rcjofo skrev:
Ja, det er underligt at den inte har hittat ditt hørn

Jeg har en passasje med 25cm mellan tråden og det fungerar helt fint, det hender at den missar infarten, men da gjør den et nytt forsøk og gjer seg inte før den har klippt ferdigt.

Bosch sier vel at det skal vara minimum 1m mellan kanttråden
Tror vår korridor är 30cm eller så, men den är nog 5m lång, så det kanske avskräcker Indy från att försöka sig på. Den har heller aldrig någonsin klippt kanten på det området (eller någon annanstans heller, för den delen) trots att den är inställd på att klippa varannan gång. Om den nu alltså är lite osynkroniserad med när den blir klar så borde den nog blivit klar mer än två gånger på nästan två månader och således klippt kanten också.
 
A
chakie skrev:
Ok, det där låter vettigt, ska prova med det från och med imorgon. Tack för förklaringen.

Men lite underligt är det ändå att den aldrig någonsin hittat till vårt undangömda hörn, inte en enda gång under hela sommaren. Finns det månne något minimum på det avstånd som en "gång" mellan trådarna måste ha för att Indy ska våga sig in dit?
Har en remsa bakom mina hallonbuskar. Där var det oklippt länge (runt 2 veckor) innan den till slut hittade att det var gräs mellan hallonen och kanttråden.
Kartan är raderad igen men vet inte hur det går framöver.
 
rcjofo skrev:
Veldig enkelt å uppnå like bra resultat med en Bosch. Slip knivene skarpe og kjør 2 gånger samma dag-natt :)
Mina är slipade men det blir likförbaskat inte lika fint.....rakblad är nog lite vassare.....:wow:

Humor on the edge.......
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Vad använder ni vid skarvning av kabel?
Vattentäta Scotchlok UR-2 silikonskarvar. Minst jobb, smidiga att pilla ned i jorden och 6 ggr billigare än Gardena-märkta Scotchlok. Köpes t ex här.
 
Hejsan hoppsan.

Jag har fortfarande problem med kantklippningen, eller snarare avsaknaden av sådan. Maskinen har hittils aldrig klippt kanten.

Nu är den inställd på att klippa kanten varannan gång, på tidsschema. Den har nu klippt två gånger efter schemat utan att klippa kanten. Skall jag vänta in fler klippningar eller göra en sån där kallstart? Eller är det kontakta Bosch som gäller?
 
rcjofo skrev:
Bosch sier vel at det skal vara minimum 1m mellan kanttråden
minimum 1m gjelder om den skal klippe i passasjen. Jeg hadde passasje med 15-20cm bredde, 4m lang. Ingen problem med å klippe på begge sider av passasjen, men den klippet aldri i selve passasjen.
 
Jonbeee skrev:
Hejsan hoppsan.

Jag har fortfarande problem med kantklippningen, eller snarare avsaknaden av sådan. Maskinen har hittils aldrig klippt kanten.

Nu är den inställd på att klippa kanten varannan gång, på tidsschema. Den har nu klippt två gånger efter schemat utan att klippa kanten. Skall jag vänta in fler klippningar eller göra en sån där kallstart? Eller är det kontakta Bosch som gäller?
Falleralleraa ...

Kallstart funker inte det så er det Bosch og oppdatering av mjukvaran som gjelder, men det er så sent i sesongen at jeg hadde ventet til våren.
 
Jonbeee skrev:
... Jag har fortfarande problem med kantklippningen, eller snarare avsaknaden av sådan. Maskinen har hittils aldrig klippt kanten. ...
Var-annan-gång har fungerat för mig allt från version 46xx till nuvarande 51xx. Senast igår gick den ronden. Som en sista test så dra ut klipparen från laddaren och tag ur startnyckeln en stund. Jag kör bara manuella klippningar på grund av brist på gräs.

P.S. du anger inte din programversion i Signaturen...
 
@ rcjofo: Klok tanke, de kanske har förbättrat sin mjukvara ytterligare tills dess...


Waxinator skrev:
Som en sista test så dra ut klipparen från laddaren och tag ur startnyckeln en stund. Jag kör bara manuella klippningar på grund av brist på gräs.
Skall prova detta. Men kantklippning fungerar alltså "lika bra/ofta" när man kör manuellt som när man kör tidsinställt då(?)


P.S. du anger inte din programversion i Signaturen...
Det är för jag har ännu ingen aning om vad jag har. :surprised:
Kan springa ut och kolla ikväll, det står väl i någon meny antar jag
 
Juhupz, då har man skickat Hasse på semester i Danmark igen. För en vecka sedan började den att "slira" sig fram alt. köra en decimeter fram och därefter bara stå och "varva" på plats. Var övertygad om att något i drivningen hade gått sönder, men efter kontakt med supporten så pekar de på transformatorn. Mätte upp den till att leverera 15V istället för de 42V som är det rätta värdet och då fick jag domen att byta ut just transformatorn. Intressant att denna typ av symptom kan orsakas av transformatorfel, men nu på sensommaren har det väl kommit allt tydligare signaler om att många av de problem som användare har haft har varit kopplade till just transformatorn?

Ser fram emot att se vad som ev mer görs åt min lilla gröning. Antagligen nyare mjukvara. Med tanke på att flera butiker nu skyltar med att Indegon är utgående vara, kan det månne vara så att nuvarande mjukvaruversion blir den sista? Vad tror ni andra, kommer man nästa säsong kunna köpa Indego 10, Indego "20" eller ingen Indego alls?
 
Jonbeee skrev:
...
Det är för jag har ännu ingen aning om vad jag har. :surprised:
Kan springa ut och kolla ikväll, det står väl i någon meny antar jag
Meny - Inställningar - Systemalternativ - Info.
 
Dr Ost skrev:
Ser fram emot att se vad som ev mer görs åt min lilla gröning. Antagligen nyare mjukvara. Med tanke på att flera butiker nu skyltar med att Indegon är utgående vara, kan det månne vara så att nuvarande mjukvaruversion blir den sista? Vad tror ni andra, kommer man nästa säsong kunna köpa Indego 10, Indego "20" eller ingen Indego alls?
Vi har jo et eget trossamfunn her på forumet ... Indgodomen Enkelte AF bruker forskjellige salgsargumenter for nå vil de tømme sitt lager før vinteren. Men det skremmer ikke oss for vi vet at lagervare er død kapital og neste år kommer 2014 modellene.:rolleyes:

Hva som kommer ... tja.. Indego 10 har jo allerede kommet i 3 versjoner ... og ennu flera mjukvareuppdateringer. . Jeg tror Bosch fortsetter med å videreutvikle Indegoen med bedre mjukvare, støydempling og uppheng av klippemotoren.

Indego 20 tror jeg er Indego 10 med 2 batterier. Indego 10 er allerede klargjordt for 1 ekstra batteri, men basstasjonen til 10an og trafo klarer neppe å håndtere dette. Men tenk hvilken klippekapasitet den vil ha ....

Jeg tror Indego 10 / 72db / 5.9 / kommer neste sesong ... :beer:
 
Eriksgatan
rcjofo skrev:
Indego 20 tror jeg er Indego 10 med 2 batterier. Indego 10 er allerede klargjordt for 1 ekstra batteri, men basstasjonen til 10an og trafo klarer neppe å håndtere dette. Men tenk hvilken klippekapasitet den vil ha ....
För min tomt kommer en Indego med dubbla batterier att ta lika lång tid att få klippt som idag.
Nu: 2+1+2+1+1= 7 timmar. Med 2 batterier: 4+2+1= 7 timmar.
När batterierna är gamla och har tappat 25 %:
1 batteri: 1,5+1+1,5+1+1,5+1+0,5=8 h. Med 2 batterier: 3+2+2=7h.

Först när batterierna tappat så mycket kapacitet att ytterligare en laddningscykel behövs under klippdagen kommer jag att vinna 1 timmes kortare total driftstid. Vinsten blir som mest = en laddningstid för det nuvarande enkla batteriet, dvs. i nuläget 1 timme. Räkna själv ut detta för din egen tomt så skall du se. Inte så mycket att stå efter när ett till batteri kostar i prisklassen 2.000 SEK+moms som reservdel, tycker jag.:|
 
Redigerat:
A
Lion-batterierna ska ha en annan livslängd än tidigare batterier. Hört rykten om att de inte ska behöva bytas när de ingår i en el-bil men vet inte om det är mest reklam eller sanning.
Batterierna är snabbare att ladda och om basstationen kan ge ifrån sig mer så kan vi klara oss på samma laddtid med dubbel kapacitet. Den kan då gå drygt dubbelt så länge innan den behöver laddas igen. Fast klipper den hela tomten på 1 laddning så blir det ingen skillnad.

Fast min klippare är lite knepig. Den tycker mycket om raster och är speciellt i regn benägen att starta om ofta. Efter varje omstart så vet man inte vad den tar sig för. Numer så är den inte heller så pigg på att gå och klippa efter schemat heller. I helgen så väntade den ungefär 3 timmar innan den gick ut. I dag så kände den för en vilodag så nu får mattan frodas.
 
Eriksgatan skrev:
För min tomt kommer en Indego med dubbla batterier att ta lika lång tid att få klippt som idag.
Nu: 2+1+2+1+1= 7 timmar. Med 2 batterier: 4+2+1= 7 timmar.
När batterierna är gamla och har tappat 25 %:
1 batteri: 1,5+1+1,5+1+1,5+1+0,5=8 h. Med 2 batterier: 3+2+2=7h.

Först när batterierna tappat så mycket kapacitet att ytterligare en laddningscykel behövs under klippdagen kommer jag att vinna 1 timmes kortare total driftstid. Vinsten blir som mest = en laddningstid för det nuvarande enkla batteriet, dvs. i nuläget 1 timme. Räkna själv ut detta för din egen tomt så skall du se. Inte så mycket att stå efter när ett till batteri kostar i prisklassen 2.000 SEK+moms som reservdel, tycker jag.:|
Forstod ikke ditt reknestykke ... Vi vet at med 1 batteri klipper den ca 250m2 på ca 1h med 2 vil den klippe det dobbelte. Hvis du har 2 batterier og mere enn 500m2 må den ladda ... og laddningstiden vil inte dobblas ... den er jo den samma.
Det er jo her du får kapasitetsøkningen. (y)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.