tiden o reglera värmen med att elda när det behövs? dvs fylla ibc med kallvatten o sedan värma? så gör jag.
Yes det senare altenativet.
 
Fråga: vart borde jag sätta Bordsgenomföringen i ibcn? Skall ju använda en pump som cirkulerar ibc vattnet.
Tänker ut under ena bänken och in under den andra. Så man inte får varmt vatten på sig om det nu skulle vara så varmt att man bränner sig.
 
  • Gilla
kacke_
  • Laddar…
Under bänkarna är kanon! Har du kraftig pump slipper du skiktningen med, som annars lätt uppstår.
 
  • Gilla
sauff
  • Laddar…
Sågat bräderna till lämplig storlek och satt dit genomförningarna.
Imorn skall jag köpa skruv och ett zinkanod å ha i vvbn.
 
Bild
 
  • uploadfromtaptalk1380132012618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Många ibckontanters har ett rutnät i gallret, den du har fått har bara topram. jag brukar såga ner ramen en nivå så man kan klä in den snyggt o slippa se metall o plastskarv, detta blir lite knepigt på den variant du har så jag förstår varför du lät ramen vara kvar ovan plastkanten. har byggt rätt många badtunnor o man får välja fat med omsorg. det finns även ibc med helt slät insida, dessa brukar jag föredra. men självklart blir det bygge bra ändån :) bara lite IBC tips.
 
meckis skrev:
Många ibckontanters har ett rutnät i gallret, den du har fått har bara topram. jag brukar såga ner ramen en nivå så man kan klä in den snyggt o slippa se metall o plastskarv, detta blir lite knepigt på den variant du har så jag förstår varför du lät ramen vara kvar ovan plastkanten. har byggt rätt många badtunnor o man får välja fat med omsorg. det finns även ibc med helt slät insida, dessa brukar jag föredra. men självklart blir det bygge bra ändån :) bara lite IBC tips.
Toppen med IBC tipps :)
har du isolerat dina tunnor något?
 
Fler bilder... :D
Finns det plats för 4 vuxna?
 
Enk Projektet skrev:
Fler bilder... :D
Finns det plats för 4 vuxna?
Beror väl på hur mycket öl man druckit i sitt liv.......:)
Fyra smala stackare eller fyra "riktigt" fullvuxna ? :)
 
oceanis skrev:
Beror väl på hur mycket öl man druckit i sitt liv.......:)
Fyra smala stackare eller fyra "riktigt" fullvuxna ? :)
Hmm...normalviktiga på 2010-talet...inga räkor som på 1970-talet..... ;)
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Har provsuttit 2 pers mot varandra och man får sitta lite med bena omlott. Så 4 pers får plats om man inte har något emot att träna ihop sig lite :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Många tjocka människor så sparar man vatten också.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.