mandg skrev:
Ni som har koll på läget, hur fungerar loggningen med NorthQ Power Meter & Vera håller veran historik på denna eller hur ser det hela ut.

Sitter och skall införskaffa en vera och 2 NorthQ Power Meter då jag har två elmätare en till huset och en till värmepumpen.

Någon som kanske rent av har en skärmdump där de kan visa hur det ser ut?
Med hjälp av DataMine pluginen, så har man loggar på allt man är intresserad av. Tror hek har haft lite screenshots tidigare i tråden, men här är tex ett från igår kväll, när jag startade upp bion (självklart via en scen i vera!) (tempkurvan stiger iom att vp drar igång)
Den lila ytan är totalen (NorthQ) och de andra är valda deleffekter (den gröna är luft-vatten värmepumpen som drar igång, som är en trefas Aeon HEM).
Man kan se att Aeon HEM triggar direkt när det händer, emedan NorthQ samplas var tionde minut ungefär, så den stapeln kommer hack i häl på HEM-stapeln s.a.s.

Tog med lite andra förbrukare &så, för att visa hur det kan se ut.
 
  • datamine.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
superpin skrev:
Jag är inte imponerad av Aeons 4i1, försökte använda en för att trigga inspelning på övervakningskamerorna men har inte fått den att fungera tillräckligt bra för att det ska gå att använda. Verkar fungera bättre med strömmatning, men det är inte värt besväret i min installation.
För känslig? Jag tänkte slänga upp min vid entren för att påkalla uppmärksamhet, och starta en kamera vy över sagda entre i hembion, om den inte håller på att bråkar allt för mycket dvs.

Tycker att min faktiskt verkar funka som den skall, bortsett från sina mjukvarubegränsningar, men har iofs bara haft den på labb ännu så länge...
 
vespaman skrev:
För känslig? Jag tänkte slänga upp min vid entren för att påkalla uppmärksamhet, och starta en kamera vy över sagda entre i hembion, om den inte håller på att bråkar allt för mycket dvs.

Tycker att min faktiskt verkar funka som den skall, bortsett från sina mjukvarubegränsningar, men har iofs bara haft den på labb ännu så länge...
Jag funderar ju också på denna 4i1, både för utomhus och inomhus. Vad är det för mjukvarubegränsningar du upplever?

Inomhus skulle jag ex. vilja dimma ner ett antal lampor till säg 10% när det inte är någon aktivitet för att sedan dimma upp till 100% när aktivitet detekteras. Är detta scenario möjligt?
 
Freddan101 skrev:
Jag funderar ju också på denna 4i1, både för utomhus och inomhus. Vad är det för mjukvarubegränsningar du upplever?

Inomhus skulle jag ex. vilja dimma ner ett antal lampor till säg 10% när det inte är någon aktivitet för att sedan dimma upp till 100% när aktivitet detekteras. Är detta scenario möjligt?
http://www.byggahus.se/forum/teknik/201788-z-wave-da-haus-hemautomation-82.html#post1820889


Om det verkligen bara är det du skall göra, så går det ju såklart. Men om du skall göra en direktassociation där 4in1 tänder en taklampa om det är mörkt, så går det inte. Men det klarar tex Ezmotion 3in1.
 
vespaman skrev:
[länk]


Om det verkligen bara är det du skall göra, så går det ju såklart. Men om du skall göra en direktassociation där 4in1 tänder en taklampa om det är mörkt, så går det inte. Men det klarar tex Ezmotion 3in1.
Tack, hade av någon outgrundlig anledning missat detta inlägg. Går ibland lite för snabbt när man kollar via mobilen.

Trist att 4in1 inte är riktigt hundra. Jag kör Tellstick idag och har en del fördröjning som jag skulle vilja slippa i en framtida installation med Z-wave. Ezmotion låter ju som ett bättre alternativ isf. men antar att det blir 100% av eller på om man vill direktassociera, mao. ingen snygg upp/nerdimning?

Man vill ju helst att PIR:arna ska funka som tänkt, lär man ju störa sig på en hel del annars. Funkar Ezmotion 3in1 bättre än 4in1? Och rapporteras temp och ljusstyrka korrekt?
 
Det verkar ju finnas nöjda användare av Aeon 4i1 så det är väl möjligt att få den att fungera ok men jag lyckades inte. Problemen var t.ex att ljusmätare bottnade väldigt lätt, i somras blev det mest av eller på (kanske fungerar bättre under mörkare årstider. Tempen kan jag inte säga så mycket om för jag har ingen referens eftersom den sitter under tak. Fuktmätaren funkade hyffsat, men jämfört med min väderstation (Davis för >10kkr) så fladdrar värdena betydligt. PIRen var det stora problemet, oftast larmade den konstant oavsett hur jag ställde in den.

Men det kan ju vara fel på mitt exemplar, har bara provat en.
 
Min Aeon 4-in-1 måste vara ansluten till USB matning, eller så äter den sig igenom en uppsättning batterier på ett till två dygn. Med USB matning så är den stabilare, men inte perfekt. Jag använder den enbart som skymningssensor. När den passerar 65 (på väg att bli mörker) resp 85 (på väg att bli ljust) så ändrar den en virtuell switch via PLEG rutin (för att få avkänningen mellan värdena rätt hanterade). Den virtuella switchen är anger alltså om det är ljust eller mörkt ute.

För det mesta ger den rätt bra resultat, men jag har ändå tvingats backa upp med en regel som säger att om solen gått ned eller gått upp (kväll/morgon alltså) så styr inte sensorn utan nu skall det ju vara "natt" så att säga, för att ta bort felläsningar ;-)

Men visst värdet när det är ljust ute är bottnat tidigt (1000 är max).

All-in-all: Jag letar efter bättre och stabilare skymningssensor helt enkelt.
 
Freddan101 skrev:
Tack, hade av någon outgrundlig anledning missat detta inlägg. Går ibland lite för snabbt när man kollar via mobilen.

Trist att 4in1 inte är riktigt hundra. Jag kör Tellstick idag och har en del fördröjning som jag skulle vilja slippa i en framtida installation med Z-wave. Ezmotion låter ju som ett bättre alternativ isf. men antar att det blir 100% av eller på om man vill direktassociera, mao. ingen snygg upp/nerdimning?

Man vill ju helst att PIR:arna ska funka som tänkt, lär man ju störa sig på en hel del annars. Funkar Ezmotion 3in1 bättre än 4in1? Och rapporteras temp och ljusstyrka korrekt?
Ja, en direkt association blir ju alltid snabbare, så om man ska ha funktionen i ett utrymme som man "springer igenom", så kan det löna sig, speciellt om det är några "hopp" från PIR till vera till lampa. Och då kan ezmotion vara ett (bättre?) alternativ. Mjukdimmning eller on/off beror nog på dimmern i fråga. Tror tex Fibaro mjukdimmrar oavsett, kanske till och med går att programmera dim-tiderna - har inte gjort detta själv, men när jag provar "on/off" på taklampan här i rummet jag sitter o skriver detta, så blir det mjukstart/stopp på någon sekund.

Nackdelen med d.a. är ju å andra sidan att reglerna tenderar att bli väldigt simpla, så har man tid, och/eller kompakt nätuppbyggnad, så är det ju flexiblare att gå över kontrollern.

Ljusstyrka är ju inte något exakt mått i zwave-världen, utan bara något relativt eller snarare en påhittade skala som skiljer sig mellan olika leverantörer (som förhoppningsvis funkar).

Problemet med många zwave-pryttlar är att dom släpps innan dom är klara (iofs inte bara zwave, utan många pryttlar i dagens slit o släng samhälle) och avlusade. En 4in1 kan därför bränna batterier osv medan en annan inte gör det, och samma sak med 3in1, den funkade bra, sedan bestämde sig leverantören att ändra firmware, varvid Vera och andra controllers inte längre funkade som dom skulle. 4in1 kan man dock uppgradera firmware på, vilket man saknar på många andra enheter.

Så:- enklast är nästan att prova på bänken, och funkar dom inte som dom ska - returnera, eller använd dom på ett annat ställe.. Det brukar ordna sig - man hittar ett behov som man inte tänkt på innan :)
 
hek skrev:
Har man inte superbråttom så är det är väl bara en tidsfråga innan fibaro släpper sin rörelsesensor också...

[länk]
Ett år sedan de skrev om den, men riktigt snygg av det man fått se
 
dhanjel skrev:
Ryktas om en Vera Pro under året, någon som har nåt kul skvaller om den?
(Kom igen! Behöver någon som slår mig åt antingen Veras eller Fibaros håll så jag kan beställa ;))
Släpp hörnflaggan och kom in i matchen :D (säger jag som precis börjat med Vera3).
Det finns alltid nya grejer på gång och du kommer vilja uppgradera förr eller senare ändå. Vad är det du vill ha med Vera Pro? Viss funktionalitet eller "bara" för att ha det senaste?
Att Vera's UI inte är det snyggaste (lite 90-tal) spelar ju mindre roll då där är man ju mest när man administrerar och då får man stå ut. Att Vera har ett stort, levande och öppet community är det viktigaste för mig; det borgar för att det troligen kommer fortsätta frodas och man kan få bra hjälp när man behöver det. Att dessutom Vera har en bättre prislapp så kan du ge dig in i leken och ev. senare byta ut controllern om det finns behov.
 
Nackdelen med Vera tycker jag är de mobila apparna, inte alls lika snygga som fibaro.
Det måste vara snyggt och intuitivt om frugan ska använda det med, sen ska det visas upp på väggen på en ipad och då skadar det inte heller.

Det kommer bli Fibaro, men funderar på att avvakta lite HC2 är ju trots allt rätt "gammal".

Vad rekommenderar ni för temperaturmätare? (Om man nu ska skippa Aeons 4-1), gärna med intervall -30 till +90.
Ska ha 2 inomhus, en ute och en i bastun.

Och finns det någon liten snygg z-wave högtalare? Hade varit trevligt att få tex en ljudnotifiering när bastun är klar. Har 7 airplay zoner hemma, så att trycka dit en dyr sonos med är inte akturellt.
 
hek skrev:
Har man inte superbråttom så är det är väl bara en tidsfråga innan fibaro släpper sin rörelsesensor också...

[länk]
Jaaaa undrar hur många år dom behöver för att få fram den där...

Jag har haft NEXA prylar innan Vera/Z-Wave. NEXAs rörelsesensor var mycket bättre än de jag prövat (Aeon 4-in-1 or Everdspring SP815) - och NEXAs skymningsrelä var ju bara övergrymt bra. Funderar på om man skall kombinera dessa gamla NEXA enheter med Fibaro's modul som man kan använda för binära avläsningar typ - borde ju gå eller hur ?
 
Tack för er input om multisensorerna . Hade någon vision om att allt skulle bli så perfekt och lätt om man lämnade Nexa och gick över till Z-wave men inser att det även finns en verklighet på andra sidan. :)

Fibaros multisensor ser ju grymt snygg ut men frågan är när den kommer. Sen funderar jag generellt på det här med placeringen av en multisensor. Oavsett om man ska mäta temp ute eller inne är ju förmodligen inte placeringen optimal för tempmätning om man samtidigt vill ha en schysst rörelsedetektering (jag skulle placera min nära taket). Fibaros dörr-/fönstersensor kan ju vara ett alternativ men även där är placeringen förmodligen inte optimal för att mäta temp. (nära fönster, kallar om öppet etc.).

Sensor eller inte. Nu ska jag iaf. ta och beställa en Vera 3. Velat som många andra mellan HC2 och denna. Vill ju ha en flashig app men prioriterar den aktiva användarbasen samt att integrationen med larm verkar vara mycket bättre för tillfället med Vera, Sen har jag en känsla av att jag ändå inte skulle vara helt nöjd med HC2:s app utan förmodligen vilja göra något eget. :)

Sista frågetecknet innan beställning. För att göra övergången smidig från Nexa och liknande 433-prylar till Z-wave funderar jag på en RFXtrx433 (länk nedan) för att stegvis kunna byta ut prylarna och ev. behålla några. Vet ni om denna funkar bra tillsammans med Vera? Ungefär samma räckvidd som Tellstick?

https://www.m.nu/rfxtrx433-usb-43392mhz-receiver-transmitter-p-520.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.