seniorkonsult skrev:
Om du tittar på elräkingarna så ser du hur mycket energi du gjort av med
Nja...på den står vad du ska betala om man ska vara petig....har du solvärme, ved eller värmepump så stämmer det inte alls med hur mycket huset har gjort av med....

För övrigt håller jag med om att energideklarationen är rena skämtet....
 
riksbanken ligger på 1%. din bank antar är en svensk bank ska ha 8-11% hutlöst.
jag köpte annat hus 2011. och lånade i bank i bern, 2.2 %. för 10 år frammåt, och kunna omförhandla vart annat år efter avtal var skrivit om jag så önska. mitt råd är byt bank. och tänk utanför sverige. finns mycket mer banker än den bankmaffian som finns här.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
bigbula skrev:
jag köpte annat hus 2011. och lånade i bank i bern, 2.2 %.
Vilken valuta har du lånat i?
 
mariatherese skrev:
Map det som har framkommit om fastighetsmarknaden i den region ni planerar att bygga så skall du nog vara ärlig mot dig själv och konstatera att ganska mycket av din motivation ligger i stycket ovan. Ekonomiskt kan man inte försvara nybygget, ej heller att man behöver bekymra sig mindre om ett nytt hus (ibland är det nästan tvärt om - se enstegstätade fasader).

Men vill du betala för att få ett nytt hus och tycker att det är viktigt och du har råd så är det väl helt okej. Trots att jag faktiskt har byggt nytt själv så tycker jag kanske inte att det påverkar livskvalitén så oerhört mycket. I vårt fall finns det andra orsaker... och det faktum att vi nästan ser till Danmark från huset...
Jaadu, är fullt medveten om alla de problem som tråkigt nog även drabbar de som bygger helt nya hus!
Det är en av anledningarna till att det känns så läskigt att ta steget ut och våga satsa på ett nytt hus. Det verkar som det är mkt svårt att gardera sig mot oförutsägbara händelser!
Vad gäller min uppriktighet gentemot mig själv anser jag inte att jag har hävdat/påstått något annat än det jag skrev... varken för mig själv eller gentemot någon annan!
Jag tänker även, att det där med livskvalité, hur man upplever/uppskattar ett nytt hus och vilka kvalitéer det medför den enskilda individens tillvaro bör vara något högst individuellt eller...?
Allt är ju relativt och alla har vi olika bakgrunder och erfarenheter med oss i bagaget!
Efter att ha levt, andats, sovit, älskat, hatat och gråtit renovering i snart tre år i vårt 100 + åriga gamla hus är jag ganska säker på att det för oss skulle innebära en radikal förändring och med största sannolikhet signifikant skulle förbättra vår livskvalité om vi fick den stora förmånen att flytta in i ett helt nytt hus :))!
 
pelpet skrev:
När det gäller nybyggen så har du ofta två rätt bra alternativ - berg/markvärme i kombination med FTX-ventilation eller frånluftsvärmepump. Markvärme/FTX är bättre, FLVP billigare. Kolla gärna in den här tråden.
Tack snälla! Utmärkt, ska jag absolut titta närmare på!
 
bigbula skrev:
riksbanken ligger på 1%. din bank antar är en svensk bank ska ha 8-11% hutlöst.
jag köpte annat hus 2011. och lånade i bank i bern, 2.2 %. för 10 år frammåt, och kunna omförhandla vart annat år efter avtal var skrivit om jag så önska. mitt råd är byt bank. och tänk utanför sverige. finns mycket mer banker än den bankmaffian som finns här.
Nej, ursäkta kanske jag som återigen var otydlig. Vi skulle kunna få en ränta på 2,6 och binda den ngr år framöver. Dom vill dock att man med sin befintliga ekonomi ska klara en ränta på 8 %. Intressant det där med utländska banker och det är bara att gratulera till en mkt bra ränta! Men är det lika säkert att låna med en utländsk bank. Vår bank involverar sig oerhört, snudd på irriterande mkt i vårt projekt samtidigt känns det också mkt tryggt :)).
 
hade ett svar. men att förstå det krävs att man lever i andra länder och känner av vart vinden blåser inom pengar, politik mm. politik är pengar, men pengar är inte människans frihet. En valuta kan gå åt helvete om folk är arga.
man måste känna folk och valutor och flytta är en känsla.
Inget man kan läsa sig till.
 
bigbula skrev:
hade ett svar. men att förstå det krävs att man lever i andra länder och känner av vart vinden blåser inom pengar, politik mm.
Du svarade aldrig vilken valuta du lånade i?
 
det är väl klart,
banken vill ju binda upp er.
mitt råd är har ni sund ekonomi titta på banker ex. tyskland.schweiz. även italien. Bra ränta men krävs kontakter pga landets strukturella problem. fortsätt leta utan för sverige för det är en kartell. jag vet. vet.
 
ChristinaH skrev:
Sedan har jag hört att det nere i Skåne sällan lönar sig att installera i bergvärme och att frånluft räcker gott och väl. Detta argument har jag emellertid hört mest från försäljare och det gäller ju nybyggda hus.
Tja, vi har bergvärme, funkar väldigt bra. Bor 600m från kusten och kan se Danmark om vädret är bra!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
det svaret får du aldrig från mig.
kanske från någon annan. fråga din finansanalytiker.
att kalla sig gudfader betyder väl att du vet allt även jiddish.
har inget svar.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
bigbula skrev:
det svaret får du aldrig från mig.
kanske från någon annan. fråga din finansanalytiker.
att kalla sig gudfader betyder väl att du vet allt även jiddish.
har inget svar.
Du ha en fantastisk talang för nonsens, den saken är säker...
 
  • Gilla
whatever och 8 till
  • Laddar…
dessa typ av svar gör ju så man tror på framtiden.
Även dårskapen har sin plats i dagen,tanken, rummet. och den stjärna som ska ledsaga dårararna in till det intelektuella paradiset bland egen förundran och ifrågasättande.
 
bigbula skrev:
dessa typ av svar gör ju så man tror på framtiden.
Även dårskapen har sin plats i dagen,tanken, rummet. och den stjärna som ska ledsaga dårararna in till det intelektuella paradiset bland egen förundran och ifrågasättande.
Vem är du och vad menar du?
En frälsare som försöker rädda förlorade själar på bygga hus eller en kvacksalvare som inte vet vad du pratar om?

Många diffusa/oklara inlägg har jag läst från bigbula på sista tiden..
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Måhända det är rödvinet som talar sitt ibland något otydliga språk en dag i förväg hihi? 😜 Bigbula, hängde i ärlighetens namn inte heller riktigt med på vad du vill ha sagt 😆.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.