O
Sen måste man ändå ha i tanke att allting inte behövs göras direkt förhoppningsvis.
Kolla upp vad som måste göras direkt och vad som kan väntas med. Det är mycket möjligt att badrummet fungerar 10år till det är svårt att svara på... men tänk på alla felen när du lägger budet... så är det ganska lugnt!

kolla upp vad som behövs göras direkt och vad som kan väntas med... men oavsett... När man köper hus så har man inte längre några problem varken med pengar eller tid.... pengarna och tiden går till huset!:)
 
Ja. Det är ju betydligt värre att köpa ett dyrtnytt hus o drabbas av en massa kostsamma renoveringar. Det kan vara ett plus att man tvingas tänka över dem i förhand. Som alla dessa stackare som köpte hus med enstegstätad fasad, nya hus. Dessutom brukar putsfasad vara dyrare än trä....sen drabbas de av att tvingas bekosta byte för stora summor. Där pratar vi inga andrum eller tak för runt 100,000. Sen när de bytt fasad så blev huset ett "billigare" träpanel hus...snacka om loose loose situation :eek:
 
Endzone, jag är helt övertygad om att det är någon klåpare som har gjort badrummet, och det får vi ju räkna med. Och takbyte (som borde vara billigare här på väschöttska landsbygden, iaf lite) för såna pengar har vi utrymme till. Det här forumet är bra men allting känns lite som att läsa familjeliv innan man funderar på barn, det urartar i panik och ångest bara, haha.
I stort så är det väl jordabalksbesiktning som gäller, då borde vi veta vilka förutsättningar som finns. En vanlig skulle inte stilla våra funderingar.
 
Jag hoppas att det går att få till en bara. Vet inte hur man skulle få till det annars. Då måste man ju ta in flera olika, och man har ju inte hur mycket tid som helst. Brunnen ska besiktas också.
Endzone, kan ju kanske vara skönt att inte mycket har renoverats under åren ;)
 
Eftersom alla på forumet spekulerar så spekulerar man ju så klart worst case. Sen får du sålla såklart. Många köper nog hus med små marginaler och chockas över kostnader att renovera. Då är det bättre att få lite input först. Sen kan man ju alltid hitta billigare alternativ kanske. Det viktigaste om man skall låköpa ett renoveringsobjekt är ändå att man vill o orkar renovera......att inte tro att det blir tipp topp på 5h per helg under ett år.
 
Ja helt klart. Det fina är ju att den nya delen inte behöver renoveras aktivt - förutom kanske badrummet då och taket som måste läggas om någon gång, vet inte riktigt vilket skick det är i. Den gamla delen kan vi renovera efter tycke och smak då den inte bebos till att börja med och avskiljs från den nya delen av en hall - stör inte i vardagslivet.

Det här huset kostar ju mindre än många andra vi tittat på och läget är fint. Det beror väl på renoveringsbehovet i den gamla delen och lite allt möjligt, men vi har fått lånelöfte på ungefär en miljon mer än detta huset kostar när vi varit hos banken, gjort med ordentliga värsta-falls-uträkningar. Vi gillar marginaler, så att säga. Helst vill man ju lägga så lite som möjligt bara för att det är skönt att vara obelånade, men vi sitter i bostadsrätt nu och kommer ha ungefär samma månadskostnad med fördelen att man "betalar till sig själv" och har större möjligheter att påverka själv. Att det finns vattenburet indraget är också ett plus, många 70-talshus som man tittat på som inte har det på såna där ställen. Systemet måste väl ses över, antar jag, så man kan vara lite säker på att det iallafall är ordentligt gjort ;)
 
Man måste samtidigt hitta en rimlig balans mellan kostnaden för besiktning, och vilka fel som ev. upptäcks som överraskning. Om man ex. nu kan misstänka att badrummet är dåligt, då kan man ge bud därefter, eller spendera ytterligare 15 - 20 000 på en bes. , och få reda på att badrummet ÄR dåligt.

Jag har för mig att dat stod något om sprickor i sockeln (hoppas jag kommer ihåg rätt). Det kan vara en bagatell, men det skulle kunna var tecken på alvrliga sättningsproblem. Det där bör ni se till att undersöka bättre.

Sen, bilden på golvbrunnen, jag förstår inte hur bes. mannen kan se att manschetten är skadad, mycket möjligt att den är det, men för mig är den helt dold av plåtkanten. Frågan är vad det egentligen är han har sett.
 
Vem tar man in som tittar efter sättningar?
Och eftersom de inte har besiktat den gamla delen alls så lär man väl kanske se över det också? För allt vi vet idag kan den vara fullständigt infekterad med hussvamp. Och fuktrisk i väggarna pga de saknade fönsterblecken? Det känns som att det är många olika områden som vi inte kan se över själva och därför kanske det är värt med en dyrare besiktning?
 
Det finns ju alltid en möjlighet att ringa besiktningsmannen ifråga och höra hans egen version av vad han upptäckt. När man gör detta, ska man dock vara MYCKET medveten om att han trots sin opartiska ställning ändå till stor del är partisk åt säljarens håll, då det är denne som beställt besiktningen. Men ändå kan det t ex ge information om hur han sett att manschetten är skadad.

Att byggahus.se ibland ter sig mer åt familjeliv-hållet, det kanske kan stämma, men som någon annan sa - vi pratar ofta om worst case och sedan är det upp till var och en att själv försöka kontrollera hur det är ställt med just det objekt han/hon tittar på. Kunskapen här på forumet är enorm och jag har lärt mig massor under den tid jag varit här. Men sålla alltid bland svaren du får. Det finns likt andra forum massor av "jag-vet-bäst-människor" här som egentligen inte vet något alls, men som gärna ger sken av att veta bäst. Du lär dig ganska snabbt vilka människor som är att lita på och som vet vad de pratar om. Det här forumet är det mest seriösa jag någonsin besökt, men internet är alltid internet. Troll finns överallt :)
 
Och ja - ni måste förstås på något vis besikta även den gamla delen. Betala en överlåtelsebesiktning som tar hela huset. Då får ni en första inblick i husets skick. Därefter ska ni själva läsa på och kontrollera, titta, lukta, undersöka. Som tusan. Det är enda sättet. Sedan hittar man ändå alltid överraskningar när man väl köpt, men det gäller att minimera antalet så mycket man bara kan innan köp.
 
Absolut! Har ju läst här i över två år nu så jag vet vad forumet går för. Ibland drabbas man bara av en sån där "Vafan, nu kör vi bara! HUR SVÅRT KAN DET VARA?" och så läser man på ett forum att det kan vara precis hur svårt som helst. Och så går luften ur en.

Det handlar väl mest om att vi båda är lite säkerhetsjunkies, vi vill att allting ska gå rätt till, veta vad som gäller och kunna ta beslut med alla fakta på bordet.

De ska ju göra om besiktningen ifall vi lägger ett bud, men jag vet inte riktigt om vi vågar nöja oss med Anticimex besiktning? Hur mycket skulle ni våga spela med de förutsättningar jag berättat om hittills? Tror ni att det är möjligt för oss att "kräva" att de ska besikta den gamla delen också trots att det är de som beställer den? Kanske handlar mest om säljarens vilja, iofs.
 
Är inte den besiktningen som AC gör en överlåtelsebesiktning, eller menar du densamma som jordabalks?

Edit: Eller finns det en tredje sort? Hm.
 
Jo, det har gjorts en överlåtelsebesiktning, men den är beställd av säljaren. Ni ska beställa en egen för att allt ska vara till er fördel juridiskt sett. Där ska ni förstås också kräva att hela huset besiktigas. Bra att ni är säkerhetsjunkies. Sådan är jag också. Då har man huvudet med sig hela iden utan risk att förblindas av objektets ytliga skönhe eller läge.
 
Då försöker vi, som vi tänkt hela tiden, hitta en egen besiktningsman som inte är kopplad till Anticimex då. Men en "helt vanlig" besiktning bara att man kan be extra om att titta på badrummet? Det sägs väl att vanliga besiktningar inte tar med badrummet per definition?

Huset är ju varudeklarerat så mäklaren tyckte inte det behövdes med en egen, hur påverkar det att vi tar in en egen säljaren? Spelar det någon roll för hen?
 
Ni kan anlita Anticimex, men det viktiga är att ni beställer besiktningen. Att mäklaren tycker att det är onödigt är ganska väntat. De vill sälja hus, inte krångla med besiktningar och noggranna köpare. Det ligger i deras natur att försöka undvika sådant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.