Tala med bönder på bönders vis.....
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Jag har en del erfarenhet av hantverkare, inte stött på någon som jag skulle kalla klåpare, alla har skött sitt jobb helt OK eller t.o.m. bra, men jag har, som tråden handlar om, väldigt ofta stött på att det är väldigt svårt att kommunicera; framför allt att man hör inte av sig när man ska eller ibland kommer inte heller när det är tänkt att komma.

Jag har däremot väldigt svårt att tänka mig att just hantverkare består av speciella personligheter som har svårt med kommunikationen, hantverkargruppen måste väl rimligtvis bestå av samma urval personlighetstyper som befolkningen i övrigt? Att det inte kommuniceras tillräckligt borde bero på andra orsaker, t.ex. att arbetet och arbetssättet skiljer sig åt mot yrken där man tycker sig kommunicera bra.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…

Nu har jag inte hunnit läsa igenom alla inlägg men yttrar mig ändå :)

Jag tror att i de flesta upphandlingar som privatpersoner gör med hantverkare är det båda parter som gör fel.

Kunden tror att hantverkaren löser allt som man vill bara man säger dra rör, måla eller vad det än är.
Hantverkaren tror att eftersom kunden inte säger något specifikt är det bara göra som han brukar eftersom kunden inte har krav och bara vill ha det gjort.

Dom få gånger jag har anlitat hantverkare har jag gjort ritningar på vad jag vill ha, mätt ut och sen diskuterar innan det görs. När jag hade hantverkare för att byta vattenmätare och dra lite rör gjorde jag ett flödesschema med lite mått och då kunde dom ha med sig alla prylar som behövs innan och man har ett bra underlag att diskutera kring.

Ska man köpa tv, dator, bil eller annat har man ju alltid en krav/önskelista på vad man är ute efter så varför har man som privatperson inte samma idéer innan när man ska anlita någon som fixar med ditt hem?

Är inte hantverkare själv men är van att ha med leverantörer att göra och vet att ska man få det som man vill ha det måste man själv speca sina krav och önskemål innan...annars är det många som tar enkla vägen eller att dom inte kan lämna en trovärdig offert.
 
Det spelar ju ingen roll vilken bransch det handlar om men så länge någon lovar att höra av sig vid en tidpunkt och sedan ej gör det är ju ett irritationsmoment. Detta händer även "hantverkare" för även de, även om de också är företagare är kunder i ett antal sammanhang.

I skolan på de praktiska linjerna så ingår varken pedagogik, företagsekonomi, kommunikationskunskap eller några övningar i tankeläsning. Personerna förbereds i ett yrke där 99,9% börjar sin yrkeserfarenhet genom anställning i sin utbildning.

Hantverkaren är väl lika mån som beställaren att arbetet ska vara rätt utfört, så snabbt och så billigt gjort som möjligt och arbetar därmed i största möjliga mån efter rutiner/erfarenhet. Finns det ett underlag så jättebra, är det något i underlaget som inte kan utföras så kontaktar de flesta kunden för att reda ut problemet men innehåller inte underlaget speciella önskemål så utförs ju jobbet på det enklaste och billigaste sättet som ändå håller kvallité (seriösa företag nu alltså).

Jag ställer åter frågan jag aldrig får svar på, var drar man gränsen för beställarens ansvar? Alltså, hur mycket/lite bör beställaren lägga fram för att dennes "syn" på det färdiga jobbet ska bli såsom i huvudet?
Att hantverkare/företagare har konsumentlagar att följa är ganska klart, att de har branschspecifika regler och ibland myndighetskrav är också glasklart men var lägger man som sagt gränsen för kraven från kunds sida gällande underlag för det kommande arbetet?
 
Glufsglufs skrev:
...Jag ställer åter frågan jag aldrig får svar på, var drar man gränsen för beställarens ansvar? Alltså, hur mycket/lite bör beställaren lägga fram för att dennes "syn" på det färdiga jobbet ska bli såsom i huvudet?...
Jag tycker nog att beställaren har ett ganska stort ansvar, men som i mycket annat så är det väl fingertoppskänsla och olika från fall till fall. En beställare borde märka att här kanske behöver jag förklara lite mer, likväl som en utförare borde märka att här kanske det är läge för att fråga en gång extra.
 
Jag har ganska mycket med beställare/anskaffare/inköpare från stora kunder där deras jobb borde vara att veta vad dom frågar efter...hos vissa så har dom INGEN kunskap av vad dom ska köpa in utan går enbart på priset...tråkigt blir det då eftersom det många ggr blir fel eftersom jag svarar på det dom frågar efter även om jag vet att det inte att kommer att fungera....
 
Korvgubbe
Om du vet att det inte kommer att fungera, varför påtalar du inte det för kunden då?
 
Enk Projektet skrev:
tråkigt blir det då eftersom det många ggr blir fel eftersom jag svarar på det dom frågar efter även om jag vet att det inte att kommer att fungera....
Kanske dags att ställa några frågor extra, påtala att detta inte funkar och istället erbjuda en bättre lösning?
 
bonnier skrev:
Jag tycker nog att beställaren har ett ganska stort ansvar, men som i mycket annat så är det väl fingertoppskänsla och olika från fall till fall.
Hantverkaren kan ses som en försäljare. Han måste anstränga sig för att upplysa kunden om olika alternativ, baserat på hans erfarenhet och kunskap. Kunden kan/behöver inte känna till alternativa lösningar. Det är också hantverkaren som ska fråga om något inte är tydligt specifierat. Fingerspitzengefühl, ja...

Utbildning har inte mycket med saken att göra. Det finns universitetslektorer som har gåvan att lära ut, och det finns insnöade sådana också. Kalla det personlighetsdrag.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Om du vet att det inte kommer att fungera, varför påtalar du inte det för kunden då?
Haha...då blir svaret...svara på underlagen...alla har samma förutsättningar....troligen pga att dom inte vet vad dom ska göra alt inte deras sak....
 
Enk Projektet skrev:
Haha...då blir svaret...svara på underlagen...alla har samma förutsättningar....troligen pga att dom inte vet vad dom ska göra alt inte deras sak....
Är det upphandlingskonsulter som du har att göra med? ;)
 
Med tanke på att hantverkarbranschen har så mycket konkurrens borde det finnas ett större intresse av aktörerna att va kunden till lags.
 
Måste försvara andra sidan lite.. Var i en villa en gång o drog el. När vi skulle placera ut alla uttag jag o kunden frågade ja hur se va med värmen o element. Det skulle va vattenraddar under fönstren minsan. Raddar X cm breda, fönster Y breda där Y större än X. Inga problem, uttagen i linje med fodrena 200 från golv. Satte alla uttag, sammalagt ca 14 vid/under fönster. Började dra kabel, lite övertid så vid hemgång runt kl 18 kmr kunden, går upp på övervåningen o säger: De här funkar inte, uttagen ä ivägen för elmenten. Tack bäste herr kund för att du Inte talade om att du under dagen köpt resten av raddarna till huset, alltså alla till plan 2, med mått Z som större än Y.. gissa villen våning all kabel va dragen på?? Synd för honom, inte mitt problem med ca 100 klammerhål i gipsen o en hel extra rulle ekrk på fakturan.
 
Skilladen mellan ett flin och ett vänligt leende ligger hos betraktaren....
 
noone70 skrev:
Är det upphandlingskonsulter som du har att göra med? ;)
Mmm....;)....ibland är det även att handlingarna är bristfälliga och har rena fel....konsulten som inte har sitt jobb trots 1000kr/t...då tänker inte jag göra om det gratis... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.