KnockOnWood skrev:
Tack! Bra att du inte tog mina synpunkter som bara sur kritik.

Jag skulle kunna tänka mig att byta plats på kyl/frys och ugn/mikro, men det fordrar ju att man förlänger väggen där ugnen sitter nu.

Vilket i och för sig är lätt gjort, om man kortar ned klädkammaren något.


Men egentligen tycker jag att hela planen är knepig.
Får inte rätt vibbar, men det är ju en smaksak.
Tycker jag bor bättre själv helt enkelt.

Hur stor är boytan?
Att göra som ni och samla allt på ett plan tycker jag är enormt positivt i alla fall!
Boytan är 125 m2 som det står i vardagsrummet. Man brukar ju gilla det man själv har valt. Har tittat på hundratals olika planlösningar men ingen är riktigt bra. Men tack för alla kommentater, nyttigt att få höra åsikter av andra.
 
Eftersom vi verkar nöjda med planlösningen ska jag bara påpeka detaljer. Håller med om att stora badrummet och tvätt ska byta plats. Men flytta då garaget också för det såg praktiskt ut att ha garagedörr och grovingång mitt emot varandra. Tycker inte ni ska göra kontor och gästrum lika stora. För er blir det nog en dålig kompromiss, två inte helt optimala rum. Här ska ni vara ego, ni ska trivas i huset, nästa ägare får bygga om.
Osäker på detta men jag tror man måste ha en vask i köksö om det finns häll där. Köksfläkten kommer bli en sådan förlängd hängande pelare, enligt mig inte särskilt vackert. Har ni sett en frihängande fläkt i hus med ryggåstak? Placering av häll i köksö i ett rum med så stor volym gör det dessutom svårt (hopplöst) att evakuera stekos och det är inte trevligt att ha i ett vardagsrum. Fönstret vid arbetsbänken hade jag ändrat till ett sådant lågt brett (ca1800) så du får ljusinsläpp/utsikt även vid vasken. På köpet får du genomsikt i huset när du kommer in vid entrén.
 
Byggis1976 skrev:
Vi har precis köpt ny kyl och frys som är extremt tysta. Jag skulle inte oroa mig för det, eller det lilla ljudet skulle inte störa mig alls.

Vart har ni tänkt ha TV? Jag skulle fundera över att byta plats på matgrupp och soffgrupp...men det är ju en möbleringsfråga.
Så tänkte jag också, finns maskiner nu för tiden som knappt låter någonting :))! Bör inte utgöra ett problem.
 
Nej tror inte heller dom låter så mycket nu för tiden, man behöver kanske inte köpa dom värsta lågbudgetskåpen. Men placeringen är absolut inte optimal, ska försöka rita om lite så dom ryms där nu ugnen är placerad. Om att man måste ha vattenho bredvid spishällen på en köksö, varför? Man har ju ändå vattnet 1 m bakom ryggen. Eller finns det någon konstig brandlag om detta? Blir ju en mycket dyrare köksö om man måste dra både vatten och avlopp dit ist för bara en kabel till hällen. Om hällen är ca 90 cm hög så börjar väl fläktkåpan på ca 180 cm. Om då takhöjden vid fläkten är ca 4 m blir röret 2,20 m. Inte så farligt tycker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Regler att man måste ha vatten där, vet inte vilken regel det är men vi fick veta där när vi skulle bygga, så var bara att lägga ner den tanken blev för dyrt
 
köksö.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade den här bilden från ett hus byggt 2007, spishäll utan vatten bredvid. Har det tillkommit nya regler efter 2007?
 
Yes tillkom 2008-2009 nånting
 
  • Gilla
Silver 60
  • Laddar…
Rent spontant:

* Bygg ihop garage och hus, finns det någon anledning till den där död-korridoren mellan hus? Jag lovar på höst och vinter kommer ni att ångra er. Dra golvvärme även igaraget så slipper ni problem med fukt från en bil med snö och slask på vintern. Är idag kostsamt att dra in golvbrunn i garage, och med govvärme löser man det problemet.

* Kyl/frys låter även idag, lovar. Det går till viss del att få ner ljudet med en täcksida som e.v. kläs i ljuddämpande material men det blir inte helt ljudlöst. Försök få några meter mellan kök och vardagsrum,

* Väldigt stort förråd? Hade nog personligen föredragit stora skjutdörrsgarderober i anslutning till sovrummen.

* Vi har idag vårat sovrum som en "svit" med klädkammare och badrum samt utgång mot trädgården via balkong. Riktigt underbart.

* Mer förvaring i hall. En klädkammare är perfekt att ha i anslutning till huvudingången så kan gästerna gå in med sina grejor där. Perfekt även för barn, egna eller besökande.

* Vask i köksö är nästan ett måste rent praktiskt. Vi har även en 40-låda med sopförvaring i köksön. Riktigt praktiskt när man är många i köket.

Lycka till
 
Nu vet jag inte hur stor tomt ni har, men något jag har sett som verkar riktigt smidigt vore om ni flyttar bak tvättstugan ett steg, och sätter en carport mellan garage och hus, men där gången mellan garaget och huset blir, där sätter ni upp väggar, då kan ni gå in i garaget utan att bli blöta, och ni kan ha en bil i carporten. Byggkostnaden borde inte bli så mycket högre, men det förututsätter ju att ni har en så pass bred tomt.
 
steve5432 skrev:
Rent spontant:

* Bygg ihop garage och hus, finns det någon anledning till den där död-korridoren mellan hus? Jag lovar på höst och vinter kommer ni att ångra er. Dra golvvärme även igaraget så slipper ni problem med fukt från en bil med snö och slask på vintern. Är idag kostsamt att dra in golvbrunn i garage, och med govvärme löser man det problemet.
Frågade just om det på kommunen om jag fick det och byggchefen där sa: NEJ NEJ NEJ NEJ!! Dom är lite kinkiga här. Golvvärme känns perfekt men det blir väl att kosta en massa extra antar jag?
Har ritat om lite med placeringen av Kyl/frys. Vet ej hur det blir att se ut i verkligheten. Skickar upp en ny planlösning här :) Skjutdörrar blir det i sovrum och även i entrén. Men av erfarenhet vet jag att det ALDRIG brukar bli tomrum i förråd. Samtidigt bra för då kör man iväg överskottet till tippen ist för att som brukligt "trycka" in grejerna med våld.:| Ska försöka att öka på dom lite. En köksö måste idag ha vatten om man ska ha ind häll. Hoppas att budgeten rymmer en sån.
Idag blir första besöket av en hussäljare, spännande!! Hoppas man får lite mer kött på benen då och lite idéer:)
UtanhedNy_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kalasclas skrev:
Nu vet jag inte hur stor tomt ni har, men något jag har sett som verkar riktigt smidigt vore om ni flyttar bak tvättstugan ett steg, och sätter en carport mellan garage och hus, men där gången mellan garaget och huset blir, där sätter ni upp väggar, då kan ni gå in i garaget utan att bli blöta, och ni kan ha en bil i carporten. Byggkostnaden borde inte bli så mycket högre, men det förututsätter ju att ni har en så pass bred tomt.
Tomten är 3000 m2 så plats finns det. Problemet är kommunen. Har haft en mycket jobbig tid med överklaganden med mkt dyra advokatkostnader men tänk man vann till slut. Fick nej på förhandsansökan nämligen. Bygger på åkermark och den är helig här i kommunen. Men så skönt att David kan besegra Goliath nån gång:) En carport vore inte så dumt, jag får väl höra med byggchefen igen.
 
Var det nej på att bygga ihop garage med hus alltså? Det var annars min första självklara tanke... Vi har precis byggt så och placerade dessutom VP och kombiberedare i garaget; mycket bra att få dessa ur huset så att säga.

En dörr från sovrum direkt in i badrummet kanske?
 
ginnfilt skrev:
Var det nej på att bygga ihop garage med hus alltså? Det var annars min första självklara tanke... Vi har precis byggt så och placerade dessutom VP och kombiberedare i garaget; mycket bra att få dessa ur huset så att säga.

En dörr från sovrum direkt in i badrummet kanske?
Har också dom funderingarna med att placera VP i garaget för att få ett tyst hus. Men om garaget inte blir ihopbyggt med huset måste man ju gräva ner en kulvert. Blir väl både värmeförlust och en dyr kostnad med kulvert. Eller?
Dörr från sovrum till Bad...ja det vore en bra idé. Lite tokigt dock med 2 dörrar till Badrummet.
 
hus med carport.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så där tänkte jag... och då ha samma tak över carport som över garage
 
Kalasclas skrev:
[bild]



Typ så där tänkte jag... och då ha samma tak över carport som över garage

Ser intressant ut !! Hur menar du att taket ska se ut ? ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.