Mikael_L
Tja, visst blev det en kommunikationsmiss här, helt klart. Men ibland blir det så även om båda parter har de bästa intentioner.

Jag tycker inte rörkrökarns val av kopparrör utan att fråga är så väldigt märkligt. Jag tror på lordis utläggning om det normala valet av rör till radiatorer. Visst kunde väl rörmokaren frågat, men troligen var det en sådan fråga som kändes i princip onödig, ja tanken flög inte ens genom huvudet.

Vad ska rörmokaren mer fråga om?
Han kommer till en annan kund, ska dra några meter utanpåliggande rör i ett nykaklat flott badrum, rör till dusch, handdukstork och handfat. Kan han förutsätta att det ska vara kromade rör där?
Om kunden anser att kromade rör blir bra, måste rörisen även fråga om rörhållarna ska vara kromade, öppna eller vita?

Det är självklart tråkigt när det blir såhär. Och en stöddig attityd är definitivt inte OK.
Kanske att rörkillen möjligen kunde försöka vara lite smidig i efterhand och försöka lösa det uppkomna på ett för kunden bra vis. Sätta det på goodwill-kontot.

Men varje gång en kund har en annan idé än vad en stark branschstandard föreskriver är det stor risk att sånt här händer.

Det kan ju inte vara lätt att komma ihåg att fråga om allt möjligt som känns självklart.
Dom hade kanske redan nogsamt gått igenom den exakta placeringen, att det skulle bli utanpåliggande rördragning, att kopplingarna skulle vara större än rören, vilken termostat som var lämplig och snygg ... osv
Ja nu hittar jag ju bara på, men alltså, man kan gå igenom väldigt mycket, men ändå alltid missa något.
Det som skiljer agnarna från vetet må vara hur man hanterar den uppkomna situationen med den missnöjda kunden.
Att precis alltid falla till föga och göra om gratis är nog inte heller helt rätt ...
Tja ... :x


edit:
Jag menar inte heller att det är kundens fel, att kunden borde sagt till ...
Kunden kan ju inte förutsättas ha koll på normal standard och alla möjliga materialval.
Det blev en miss helt enkelt, mellan parterna.
 
Redigerat:
Nidhögg skrev:
Så du ser kunder som små barn som behöver en dadda för att saker ska bli rätt gjorda?
Härlig människosyn!

Jaha...och vad har min mäniskosyn på det hela med saken att göra? Du verkar ta åt dig när du tar i så du spricker. Kan ju knappast vara hantverkarens fel att en del kunder är som dom är. En hantverkare (inkl mig själv) träffar på många som är kunder både direkt och indirekt, dessa har brukar till 90% vara lekmän och jag begärde inte då jag jobbade som elektriker inte att de ska förstå hur hantverksyrkena fungerar tekniskt men jag begär att de ska kunna ta ett eget ansvar för sin beställning.

Och de gånger jag varit hos läkaren har han först frågat vad problemet är, och sedan varit väldigt frågvis om hur länge man haft ont, när och i vilken grad, speciella ställningar när det gör extra ont etc.
Det är ju inte så att man kommer in, säger att man har ont i foten och läkaren rullar in amputationsvagnen som du verkar föreslå att hantverkare ska göra.
"Vadå, han hade ont, så vi kör branschstandard, av med skiten, vi frågar inget utan kör bara"
Men då du var hos läkaren och denne frågat dig "vad är problemet" så har du ju svarat eller hur? Läkaren har fått en utgångspunkt och kan därmed utröna (förhoppningsvis) hur problemet ska lösas.
En hantverkare frågar "vad vill du ha gjort" kund svarar tex "jag vill ha detta element inkopplat och fungerande, det ska sitta där" rörisen kopplar in på sedvanligt vis efter konstens alla regler och ev myndig/branschkrav med material som denne VET är bra och stabila.
Men, om du känner att du har tid och råd att svara på en massa frågor som man kan läsa gång på annan i dessa trådar att "detta borde hantverkaren för fan veta och kunna utan att fråga" så fine, tiden kostar så gnäll inte sedan då hantverkaren tagit sig tid att vara grundlig för att utröna det bristfälliga underlaget denne har för jobbet.
 
D09
Ett exempel på en hantverkare som överraskade kunden är att det blev kromade rör till min panninstallation trots att det inte framgår i offerten :)

Jag hade inte tänkt på att det kunde / fanns olika rör

Riktigt glad över att hantverkaren gjorde så :)

ImageUploadedByByggahus.se1378221407.803959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade inte varit roligt med kopparrör nu när man sett att det fanns snyggare alternativ :)
 
  • Gilla
Micro och 1 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Jaha. Så du vet, och kan till och med leda i bevis, att jag, och alla andra inte säger ett ljud när vi är kunder? Jag kan inte ha missförstått, för det är precis det du skriver, även om hela uttalandet givetvis är fullständigt absurt.

Ja, jag tycker du i tidigare inlägg bekräftade det hela genom den tolkning du gjorde på det jag skrev. Du tolkade direkt att menade att ansvaret till fullo låg på kunden, ditt val av tolkning och för mig att göra en slutledning, dvs att kunden inte ska behöva ta ansvar. Same same but different.

Jag tror att jag har förstått av dina tidigare inlägg att du är elektriker, har varit egen företagare, men är nu anställd. I din yrkesutövning kommer du ofta i direktkontakt med kunderna. Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till det när man läser dina inlägg för att kunna sätta dem i sitt rätta sammanhang.

Ja, har jobbat som elektriker, har haft företag, korrekt uppfattat. Har direkt eller indirekt haft med närmare 1000 olika kunder att göra, har till 99% av dessa pratat personligen och/eller läst av dem skrivna underlag/önskemål och oftast är det något frågetecken som måste redas ut pga att kund inte vet/förstår vad som kan/får göras. MEN, så länge det inte finns underlag/önskemål/frågor från kund så görs jobbet på ett korrekt sätt men för kunden i billigaste och enklaste utförande. Har man speciella önskemål måste man ta upp det, jag kan tex inte hålla på att söka kund (som kanske är på möte eller semester med avstängd telefon) för att gå igenom alla typer av kabeldragningar som kan göras, vilka olika fabrikat och utseende på material det finns att använda osv.
Kunden kanske har hem hantverkare 1-5 ggr i hela sitt liv. Hantverkaren är kanske hem till kunder 1-5 ggr per dag.

Så, jag frågar igen, var går gränsen för beställarens egna ansvar?


Men sen kommer återigen ett sånt där exempel, som går stick i stäv med ditt tidigare påstående. Att en läkare letar fel på en patient utan att kommunicera med patienten är väl fullständigt normalt, det sker hela tiden. Men vilken koppling det har till att rörmokarna sätter upp missprydsamma rör utan att efterfråga kundens åsikt förstår jag inte.
Rörmokaren löser problemet/det beställda jobbet och slutresultatet blir tex ett fungerande element. Läkaren löser ett brutet ben genom att gipsa det, rörmokaren löser ett oinkopplat element genom att koppla in det. Läkaren gipsar benet på det vis skadan kräver och med material som genom erfarenhet är bra, rätt, ekonomiskt försvarbart och stabila (som så man alltid gör). Rörmokaren använder material som denne vet är bra, rätt, ekonomiskt försvarbart och stabila (som man alltid gör). Läkaren frågar ett barn om denne vill ha annan färg än vit på gipset men som vuxen får man säga till själv. En röris frågar inte ett barn överhuvud taget om färg på röret men som vuxen får man säga till om man inte vill ha ett kopparrör som med fördel kan målas vitt.

Jag förstår inte problemet att det ska vara så svårt att säga till, fråga osv när det gäller hantverkare.

Sen kan jag på en gång berätta att nu när jag sitter och skriver handlingar/hjälper beställare med handlingar så blir jag ännu mer förvånad över hur lite folk sätter sig in i vad de egentligen beställer. Nu gör jag jobbet i samarbete med beställare för att ge elektriker ett underlag som är mer eller mindre glasklart, jag ställer de nödvändiga frågorna (så hantverkaren inte ska behöva) och när man nu sett det hela från det här hållet så blir jag bara mer fundersam över varför inte fler anlitar hjälp innan de ska lägga ut en jäkla massa pengar på sitt bygge, för de ointresse som finns för att lägga ner energi i vvs och el är ju makabert. Man vet var man vill ha lampor och kranar men resten är ointressant, ofta.
 
Nu ska jag skriva något som jag lär få äta upp, t.o.m. kanske utslängd?

Allt nedan är skrivet som ett generellt antagande och jag drar inte alla över en kam, det finns alltid avvikelser.

Alla människor är olika, man har vissa styrkor och vissa svagheter. Det hänger ihop med värderingar man ärvt eller själv skapat, hjärnans och människans sätt att hantera känslor och logik spelar i allra högst roll också.

Det finns en anledning att man blir ekonom eller tycker om ekonomi; förmodligen har man förmåga att se på saker på detaljnivå. Det finns också en anledning till att man blir ex. konstnär eller fotograf, man har förmodligen lätt att se "rumsbilder" och i 3-d. Det finns en anledning till att man blir ex. säljare, förmodligen drivs man av att träffa kunder och ha mycket relationsutbyte.

Detta resonemang gäller också omvänt, dvs gillar jag inte att ha relationsutbyte söker man sig inte heller till yrken med mycket kundkontakt.

Det finns därför en anledning till att man blir hantverkare, förmodligen har man en fallenhet för att vara duktig med händerna, att snickra, måla, dra rör etc. Det är i mångt och mycket ett ensamarbete och för många är det kanske den enda utvägen att "bli någonting" som inte kräver 5-6 års studerande efter gymnasium. Kanske har man inte orken eller förmågan att studera så länge. Att gilla att vara ensam i sitt arbete står i direkt korrelation till att vara duktig på att hantera relationer. Jag säger inte att det är omöjligt att både vara god kommunikatör och hantverkare och det finns ju grader på allting men min tro är att hantverkare generellt har sina styrkor i att vara just bra på vad händerna kan producera och sämre på att hantera dialog med kund. Gå till er själva, ni som anlitar hantverkare är förmodligen inte bra på det själva medan ni har andra styrkor. Tänk så nästa gång ni tar för givet att alla är lika duktiga på det du själv är eller förväntar dig.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Fabrikör Stava skrev:
Nu ska jag skriva något som jag lär få äta upp, t.o.m. kanske utslängd?

Allt nedan är skrivet som ett generellt antagande och jag drar inte alla över en kam, det finns alltid avvikelser.

Alla människor är olika, man har vissa styrkor och vissa svagheter. Det hänger ihop med värderingar man ärvt eller själv skapat, hjärnans och människans sätt att hantera känslor och logik spelar i allra högst roll också.

Det finns en anledning att man blir ekonom eller tycker om ekonomi; förmodligen har man förmåga att se på saker på detaljnivå. Det finns också en anledning till att man blir ex. konstnär eller fotograf, man har förmodligen lätt att se "rumsbilder" och i 3-d. Det finns en anledning till att man blir ex. säljare, förmodligen drivs man av att träffa kunder och ha mycket relationsutbyte.

Detta resonemang gäller också omvänt, dvs gillar jag inte att ha relationsutbyte söker man sig inte heller till yrken med mycket kundkontakt.

Det finns därför en anledning till att man blir hantverkare, förmodligen har man en fallenhet för att vara duktig med händerna, att snickra, måla, dra rör etc. Det är i mångt och mycket ett ensamarbete och för många är det kanske den enda utvägen att "bli någonting" som inte kräver 5-6 års studerande efter gymnasium. Kanske har man inte orken eller förmågan att studera så länge. Att gilla att vara ensam i sitt arbete står i direkt korrelation till att vara duktig på att hantera relationer. Jag säger inte att det är omöjligt att både vara god kommunikatör och hantverkare och det finns ju grader på allting men min tro är att hantverkare generellt har sina styrkor i att vara just bra på vad händerna kan producera och sämre på att hantera dialog med kund. Gå till er själva, ni som anlitar hantverkare är förmodligen inte bra på det själva medan ni har andra styrkor. Tänk så nästa gång ni tar för givet att alla är lika duktiga på det du själv är eller förväntar dig.
Haha...gissar att du inte är hantverkare.....men ser dej själv som duktig på dialog....;)
 
Fabrikör Stava skrev:
Nu ska jag skriva något som jag lär få äta upp, t.o.m. kanske utslängd?

Allt nedan är skrivet som ett generellt antagande och jag drar inte alla över en kam, det finns alltid avvikelser.

Alla människor är olika, man har vissa styrkor och vissa svagheter. Det hänger ihop med värderingar man ärvt eller själv skapat, hjärnans och människans sätt att hantera känslor och logik spelar i allra högst roll också.

Det finns en anledning att man blir ekonom eller tycker om ekonomi; förmodligen har man förmåga att se på saker på detaljnivå. Det finns också en anledning till att man blir ex. konstnär eller fotograf, man har förmodligen lätt att se "rumsbilder" och i 3-d. Det finns en anledning till att man blir ex. säljare, förmodligen drivs man av att träffa kunder och ha mycket relationsutbyte.

Detta resonemang gäller också omvänt, dvs gillar jag inte att ha relationsutbyte söker man sig inte heller till yrken med mycket kundkontakt.

Det finns därför en anledning till att man blir hantverkare, förmodligen har man en fallenhet för att vara duktig med händerna, att snickra, måla, dra rör etc. Det är i mångt och mycket ett ensamarbete och för många är det kanske den enda utvägen att "bli någonting" som inte kräver 5-6 års studerande efter gymnasium. Kanske har man inte orken eller förmågan att studera så länge. Att gilla att vara ensam i sitt arbete står i direkt korrelation till att vara duktig på att hantera relationer. Jag säger inte att det är omöjligt att både vara god kommunikatör och hantverkare och det finns ju grader på allting men min tro är att hantverkare generellt har sina styrkor i att vara just bra på vad händerna kan producera och sämre på att hantera dialog med kund. Gå till er själva, ni som anlitar hantverkare är förmodligen inte bra på det själva medan ni har andra styrkor. Tänk så nästa gång ni tar för givet att alla är lika duktiga på det du själv är eller förväntar dig.
Nu är du inne och luktar på Jungs teorier. :)
När det gäller att gilla att arbeta ensam är det är inte så enkelt som du gör gällande uta har nog mer att göra med om vilken de 16 personlighetstyp man är(Introvert/extrovert, .Sensorisk/intuitiv, Tänkande/ kännandeo och bedömare/varseblivare).
De olika personlighetstyperna kan se helt olika på saker och ting. Någonting som är livsviktigt för en personlighetstyp är helt ovesäntligt för en annan.
Det är någonting som är bra att ha i åtanke i relationer i dagliga live, tex när man har att göra med hantverkare eller kunder.Den du har att göra med kanske har en personlighetstyp som är din raka motsats och som saker du ser som en självklarhet, måste specifieras i minsta detalj för den personen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det finns ju olika lärostilar

En del lär sig genom praktiska övningar
En del lär sig genom visuella se/höra
En del lär sig genom disskutioner etc

Sen finns det ju olika ledarstilar

T ex motivator, processor, relator, producer etc

Du kan egentligen ha vilken egenskap som helst och leverera ett lika bra resultat.
Men du gör det kanske lite annorlunda beroende på om du är processor som gärna funderar, vänder och vrider.
Oftast med ett mycket bra resultat men lite trögstartad, tystlåten etc ( när hjärnverksamheten går ) .

En relator är förmodligen vassare på kundbemötandet och att få kunden att känna sig viktig.

En kund kan även vara en motpol och irritera sig över att det tog tid innan det drog igång men grymt nöjd med resultatet. Och tvärtom.

Detta är ju iofs bara olika teorier
 
oceanis skrev:
Eller så ska kanske beställaren speca vad han vill ha så hantverkaren slipper gissa. Om inte beställaren har angett något brukar gängse standard gälla.

(kan kanske hålla med dig lite grand om man nu har ett kromat/rostfritt element så kanske man skulle undrat lite extra)
Här har vi något viktigt som jag tror är en stor orsak till att det många gånger blir fel.
Är det så att hantverkarna "gissar" om specen inte är exakt i alla moment?
Vad har förmågan att fråga beställaren vid oklarheter tagit vägen?
Det är väl bättre att ta fram mobilen och ringa beställaren en gång för mycket?
 
Upplever samma arrogans och idioti av i princip alla hantverkare jag haft kontakt med. Det är så trist. Jag jobbar i en helt annan branch där alla jag möter har respekt och vill tillmötesgå kunden. Byggbranchen är en avart. Har säkert 30 + bekanta i Stockholm, där alla håller på med nått projekt. Ingen har bra referens på hantverkare. Vad fn beror det på? Har många bra referenser på besiktningsmän, advokater, och andra "kringfunktioner" men inga hantverksföretag.....
 
Byggis: Med några få undantag så hävdar jag det motsatta, de flesta hantverkare jag har haft att göra med har varit bra att göra med... De flesta av dem är lite småknepiga och har sina små egenheter, men det får man ta så länge slutresultatet blir bra.
 
Mikael_L skrev:
Vad ska rörmokaren mer fråga om?
Han kommer till en annan kund, ska dra några meter utanpåliggande rör i ett nykaklat flott badrum, rör till dusch, handdukstork och handfat. Kan han förutsätta att det ska vara kromade rör där?
Tja, hur kan han förutsätta att det inte ska vara utanpåliggande RiR? ;)
Om nu hans förmåga till att tänka självständigt är så pass begränsad, frågar han kunden. Vad gissar du att kunden vill ha för sorts utanpåliggande rör i "ett nykaklat flott badrum"?
Kromade eller vanliga?


Mikael_L skrev:
Om kunden anser att kromade rör blir bra, måste rörisen även fråga om rörhållarna ska vara kromade, öppna eller vita?
Du menar att det blir en utmaning för rörisens sociala kompetens att ställa frågor och samtala med kunden? Eller att det föreligger risk för att rörisen uppfattas av kunden som velig, och rädd för svaret "Jag vet inte. Det är du som ska vara expert på området."?

Ska man på något sätt försvara håglösa rörisar/hantverkare, bör man komma ihåg att de flesta människor ser saker ur sitt eget perspektiv. Har då hantverkaren en viss standard hemma, och är nöjd, så uppfattar han det som en norm, och blir därför oförstående när någon klagar klagar.
 
Redigerat:
Med risk för att få på skallen nu...
Alla ni som konstant har problem med hantverkare(eller kunder om ni är hantverkare), har ni någonsin stannat upp och frågat er varför ni alltid hamnar i den sitsen?

För hur man än vrider och vänder på det så finns det en gemensam nämnare för alla konflikter man hamnar i och det är en själv...
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrik A och 2 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Upplever samma arrogans och idioti av i princip alla hantverkare jag haft kontakt med. Det är så trist. Jag jobbar i en helt annan branch där alla jag möter har respekt och vill tillmötesgå kunden. Byggbranchen är en avart. Har säkert 30 + bekanta i Stockholm, där alla håller på med nått projekt. Ingen har bra referens på hantverkare. Vad fn beror det på? Har många bra referenser på besiktningsmän, advokater, och andra "kringfunktioner" men inga hantverksföretag.....
30+ som bara har dåliga erfarenheter?...hmm...låter som om det är något annat det beror på....
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Jasså, vad menar du då?

Jag tror det beror på att det är många som ger sig på att vara hantverkare utan utbildning. Det är ju inte så att det är en namnskyddad titel precis. Lägg till det att det råder STOR brist på hantverkare i storstäderna.

Jag tror inte heller att det ingår i hantverkarens utbildning vikten av att kommunicera (?) med kunden. Men hantverkaren måste ju själv inse att för kunden så är det en engångshändelse att renovera köket, medan han/hon jobbar med det varje dag och är den som sitter inne med informationen om vilka olika sätt sakerna kan lösas på. Och bör informera om detta innan man sätter igång och jobbar.
 
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.