Wiad; Jag har försökt mäta strömmen i kanttråden då min har smitit oförklarligt några gånger. Men hur gör man det? Min farsa försökte, men får inte ut något. Kan det bero på att det inte är 50 Hz? Det borde väl gå att sätta instrumentet mellan ena kontakten och kanttråden? I serie alltså.
Spänningen är 2,6 Volt, borde väl vara 3V.
 
Redigerat:
fsn skrev:
Är du helt säker på det? Hade det inte varit ganska naturligt att sätta en starttid och en sluttid då? Tex start Kl 09:00 och sluttid Kl 12:00. Är det inte faktisk klipptid man ställer så att den räknar bort laddtid och regnavbrott?
Helt ärligt har jag tagit det för givet.
Modellen löser problemet med att sätta start och stopp på olika sidor midnatt.
 
HL1 skrev:
Wiad; Jag har försökt mäta strömmen i kanttråden då min har smitit oförklarligt några gånger. Men hur gör man det? Min farsa försökte, men får inte ut något. Kan det bero på att det inte är 50 Hz? Det borde väl gå att sätta instrumentet mellan ena kontakten och kanttråden? I serie alltså.
Spänningen är 2,6 Volt, borde väl vara 3V.
Spänningen mäter du i volt och det gör du parallellt, strömmen i ampere mäter du i serie. Laddaren skall hålla 320ma har jag för mig, så spänningen blir olika beroende på hur lång kanttråd du har.
 
Ok, tack. Så långt är jag med, men farsan fick ingen ström alls när han mätte. Man kanske måste starta om den eller dra ur sladden efter att ha kopplat in instrumentet så att man får bort alla varningar om att kanttråden är av. Jag har klipparen på landet och är själv i stan just nu.

Ref klipptiden vid schemaläggning tycker jag att den verkar klippa i 3 timmar om jag satt 180 minuter. 2 timmar sedan 1,5 laddning , sedan 1 timme klipp till. Men jag har problem med att den går ut igen efter detta trots att arbetstiden är slut. Och då alltid i area 1.
 
HL1 skrev:
Ok, tack. Så långt är jag med, men farsan fick ingen ström alls när han mätte. Man kanske måste starta om den eller dra ur sladden efter att ha kopplat in instrumentet så att man får bort alla varningar om att kanttråden är av. Jag har klipparen på landet och är själv i stan just nu.

Ref klipptiden vid schemaläggning tycker jag att den verkar klippa i 3 timmar om jag satt 180 minuter. 2 timmar sedan 1,5 laddning , sedan 1 timme klipp till. Men jag har problem med att den går ut igen efter detta trots att arbetstiden är slut. Och då alltid i area 1.
Jag följde instruktion från Tianchen, jag antar att du redan har detta dokument men andra kanske är intresserade:

https://docs.google.com/file/d/12Fw...J3zWmv8TicjUYW1gsSGBI22_fcQ6/edit?usp=sharing

och ang. klipptid vid schemaläggning så är min uppfattning att den tid man ställer in är den faktiska klipptiden, alltså exkluderat laddtid. Dock om den kör fast och jag blir tvungen att köra igång den igen manuellt så kör den oavbrutet efter det ibland, och ibland inte. jag blir inte riktigt klok på det...
 
wiad skrev:
Jag följde instruktion från Tianchen, jag antar att du redan har detta dokument men andra kanske är intresserade:

[länk]

och ang. klipptid vid schemaläggning så är min uppfattning att den tid man ställer in är den faktiska klipptiden, alltså exkluderat laddtid. Dock om den kör fast och jag blir tvungen att köra igång den igen manuellt så kör den oavbrutet efter det ibland, och ibland inte. jag blir inte riktigt klok på det...
Samma erfarenhet, ställer jag den i laddstationen så den får starta själv på angiven tid funkar det
 
wiad skrev:
Jag följde instruktion från Tianchen, jag antar att du redan har detta dokument men andra kanske är intresserade:

[länk]

och ang. klipptid vid schemaläggning så är min uppfattning att den tid man ställer in är den faktiska klipptiden, alltså exkluderat laddtid. Dock om den kör fast och jag blir tvungen att köra igång den igen manuellt så kör den oavbrutet efter det ibland, och ibland inte. jag blir inte riktigt klok på det...
Ok, tack för den länken. Den har jag inte sett. Jag trodde man skulle ha kanttråden med i serie när man mäter men här mäter dom direkt enbart genom instrumentet. Så då kommer strömmen vara konstant och spänningen variera beroende på längden på tråden som power650 sa. Borde kanske bli samma resultat. Vi får försöka igen.
 
power650 skrev:
Samma erfarenhet, ställer jag den i laddstationen så den får starta själv på angiven tid funkar det
Ok, så din klipper i 3 timmar om du sagt 180 minuter med laddning emellan och slutar sedan för dagen? Har du Line on eller off? Min går ju ut igen. Varför?
 
HL1 skrev:
Ok, så din klipper i 3 timmar om du sagt 180 minuter med laddning emellan och slutar sedan för dagen? Har du Line on eller off? Min går ju ut igen. Varför?
Ställer du den i laddstationen kan du ha line off eller on. Men står den inte på kantråden måste line on vara på så han kör till laddstation därefter vänder den och går ut till inställd area.
 
power650 skrev:
Ställer du den i laddstationen kan du ha line off eller on. Men står den inte på kantråden måste line on vara på så han kör till laddstation därefter vänder den och går ut till inställd area.
Ok. Då förstår jag den konstiga noten i manualen om att line måste vara på. Men i vilken situation står den inte vid laddstationen om man alltid har den på schema? För mig kvittar det då om line är av eller på. Kan ju vara på om jag ibland vill manuellt ställa den bakom laddstationen för att få hela kanten klippt.
 
Har haft min klippare några dagar nu, tack Veikko för att du ordnat detta.

Jag har som en del andra ett knäppande ljud från ena drivhjulet och öppnade upp för att kolla var det kom ifrån. Skruvarna var åtdragna och växellådan infettad men pistongen (?) till en kugg nuddade emot växellagret ovanför. Jag knackade till det och ljudet försvann. Det kom dock tillbaka efter bara några minuters körning men nu vet jag att det inte är nåt som borde orsaka nån skada så då kan jag leva med det.
Däremot har jag problem med att tomten lutar lite och där det blir nedför mot begränsningslinan har klipparen svårt att ta sig ifrån, den backar, vrider sig 90gr men släpper sen trycket på hjulen och tappar den en del av det den vridit sig och sen då påbörjar körning faller den tillbaka ytterligare något och sen går den i en båge och hamnar tillbaka på linan lite längre bort. Detta upprepas tills den når hörnet av trädgården och ibland vänder den då och går på samma vis tillbaks till andra hörnet. Detta gör att största delen av tiden kör den fram och tillbaks i nedersta delen av tomten.
Har satt spikar i hjulen för att minska problemet och det blev bättre, tidigare fastnade den ofta helt vid linan, det gör den inte längre.
 
Redigerat:
Ola.L. Jag har exakt samma problem som du. Jag har tom bytt huvudkortet i men problemet kvarstår. Jag hoppas de kommer titta på detta hos Tianchen.
Det är inte alltid - idag tex har den gått flera timmar utan att bete sig såhär. Men helt plötsligt går den in i det läget där den går i bågar ner mot de lägre partierna. Ofta går det att stänga av den och köra igång den igen och då börjar den gå rakt igen.
 
Har lyckats mäta strömmen idag. Funkade inte med farsans moderna instrument. Den fortsatte pipa och sa att kanttråden var av. Testade med ett stenåldersinstrument och då funkade det. Hade knappt 300 mA, höjde till 340 mA men jag kunde inte se att den stannar tidigare vid kanttråden för det. Hoppades att den skulle upptäcka tråden tidigare och därmend hinna stanna i utförsbackarna så att den inte smiter, men det blev tyvärr ingen skillnad.
 
@ Ola.
Jag känner igen din beskrivning. Den kommer liksom inte upp från nedre kanten. Däremot faller den inte av linjen mycket på längre sträckor.
Precis som du säger då känns det som om styrningen av motorerna brister, eller att de är för svaga.
 
HL1 skrev:
Har lyckats mäta strömmen idag. Funkade inte med farsans moderna instrument. Den fortsatte pipa och sa att kanttråden var av. Testade med ett stenåldersinstrument och då funkade det. Hade knappt 300 mA, höjde till 340 mA men jag kunde inte se att den stannar tidigare vid kanttråden för det. Hoppades att den skulle upptäcka tråden tidigare och därmend hinna stanna i utförsbackarna så att den inte smiter, men det blev tyvärr ingen skillnad.
Jag lyckades inte med det omvända heller, dvs att få den att stanna senare genom att sänka till ca 200mA. Det verkar inte vara någon särskilt tillförlitlig metod...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.