En fråga till: Min smet förra helgen och körde ner bland stenar. Kniven blev lite sliten och nu är jag osäker på hur kniven ska låta när man drar runt den för hand. Min hackar och rasslar ganska högt nu. Men det ljudet hörs inte när den klipper. Kan det vara något lager som gått sönder när den körde på stenarna eller ska det låta och rassla när man vevar runt den för hand?
 
HL1 skrev:
Låter som man ska vänta med uppdatering. Jag har 3 st Areor med lite olika problem. Area 1 har flera trånga grändrr den ska in och ut ur samt två lite större ytor varav den ena lutar ganska mycket ner mot sjön. Här är största problemet smining i backen ner mot sjön. Jag vill att den går saktare och backar lite längre i utförsbackar.
Area 2 har inget annat problem än att hela Arean ligger i en backe så den smiter längst ner. Samma lösning som area 1 önskas + att den går rakare på snedden som flera andra önskar.
Area 3 är platt och mest normal gräsmatta dock har jag två smala områden som den gärna kör i i och har svårt att komma ur. Där skulle jag önska att den vred lite mindre när den träffar kabeln. Tror att den lättare skulle hutta ut då.
Så summering:
- gå rakt trots lutning
- gå saktare i utförsbacke och backa längre när den möter tråd i utförsbacke
- vrid mindre i trånga passager. T.ex om det är mindre än 5 sek sedan förra tråd träffen vrid bara 30 grader.
Låter som en beskrivning av våran gräsmatta ungefär.
Har inte gjort några ändringar annat än dragit om kabeln lite ibland. Och byggt ett staket på ett ställe som den alltid rymde på.
Har samma problem med att den smiter eller fastnar. Den har ALDRIG lyckats köra alla tre areorna färdigt.
I helgen ska jag skruva i lite skruvar så den inte slirar så och funderade på uppdatering men det verkar inte helt klart vilken version som är bäst.Har tittat lite på skärmdumpar men finns det inget sätt att backa upp den version som finns i klipparen nu?
 
HL1 skrev:
Är det någon som provat versionerna 0812 utan tilt eller 0819 utan kompass?
Något bättre än 0806?
Har provat 0819 men den backade för mycket för mina trånga utrymmen.

När du provade slingsensorn hur nära började den känna av gränskabeln?
Jag skrev i tidigare 10cm men det kanske var lite snålt tilltaget.
 
power650 skrev:
När du provade slingsensorn hur nära började den känna av gränskabeln?
Jag skrev i tidigare 10cm men det kanske var lite snålt tilltaget.
Om du menar med testprogrammet så hoppade jag över slingsensor testet då jag har roboten hemma i stan och laddstationen och slingan på landet. Tog hem den för att hinna lära mig att koppla ihop den med datorn.
 
HL1 skrev:
Är det någon som provat versionerna 0812 utan tilt eller 0819 utan kompass?
Något bättre än 0806?
Jag har provat 0806 och 0819 utan kompass utan att se nån skillnad. Både 0819 och 0806 backar och svänger på ett sätt som gör att den smiter utanför slingan på några ställen hos mig och ut på vägen (helt förkastligt om du frågar mig), så jag kör med 0730. Tycker den beter sig på samma sätt vad gäller att inte kunna gå rakt i lutningar - dvs fungerar ibland, men det kommer in i det läget tillslut.

En fråga till: Min smet förra helgen och körde ner bland stenar. Kniven blev lite sliten och nu är jag osäker på hur kniven ska låta när man drar runt den för hand. Min hackar och rasslar ganska högt nu. Men det ljudet hörs inte när den klipper. Kan det vara något lager som gått sönder när den körde på stenarna eller ska det låta och rassla när man vevar runt den för hand?
Detta hände mig också. Det som hade hänt var att skruvarna till kniven satt lösa. Både insex och den stora muttern satt löst. Prova att dra åt dem.
 
Tack Henrickba. Det var den stora muttern som var lite löst åtdragen. Nu försvann rasslet.
Ok, tack för tipset med version 0730
 
Finns det egentligen någon här som är nöjd med sin robot och kan låta den sköta gräsklippningen på egen hand som det är tänkt? Någon som lägger mindre tid på gräsklippning i år än utan robot?
 
Jag lägger mindre tid och har en bättre gräsmatta än nånsin.
 
HL1 skrev:
Finns det egentligen någon här som är nöjd med sin robot och kan låta den sköta gräsklippningen på egen hand som det är tänkt? Någon som lägger mindre tid på gräsklippning i år än utan robot?
Inte jag i nuläget. Man får väl räkna med en inkörningstid för att fånga alla ställen den fastnar med vilken klippare som helst. Men i nuläget är S510:an alldeles för buggig för att den ska klara min tomt på egen hand pga att den inte går rakt i lutningar samt att hjulen är för dåliga så den står och slirar när den ska backa i uppförsbacke.
Om dessa problem löser sig ser jag dock fortfarande möjlighet att den ska börja gå helt själv utan problem, men just nu ser vägen dit mycket lång och frågan är om tianchen har förmågan att fixa dessa problem. Vi får se.
 
  • Gilla
janne67
  • Laddar…
En sak saknas är sensor för att räkna hjulens varv. Då hade det funnits möjlighet att ha mycket bättre kontroll på klipparens läge.
 
F
eleson skrev:
En sak saknas är sensor för att räkna hjulens varv. Då hade det funnits möjlighet att ha mycket bättre kontroll på klipparens läge.
Finns inte en sån sensor? Hur vet den då hur långt den skall gå på linan vid zonklippning? Jag tror att den sensorn finns men att mjukvara inte tar tillvara på all data från tillgängliga givare.


Fö så klipp så lågt som gräsmattan tillåter så spinner det mindre. Jag kör på lägsta läget men tänkte svarva till en adapter för att sänka ytterligare minst 5mm. Har problem med att den faller ner när den kör på skrå men aldrig att den spinner.
 
Veikko har redan konstaterat det som spelar roll i tråden. Kvalitetskontrollen i fabriken är obefintlig.

Hittills har jag drabbats av läckande displaykåpa (dag två kom det in vatten), trasig display, trasigt styrkort för klippmotor och tickande/knäppande ljud från höger drivmotor. Utöver detta har vi alla kombinerade hård- och mjukvarufel som exempelvis att den inte klarar att gå rakt på tvären i sluttning och att den tappar signalen och lämnar gränsslingan när den går på tvären i en sluttning. Som jag ser det finns det inget som talar för att man kommer att lösa dessa problem. En möjlig väg skulle vara att byta till hjulmotorer som har högre "internt motstånd", så att klipparen faktiskt står stilla i en slutning när den inte driver på hjulen.

Behöver knappast tillägga att jag inte har kunnat använda min klippare med schemaläggning som det är tänkt.
 
Så vad ska man göra? Inse att man kastat bort pengarna eller försöka få Tian chen att ge oss nya robotor nästa år eller vänta och hoppas att dom får till grejor som funkar till den robot vi har? Hade jag köpt den i en vanlig butik skulle jag nog häva köpet.
 
Man slipper gräsklippning men istället så får man passa på klipparen. Vi har tre areor och den har ALDRIG gått igenom alla tre utan att köra fast eller rymma någonstans så att köra den när man inte är hemma är bara att glömma.

Vi kör med schema som börjar när vi kommer hem men nu hade klockan ställt om sig så i morse vid 4-tiden hämtade jag den på gatan nedanför vårat hus. Efter första rymningen så märkte jag upp den med adress och telefonnummer.
 
För min del är det inte svårare än att jag vill ha en fungerande klippare med kvalitetskontrollerade komponenter, en klippare som har de specifikationer och funktioner som utlovades, sedan om den heter S510 eller 520 spelar ingen roll.

I nuläget har min klippare stått stilla i snart en månad p.g.a. trasigt styrkort, provade först att byta klippmotor, "expressleverans" av nytt styrkort har tagit över två veckor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.