Mikael_L
seiko skrev:
Skilladen mellan ett flin och ett vänligt leende ligger hos betraktaren....
Så om man går omkrign och hånflinar åt folk till höger och vänster så kan man alltså kräva av dom omkring att helt välvilligt ska tolka detta som leenden, menar du? :)
 
Redigerat:
Enk Projektet skrev:
Mmm....;)....ibland är det även att handlingarna är bristfälliga och har rena fel....konsulten som inte har sitt jobb trots 1000kr/t...då tänker inte jag göra om det gratis... ;)
För 1000kr/tim kliver de nog inte ens upp ur sängen ;)
 
Hej
Det här med att hantverkare inte hör av sig, inte orkar fixa offerter, kommer för sent eller inte dyker upp alls och är allmänt slarviga med kundvård är enligt min erfarenhet tyvärr mer regel än undantag här i Stockholm.
När vi skulle dränera om huset bestämde vi tid med ca 10 firmor för att titta och sedan komma med offerter,5 stycken dök inte upp alls eller kom timmar efter överenskommen tid, av det som faktisk dök upp orkade inte 3 stycken ens skicka en vettig offert. Vi valde faktiskt den firman som var dyrast pga. vi fick bra intryck av dom och det har visat sig i efterhand att det var ett korrekt val.
Det var precis samma visa när vi skulle putsa om grunden och byta hängrännor.
En dräneringshistoria ur verkligheten:
En granne hade dit samma firman som vi valde för att gräva om vår dränering för att titta på ett jobb.
Grannen ville ha diverse grävjobb utförda som företaget inte tyckte var lämpliga pga risk för stora sättningar och framtida fuktproblem.
Resultat blev att dom inte ville sätta sitt namn på detta jobb och tackade nej.
I min värld är detta seriöst och mycket riktigt har nämnda granne fått ett helvete med sättningar och vatten i källaren.
Sist jag hörde något var dom i rätten och stred mot försäkringsbolag och entreprenörer.
Vems var felet i grannens fall ?
Personligen tror jag att det är grannen och jag kan gissa att det i många fall går till på detta vis att hantverkaren inte tycker på ett visst sätt men att beställaren minsann vet bäst och sen hamnar man i en diskussion om vems fel det är.

Historian om när vi skulle ha några fönster bytta.
När vi kommer hem från jobbet ligger det drivor av gamla brädor och spik över halva gräsmattan.
När vi påtalar att dom faktiskt för lägga skräpet i en hög blir det naturligtvis sura miner.
Dagen efter varnar SMHI för regn. Vi frågar om dom tänker täcka burspråket som nu saknar panel när dom går hem och får till svar att absolut ska dom täcka. Kvällen kommer och inte är det täckt med resultat att jag får klättra upp på ställningen och stämpla fast plast för att det inte ska bli vattenskador.
Slutresultat blev bra och jag har inget att klaga på men bara arrogansen att man inte täcker efter sig trots att kunden påtalat att det kommer regn gör att jag inte kommer att anlita samma montörer igen.
En rörmokarhistoria
Vi ska ha lite diverse rörarbeten gjorda.
Det först dom gör är att gå runt och kolla vilket material dom behövs och sedan försvinner i 3 timmar för att handla.
Dessa 3 timmar + servicebilen vill dom sedan ha betalt för.
Jag anser att man ska komma förebredd till en kund och att dom borde varit där dagen innan och inventerat vad som behövs. Jag är inte intresserad av att betala 3 timmar för deras utflykter för att skaffa material speciellt när grossisten dom handlade hos ligger 15 min bort!
Samma sak där med skräp. Man släpper bara skräpet rakt ner på golvet där man står och bemödar sig inte att ta 3 steg för att lägga det i säcken som vi ställt upp.
Mina erfarenheter gör att jag håller mig så långt bort från detta skrå jag bara kan och gör 99% själv.

Fredrik
 
  • Gilla
mikst
  • Laddar…
Tyvärr är det väl så det fungerar - hantverkare är störande ofta dåliga på kundvård och det verkar ha blivit en accepterad kultur.

Numera när jag har hemma hantverkare så ser jag till att ha ett papper med nedskrivna instruktioner om hur jag vill ha saker, och när de kommer så ställer jag fram kaffe och bulle och diskuterar igenom pappret och noterar ändringar och tillägg. Då brukar man kunna få igång ett samtal och få förslag från hantverkarna som är bättre än vad jag kommit på själv.

Om möjligt mailar jag instruktionerna till hantverkarna också. Då brukar det inte bli så mycket fel, och blir det fel ändå så är det glasklart att de inte har följt instruktionerna (och får därmed ta korrigeringen som läropeng).
 
  • Gilla
blackadder och 2 till
  • Laddar…
Nuförtiden brukar ju även de anställda på restauranger noga beskriva de rätter de erbjuder. Innan man beställer. Tydligen behöver många hantverkare gå i några år på gymnasiets "kastrullinje" för att fatta galoppen.....
 
Glufsglufs skrev:
..... några övningar i tankeläsning.

Kanske vore idé att börja med det


Någon nämnde att "kunden har alltid rätt" och det stämmer även när kunden har fel, för hur det än är, så är det kunden som betalar hantverkarns lön. Jag tycker att initialinlägget visar ett hur fel ett dåligt bemötande kan bli för dig som kund. Kunden tycker du är kass och kommer inte att rekommendera dig till vänner och andra bekanta. Alla baktalar dig även om du hade "rätt"
Ge kunden rätt. Rätta till det som skall rättas till (inom rimlighet) och vips så har du en nöjd kund.
Skulle denna kund ringa om mer jobb så har du som hantverkare ett val. Antingen så drar du lärdom om vad som hänt och går igenom med kunden mer noggrant än första gången och utför det nya jobbet efter det ni är överens eller så tackar du nej till jobbet för du "har så mycket att göra just nu"
 
A
Hantverkaren i TS fall kanske (OBS kanske) kunde ha insett efter att ha sett elementet att det var lite speciellt och frågat lite extra om detaljerna. Men självklart finns det inte en chans för hantverkaren att tänka på alla hundratals detaljer som kan komma ifråga.

Kanske hantverkaren kunde ha frågat om det mest uppenbara han kommer på och sen säga "i övrigt tänkte jag göra enligt branchpraxis, har du några frågor om vad det innebär?" Då hade hantverkaren först täckt det mest uppenbara med sina egna frågor och sedan förhoppningsvis kunden hade frågat "vad är det för rör enligt branchpraxis" och då fått reda på det och haft möjlighet att välja andra rör.

Med denna enkla metod har hantverkaren gjort vad han kan för att täcka det han själv kommer på och sedan överlåtit till kunden att själv ansvara för att eventuella specialdetaljer tas upp innan arbetet påbörjas. Om kunden då glömt fråga om rören så förhoppningsvis minns denna att hantverkaren faktiskt bad kunden fråga om vad praxis innebär i olika detaljer och då inte klandrar hantverkaren utan sig själv för misstaget med rören. Visst, de felaktiga rören sitter fortfarande där men relationen mellan kund och hantverkare blir förhoppningsvis inte förstört.


Man kan jämföra t.ex. med vissa tryckerier som noga påpekar att det färdiga trycket kommer bli såsom korrekturet, inklusive felstavningar.
 
Du är hantverkare va? som kund skulle i alla fall jag i det läget inte tro nåt annat än att han sätter kromade utanpåliggande rör till det kromade elementet.
Så fort det handlar om synliga detaljer har jag svårt att se vad branchpraxis är, ska rören målas eller ej t.ex. om inte rörisen vet det så finns rimligen ingen entydig praxis att luta sig mot.
Hantverkarnas dilemma är att kunderna inte vet vad branchpraxis är. Och det är hantverkaren som ska utföra arbetet på ett fackmannamässigt vis. Och som fackman har han ett ansvar att se till att kunden också får det denne vill ha. Är man då van vid att jobba mot företag, där beställaren har ett större ansvar, så är det lätt att det blir fel.
 
sunqan skrev:
som kund skulle i alla fall jag i det läget inte tro nåt annat än att han sätter kromade utanpåliggande rör till det kromade elementet. QUOTE]

Verkligen? kromade vertikala rör mot (kanske) vit vägg och vit list?
Nog för att alla har olika smak och nog för att en kromad radiator är vald men kromade rör i ett rum som inte är bad, dusch, teknikutrymme eller liknande.
Nu är man väl kanske yrkesskadad av att ha sett alla möjliga val i färger och utförande i en jäkla massa hem men kromade rör i ett vanligt boningsrum...nja.
 
Glufsglufs skrev:
sunqan skrev:
som kund skulle i alla fall jag i det läget inte tro nåt annat än att han sätter kromade utanpåliggande rör till det kromade elementet. QUOTE]

Verkligen? kromade vertikala rör mot (kanske) vit vägg och vit list?
Nog för att alla har olika smak och nog för att en kromad radiator är vald men kromade rör i ett rum som inte är bad, dusch, teknikutrymme eller liknande.
Nu är man väl kanske yrkesskadad av att ha sett alla möjliga val i färger och utförande i en jäkla massa hem men kromade rör i ett vanligt boningsrum...nja.
Industrilook kanske... ;)
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
A
sunqan skrev:
Du är hantverkare va? som kund skulle i alla fall jag i det läget inte tro nåt annat än att han sätter kromade utanpåliggande rör till det kromade elementet.
Så fort det handlar om synliga detaljer har jag svårt att se vad branchpraxis är, ska rören målas eller ej t.ex. om inte rörisen vet det så finns rimligen ingen entydig praxis att luta sig mot.
Hantverkarnas dilemma är att kunderna inte vet vad branchpraxis är. Och det är hantverkaren som ska utföra arbetet på ett fackmannamässigt vis. Och som fackman har han ett ansvar att se till att kunden också får det denne vill ha. Är man då van vid att jobba mot företag, där beställaren har ett större ansvar, så är det lätt att det blir fel.
Nej, jag är inte hantverkare och den som har läst mina tidigare inlägg i detta delforum vet att jag brukar vara ganska hård mot hantverkare när det kommer till kundvård och "kunden har alltid rätt"-diskussioner. Men utan att ha sett elementet och slutresultatet kan jag nog tycka att det kanske är att gå lite väl långt med vad man kan kräva av en hantverkare i fråga om detaljer.

Jag håller med om att kunderna inte vet vad branchpraxis är, det är därför de också har visst ansvar att fråga om det är något som är viktigt för dem. Hantverkaren kan också omöjligen känna varje kunds böjelser och designpreferenser och därför behövs dialog. Du tycker att det är uppenbart att det ska vara kromat, någon annan kund tycker det borde vara PEX och hantverkaren brukar sätta dit vanliga kopparrör. Det jag kan tycka är att om elementet är uppenbart något utöver det vanliga så bör hantverkaren ställa lite extra många frågor. Men han kan ändå omöjligen komma ihåg att fråga om alla olika varianter som kan tänkas finnas.

Jag misstänker att en hantverkare som läst denna tråd och tar till sig tekniken att försöka fråga om allt kommer till slut irritera sina kunder när de kommit till sida 8 på sitt tättskrivna frågeformulär om vilka klammers som ska användas, vilken storlek på borr som ska användas, om det går bra med krysskruv eller om det ska vara spårskruv eller möjligen torx, om det går bra att använda konsolerna som följde med förpackningen eller om kunden förväntar sig att man sätter dit distanser, och i så fall hur många och i vilken färg och material, är det något speciellt utseende på kopplingarna som önskas, i så fall ska det vara av något visst fabrikat och så vidare. Någonstans måste gränsen dras och ibland sker misstag och missförstånd helt enkelt och då handlar det enbart om damage control.

Jag fick min markis uppsatt av hantverkare som drog sladden till motorn på kanten längs det utanpåliggande fönsterfodret. Själv hade jag tyckt det varit snyggare om han dragit kabeln uppe i takfoten, min fru tyckte inte det spelade någon roll... Kabeln var för övrigt svart, jag hade tyckt det hade varit snyggare med vit.

Oavsett färg på rören är arbetet utfört fackmannamässigt om jag förstår det hela rätt så färgvalet har väl inte med det att göra eller innefattar fackmannamässigheten även att göra designval?

- Kunden: "Kan du sätta upp det här kaklet är du snäll?"
- Hantverkaren: "Nej aldrig i h-e jag sätter upp det där fula kaklet, då riskerar jag bli anmäld till konsumentverket för att inte ha utfört jobbet fackmannamässigt så det kommer inte på fråga, du får gå och köpa lite snyggare kakel om jag ska åta mig det här jobbet"
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Hantverkaren kan också omöjligen känna varje kunds böjelser och designpreferenser och därför behövs dialog. Du tycker att det är uppenbart att det ska vara kromat, någon annan kund tycker det borde vara PEX och hantverkaren brukar sätta dit vanliga kopparrör. Det jag kan tycka är att om elementet är uppenbart något utöver det vanliga så bör hantverkaren ställa lite extra många frågor. Men han kan ändå omöjligen komma ihåg att fråga om alla olika varianter som kan tänkas finnas.

Jag misstänker att en hantverkare som läst denna tråd och tar till sig tekniken att försöka fråga om allt kommer till slut irritera sina kunder när de kommit till sida 8 på sitt tättskrivna frågeformulär om vilka klammers som ska användas, vilken storlek på borr som ska användas, om det går bra med krysskruv eller om det ska vara spårskruv eller möjligen torx, om det går bra att använda konsolerna som följde med förpackningen eller om kunden förväntar sig att man sätter dit distanser, och i så fall hur många och i vilken färg och material, är det något speciellt utseende på kopplingarna som önskas, i så fall ska det vara av något visst fabrikat och så vidare. Någonstans måste gränsen dras och ibland sker misstag och missförstånd helt enkelt och då handlar det enbart om damage control.
Ja ungefär så där tänkte jag också, när jag skrev mitt tidigare inlägg i tråden.

Men allt är ju någonstans på en glidande skala förstås. Det finns definitivt hantverkare som borde lära sig att fråga och kolla lite mer.
Men även den perfekte kommer någon gång råka ut för att en kund tänkte lite annorlunda i något men glömde att kolla just det.

Men man får givetvis inte bli hånfull eller stöddig efteråt mot de som betalar ens lön.
Då är man inte värd sin lön, tycker jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
sunqan skrev:
Du är hantverkare va? som kund skulle i alla fall jag i det läget inte tro nåt annat än att han sätter kromade utanpåliggande rör till det kromade elementet. .
Jag som kund skulle inte tro något annat än att han kör med kopparrör som jag sen ska måla...
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Korvgubbe
Måste vara härligt att vara hantverkare och slippa se världen i andra färger än svart eller vitt.
Antingen frågar man om minsta detalj, ner till vilken typ av skruv som ska användas i klammern, eller så frågar man inte ett skit och kör på sin "branschstandard"...

Är kromade radiatorer verkligen så vanliga att det har hunnit utvecklas någon branschstandard än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.