Jag ska dela 220x45 diagonalt, alltså så att sågdjupet blir 45 mm.

Vad är rätt verktyg för detta?

Jag har cirkelsåg, funkar det? Måste jag i så fall bygga en "fixtur" eller mall att såga efter?

Skulle en sänksåg vara rätt verktyg för jobbet (behöver argumetn för att köpa en... ;-) )

Jag ska göra detta på c:a 6 st 3.5m-längder för att bygga på takstolarna så att jag får större lutning på ett tak.
 
Jag har sett snickare diagonalkapa (klyva) stora kilar av ca 45x220 (220mm i ena änden och 5m bort 0mm) mha ett smättsnöre och cirkelsåg på typ fri hand. Har för mig att regeln var upplagd i ena änden och en kollega höll i andra änden. Man borde annars kunna lägga upp regeln på en offerbräda och köra med cirkelsågen några mm djupare i regeln.

Kanske tom skruva fast regeln i offerbrädan (inte där klingan ska gå dock...)

Har dock inte gjort det själv, men så hade jag försökt. Går ju säkert bra med sänksåg också...
 
Redigerat:
Lite osäker på vad du menar med diagonalkapa..

men om du ska kapa mellan +/-45 grader så är det en kap/gersåg du ska ha
Ska du klyva rakt så är det en bordssåg
Ska du klyva snett så är Sänksåg/Cirkelsåg med skena din kompis.
 
En kap- gersåg är nog det bästa men eftersom det går att göra med en sänksåg så ska du naturligtvis säga till frugan att det krävs en sån. Men om jag ska vara riktigt ärlig så är nog kap- gersågen det som används överlägset mest vid byggnadsarbete, åtminstone för min del. Måste jag välja bort någon så får det bli sänksågen.
 
peternicklas
En sänksåg/Cirkelsåg måste väl ändå vara det bästa om du ska såga den diagonalt på längden. Har svårt att se hur en kap/Gersåg ska lösa detta.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Allt från fogsvans till CNC fungerar här. Bara frågan om mängden och måttmetoden.
För det lilla antalet, och om man inte har en gersåg så skulle fogsvansen få jobba ett par minuter.

personligen hade handklingan fått gör jobbet, lättare att rigga reglarna rätt på släpen och handsåga än att få upp dom på gersågen.

oops, läser som många andra dåligt ;)
Med den långden handklingan utan tvekan.
 
Det löser du enklast med ett märksnöre och en vanlig cirkelsåg.

Du kan ju så klart använda det som ett argument för en sänksåg, men det håller inte egentligen ;)
Då är det väl i så fall snarare skenorna som är till nytta, men då ska du ju ha 3,5meter skena och det är pilligare att få till det ordentligt och bra än med ett gammalt hederligt märksnöre.

Bättre som argument för en rejäl bordscirkelsåg i så fall ;)
 
Redigerat:
cirkelsåg !!!
eller om du är tuff så ta fogsvansen.
 
Jag skulle lägga upp två st plank på bockar, nr 1 är den som ska sågas, nr 2 spikar jag fast en bräda så att när plankorna ligger mot varandra så styr brädan sågen diagonalt genom ettan.
Fast till en takstol duger sprättsnöre och såga på fri hand, vänd sågade sidan nedåt.

Protte
 
Ja , ska du såga många kan det vara värt att göra en liten fixtur i stil med nåt som protte föreslår. Då är det sågat på nolltid, och lika rakt och rätt varje gång :)
 
Självklart ska du gå på alternativet köpa en sänksåg med två långa skenor. Senast igår var min sänksåg ovärderlig för mig. Man vet inte vad man behöver den till förrän man har den :).
 
Det beror väl lite på hur noga det är...men en cirkelsåg mot en fastsatt rätskiva skulle jag nog använda....ev på fri hand efter rita...
 
Sänksågen med skenor är underbar i sammanhanget, men svårt att motivera ett sådant inköp för 6 snitt.

Inann jag ägde en sänksåg ritade jag upp linjen och klöv på "frihand" på stora bordssbyggsågen. Det doftar inte mer än 1 mm efter ett sådant snitt (vilket är för mycket om det är en limträfog du ska göra, men knappt märkbart för annat stomsnickeri).
 
norrbottenstorpet skrev:
Sänksågen med skenor är underbar i sammanhanget, men svårt att motivera ett sådant inköp för 6 snitt.

Inann jag ägde en sänksåg ritade jag upp linjen och klöv på "frihand" på stora bordssbyggsågen. Det doftar inte mer än 1 mm efter ett sådant snitt (vilket är för mycket om det är en limträfog du ska göra, men knappt märkbart för annat stomsnickeri).
Kanske dags att starta en tråd om roliga autokorrekturer.

Jag står ut med 1 mm doft var och när som helst. :)
 
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Hmm, verkar som cirkelsågen kanske kan duga då. Nu har jag en rätt kass cirkelsåg (B&D som jag köpte för att kapa parkett med för snart tio år sedan), så jag kanske ändå borde köpa en bra sänksåg? (Säg ja nu!)

Snitten blir drygt 3 meter långa per styck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.