Med den typen av halsfattning så borde den passa andra.
Jag köpte på rea ett sprängskydd från Dewalts 115mm, till min Makita batterimaskin, passade utan problem. Gav 25:- så det var en chansning som gick hem.
 
Även Bosch har kåpor med utsug till sina båda vinkelslipar.
 
Kan dela med mig av mina erfarenheter nu när jag har slipat ett tag.

Ett problem är dammet, en grovavskiljare är ett måste om man har en vanlig byggdammsugare, jag har en harald nyborg köpt wasco 20L med påse i.

Grovavskiljaren fyller jag med någon liter vatten och lite diskmedel. Grovavskiljarens filter funkade men var inte optimalt, satte igen ofta och råkade det skvätta upp vatten i det så var det lång torkning som gällde.
Hittade filtermatta som klipps till och rullas.
Funkar kanon och när det är dåligt sug så plockas filtmattan bort skakas av och rullas ihop igen.
Filtmattan eller liknande går att köpa som ljudisolering i högtalare, textilbutik eller från butik som säljer den som fläktfilter.
2013-06-29 09.10.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-06-29 09.10.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde ju en ganska rejäl vinkelslip för att få lägre hastighet på skivan men även för att den ska överleva.
Tyngden på närmare 6 kg är en nackdel när man ska slipa väggar. Vid golvslipning är det inget problem.
Puts är ganska så skört jämfört med betongplatta (särskilt puts som är lite fuktskadad)
Det är lätt att slipskivan gräver ner sig om man lutar slipen för snett (vilket är lätt om man är trött)
Jag hittade en lösning som hjälper till att hålla den stabilare. sågade till en träbit och satte två plastmöbeltassar på den. Najade fast träbiten med ståltråd och lite tejp över. Skulle man slita ner tassarna så är det bara att slå i nya.
2013-06-29 09.11.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte som jag nämnde tidigare diamantslipskivor på ebay för runt 170kr st. Mindre än halva priset jämfört med julas. Tyckte dock att de var lite obalanserade, löstes lätt genom att svarva en axel och borra bort en del material på skivan.
Fördel med skivan är att det är mycket diamant och en skiva har varat till mer än 30m2 betongputs.
2013-06-29 09.14.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2013-06-29 09.14.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har betonggolv med färg som skall slipas och primas för att gjuta ny platta betong (för att fästa den nya betongen). Det är ett par lager färg (se bild 3) som ligger.

Jag var inne på att hyra en ABS-slip med Barracudaskiva alt. diamantskiva från Cramo, men nu när jag läste den här tråden funderar jag på om det kanske går att slipa. Det är ca. 50m2 totalt, färgen går att skrapa/hacka bort med kniv (ett par lager).

1. Hur lång tid/m2 tog det för er som slipat färg från betonggolv?
2. Vad rekommenderar ni att köpa för kap-/polermaskin, samt skiva för den golvytan/underlaget?



//bjorn

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning_VVS_1_a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag föreslår att du hyr en tung golvslip med diamantskiva istället. Du borde klara det på en helg. Bättre ergonomi än att krypa på golvet med vinkelslip och troligen även snabbare.

Edit: Har du isolering under befintligt betonggolv? Det blir väldigt ineffektivt med golvvärme annars.
 
Redigerat:
nanowire skrev:
Jag föreslår att du hyr en tung golvslip med diamantskiva istället. Du borde klara det på en helg. Bättre ergonomi än att krypa på golvet med vinkelslip och troligen även snabbare.

Edit: Har du isolering under befintligt betonggolv? Det blir väldigt ineffektivt med golvvärme annars.
Det skapar även ett ångtryck som pressar fukten från plattan ut mot väggarna. Men det kan ju gå även om det är oekonomiskt och inte rätt. :)
----
Till frågan. Ja, hyra en riktig golvslip är nog att föredra. Men skulle du ändå välja att slipa så rek jag kraftig vinkelslip avsedd för 230skiva. Vill du använda den i framtiden så köp en med slutna lager. Jag gav runt 900kr för min aeg. Skivor rek jag så mycket diamant som möjligt. Har man tid att greja så rek jag ebay, se mina tidigare inlägg ;). Jag slipade inte golv men det är lättare än vägg. det som kommer besvära dig mest är troligtvis att krypa runt på golvet och att behöva tömma grovisen / filter.
 
  • Gilla
PHolknekt
  • Laddar…
Jag fattar inte hur ni orkar krypa omkring på golvet med en tung vinkelslip och göra ränder och gropar.
Hyr en ABS eller liknande, de är nog så tungjobbade men IOM att skivan är stor så ger de ett mycket plant golv och gör inga repor då den inte vickar åt något håll.

färg, lim och asfalt är tyvärr samma problem så då får man prova med grovt slippapper.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag fattar inte hur ni orkar krypa omkring på golvet med en tung vinkelslip och göra ränder och gropar.
Hyr en ABS eller liknande, de är nog så tungjobbade men IOM att skivan är stor så ger de ett mycket plant golv och gör inga repor då den inte vickar åt något håll.

färg, lim och asfalt är tyvärr samma problem så då får man prova med grovt slippapper.

Protte
Åtminstone epoxigolvfärg gick fint med diamantskiva till golvslip. Antar att, även om slipytorna beckar igen av färgen, så rensas de igen när de slipat igenom och träffar på betong. Tror därför att diamant är effektivare än grovt papper (även om jag inte testat papper på färg/betong-golv).

Att det blir ränder och gropar med mindre skiva och vinkelslip kan ju göra detsamma om det ändå ska gjutas eller flytspacklas. Men att krypa runt istället för att stå/gå känns svårt att motivera...
 
Redigerat:
Efter att ha läst halva denna tråden så åkte jag till jula och köpte en billig vinkelsip, ett extra kapskydd och en borstlist.
Vinkelslipen är en 1200W med ställbar hastighet, 6000-12000rpm och jag ligger mitt i mellan nu tror jag.
Slipskivan valde jag en lite bättre från Luna.
Nu när maskinen är klar och jag kollade igenom hela tråden så såg jag att det jag trodde jag var först med hade redan Bios redan gjort nämligen att sätta borstlisten runt kåpan.
Jag tror även detta gör det lättare att slipa jämt för man får trycka maskinen lätt mot underlaget...

diverse025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
diverse026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
diverse027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
diverse028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
10802 och 2 till
  • Laddar…
Akahigi
Vad är fattigmansrenoveringsfräsalternativet? Nun-chukas på skruvdragare? :)
 
  • Gilla
bumpaberra
  • Laddar…
Såhär blev resultatet av ca. 12 h (70kvm) med en hyrd ABS-slip (40kg) med diamantskiva.

2013-09-07 11.05.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-08 10.33.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-06 17.38.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-09-07 17.24.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle rekommendera att hyra an modell större (tyngre). Lade på en 25kg betongsäck ovanpå för att få lite extra tryck. Slipmaskinen ”studsade” ändå runt rätt duktigt och var tvungen att motstyra hela tiden – riktigt jobbigt i längden.

Det gick åt ca. 9mm diamant men Cramo tog bara betalt för 1mm – vilket var sjysst. Skulle rekommendera att köra med en Barracuda-skiva som river upp lite mer/grövre och inte kostar i slitage. Diamant blir väldigt dyrt om man sliter ner mycket.
 
Tjusigt! Tycker man lär sig ABS-slipen efter ett tag så att man åtminstone delvis kan använda rotationen för att styra runt den. Ungefär som Festools Rotex-slipmaskiner.
 
För er som inte har stort nog att motivera hyrmaskiner samt inte vill knåpa ihop ett hemmabygge kan jag rekommendera Boschs originaltillbehör i from av utsugskåpa med borst. Krävs dock lite stöddigare vinkelslip tycker jag, körde med en 1400W varvtalsreglerad 125mm-slip med billig diamantkopp från Tyskland. Gick både snabbt och det gick att hantera dammet.
 
Behöver man slipa med maskin, om det ska läggas klinker på betong, i källare
Plattan är obehandlad och göts för 15-20år sedan.

Det jag tänker på är betonghud och släpprisk mm.
Eller kan det räcka att dammsuga/sopa göra rent noga, sen primer, sen klinkra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.