PST skrev:
Hmm, dödsbo blir det väl inte automatiskt när man går i pension.. men vitsen med mitt resonemag är att komman de pensionärrer helt enkelt inte har råd att bo kvar när det är pensionsdags om inte lånen är rejält amorterade...och då måste de sälja.. och blir det många som måste sälja så vad händer med priserna....?.
Nej, folk lever väl i snitt ca 12-15 år efter pensionering.
Jag håller med om "faran" med att nå pensionen och inte klara boendekostnaderna. Och för vissa kan det nog bli så. Några saker händer troligen innan. Det ena är skilsmässa. Och har man en betydande belåning måste bostaden säljas. Sedan kan ju det leda till att folk hamnar i en högbelånad borätt, och då är problemet kvar.
En annan sak som många råkar ut för är att man börjar tycka att man har det mesta och inte är så köpsugen längre. (Det gäller inte alla). Och då börjar man kanske tycka att man lika gärna kan amortera ned skulden.

Vet faktiskt inte om bankerna ändrar om villkoren och kräver amortering när man börjar närma sig pensionsåldern och är högbelånad. Även om bostadspriserna stigit så har ju en del ökat på sin belåningsgrad men bankerna säger kanske stopp då.
Iaf har bankerna inte gått med på ny belåning när folk är pensionärer. (Det var en gång en (S)-politiker som menade att pensionärer som hade svårt att betala fastighetsskatten skulle ta lån för att betala den, Och då kom det fram att bankerna inte gick med på det).

Men de som går i pension idag och äger bostaden köpte antagligen på 80-talet och då har inflationen gjort sitt. Och så hade dom nog annuitetslån fram till 2000 iaf. Även om de kört amorteringsfritt sedan 2000 har dom nog inte högre skuldsättning än 20%. Sedan kan de väl ha renoverat och ökat på det.
Men din fråga kan nog bli intressant om 20 år. Kan tänka mig att bankerna slår på amortering när folk fyllt 50 och har i deras ögon för hög belåning. (Men då lär ju SBAB gå med på amorteringsfritt. Den är ju statlig så den styrelsen behöver ju inte tänka på risker).
 
  • Gilla
Comaglove
  • Laddar…
Om ni väljer att bygga nytt, fråga er då om ni med dagens marknad kan sälja huset utan att gå back.
Kan ni inte sälja huset när det är färdigt för summan ni lagt ner så skall ni kanske fundera en gång till.
Att hoppas på det bästa men samtidigt planera för det sämsta scenariot har funkat bra för egen del.

Alla pratar om att spara ihop till insatsen utifrån dagens förutsättningar.
Ni kan inte vända på det i stället och höja era inkomster?
Jobba extra, omvandla hobbyn till en extra inkomst, kanske rent av starta eget?

Om ni inte har valt husleverantör ännu hade jag tittat på Huscompagniet också, de bygger billiga stenhus till trähuspriser.
En stor fördel är att ni betalar huset först när det är färdigt, incitament för byggaren att bli färdig.
Dessutom är husen riktigt snygga;)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
J_O_F
Svårt att säga om vi i dagsläget skulle få ut vad vi gav för huset, kanske inte...
Men möjligen om 4-6 år, det beror ju helt på! Inte många som kan uttala sig säkert om vår framtid skulle jag tro...
Borg uttalade ju sig bara härom dagen att vi inte skulle förvänta oss stigande huspriser...
Bra tips att försöka jobba extra, jag har tyvärr inga större möjligheter men sambon tar på sig så mkt vårt familjeliv tolererar!
Har läst en del om Husvompaniet här på forumet och känner mig lite osäker på dom baserat på en del mindre bra erfarenheter som har skildrats...

DaVinci
Samtidigt, vist vi kan skilja oss, bli arbetslösa eller i värsta fall bli sjuka. Allt kan hända inom snar framtid, men vi kan också fortsätta att vara lyckliga och jobba vidare på livet :)).
Menar inte att man ska undervärdera de risker som finns, det är bara att titta på skilsmässostatistiken men ibland känns det lite väl tungrott med alla "worst case scenario" tänk.
Jag skulle vilja tillägga att jag och min sambo har uppnått en någorlunda mogen ålder samt har levt ihop i tio år vilket också kan ha sin lilla betydelse. Vi känner varandra väl vid det här laget, har gått igenom rätt så mkt tuffa personliga bitar och jag vet att vi tillsammans kan tackla det mesta 😊.
Som jag tidigare berättat, har vi nu ett helt annat utgångsläge ekonomiskt och det tillsammans med våra planer att amortera så flitigt vi bara kan gör att jag vågar se på framtiden med tillförsikt och optimism!
 
Hej, Spännande tråd. Jag har inte lyckats läsa hela tråden men jag funderar på, har ni gått till flera olika banker och frågat?
I samband med vårt utbyggnadsprojekt började vi fiska runt lite på nya banker och då visade det sig att en av bankerna pratade om att de inte ville låna ut mer pengar än 5*bruttolön och räknade på att man skulle klara 7%. Ingen av de övriga bankerna tog upp dessa två parametrar. Även om vi nu blir belånade med 4,5milj. så får vi endast en belåningsgrad på 50-60%, så det skiljer sig lite där. Men om ni inte provat, skulle jag återgå till att fiska banker, för de 100-lappar ni behöver extra tycker jag ni borde få till.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
PG Lindgren skrev:
Hej, Spännande tråd. Jag har inte lyckats läsa hela tråden men jag funderar på, har ni gått till flera olika banker och frågat?
I samband med vårt utbyggnadsprojekt började vi fiska runt lite på nya banker och då visade det sig att en av bankerna pratade om att de inte ville låna ut mer pengar än 5*bruttolön och räknade på att man skulle klara 7%. Ingen av de övriga bankerna tog upp dessa två parametrar. Även om vi nu blir belånade med 4,5milj. så får vi endast en belåningsgrad på 50-60%, så det skiljer sig lite där. Men om ni inte provat, skulle jag återgå till att fiska banker, för de 100-lappar ni behöver extra tycker jag ni borde få till.
Hej och tack för bra tips!
Vi har förhört oss med tre banker, varav en inte erbjuder bankreditiv (sbab) och en annan inte har återkommit överhuvudtaget... Har ändå tänkt kolla igen med den bank (ironiskt nog vår nuvarande bank) som inte har hört av sig, skulle inte kännas särskilt seriöst att bara kolla med en bank. Tror kanske dock att de kommer att ha svårt att matcha de 2,6 % som vi blivit lovade och som vi t o m skulle få möjlighet att binda i några år (väntar skriftligt besked på detta).
Hörde talas om det där med 5 * bruttolönen här tidigare i tråden, mkt intressant och med en sådan beräkning borde vi kunna få låna ca 3.5... Tror det var SEB bank, vi får höra med dom om vår egen bank inte återkommer :))!
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Jag kollade lite på forumet och såg att det fanns en hel del klagomål, tråkigt.
Som projektledare så finns det inget värre än firmor som inte gör rätt från början, det blir alltid någon som skall bära extrakostnaderna. Dessutom är det fruktansvärt tidsödande.

Att priserna kanske kommer i kapp om några år är riskabelt.
Om S vinner valet och inför fastighetskatten igen nästa år så får det troligtvis priserna på fall.
Om ni lånar med liten marginal och bopriserna sjunker kan banken begära att få in mellanskillnaden eller i värsta fall tvinga fram en försäljning.

Har ni funderat på att "bara" hitta ett bättre hus än det nuvarande som ni är missnöjda med?
Många hus från 50-60 talet har dessutom källare vilket gör att man får mer utrymme för boende än i ett nytt hus.


Vi hade själva planer på att bygga efter att ha tittat på ett 50-tal hus men i vår kommun finns/fanns inga tomter alls.
Till slut hittade vi ett fantastiskt och orenoverat 50-tals hus som aldrig varit till salu tidigare.
Dock är det ruskigt många dåliga hus till salu och det är sällan priset återspeglar detta så det gäller att vara försiktig.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
J_O_F skrev:
Jag kollade lite på forumet och såg att det fanns en hel del klagomål, tråkigt.
Som projektledare så finns det inget värre än firmor som inte gör rätt från början, det blir alltid någon som skall bära extrakostnaderna. Dessutom är det fruktansvärt tidsödande.

Att priserna kanske kommer i kapp om några år är riskabelt.
Om S vinner valet och inför fastighetskatten igen nästa år så får det troligtvis priserna på fall.
Om ni lånar med liten marginal och bopriserna sjunker kan banken begära att få in mellanskillnaden eller i värsta fall tvinga fram en försäljning.

Har ni funderat på att "bara" hitta ett bättre hus än det nuvarande som ni är missnöjda med?
Många hus från 50-60 talet har dessutom källare vilket gör att man får mer utrymme för boende än i ett nytt hus.


Vi hade själva planer på att bygga efter att ha tittat på ett 50-tal hus men i vår kommun finns/fanns inga tomter alls.
Till slut hittade vi ett fantastiskt och orenoverat 50-tals hus som aldrig varit till salu tidigare.
Dock är det ruskigt många dåliga hus till salu och det är sällan priset återspeglar detta så det gäller att vara försiktig.
Men oj, det hade jag verkligen ingen aning om, det där att bankerna kan kräva att få in mellanskillnaden! Står det specificerat i lånelöftet att banken har rätt att göra så?
Det känns ju klart mkt otrevligt att behöva riskera att hamna i en sådan situation! Ska absolut förhöra mig med banken om detta! Tack!
Och ja, vi har tittat på befintliga hus i vad som känns som en evighet nu 😣. Det stora problemet som vi ser det är som du beskriver själv "att det är ruskigt många dåliga hus till salu" och som ändå kostar skjortan. Förra veckan låg ca 360 objekt ute på Hemnet (kollar varje dag 😏) och när jag gjorde en begränsad sökning på minst 4 rum sjönk antalet objekt till runt 50.
Av dessa objekt var många inte intressanta pga det långa avståndet i förhållande till våra jobb (då kan vi lika gärna bo kvar och fortsätta pendla 5 mil till våra jobb) och 80 % var inte intressanta pga det omfattande renoveringsbehovet som fanns. Resterande åtta objekt var så dyra att vi lika gärna kan bygga nytt och t o m komma billigare undan.
Kan även tilläggas att inget objekt av de som var någorlunda okej låg i det område som vi helst vill bo i...
Ja som du hör, the list goes on!

Vad gäller vårt nuvarande hus, har vi lagt ca 500 000 kr av vårt sparkapital på att bl a renovera källaren som kan tilläggas ändå inte har blivit bra och vid det här laget kan jag helt uppriktigt säga att jag hatat källare 😰!
Av de pengar som vi har investerat kan vi vara glada om vi får tillbaka 150 000 kr när vi nu säljer huset, kanske t o m är aningens optimistiskt kalkylerat av mig...
Dessutom är det för oss mkt opraktiskt att leva och bo på tre olika plan. Vill helst ha tvättstugan på bottenvåningen i a f.
Kan inte ens börja beskriva våra erfarenheter av att renovera ett gammalt hus och vad vi har varit med om vad gäller hantverkare, jag skulle behöva för många sidor att skriva på...
Kort och gott har vi blivit rejält brända och det som skulle bli vår dröm höll under en period på att bli vår värsta mardröm...
Nu har vi till slut lyckats få i hop huset någorlunda så sett att vi kan lägga ut det till försäljning.
Låter i a f som om ni har hittat rätt till slut, god 4 U 😊 och det är ju det fina med det här att det finns många olika lösningar alltid någon som till slut passar oss alla 😃!
 
Känner igen stressen med Hemnet.
Antar att ni kollar på Booli.se också?
Privatannonserna på Blocket brukar bestå av hus där säljaren vill ha mer än mäklarnas värdering.
Vissa mäklare kan ha hus på hemsidan som inte ligger på Hemnet.
Snacka med mäklare på orten om att ni är intresserade av hus i ett visst område, guldläge om de sedan ringer pga. snabb affär eller att säljaren vill vara diskret.
Innan vi köpte vårt hus blev vi erbjudna ett par hus på så vis, tex. att köparen hoppat av samma dag som kontraktet skulle skrivas!
Jag föredrar mäklare bunden till en bank, de får oftast in bra hus genom banken och är hårdare hållna från ledningshåll än privatföretag.

Annars kan ni ju gå runt i området ni gillar och kolla om något står tomt, kolla upp vem som är ägare och ring dem.
Vi köpte vårt hus innan det kom ut på annons på så vis.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
40 talist generationen, som är på väg i pension nu, har nog generellt ganska bra med pengar. Det är nog mer en nymodighet bland de som har barn idag att köpa hus utan att amortera. Men jag har inga statistiska belägg för mitt påstående.

någon som kan hitta nån statistik?
Ja det har de för att 40-talisterna är de sista som fick "Full ATP", det var 40-talisterna i riksdagen som såg till att även deras generation gick oskadade ur den nya pensionsuppgörelsen,sen genomförs en nedtrappning av pensionerna och när vi är snart där när det nya pensionssytemet gäller alla nya pensionärer, 100 000 personer per år som går i pension med 50% eller mindre av tidigare inkomst....!!!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Och ändå gnäller de när de inte får jobbskatteavdrag... trots att de under större delen av sitt liv levde med ett mycket lägre skattetryck och räntefria lån och allt möjligt lyxigt. Vi som lever nu skattar, skattar och skattar och skall som lök på laxen dessutom spara ihop till en betydande del av vår egen pension. Ursäkta OT.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J_O_F skrev:
Känner igen stressen med Hemnet.
Antar att ni kollar på Booli.se också?
Privatannonserna på Blocket brukar bestå av hus där säljaren vill ha mer än mäklarnas värdering.
Vissa mäklare kan ha hus på hemsidan som inte ligger på Hemnet.
Snacka med mäklare på orten om att ni är intresserade av hus i ett visst område, guldläge om de sedan ringer pga. snabb affär eller att säljaren vill vara diskret.
Innan vi köpte vårt hus blev vi erbjudna ett par hus på så vis, tex. att köparen hoppat av samma dag som kontraktet skulle skrivas!
Jag föredrar mäklare bunden till en bank, de får oftast in bra hus genom banken och är hårdare hållna från ledningshåll än privatföretag.

Annars kan ni ju gå runt i området ni gillar och kolla om något står tomt, kolla upp vem som är ägare och ring dem.
Vi köpte vårt hus innan det kom ut på annons på så vis.
Hallå igen :)!
Booli har jag mest använt för att kolla slutpriser på hus, bra sätt att få lite insyn i marknaden!
Har etablerad kontakt med mäklaren som vi köpte vårt hus igenom och han är väl medveten om våra önskemål men än så länge har det tyvärr inte resulterat i något klipp. Ja och han är också knuten till vår bank!
Nästa steg är kanske att börja knacka dörr istället hehe 😜.
Nä skämt å sido, nu är vi så inne i vårt projekt att bygga nytt och vi har väl mer eller mindre släppt tanken på att köpa ett begagnat. Men jag är ändå inne på Hemnet varje dag haha 😝.
 
mariatherese: Gnäll, javisst men vi flyttade hemifrån och började jobba när vi var 15-16 år och de flesta har inte slutat med det än fast de är 70 år. När började de som är 30 år idag att jobba om de ens börjat än? De flesta bor väl fortfarande hemma hos mamma och pappa. (Nu kanske jag fick igång nåt.) :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
PST skrev:
Ja det har de för att 40-talisterna är de sista som fick "Full ATP", det var 40-talisterna i riksdagen som såg till att även deras generation gick oskadade ur den nya pensionsuppgörelsen,sen genomförs en nedtrappning av pensionerna och när vi är snart där när det nya pensionssytemet gäller alla nya pensionärer, 100 000 personer per år som går i pension med 50% eller mindre av tidigare inkomst....!!!
Ojojoj, 50 % mindre är inte att leka med, måste vara mkt svårt att anpassa sig till!
 
seniorkonsult skrev:
Gnäll, javisst men vi flyttade hemifrån och började jobba när vi var 15-16 år och de flesta har inte slutat med det än fast de är 70 år. När började de som är 30 år idag att jobba om de ens börjat än? De flesta bor väl fortfarande hemma hos mamma och pappa. (Nu kanske jag fick igång nåt.) :rolleyes:
Ligger en del i det du säger men det där med att 40 talister jobbar till de är 70 + är inte enbart av godo... Tror t ex att de som gör det många gånger är akademiker och då man som nyexaminerad kommer ut i arbetsmarknaden är det av oerhört stor vikt att man får komma ut och praktisera sin profession samt sina nya kunskaper! långt ifrån alla får denna möjlighet då det helt enkelt inte finns tillräckligt med lediga jobb... I det fall där efterfrågan för en viss profession är stor är det väl till största delen positivt :)).
 
PST skrev:
Ja det har de för att 40-talisterna är de sista som fick "Full ATP", det var 40-talisterna i riksdagen som såg till att även deras generation gick oskadade ur den nya pensionsuppgörelsen,sen genomförs en nedtrappning av pensionerna och när vi är snart där när det nya pensionssytemet gäller alla nya pensionärer, 100 000 personer per år som går i pension med 50% eller mindre av tidigare inkomst....!!!
Det är är faktiskt bara bullshit, om uttrycket tillåts!

En mig närstående person pensionerades vid 65 års ålder för ett par år sedan.
Han hade de sista 10 åren haft en lön på 45 tusen kr/månad före skatt.

Nu är hans pension 16.500 kr före skatt, dvs i runda tal en tredjedel.
Efter skatt blir det ca 11.500 kr/månad.

Utan privat pension och eget sparande hade det inte blivit mycket guldkant för honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.