Glufsglufs skrev:
Berättar inte folk för frisören hur de vill bli klippta fast de inte är frisörkunniga själva?
Berättar man inte för datorbyggaren hur man vill ha sin dator (om man inte köper en standard)?
Frågar man inte personalen på systemet om viner passar till olika rätter/tillfällen?
Alltså, det finns mängder med tillfällen då man som kund har dels en idé om hur man vill ha det men talar om det innan.....fast inte när det gäller hantverkartjänster verkar det som. Detta tycker jag är otroligt mystiskt.
Men....en del kanske är lite för stolta att påvisa sig okunnig när det gäller hantverksjobb och inte vågar fråga saker.....
Vilka konstiga exempel ni hittar för att visa att hantverkaren inte behöver fråga kunden nånting. Exemplen motbevisar bara er tes.

Frisören: jag kan inte minnas att jag klippt mig en enda gång utan att frisören frågar "Hur vill du ha det?" innan han klippt av så mycket som ett hårstrå. Det finns väl inte en frisör som bara börjar klippa, och sedan får kunden stoppa honom om han har nån synpunkt.

Datorbyggaren: ja, det kan vara jag det, och innan jag byggt ihop någon dator så hade jag alltid en lång genomgång med kunden om olika alternativ. Detta på mitt initiativ, jag frågar, förklarar, ger alternativ. Om jag märker att kunden inte riktigt förstår eller tvekar ger jag en rekommendation, men låter alltid kunden fatta beslutet.

Systembolaget: vin köper jag sällan, men i förra veckan gjorde jag för ovanlighetens skull det. Jag hann inte stå många sekunder framför vinhyllan innan det dök upp en bolagsanställd och undrade om han kunde hjälpa mig.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ejeras skrev:
Tycker som flera här att det, i detta fall, verkar finnas lite att öva på gällande kommunikationen.

Jag blev jävligt glatt överraskad när vi fick tag i en elektriker som skulle dra ny el i hela vårt hus. Efter samtal kom vi överens om att han ritar på väggarna vart jag ska fräsa nya spår och hål för dosor. När han sedan kom för att måla på väggarna frågade han hur vi tänkt. "Standard, kanske?" svarade vi. Elektrikern menade att det går inte, han kan inte bestämma vad som är standard för oss. Han bad oss fundera lite, sedan berätta hur vi tänkt så lovade han att komma med idéer, förbättringsförslag, kanske lägga till en brytare där, eluttag där etc. Han frågade även om han skulle använda rör med kabel i, eller tomma rör för att sedan dra trådarena efteråt. Visst, alternativet med färdiga rör/trådar är dyrare, men då blir arbetskostnaden lägre. Vi fick frågor om exakt ALLT och han guidade oss till vad som "bör passa bäst" i just detta fall. Den hantverkaren, likt det flesta andra vi anlitat, har gjort det med bravur! Inget mer att önska (mer än att de gärna fått varit lite billigare) :p
Det är väl ungefär åt det hållet som det vanligtvis går till.
Hantverkaren är ju den med kunskapen och vet hur man gjort på många andra ställen.
Jag som kund brukar berätta hur jag tänkt och vanligtvis kan hantverkaren kontra med lämpliga material och hur det ska göras, kanske rent av berätta hur han gjort hos andra kunder osv.

Varför ska jag anlita en hantverkare om jag själv ska behöva gå igenom alla möjliga branschstandarder och utförande osv, jag ringde ju in hantverkarnen för jag ansåg att jag inte fixar jobbet själv, om jag ändå ska sätta mig in i div standarder och annat skit så kan jag ju lika väl läsa på google hur jag gör jobbet själv.
 
Korvgubbe skrev:
Jag har flera gånger gått in till frisören och frågat vad de tror jag passar bäst i och kört på det, inte har jag blivit missnöjd heller. Men aldrig har det hänt att frisören har klippt mig utan att fråga först hur jag vill ha det.
Precis DU har frågat som KUND vad som kan vara bra och öppnat en dialog istället för att vara knäpp tyst. Du har säkert fått förslag då att ta ställning till....nuff said...
 
ejeras skrev:
Inget mer att önska (mer än att de gärna fått varit lite billigare) :p
Precis....just det jag menar.......är det inte det ena så är det väl det andra :x
 
andersmc skrev:
Vilka konstiga exempel ni hittar för att visa att hantverkaren inte behöver fråga kunden nånting. Exemplen motbevisar bara er tes.

Frisören: jag kan inte minnas att jag klippt mig en enda gång utan att frisören frågar "Hur vill du ha det?" innan han klippt av så mycket som ett hårstrå. Det finns väl inte en frisör som bara börjar klippa, och sedan får kunden stoppa honom om han har nån synpunkt.

Datorbyggaren: ja, det kan vara jag det, och innan jag byggt ihop någon dator så hade jag alltid en lång genomgång med kunden om olika alternativ. Detta på mitt initiativ, jag frågar, förklarar, ger alternativ. Om jag märker att kunden inte riktigt förstår eller tvekar ger jag en rekommendation, men låter alltid kunden fatta beslutet.

Systembolaget: vin köper jag sällan, men i förra veckan gjorde jag för ovanlighetens skull det. Jag hann inte stå många sekunder framför vinhyllan innan det dök upp en bolagsanställd och undrade om han kunde hjälpa mig.
Ok...för det första så gällande frisören.....om denne inte säger något, är du då tyst själv och bara låter denne klippa?
Innan du drar alternativen för en kund angående dator, har du inte då fått reda på vad kunden är ute efter? En speldator, en jobbdator osv osv, eller går du helt enkelt igenom alla komponenter och alternativ ändå?
När du var på bolaget, genom att ställa dig vid hyllan, har du då inte gjort klart för de anställda vad du är ute efter?

Tänk till lite, du har som kund i ovan nämnda fall påvisat något för att öppna en dialog med säljaren, varför är det så svårt för en kund till hantverkare att göra lika?
Ett jobb beställs, hanverkaren vet vad kunden vill, tex att ett element ska funka som i TS fall. Rörisen har gjort momenten hundratals gånger, rörisen gör "som man brukar" om inga andra direktiv ges, dvs efter ev regler med materialval som känns bra och har bra kvallite.
 
Både handverkaren och TS har ju ett är lika stora kolsupare här. Man kan inte utgå från att andra tänker och resonerar som en själv.
TS kan inte förvänta sig att hantverkaren ska förstå och/eller fråga om vilket rör det ska vara och borde ha sett till att hantverkaren var insatt i hur installationen ska ske.
Hantverkaren kan inte utgå i från att TS vill ha den vanliga lösningen och borde ha fråga hur TS ville ha det.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Ok...för det första så gällande frisören.....om denne inte säger något, är du då tyst själv och bara låter denne klippa?
Innan du drar alternativen för en kund angående dator, har du inte då fått reda på vad kunden är ute efter? En speldator, en jobbdator osv osv, eller går du helt enkelt igenom alla komponenter och alternativ ändå?
När du var på bolaget, genom att ställa dig vid hyllan, har du då inte gjort klart för de anställda vad du är ute efter?

Tänk till lite, du har som kund i ovan nämnda fall påvisat något för att öppna en dialog med säljaren, varför är det så svårt för en kund till hantverkare att göra lika?
Ett jobb beställs, hanverkaren vet vad kunden vill, tex att ett element ska funka som i TS fall. Rörisen har gjort momenten hundratals gånger, rörisen gör "som man brukar" om inga andra direktiv ges, dvs efter ev regler med materialval som känns bra och har bra kvallite.
Har jag förstått det rätt - din tes är alltså att det alltid är kundens, och enbart kundens, totala ansvar att sköta all form av kommunikation med entreprenören? Och så är det alltid, i alla situationer där en säljare och köpare möts?
 
Att det kan bli fel är väl självklart, det som är väsentligt för nöjdheten är hur framförallt fackmannen hanterar det hela. Ett totalt ointresserat bemötande kan tex resultera i en sån här tråd :)
 
andersmc skrev:
Har jag förstått det rätt - din tes är alltså att det alltid är kundens, och enbart kundens, totala ansvar att sköta all form av kommunikation med entreprenören? Och så är det alltid, i alla situationer där en säljare och köpare möts?
Nej...du har inte förstått...jag påvisade precis som du också bekräftar genom din tolkning att du liksom andra tappar talförmågan totalt om ingen kommer och "håller handen" fast man som kund vet vad man vill. Vad är nästa grej? Låta läkaren leta fel istället för att man talar om var det gör ont?
Alltså....var går gränsen för eget ansvar som beställare?
 
Kunden har väl alltid rätt.....;)
 
Enk Projektet skrev:
Kunden har väl alltid rätt.....;)
Njaaa, det där är väl ett gammalt uttryck som iaf jag tycker är åt h-e.
Kunden kan ibland vara en riktig idiot.

OBS! KUNDEN ÄR OFTAST INTE DET!!!
Kändes säkrast att lägga till detta
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Nej...du har inte förstått...jag påvisade precis som du också bekräftar genom din tolkning att du liksom andra tappar talförmågan totalt om ingen kommer och "håller handen" fast man som kund vet vad man vill. Vad är nästa grej? Låta läkaren leta fel istället för att man talar om var det gör ont?
Alltså....var går gränsen för eget ansvar som beställare?
Så du ser kunder som små barn som behöver en dadda för att saker ska bli rätt gjorda?
Härlig människosyn!

Och de gånger jag varit hos läkaren har han först frågat vad problemet är, och sedan varit väldigt frågvis om hur länge man haft ont, när och i vilken grad, speciella ställningar när det gör extra ont etc.
Det är ju inte så att man kommer in, säger att man har ont i foten och läkaren rullar in amputationsvagnen som du verkar föreslå att hantverkare ska göra.
"Vadå, han hade ont, så vi kör branschstandard, av med skiten, vi frågar inget utan kör bara"
 
  • Gilla
platon1980
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Nej...du har inte förstått...jag påvisade precis som du också bekräftar genom din tolkning att du liksom andra tappar talförmågan totalt om ingen kommer och "håller handen" fast man som kund vet vad man vill. Vad är nästa grej? Låta läkaren leta fel istället för att man talar om var det gör ont?
Alltså....var går gränsen för eget ansvar som beställare?
Jaha. Så du vet, och kan till och med leda i bevis, att jag, och alla andra inte säger ett ljud när vi är kunder? Jag kan inte ha missförstått, för det är precis det du skriver, även om hela uttalandet givetvis är fullständigt absurt.

Jag tror att jag har förstått av dina tidigare inlägg att du är elektriker, har varit egen företagare, men är nu anställd. I din yrkesutövning kommer du ofta i direktkontakt med kunderna. Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till det när man läser dina inlägg för att kunna sätta dem i sitt rätta sammanhang.

Men sen kommer återigen ett sånt där exempel, som går stick i stäv med ditt tidigare påstående. Att en läkare letar fel på en patient utan att kommunicera med patienten är väl fullständigt normalt, det sker hela tiden. Men vilken koppling det har till att rörmokarna sätter upp missprydsamma rör utan att efterfråga kundens åsikt förstår jag inte.
 
hantverkare1 skrev:
Njaaa, det där är väl ett gammalt uttryck som iaf jag tycker är åt h-e.
Kunden kan ibland vara en riktig idiot.

OBS! KUNDEN ÄR OFTAST INTE DET!!!
Kändes säkrast att lägga till detta
Dagens visdomsord... ;)
"you run into an asshole in the morning, you ran into an asshole; you run into assholes all day, you're the asshole."
/Raylan i tv serien Justified..
 
hantverkare1 skrev:
Njaaa, det där är väl ett gammalt uttryck som iaf jag tycker är åt h-e.
Kunden kan ibland vara en riktig idiot.
Kunden må vara en idiot, men det är alltid den idioten som betalar din lön.
 
  • Gilla
gasolgrill och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.