En dum fråga kanske, men om man har belysning (tex ytterbelysning) som kan tändas och släckas på flera olika ställen, så ställer det till det lite om man vill automatisera det?
 
Någon som handlat från Domotica-Shop? De har den Aeon Labs-senson jag är ute efter. (http://www.domotica-shop.nl/dsb05-zweu-aeon-labs-4in1-multi-sensor-p-16429.html)

Även etotal låg bra till på ett par produkter, erfarenheter där? (http://www.etotal.eu)

Vad finns det annars för kul butiker, bortsätt från m.nu, grönahus och vesternet?

--------------------

Funderar på detta som startpaket för att testa på, vad tror ni om det? FDfiz6Q.png

Tanken är att få in temperaturer från hus, garage och entré och ha sensor till dörren till garaget från huset för att varna om den är öppen mer än en timma. (För att inte släppa ut värme).

Sen bygga vidare så lampan tänds automatiskt i garaget om man öppnar dörren eller porten, fasadbelysning tänds när det är mörkt ute och entrébelysning tänds om det står någon vid dörren.

(Typ E-plug har vi här väl?)
 
Redigerat:
Har Aeons multisensor här på prov här, det är rätt många som har problem med den. Saker som har kommit upp är: dålig batterilivsläng (och ska man ha den i -20 lär det inte bli bättre), falsklarm på PIR:en. Någon kallade den för en Random slumpsensor-genereator. :)

Själv har jag funnit att den inte kan rapportera sensorändringar (tex 1 grad varmare) när det händer, utan bara på poll, och eftersom detta (oftast) är en batteridriven manick, så är det inte så funkis för att använda när man behöver koll på snabba. (jag hade initialt tänkt att ha den i ett duschrum, för att (primärt) känna av RF, men det sprack fett.
Tror att den rapporterar för lågt RF, för den delen. Men jag kan ha fel - har bara jämfört med utomhus (wunderground) från bromma flygplats, några kilometer bort.

Fibaro dörrkontakten kan dock rapportera förändringar direkt.

EzMotion 3in1 har fördelen att den kan skicka tänd-komando beroende på ljussensorns värde, vilket inte Aeon 4in1 klarar. Även EzMotion har haft en hel del problem iom den senaste inkarnationen av den, det kanske är fixat nu. (har själv en äldre EzMotion som funkat bra i drygt två år. Några falsklarm har det dock blivit, men det tror jag man får räkna med på zwave PIR deckare, eftersom dom är belysningsdeckare, inte larmdeckare (som kräver mer rörelse/längre tid för att tända)

Leverantörer jag har provat (och är nöjd med):
vesternet såklart.
http://smarthome.fi
http://www.hashop.nl

vet inte om dom ligger bra till prismässigt just nu, det där går i vågor. Det knepiga är allmänt frakt/orderkostnaderna.
Vesternet hade fri frakt förut, det saknar jag numer.

Tror jag har handlat på grönahem, är osäker på domotica-shop, tror inte jag har handlat där. Men det borde väl inte vara något problem.

m.nu verkar ju annars ha vettiga priser just nu.
 
dhanjel skrev:
En dum fråga kanske, men om man har belysning (tex ytterbelysning) som kan tändas och släckas på flera olika ställen, så ställer det till det lite om man vill automatisera det?
Njae, generellt inte. Men med zwave finns det fler sätt att flå katten på. Antingen med trad. trappkoppling, eller med parallekoppling, eller över radion. Nästan svårast att bestämma vilken väg man ska gå... :)
 
När det gäller den myriad av olika märken och modeller, finns det nåt ställe där dom recenseras eller liknande det vespaman sa om aeons 4in1 sensor.. Sånt är saker man gärna vill veta innan man köper stuff.
 
Bah hopplöst att välja mellan Hc2 och vera, har velat i månader.

Vera är billig och flexibel med stort användarstöd. Ser dock ut som stryk och alla mobila appar jag sett är katastrofala.

Fibaro är dyrt och inte lika flexibelt men är genomtänkt och snyggt med hög waf. Riktigt snygga mobila appar med. Planen är en Ipad på väggen framöver.
 
dhanjel skrev:
Bah hopplöst att välja mellan Hc2 och vera, har velat i månader.

Vera är billig och flexibel med stort användarstöd. Ser dock ut som stryk och alla mobila appar jag sett är katastrofala.
Ja, kan tänka mig att det är knepigt. Men det kunde ha varit värre! :)

Vad gäller mobilappar tycker jag däremot att du har fel, authomation är inte alls katastrofal. Kanske inte faller *alla* i smaken utseendemässigt, men den funkar mycket bra.
 
Mjo det ser ok ut, men inte alls lika trevligt som Fibaros om man skulle slänga upp det på en surfplatta på väggen.
Om någon skulle ta sig tid att göra ett gränssnitt liknande Fibaros och ta nån 100:ing för det så skulle de nog kunna tjäna en hacka.
 
Justerade min kundvagn lite, detta borde bli en vettig start för att testa lite va?
- Då kan jag mäta temperatur inne, i garaget och ute vid entrén. (Aeon Labs 4-1)
- Jag kan kontrollera om garagedörren är stängd (Door sensor)
- Jag kan tända utebelysningen på fram och baksidan när det är mörkt ute (Aeon Labs + Relay Insert)
- Jag kan tända belysningen vid entrén om det är någon där (Aeon Labs + Relay Insert)

Eller tänker jag galet?

XvsVUuV.png
 
Jag är inte imponerad av Aeons 4i1, försökte använda en för att trigga inspelning på övervakningskamerorna men har inte fått den att fungera tillräckligt bra för att det ska gå att använda. Verkar fungera bättre med strömmatning, men det är inte värt besväret i min installation.
 
superpin skrev:
Jag är inte imponerad av Aeons 4i1, försökte använda en för att trigga inspelning på övervakningskamerorna men har inte fått den att fungera tillräckligt bra för att det ska gå att använda. Verkar fungera bättre med strömmatning, men det är inte värt besväret i min installation.
Finns det något alternativ med liknande funktionalitet?
 
Ingen som har automatiska rullgardiner kopplat med Z-wave?
 
Ni som har koll på läget, hur fungerar loggningen med NorthQ Power Meter & Vera håller veran historik på denna eller hur ser det hela ut.

Sitter och skall införskaffa en vera och 2 NorthQ Power Meter då jag har två elmätare en till huset och en till värmepumpen.

Någon som kanske rent av har en skärmdump där de kan visa hur det ser ut?
 
Appropå rullgardiner - någon som vet något om elektriska styrda mellanglaspersienner ?

Jag skulle behöva typ 20 stycken....
 
  • Gilla
KumlaEkeby och 1 till
  • Laddar…
Ryktas om en Vera Pro under året, någon som har nåt kul skvaller om den?
(Kom igen! Behöver någon som slår mig åt antingen Veras eller Fibaros håll så jag kan beställa ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.