Jag har ett Bosch 2500 tror jag det är. Skulle jag skaffa ett idag så skulle jag köpa en längre modell. Saknar ibland ett längre stöd vid sågning av långa brädor. En uppställd skottkärra får då rycka in som stöd.
 
Jag å min sida skulle säga det kortare och ett extra separat rullstöd. Blir kanske samma pengar men jag svor många gånger över att min DeWalt bänk var lång och tung. Den skall förvaras någon stans när den inte är uppställd också.
 
Jag har ett grönt boschstativ som är 2400. Jag tycker oftast det räcker till på längden. Men visst händer det att man saknar ett lägre. Men det ska som sagt förvaras också. Visserligen är det inte så väldigt stor skillnad på det hopfälda måttet på boschs bord. Men kanske lösningen med en extra bock är att föredra ändå. Det man dock förlorar med den lösningen är att snabbt kunna ställa in ett fast stopp för att kapa flera lika långa bitar. Med en lös bock ökar risken att den flyttar sig. Beror lite på hur stabil bock man har. Det går ju att rigga upp något, men då krävs det nog väldigt många likadana bitar för att det ska vara en arbetsbesparing.
 
Funderar också på ett sågbord till min Makita KS1013L. De jag fungerar över är nog antingen Bosch GTA3800 http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=134 eller ett Dewalt DE7023 http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=291

Tycker det ser ut som att Bosch sågbordet är bättre, med rullar på stöden Dewalt bordet verkar inte ha det? Kan man få tag i Bosch GTA3800 billigare utomlands från nån bra shop?
 
Korvgubbe
Robert-san01 skrev:
Jag å min sida skulle säga det kortare och ett extra separat rullstöd. Blir kanske samma pengar men jag svor många gånger över att min DeWalt bänk var lång och tung. Den skall förvaras någon stans när den inte är uppställd också.
Så har jag gjort, ett kortare bord som är enklare att hantera och förvara. Mycket går att kapa på det ändå och när det blir lite längre stycken som ska upp så har jag två rullbockar att ta till. För mig är det optimalt då jag får en mer flexibel lösning med fler fördelar än nackdelar.
 
Funderar på att köpa Dewalt De7023. Dom har den på FFX för ca 1350 kr. Tror ni att den skulle funka till min Bosch GCM8?
 
Anna1984 skrev:
Funderar på att köpa Dewalt De7023. Dom har den på FFX för ca 1350 kr. Tror ni att den skulle funka till min Bosch GCM8?
1350 inkl frakt eller?
 
Jag beställde lite mer saker. Men frakten gick upp lite när jag lade till bordet. Sammanlagt kostar bordet ca 1700 kr inklusive frakt.
 
Tänk bara på att den är väldigt lång och tung när den skall hanteras och förvaras. Jag skulle faktiskt kolla på att bygga ett bort med stöd av profiler som Masse gjort bord och bänkar av.
 
Anna1984 skrev:
Funderar på att köpa Dewalt De7023. Dom har den på FFX för ca 1350 kr. Tror ni att den skulle funka till min Bosch GCM8?
Jag har detta bord med samma såg, nästan, har en GCM8sj men det är ju samma såg.
Funkar bra!

Beställer man stora saker från ffx brukar frakten sticka iväg en del, priset som visas stämmer EJ. Du får ett mail.när dom behandlar ordern med en fraktkostnad som kan bli totalt orimlig.

Jag skulle få betala ca 1200 kr extra i frakt om jag skulle ha en festool skena.
 
Jag har gta3700 (tror jag) och den är trots sin vikt mycket smidig att hantera och jag är normalklen. :)
Känn på bordet om du kan, jag tycker sågen, gcm8, är värre att plocka fram än bordet.
 
Jag hade 7023 och har nu 3700 och denna typ av bänk är ju svårslagen när det gäller mobilitet. Jag upplever inte vikten som något problem inte heller tycker jag att det är speciellt svårt att förvara.
 
hantverkare1 skrev:
Jag har detta bord med samma såg, nästan, har en GCM8sj men det är ju samma såg.
Funkar bra!

Beställer man stora saker från ffx brukar frakten sticka iväg en del, priset som visas stämmer EJ. Du får ett mail.när dom behandlar ordern med en fraktkostnad som kan bli totalt orimlig.

Jag skulle få betala ca 1200 kr extra i frakt om jag skulle ha en festool skena.
Stämde inte frakten? Betalade du för sakerna först och sen kom en ny faktura på frakten?
 
ceson skrev:
Jag hade 7023 och har nu 3700 och denna typ av bänk är ju svårslagen när det gäller mobilitet. Jag upplever inte vikten som något problem inte heller tycker jag att det är speciellt svårt att förvara.
Vilken tyckte du var bäst av 7023 och 3700?
 
Håller nu på och velar mellan några olika som jag hittat på nätet

Dewalt DE7023 för ca 1700kr från England.
Bosch GTA 3700 1500kr, begagnat men i mycket bra skick.
Bosch GTA 3800 1950kr , nytt.

Vilket bord skulle ni föredra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.