Har märkt att min Indy kör samma mönster 2 gånger i rad. alltid. sen byter den riktning o kör det 2 gånger sen 2 nya igen. har sett 3 olika varianter på mönster än. . Undrar om den skjuter lite på klippningen också (mellen de2 likadana körningarna) för att ta bort mitt strängen den lämnar ibland. (kör auto) Ska kolla det. isf är det smartare än jag trott. min klipper nu 2 gånger om dagen. en förmiddag o en kväll. snyggt o fint som fasen.
 
Lyckliga ni som fortfarande har uppväxande gräs...:confused: Jag har inte haft anledning att köra min på flera veckor. Jag kör den ändå ett pass (23 tim) varannan vecka för motionens skull (inte min!) och så den inte glömmer hur. (Falkenbergskusten)
 
Jag verkar trots allt ha problem med kantklippningen. Ställde om den till att köra kantklippning varannan gång, har sedan kört igång den manuellt två dagar i rad och den har ännu inte klippt kanterna. Ett tag stod den på "varje gång" men den klippte inte då heller.

Skall prova om kantklippningen kommer med om man kör på tidsinställd klippning, annars blir det väl till att skicka in den.


Är detta ett vanligt problem?
 
Jonbeee skrev:
Jag verkar trots allt ha problem med kantklippningen. Ställde om den till att köra kantklippning varannan gång, har sedan kört igång den manuellt två dagar i rad och den har ännu inte klippt kanterna. Ett tag stod den på "varje gång" men den klippte inte då heller.

Skall prova om kantklippningen kommer med om man kör på tidsinställd klippning, annars blir det väl till att skicka in den.


Är detta ett vanligt problem?
Det er vanligt på nogra mjukvare versjoner av 5.8 Det er visstnok i orden på den senaste versjonen. Min fungerar iblandt på tidskjørning og varannan gång,men inte i manuell modus. Prova det du også,

Og den kan kantklippe midt i klippeøkten, ikke i starten.
 
Waxinator skrev:
Lyckliga ni som fortfarande har uppväxande gräs...:confused: Jag har inte haft anledning att köra min på flera veckor. Jag kör den ändå ett pass (23 tim) varannan vecka för motionens skull (inte min!) och så den inte glömmer hur. (Falkenbergskusten)
Här vid Halmstadkusten växer det fortfarande. Men det beror såklart på vad för typ av gräsmatta man har & hur man göder. Har hitintills kört en gång varje dag.
 
A
Har precics hämtat min indego. Nytt nätagg, ny mjukvara och nya styrrullar. Har kört karteringen efter tråden och den har startat klippningen. Satte den på läge 10 då det inte klippts på ett tag. Det är nästan bara hjuldrivningen som hörs, trodde den bara var ute och gick en stund men den toppar gräset nästan ljudlöst.
Behöver ha tag på lite kontakter som passar bosch så att jag kan permanenta placeringen av nätagget inne men vet inte riktigt var man kan få ta på kontakterna.
 
Jonbeee skrev:
Jag verkar trots allt ha problem med kantklippningen. Ställde om den till att köra kantklippning varannan gång, har sedan kört igång den manuellt två dagar i rad och den har ännu inte klippt kanterna. Ett tag stod den på "varje gång" men den klippte inte då heller.

Skall prova om kantklippningen kommer med om man kör på tidsinställd klippning, annars blir det väl till att skicka in den.


Är detta ett vanligt problem?
Som sagt vissa builds har haft problem med detta. MEN.....min avbröt kantrlippningen innan alltid vid samma ställe o började klippa vanligt istället. Du kan ju ha otur så du har felet direkt i början av slingan. Jag löste det bara genom att radera kartan och kartera om. sen funkade det. Om detta hjälper dig vet jag inte, men testa kan man ju alltid.
 
Waxinator skrev:
Lyckliga ni som fortfarande har uppväxande gräs...:confused: Jag har inte haft anledning att köra min på flera veckor. Jag kör den ändå ett pass (23 tim) varannan vecka för motionens skull (inte min!) och så den inte glömmer hur. (Falkenbergskusten)
Här....så där 4 mil söder om FBG så växer gräset så det knakar...
Har ju gött det för första gången på 13 år, så Indy han kör 2 gånger om dagen så det ryker om det.
Gott att slippa o gå i röken efter den gamla motorklipparen.

Jag trodde inte vintern kom så snabbt i Falkenberg.......:wow:
 
rcjofo skrev:
Låt den arbeta och eta i fred ..... blir den störd vil den aldrig bli ferdig.
Hm, häromdagen hade den igen ett 12h arbetspass, från 8:00 till 20:00. Den gick snällt ut och körde i ett par etapper ända till kanske 12:00. Sen dockade den sig och gjorde den inget mer den dagen. Den hade definitivt inte klippt hela gården, inte klippt kanter och inte besökt vårt undangömda hörn. :(
 
chakie skrev:
Hm, häromdagen hade den igen ett 12h arbetspass, från 8:00 till 20:00. Den gick snällt ut och körde i ett par etapper ända till kanske 12:00. Sen dockade den sig och gjorde den inget mer den dagen. Den hade definitivt inte klippt hela gården, inte klippt kanter och inte besökt vårt undangömda hörn. :(

Prova å radera kartan ,,,
 
Samma brukar Bosch-supporten säga. Det är liksom ett mantra för dem, på samma sätt som en reboot av Windows fixar det mesta. Nåja, i WIndows fall så är det ju nog nästan sant. :)
 
Oppsummering av klippesesongen

MIn Indego har klippet mine uten store problemer uavbrutt varje dag nå i 4 manader.

Jeg har ca 160m kanttråd og hvis den går med 20cm overlapp vil den stutse kanttråden 5 ganger pr m. varje dag vil den treffe kanttråden 800 ganger ... etter 120 dager har den 96000 treff ... 4 ganger har den kjørt ut.

2 av gangene har et framhjul havnat i en grop på utsidan av kanttråden, de 2 andra tilfellen så har det skjedd i regn. Da på samme stelle nederst i en slent, det kan være den skled eller at det var gress som lå over sensorene ...det vet inte jag. Uansett så er jeg nøyd med den statistiken.

Det eneste jeg ikke er nøyd med er at den juksar på kantklippingen. Jeg hadde tenkt å sende den inn for å oppdatere mjukvaran, men den har med dette unntak gjordt jobben så jeg venter inntil det kommer en mjukvara med enda flere forbedringer enn hva de erbjuder nu.

Batteriet ser ikke ut til å ha mistet kapasitet, knivene går minst 1 sesong til. Det blir bare lite renhold før den settes bort for vinteren og for å oppsummere er jeg fornøyd med Indegoen.

Min gressplen har aldri vært så jevn, grønn og fin som i sommer og nå vokser den så lite at Indegoen får fri var annan dag.
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
A
chakie skrev:
Hm, häromdagen hade den igen ett 12h arbetspass, från 8:00 till 20:00. Den gick snällt ut och körde i ett par etapper ända till kanske 12:00. Sen dockade den sig och gjorde den inget mer den dagen. Den hade definitivt inte klippt hela gården, inte klippt kanter och inte besökt vårt undangömda hörn. :(
Kan inte säga att jag vet men prova att ha 2 pass. Ett från 8:00 till 11:55 och ett från 12:05 till 20:00.
Kan vara något med klockan, att den blandar ihop 12 och 24-timmarsvisning.
 
Eriksgatan
Abki skrev:
Kan inte säga att jag vet men prova att ha 2 pass. Ett från 8:00 till 11:55 och ett från 12:05 till 20:00.
Kan vara något med klockan, att den blandar ihop 12 och 24-timmarsvisning.
Nej. Det är en helt annan klippare från ett annat fabrikat. Låter mer som att den gjorde färdigt förra klippningen. Hur stor klippyta? Du kör som jag förstår det på tidsschema?
 
Redigerat:
När man ska köra med timer: Sätt klipparen i laddstationen. Ställ in timern. Tryck INTE "klipp". Maskinen kommer nu att ladda fullt och sedan starta. Om du trycker "klipp" så startar en manuell klippning. Om du tidigare kört manuell klippning och den inte är klar (gjort hela gräsmattan) så minns Indego detta. Kör i så fall klart och tar kväller, även om det finns tid kvar på timern. Order om manuell klippning överstyr timern.
Kantklippning varannan gång innebär att varannan fullständig klippning startar med kantklipp (moturs hela varvet runt). Den ska alltså göra två fullständiga klippningar innan första kantklipp. Går du in och kör manuellt innan två fullständiga klippningar så nollställer du räknaren igen.
Det har sagts förut: Låt den jobba och äta i fred!
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.