Den är ju go! batteri?? Eller kanske i närheten av en stickkontakt och en sån stickkontakt-usb-laddare ?
 
M
KnockOnWood skrev:
Det var låga RH-siffror, bor du i öknen :)

PS
Uppdatera gärna var du bor i Inställningar
[länk]
Fixat.

Jo det är torrt ute, ca 40% RH just nu.

Men kikar jag på Halmstads flygplats så borde ni ligga däromkring också idag.
 
I Sundsvallstrakten bor jag och här är det följande värden:

Temperatur ute: 18,3 grader
RH: 49%

Temperatur vind: 24,4 grader
RH: 47%
 
  • Gilla
katarinapersdotter
  • Laddar…
M
phl skrev:
57%, verkar hålla sig i schack nu när värmen kommit.

[länk]
Vad kör du med för formel gällande mögelgränsen?
 
Jag letade efter formler men hittade inga vettiga. Finns ju en _del_ text om mögel på kallvindar skriven av någon finländare. Utifrån hans diagram, diagram hos Autonomtech samt diagrammen från Tongdy HygroPro-hygrostat har jag plockat ut en pessimistisk tabell som jag använder för upplagning av mögelgräns kontra temperatur. Tror dock inte att jag hade någon ytterligare marginal på de värdena. Hur som haver är tanken att allting ska användas till min egna version av Trygghetsvakten. Saknas några rader Python för att få det klart ;)
 
Jag blir så trött, senaste veckan ligger snittet på 74.8%(som om mätaren är så exakt..)
just nu 70%
Min: 69%
Max: 86.5%

Skulle vilja ta upp ventilationshål och köra igån en egen fläktstyrning men det är inte lockande att göra hålen i tegelväggen.
 
Har också märkt en höjning av värdena på den norra sidovinden, dock runt 60 % så jag är (ännu) inte ligga trött som jag blivit om jag snittat på 75 %... Vad har du för ventilation på vinden?
 
Ingen :(
 
Väl medveten om den potentiella brandfacklan i diskussionen om ventilation av kallvind :) har du helt tätt mellanbjälklag? Gissar på nej och tycker isf att du ska ta tag i ventilationen innan vintern.
 
Nej, det är garanterat *inte* tätt.
 
M
jävla_hus skrev:
Jag blir så trött, senaste veckan ligger snittet på 74.8%(som om mätaren är så exakt..)
just nu 70%
Min: 69%
Max: 86.5%

Skulle vilja ta upp ventilationshål och köra igån en egen fläktstyrning men det är inte lockande att göra hålen i tegelväggen.
Jämför du med uteklimatet också?

Senaste veckan har ju varit dimmig och regnig.

Jag har 80%RH på vinden just nu, men det är samtidigt 90% utomhus. Så inte mkt att göra åt saken.

Sen har det ju stor betydelse var man mäter. Jag mäter längst ner mot takfoten där det är där som det är kallast och fuktigast.
Flyttar jag in givaren mitt på vinden så är värdena runt 65%.
 
Jo, och det är just det faktum att jag även mäter ute (eller, jag mäter inte men jag loggar vad foreca presenterar) och om man jänför så har jag faktiskt haft torrare på vinden än ute och det skulle ju då faktiskt peka på att jag *inte* vill ventilera...

Ute RH snitt 1 månad: 81.6%

Daggpunkt vind medel 1månad: 11.86*C
Daggpunkt Ute medel 1månad: 9.3*C
 
M
jävla_hus skrev:
Jo, och det är just det faktum att jag även mäter ute (eller, jag mäter inte men jag loggar vad foreca presenterar) och om man jänför så har jag faktiskt haft torrare på vinden än ute och det skulle ju då faktiskt peka på att jag *inte* vill ventilera...

Ute RH snitt 1 månad: 81.6%

Daggpunkt vind medel 1månad: 11.86*C
Daggpunkt Ute medel 1månad: 9.3*C
Jämför ånghalten. Ligger du lägre på vinden än ute så bör du inte ventilera.

http://www-v2.sp.se/energy/ETvFFi/frmsteam.aspx
 
OK, jag har givetvis även ånghalten med i mina loggar ;)

Ånghalten på vinden har i snitt varit 0,6g/m³ högre än uteluften.

Notera dock att man inte riktigt kan lita på ånghaltsberäkningen iom att fuktighetsmätare är lite långsammare än tempgivare, detta gör att ånghalten peakar trota att den inte gör det IRL.
Jag skulle nog vilja påstå att ånghalten därmed inte har varit högre på vinden än ute.
hmm....
 
  • vind_fukt.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.