Hej.

Vi har i dagsläget en elpanna från 1976. Huset är en och en halvplan med källare, 100+50 kvm. Den tidigare ägaren (en kvinna i 90årsåldern) hade en elförbrukning på ca 33000kWh men hon körde full fräs på pannan och vädrade ut värmen. Vi vet inte än hur vår förbrukning skulle se ut med samma förutsättningar. Men vi hade under januari och februari en förbrukning på ungefär 8000kWh (två månader alltså) och då hade vi endast 15 grader i huset. Huset är tilläggsisolerat och som överlåtelsebesiktningen säger så behöver vi inte göra något åt det. Gamla fönster sitter i förvisso men de ska vi byta så småningom.

Vi fick ett pris från fjärrvärmeleverantören på 68000:- för installation. Dock har de inte kunnat ge oss ett inkopplingsdatum trots att vi blev lovade fjärrvärme i November 2012.

Detta har gjort att vi har börjat ta in offerter för att borra. Det finns bara en borrare i regionen så det priset är "fast" på 45000:-. Däremot så har rörmokarna lite olika priser samt olika pumpar. Men den ena firman ville ha totalt 125000:- inklusive borrning och rotavdrag.

Min fråga är helt enkelt. Ska vi borra eller vänta ut fjärrvärmebolaget?

/J
 
Känns nästan lite som ni får känna er för själva vilket värmesystem som ni prioriterar och vad ni vill ha ut av värmesystemet.
Har själv bott i hus med bergvärme och tyckt det har funkat jättebra. Har även bott i lägenhet med fjärrvärme och tyckt att det funkat jätte dåligt. Trots att vi hade elementen på max fick vi bara en tempratur på 10 grader vid golvet och 15 grader i luften på vintern det var inte okej! Men stör man sig inte på det så är det nog vilket som och vilket system som man föredrar.
 
Vi har fjärrvärme (förra ägarna installerade), jag kan, om jag nu vill betala för det, ha det riktigt varmt här hemma. Så det är inte alltid man inte kan värma ordentligt. Fjärrvärme är smidigt, inte mycket som kan gå sönder, men här är det lite dyrt per kwh tyvärr.
 
Vad är kwh priset för fjärr värmen?
 
Priset på fjärrvärmen är 58.6 öre / kWh. Men den ska enligt källor öka vid årsskiftet. Årsavgiften ligger på 2000:-. Till saken hör att ortens största industri ska läggas ner och de förbrukar ungefär 30% av fjärrvärmen.
 
En väl installerad bergvärmeanläggning ger dig en kWh-kostnad på i storleksordningen 40-50 öre räknat på ett elpris på 1,5 kr/kWh. Det förutsätter att ni har ett radiatorsystem som inte kräver mer än ungefär 55 grader när det är för kallt. Till kalkylen ska läggas att du behöver byta ut värmepumpen var 15-20 år för runt 80 tkr. Men samma sak gäller fjärrvärmen, värmeväxlaren håller inte för evigt heller - den är dock betydligt billigare att byta.
 
Vi har fjärrvärme, kan hålla minst 22° i midjehöjd i källaren på vintern. Bodde tidigare i bostadsrättslägenhet, mittenvåning ytterkant, och kunde hålla minst 25° i brösthöjd, när det bodde en gammal tant under oss så hade vi 20° i brösthöjd med elementen mer eller mindre avstängda.
 
Fjärren är som sagt billigare initialt men betydligt dyrare i drift. Man betalar inte bara för värmen utan även för driftsäkerhet. Ytterligare en fördel är ju att du har tillgång till obegränsat med varmvatten. Vi har fjärrvärme i vårt hus men jag har planer på att konvertera till BV, tror det kommer att löna sig.

Lite intressant läsning hur en BRF i min hemstad resonerar: http://st.nu/ekonomi/lokalt/1.5709695-planerar-storsatsning-pa-bergvarme
 
mexitegel skrev:
En väl installerad bergvärmeanläggning ger dig en kWh-kostnad på i storleksordningen 40-50 öre räknat på ett elpris på 1,5 kr/kWh. Det förutsätter att ni har ett radiatorsystem som inte kräver mer än ungefär 55 grader när det är för kallt. Till kalkylen ska läggas att du behöver byta ut värmepumpen var 15-20 år för runt 80 tkr. Men samma sak gäller fjärrvärmen, värmeväxlaren håller inte för evigt heller - den är dock betydligt billigare att byta.
Ja, jag tittar i min egen fjärrvärmeanläggning och undrar vad som skall kunna gå sönder som kostar pengar... Det är inte mycket; En cirkpump, men det måste man ha ändå och den är inte dyr. Några ventiler, kostar inte många kronor och lär dessutom bli mycket långvariga. En styrenhet, den går iofs att ta hutlöst betalt för, men så dyra är de ändå inte.

Det finns inga kretsar för värmeöverföring som är beroende av köldmedium och kompressorer och det är ju dessa som kostar pengar när de går sönder.

Själv satt jag i samma sits för några år sedan i Göteborg. Bergvärme eller fjärrvärme. Samma installationskostnad (jag kunde betala extra för att få ganska OK rabatt på fjärrvärmen och inga årsavgifter eller dylikt). Det blev fjärrvärme eftersom jag då kunde använda husets befintliga värmesystem utan krångel (inte dimensionerat för lågtemp), få hur mycket varmvatten jag ville, samt man dessutom drog fiber för internet/TV. (Hade ensamt räckt att fatta beslutet på). Allt till knappt 60öre/kWh rak driftkostnad idag (100tkr installation).

Nackdelar är att man sätter sig i knäet på en leverantör och blir känslig för politiska vindar som kan få för sig att sälja ut det lokala energibolaget med mer eller mindre kraftiga höjningar som resultat (har aldrig blivit billigare där det hänt).
 
Er fjärrvärme är billig. Här i falun betalar vi nästan 0,80 kr/kWh men då är kostnaden helt rörlig. När det gäller värmen så tror jag att det blir svårt att räkna hem en bergvärmeinstallation eftersom det bara skiljer ca 15 öre/kWh i rörlig kostnad eller kanske ca 5000 kr/år. Årskostnaden på 2000:- för fjärrvärme kan nog jämföras med servicekostnaden för en bergvärmepump. Ni kan nog räkna med en livstid på 20 år för en bergvärmepump som kostar 80000 kr (eller 4000 kr/år) och 20000 för en fjärrvärmeväxlare som håller i 30 år (1000 kr/år). Sedan har ni en skillnad i investeringskostnad på ca 50000:-.

Man får nog titta på lite andra faktorer. Kommer ni att satsa på FTX-installation? Isåfall kan ni använda bergvärmen som kylanläggning på sommaren. Vill ni bygga ett stort varmgarage eller uppvärmd pool? Isåfall kan bergvärme vara bra eftersom det behövs mycket energi. Bergvärme ökar också husets värde mer än fjärrvärme.

Många kommunala fjärrvärmebolag kan dra in fiber samtidigt med fjärrvärmen vilket kan vara trevligt. ADSL är segt. Sätter ni en UPS på cirkulationspumpen så bör huset förbli varmt även vid strömavbrott. En fjärrvärmeväxlare tar mindre plats och ger mindre ljud än en bergvärmepump. Har ni en radiatorslinga som kräver hög temperatur så slipper ni byta den med fjärrvärme då värmepump funkar bättre med lägre framledningstemperatur. Ska ni åtgärda ventilationen så kan ni satsa på en frånluftsvärmepump med fjärrvärmespets, oklart dock om det är ekonomiskt försvarbart.
 
Kollade ejeras länk och då ser jag att priset på fjärrvärmen ligger på 70 öre.

Det stora problemet vi har idag är att fjärrvärmebolaget (ett privat sådant) inte kan komma med varken ett ja eller nej. Och definitivt inte ett datum för inkoppling. Hade velat få detta löst innan vintern eftersom vi inte är så sugna på att betala i snitt nästan 3000 i månaden för att värma vårt lilla hus.

För och nackdelar med berg respektive fjärr är jag relativt insatt i.
 
Radiatorslingan behöver vi inte byta. Hade det varit så, så hade det inte varit ett alternativ med bergvärme.

Ventilationen är svår att göra något så drastiskt med eftersom huset är från 50-talet.

Fiber är redan löst på annat sätt.

Som sagt. Det är nästan så att det känns som att fvbolaget inte vill ha oss som kunder. Inga andra heller efter vad man hört
 
Vi betalar i år en årlig fast kostnad på 4025kr och en rörlig på 63 öre/kWh, allt inklusive moms.
 
Jag valde fjärrvärme framför bergvärme av tre anledningnar.

* Det tar lång tid att räkna hem investeringen i bergvärme om man har en normalstor villa.
* Fjärrvärmeskåpet tar mycket liten plats vilket gjorde att jag kunde inreda tvättstuga i fd pannrummet.
* I princip underhållsfritt.

Övriga fördelar dvs jämn värme samt obegärnsat med varmvatten är ju gemensamma för båda teknikerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.