Så. Nu börjar vi om. Tack till fantastiska EndZone som hjälpte en PDF-tafatt att fixa biffen.

Jag och sambon har tittat på ett hus, vi var på visning i veckan. Det är ett hus som är ihopbyggt med en äldre del (sent 1800/1909) genom en hall. Den äldre delen är isolerad och har använts som förråd främst, av nuvarande ägare, därför ville hen inte ha med det i besiktningen. Skicket på detta är förstås av stort intresse för oss.

Jag ska lägga till att luftvärmepumpen ska vara i bruk och fullt fungerande (mäklaren slog igång den). Pannrumsdörren är utbytt, takgips är uppsatt i pannrummet, halltaket ska vara åtgärdat, och fuktmärkena under blindbotten hör uppskattningsvis ihop med vattenskadan från badrummet. Den lösa kakelplattan ska också vara åtgärdad.

Fråga mig inte varför de väljer att lägga ut ett gammalt protokoll när så många saker har blivit åtgärdade, hade de inte tjänat på att bara göra en ny besiktning?

Protokollet: Visa bilaga besiktning1.pdf
 
Kanske ska lägga till: Vad tror ni om punkterna som är rödmarkerade? Vi har budget att lägga på underhåll och t ex takbyte eller så, men är det stora risker som kan ligga bakom? Att trä släpper och så. Hur gör man en närmare koll på något sådant? Vem ska man be? Skulle en jordabalksbesiktning göra någon nytta?
 
O
Tja... jag skulle starkt misstänka att badrummet riskerar att behöva göras om... Det är inte alls säkert en en platta som är lös brukar inte båda gott... Badrummet kan mycket väl fungera alldeles utmärkt i ett gäng år till. men det finns frågetecken....
Är du intresserad så ta med i beräkningarna att badrummet inte är helt korrekt.
När du gör en egen besiktning använd inte AC... det är det viktigaste nästan....
 
Ja jag har tyckt det jag med. Det är ju vårt första hus och man vill inte sitta där med lång näsa i ett hus med ett ganska lågt pris pga att ingen vill bo där, haha, och behöva lägga ut massor med pengar som man aldrig får igen på något vis.
Jordabalksbesiktning lockar eftersom vi skulle kunna sova gott, skulle vi förlita oss på Anticimex ytliga besiktning med en del av huset som är över hundra år gammal skulle det nog låta annorlunda. Mycket täckkastande på nätterna. Jag menar, vi är fullkomligt med på att behöva lägga ner pengar, tex byta taket som är över 30 år vid det här laget och så, men om en tredjedel av ytan är angripen av mögel, fukt eller svamp så faller det ju. Eller om brunnpumpen/VA samtidigt måste bytas ut - det är inte heller något vi får veta utan grundligare undersökningar.

Att manschetten i brunnen i badrummet är skadad, går den att byta ut eller är det fara å färde angående det också?
 
Ser ut att kräva en hel del arbete, men jag antar det avspeglar sig i priset då det dessutom är ett gammalt hus. Det jag skulle kolla noggrannare är alla fuktindikationer. Det verkar som att fönster saknar dropplåtar, är det alla fönster? Då kanske vatten finns i alla väggar...
 
O
Jag antar att du läst Lolles inlägg i sin egna tråd ang. undersökningar när man köper hus... annars så läs den...
http://www.byggahus.se/forum/juridik/174716-undersokning-vid-kop-av-fastighet.html

Det jag reagerar mest på är badrummet, det är också väldigt dyrt att fixa om det är något fel....
en klinkersplatta som lossnat är en varningssignal... räkna inte med att badrummet är korrekt utfört...
Men det kan mycket väl fungera flera år till....brunnsmanschetten skadad.... det kan vara ett varningstecken... Den går inte att byta ut utan att göra om allting...
men behöver inte betyda någonting.... Det är trots allt en besiktning utförd av AC
 
Jag vet inte om man ska vara så kategorisk när det gäller klagomål på Anticimex. När jag letade båtar klagade alla på märket Ryds, det förmodligen vanligaste märket i Sverige bland styrpulpeter. När man pratar besiktningar klagas det mycket på Anticimex. När man pratar om teleoperatörer klagas mycket på Telia. Jag tror att man måste vara väl införstådd med att besiktningar oavsett företag alltid beror på individen som utför besiktningen. Att själv läsa på om huskonstruktioner och vanliga fel, samt att med egna kritiska ögon se över huset är nog så viktigt oavsett vem man anlitar för överlåtelsebesiktningen. Besiktningar är enligt mig ett komplement. Inte en allenarådande bedömning som saknar fel eller missar.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
EndZone: jag kan inte annat än hålla med. Jag har själv dock dålig erfarenhet av AC, men har även gjort överlåtelsebesikning med andra småskuttar. Även andra missar väsentligheter. Man skall definitivt enbart se en besiktning som hjälp, och vara påläst o aktiv själv. Sen, åter igen.... Att det skall vara så förbaskat svårt med badrum!
 
Känns ju så drygt att de gjorde om badrummet pga vattenskada för tre år sen och badrummet nu inte är bra fortfarande. Så onödigt. Badrummet ska ha gjorts av en firma också.

Och hur ska man se på ett gammalt hus? Hälften är byggt -79, där är grunden torr och fin och fasadpanel har bytts efter besiktningen. Fönsterblecken glömde jag att titta på, mäklaren förklarade så mycket annat som de fixat som stod med i besiktningsprotokollet. Den andra halvan av huset är över hundra år gammalt på torpargrund, har en liten källare som man når utifrån och har rivits i, isolering tittar ut här och var där väggar suttit och golven är inte hellagda, går antagligen att lyfta på. Kärleken som lagts ner i den delen är minimal, minst sagt. Kan finnas bra möjligheter att kika in i konstruktionen om man vet vad man ska titta efter? Det luktade inte konstigt, och golven och väggarna glappade kring murstocken så man kunde titta in där. Fasadpanelen på utsidan nådde för långt ner såg vi, men att byta fasadpanel är ett litet projekt jämfört med mycket annat?

Hur yttrar sig svamp och mögel ifall det inte luktar? Luktar det alltid?

Vi är ju trots allt intresserade av huset och är villiga att jobba endel, men om både brunnspumpen, hela den gamla delen, badrummet och halva panelen på den nya delen måste bytas så kanske det blir oss övermäktigt.
 
bittle skrev:
Och hur ska man se på ett gammalt hus? .

Som att du behöver ekonomiska resurser för framtida behov. Gammalt behöver ju i sig inte betyda dåligt, men pga slitage så är sannolikheten större att många dyra renoveringar krävs. Att renovera ett badrum behöver inte kosta mer än runt 100,000 så i förhållande är detta nog inte att betrakta som dyrt. Tak, vattenskador, el mm kan säkert vara dyrare ...
 
bittle skrev:
Fråga mig inte varför de väljer att lägga ut ett gammalt protokoll när så många saker har blivit åtgärdade, hade de inte tjänat på att bara göra en ny besiktning?

Protokollet: [bifogad fil]

Därför att de enbart gjort Quick fix kanske? De har inte gjort stora åtgärder och vill bara säga det muntligt, annars riskerar de dolda fel....kanske?
 
Bilden på det klinkrade badrummet, är det bara en dåligt förminskad bild i protokollet eller ser fogarna så extremt ojämna ut även i verkligheten? Eller är det bara på min dator det ser ut så?
 
Fogarna tittade vi inte mycket närmare på faktiskt. Jag var skeptisk till badrummet men att fogarna är ojämna är ju inte särskilt viktigt i sammanhanget, om man tänker på brunnen och allt det där ;)

Byggis, ja det är vi medvetna om. Men att byta taket borde väl inte gå på över 100k?
 
Nej, det är förvisso inte viktigt när det finns andra problem, men riktigt dåliga och ojämna fogar tyder på att det är en hemmafixare som stått för hela badrumsrenoveringen. Är det samma slarver som renoverat resten av huset, ja då kan det finnas väldigt väldigt mycket att fundera över när det gäller det här huset. Det var mer så jag tänkte.
 
Med taket menar jag då byte av råspont o allt, inte bara takpannor. Vårt takbyte, dock i sthlm kostade 200,000 inkl material o arbete, efter ROT. Men detektor såklart på stl. också. Och vi passade på att isolera om vinden....


.....men om "takbyte" i ert fall handlar om enbart pannor så blir det såklart billigare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.