Hej!
Som dem flesta här ska jag bygga hus, förhoppningsvis i närmaste 6 månader. Har redan träffat några säljare och vad jag blir förvirrad om att vilken värmekälla ska man välja.
Alla säljare förklara på sina egna sätt varför är den eller den andra bra och dålig.
Den ena säger att det ska vara bara bergvärmare och allt annat är skit, den andra FTX-ventilation med separat värmekälla - det bästa lösning, den tredje försöker sälja på frånluftvärmepump.
Vad ska man ha egentligen? Man blir ju helt snurrig i huvud.
Förstår att bergvärmare är effektivare och snålare än NIBE 750, men kostar mer. FTX är dyr.

Hus som ska byggas kommer att vara på ca 180m2 inte mer iaf.

Så ni som har byggt hus ganska nyligen, vad valde ni och varför?
 
Ett långt, men ändå ofullständigt, svar:

Vilken värmekälla som är optimal ur ekonomisk synpunkt beror mycket på hur ambitiösa ni är när det gäller att göra huset välisolerat och "energieffektivt".
Sedan är komforten en annan faktor.

Det billigaste, och som de flesta hustillverkare alltså väljer, är en bra frånluftsvärmepump som Nibe F750.
Bergvärme är dyrare att installera, men ger lite lägre driftkostnad.

FTX är ingen värmekälla, utan en energibesparande ventilationslösning.

Frånluftvärmepumpen sköter både värme, varmvatten och ventilation,
men leder till att man tar in kall uteluft direkt i sovrummen.

Bergvärme fordrar att man kompletterar med något ventilationssystem, allra helst FTX, som medför att man värmer tilluften med den förbrukade frånluften.

Allra enklast kommer man undan, tror jag, med mycket bra isolering, en luft/luft-värmepump och en bra FTX-installation. Elektrisk varmvattenberedare tillkommer förstås. Du frågade ju vad vi har valt.
För mig var det avgörande ekonomin och den enkla installationen.
Så har jag valt, men jag bor ju lite längre söderut smile.gif

Så finns ju också fjärrvärme om man bor någorlunda centralt.
Och nu finns kombinationer FTX/värmepump, varmvattenberedare med värmepump och kanske annat.
Men det är nog ännu ganska oprövade lösningar.


Disclaimer:
Detta är en förenklad beskrivning, och jag får säkert mothugg i mina synpunkter.
Det är så många faktorer som inverkar, så det är omöjligt att uttala sig generellt.
 
Redigerat:
Kan hålla med om att det finns mycket olika åsikter över vad man ska välja. Vi har valt bergvärme och FTX ventilation med 320mm isolering i vägg och kommer ha byggstart någon gång efter nyår. Det kostar mer än en frånluftsvärmepump, men vi har satt komfort och flexibilitet högt på listan. När man kombinerar värme och ventilation i samma system så blir det dåligt energi/kostnadsmässigt att byta till ett annat värmesystem i framtiden eftersom man då måste lösa ventilationen också med nytt FTX eller frånluftsventilation. T.ex om man ska byta till solfångare, ved, pellets, fjärrvärme m.m. som inte har återvinning på luften, då vill man ha ett bra separat FTX ventilationssystem och ett bra klimatskal för att spara på energin. Värmepumpar med sin verkningsgrad på fler hundra procent gör att man kan dra ner på isoleringen i klimatskalet och även slösa med frånluftsventilation rakt ut ur huset, och ändå klara energikraven i BBR. Det är något som jag tror man kommer ångra i framtiden när det är andra energikällor som gäller än eldrivna värmepumpar.
 
Vi tänkte så här när vi valde...
Listpriser Nibe 750 kostar ca 86000 och Nibe 1245 6kWh kostar 68000. Nerplöjning av 400 m slang + frånluftsfläkt (utan FTX) gjorde kalkylen 16000 dyrare för markvärme alternativet, men när det är dags att byta pannan så är de pengarna med råge tillbaka och vi har under tiden sparat pengar på att värma vatten.

Efter första året, och vilken vinter det var, har vi gjort av med 6300 kWh på att värma hus 150m2 + förråd 20m2 och vatten dvs ca 37 kWh/m2 och år med 2 tonåringar i huset.

Här i skåne så ska FTX ventilation kunna ge en årlig besparing på ca 3000 kWh men räknar man bort värmepumpens effektivitet så hamnar man under 1000 kWh som man ser på räkningen. Om man tycker komfort och besparing är värt den extra kostnaden får var och en bestämma.
 
I min värld är det bäst att bygga huset med så litet energibehov som möjligt...dvs mycket isolering (Passivhus)...gör man det så blir både BV och FV inte någon bra lösning....
Bättre att lägga pengar på mer isolering från början än att försöka hitta en bra VP som kompenserar energibehovet...
 
Hej

Vi byggde nyligen och vi blev tvångsanslutna till fjärrvärme. Dock adderade vi ett FXT aggregat för besparing men även för luftkvalitetens skull. Man få genom FTX ventilation även filtrerad och uppvärmd luft. Hade vi inte haft tillgång till fjärrvärme skulle vi valt bergvärme som uppvärmnings källa. Mycket stabilt i min mening.

//Calle
 
Enk Projektet skrev:
I min värld är det bäst att bygga huset med så litet energibehov som möjligt...dvs mycket isolering (Passivhus)...gör man det så blir både BV och FV inte någon bra lösning....
Bättre att lägga pengar på mer isolering från början än att försöka hitta en bra VP som kompenserar energibehovet...
Det håller jag med om! Helt klart den bästa vägen att gå. Vi funderade på att bygga ett passivhus, men kände att det fortfarande är rätt nytt koncept på marknaden och kräver en större planering både byggnadsmässigt och vilken tomt man har för husets placering. Det är vårat första hus som vi bygger nu, och det har varit en hel del att sätta sig in i kan man säga. Nästa hus vi bygger är vi varma i kläderna och kommer köra på ett passivhus!
 
Jag har en F750 i ett nybyggt hus på 160m², tvåskiktsvägg 195+70. Jag är helt klart imponerad av vad den presterar. Första året drog huset 5000kWh för uppvärmning, varmvatten och vent. Min Atemp är 168m² (1 ½-plan) så årsförbrukningen blir ca 30kWh/m²/år. Jag var inne på att välja bergvärme ett tag men jag kunde verkligen inte motivera det.

Nackdelen med F750 är att den låter en del så det är viktigt att man har med det i tankarna när man ritar huset. Jag placerade den så långt ifrån sovrum/vardagsrum som möjligt. Så det har inte varit några problem i mitt hus. Andra nackdelen är att man tar in kall luft från ventiler. Även där behöver man tänka till när man placerar ventiler så man inte upplever kallras, ej i närhet av soffa/säng t.ex.

Bergvärme och FTX måste ju vara bäst prestandamässigt och komfortmässigt, men i "normalstora" hus med dagens bra klimatskal så blir det ofta overkill.
 
Redigerat:
Vi hade alla möjligheter när vi förra året byggde vårt lösvirkeshus (värmer 370m2), att vi skulle ha FTX kändes givet pga komforten som uppvärms tilluft ger. När det gäller värmekälla så valde vi mellan bergvärme och fjärrvärme, det som slutligen fällde avgörandet var att anslutningsavgiften för fjärrvärme var under 40K ink värmeväxlare, för bergvärme hade det nog blivit ca 100K ytterligare.
Med tanke på hur lite energi vårt hus drar så hade det tagit lång tid att spara in merkostnaden för bergvärme.
 
Vi har också en F750 i vårt 2 år gamla hus, vi kan väl inte säga annat än att vi är nöjda med att den dragit ca 4000-4500kw/h på ett år (lång och kall vinter senaste året) i vårt 146kvm hus.

Hade jag fått välja idag så hade jag valt bergvärme + FTX pga kylan som kommer in genom frånluftsdonen + att jag inbillar mig att bergvärmen är stabil värmekälla oavsett hur kallt det är ute.
Som det ser ut nu så går vår frånluftskanalerna på vår kallvind och ju kallare det är ute, ju kallare blir från frånluften som kommer in i frånluftspannan. Om frånluften normalt är 20grader när det är +5 grader ute så är frånluften bara 18,5-19grader när det är -20 ute. Dvs när värmen behövs som mest så går pannan som tyngst, (på många sätt).
 
kertobalk skrev:
Jag har en F750 i ett nybyggt hus på 160m², tvåskiktsvägg 195+70. Jag är helt klart imponerad av vad den presterar. Första året drog huset 5000kWh för uppvärmning, varmvatten och vent. Min Atemp är 168m² (1 ½-plan) så årsförbrukningen blir ca 30kWh/m²/år...
Kertobalk välkommen till Bygga Hus-forumet!

Vad "drog" huset totalt, dvs vad stannade elmätaren på inklusive hushållsel?

Skriv gärna in var du bor i din profil (Inställningar, Redigera profil, Län).
Alltid intressant att veta vilken del av landet det gäller :)
 
Jag byggde nytt för 1,5 år sedan och valde en Bergvärmepump och ett FTX agg på enplan 150 kvm. 145+45+45 isoleing och stora glaspartier. Totalt förbrukar huset 6500-7000 kWh med allt, har tyvärr inte räknat ut vad själva pumpen har dragit:) Ja valde bergvärmen för långsiktigt sparande. Stod länge å funderade på en LVP men kändes stabilare med en berg tillslut.

Är det inte lag på att man måste återvinna luften i nybyggda hus nu så man måste ha ett FTX vad man än väljer?
 
Hatten_2 skrev:
...
Som det ser ut nu så går vår frånluftskanalerna på vår kallvind och ju kallare det är ute, ju kallare blir från frånluften som kommer in i frånluftspannan. Om frånluften normalt är 20grader när det är +5 grader ute så är frånluften bara 18,5-19grader när det är -20 ute. Dvs när värmen behövs som mest så går pannan som tyngst, (på många sätt).
Bra läge att isolera ventilationsrören nu inför vintern :)

Men blir det verkligen -20 i Blekinge?
 
souba skrev:
...
Är det inte lag på att man måste återvinna luften i nybyggda hus nu så man måste ha ett FTX vad man än väljer?
Det har jag inte hört.
Du förväxlar det inte med kravet på mekanisk frånlufsventilation för att säkra tillräcklig luftväxling?
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
souba skrev:
Jag byggde nytt för 1,5 år sedan och valde en Bergvärmepump och ett FTX agg på enplan 150 kvm. 145+45+45 isoleing och stora glaspartier. Totalt förbrukar huset 6500-7000 kWh med allt, har tyvärr inte räknat ut vad själva pumpen har dragit:) Ja valde bergvärmen för långsiktigt sparande. Stod länge å funderade på en LVP men kändes stabilare med en berg tillslut.

Är det inte lag på att man måste återvinna luften i nybyggda hus nu så man måste ha ett FTX vad man än väljer?
Det finns inget krav på att man måste återvinna luften. Man måste klara kravet på specifik energianvändning och installerad el-effekt. Anledningen till att man inte sätter krav på FTX-ventilation är att man ska ha större frihet att välja vilken systemlösning som helst bara man klarar energikravet. Det främjar även teknikutvecklingen till nya lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.