Personligen hade jag nog resonerat som Gabbe1, speciellt i den situationen som trådstartaren befinner sig i. Mycket kan hända med små barn och det är ganska skönt att ha lite slantar på banken (emedan ett nytt hus inte ger någon trygghet alls även om det kan verka viktigt). Om något skulle hända i familjen så baserar sig återhämtandet på det på att man kan avyttra det där huset och få ut sin investering igen.

Det är dock en fråga om hur man ser på risk. Trådstartaren har mao rent praktiskt råd att bygga, men absolut inte råd med några större oväntade händelser kanske kombinerat med något höjda räntenivåer. Riskfaktorn kanske inte är så stor, men för mig hade konsekvensen gjort att jag hade avstått. Men som sagt - det har inte med om det rent praktiskt går utan hur man ser på riskhantering.
 
Pumba skrev:
Vi hade 0,2% över swedbanks rörliga 3 månaders ränta på byggkrediten, kostade inte nämnvärt många kronor, ca 30 000kr för ett halvår, det är mindre än vad kakelgubbens offert slog fel.
Vår ränta på byggkreditivet var närmare 1,5 % över 3-mån ränta för bolån, SEB, och det blev väl runt 60K.

Eftersom vi byggde med en totalentreprenad blev det inga hantverksofferter som "slog fel" men det tillkom en himla massa andra mer eller mindre oväntade kostnader. Därav mitt råd längre upp i denna tråd.
 
Ja jag ber om ursäkt för att jag skrev vad jag TROR om den framtida räntan. Bättre resonera att vi gör ingenting utan hängslen och livrem. Vi förmedlar en känsla till folk att inte våga låna till sina drömmar. Bara dom som har hängslen och livrem ska ju bygga hus. Inväg en känsla av osäkerhet i dessa människor så att dom inte förverkligar sin dröm. Det är bra.

Skönt att någon stoppar mig i mitt ytterst oansvariga beteende
 
Det var väl en något överdriven reaktion? Folk får väl ta vilka risker de vill, men de skall vara medvetna om riskerna och ha tillräckligt på fötterna för att göra en egen riskbedömning map den nivå man vill utsätta familjen för. Sen får väl var och en ta konsekvensen av sina egna beslut.
 
  • Gilla
Gabbe1 och 1 till
  • Laddar…
Den gamla devisen om att man minst skall ha en årslön på banken är vettigt. Då har man tid för en omställning.
 
Klart vi tänker olika, vi har ju olika erfarenheter och ffa har vi olika förutsättningar i detta sammanhang!

Jag (som trådskapare) tar inte illa upp utan jag tycker mest det är kul att få ta del av en så nyanserad debatt :)).
Jag håller inte heller med alla inlägg men jag har all respekt för allas åsikter! Det står mig helt fritt att tänka och resonera själv och det anser jag mig själv vara hyfsat förmögen till ;-).

Vad gäller risktagande, vi gick till banken med en dröm om ett luftslott och vi fick avslag!
Så här i efterhand, när den omedelbara besvikelsen har lagt sig är jag mkt tacksam för bankens bedömning och ställningstagande!
Vi har nu en ny budget att räta oss efter, vi har fått omvärdera i mångt och mkt men hela projektet känns också mkt bättre nu! Ja, helt uppriktigt är det som att klumpen i magen som har växt till sig under de senaste månaderna har lättat.
Det är oerhört lätt att man i sin entusiasm skenar iväg, helt plötsligt efter en massa tillägg står man med en slutsumma som i vårt fall överstiger det vi initialt tänkt oss med 1 miljon. Det är lätt att man blir nonchalant och att man helt förlorar begreppet om pengar, 100 000 här och där typ.
Nu känns det faktiskt som jag och min familj kan gå vidare i detta projekt, vi har banken med oss och jag tror att vi har goda möjligheter att klara svårare tider när de väl dyker upp!
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Den gamla devisen om att man minst skall ha en årslön på banken är vettigt. Då har man tid för en omställning.
Oerhört vettigt tips! Det är mycket som kan hända när man har barn, en inkomst kan försvinna, man kan bli arbetslös etc etc. Då är det inte kul att stå där med 10000 i sparat kapital och räkningar som ska betalas. En rejäl buffert samt ett ansvarsfullt resonerande brukar vara uppskattat av bankerna.

Sen kan man ju undra vad en "medelsvensson"-lön är? Antar man får gå efter medianlönen i lönebarometern eller något liknande... Jag personligen anser att en "låginkomsttagare" tjänar 0-18000, medelinkomsttagare 18000-30000, höginkomsttagare +30000. Men det är ju jag det, finns säkert de med annorlunda bakgrund som anser helt annorlunda? Hur långt är ett snöre?

/S
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Försöker ta bort ett inlägg men kan bara radera det jag skrev. Någon som vet hur man får bort hela inlägget?
 
Redigerat:
steve5432 skrev:
Oerhört vettigt tips! Det är mycket som kan hända när man har barn, en inkomst kan försvinna, man kan bli arbetslös etc etc. Då är det inte kul att stå där med 10000 i sparat kapital och räkningar som ska betalas. En rejäl buffert samt ett ansvarsfullt resonerande brukar vara uppskattat av bankerna.

Sen kan man ju undra vad en "medelsvensson"-lön är? Antar man får gå efter medianlönen i lönebarometern eller något liknande... Jag personligen anser att en "låginkomsttagare" tjänar 0-18000, medelinkomsttagare 18000-30000, höginkomsttagare +30000. Men det är ju jag det, finns säkert de med annorlunda bakgrund som anser helt annorlunda? Hur långt är ett snöre?

/S
Det är nog inte dumt men med tanke att man i de flesta fall behöver motsvarande summa och många gånger mer till handpenningen så är det nog inte så många som klarar av att spara ihop ytterligare 3-400 000 kr att ha på ett bankkonto.

Jag tycker absolut att man bör ha en buffert eller någon typ av säkerhet ( tex föräldrar, obelånad fastighet). Dessutom kommer vi att se över våra försäkringar och ffa uppgradera vår livförsäkring.
 
Gabbe1 skrev:
Som motvikt till dina optimistiska spekulationer (som du för övrig presenterar som fakta) så ville jag föreslå lite eftertänksamhet, jag anser nämligen inte att man har råd att bygga hus om den personliga ekonomin står och faller beroende på 5 eller 8% ränta. Jag vill gärna ha mer marginal än så för att sova gott.
:rolleyes:
Jag håller med dig. Vi räknade på 12% och en av oss föräldraledig. Vi sover gott jag bor hellre lite sämre med marginaler än lyxigt med huvudvärk....
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Synpunkter på ett värdesäkert område med värdehöjning hjälper väl knappast den som måste betal månatliga räntor och driftskostnader?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Vår ränta på byggkreditivet var närmare 1,5 % över 3-mån ränta för bolån, SEB, och det blev väl runt 60K.

Eftersom vi byggde med en totalentreprenad blev det inga hantverksofferter som "slog fel" men det tillkom en himla massa andra mer eller mindre oväntade kostnader. Därav mitt råd längre upp i denna tråd.
Själv betalade mellan 1% till 1.75% på byggkreditiv hos Swedbank 2010/2011.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
bYkICr skrev:
Själv betalade mellan 1% till 1.75% på byggkreditiv hos Swedbank 2010/2011.
Intressant fakta att ta del av! Vad jag hat förstått är byggkreditivet också en förhandlingsfråga mellan bankerna!
 
ChristinaH skrev:
Intressant fakta att ta del av! Vad jag hat förstått är byggkreditivet också en förhandlingsfråga mellan bankerna!
Absolut...under ett husprojekt är allt en förhandlingsfråga....det är viktigt att våga ta upp saker i ett tidigt skede...det gäller från dag ett.... :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Synpunkter på ett värdesäkert område med värdehöjning hjälper väl knappast den som måste betal månatliga räntor och driftskostnader?
Håller med. Under tider av kris med fallande huspriser o höga räntor, det är ju då det är som allra viktigast att inte tvingas sälja.....just därför bör det finnas marginaler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.