Det var synd att det inte fungerade. Jag hade stora förhoppningar på att det skulle fungera. Jag har provat att dämpa ljudet genom att isolera invändigt i batteri/motorlådan och hade också då stora förhoppningar. Tyvärr gav detta ingen effekt överhuvudtaget, trots rikligt med dämpningsmaterial i lådan.

Fungerar det nu inte med mer fett i växellådan så verkar det tufft att få ner ljudnivån.


Det är en gåta hur Bosch kunnat tillverka en robotklippare med drivmotorer som avger så högt ljud jämfört med konkurrenterna. Provkörde de inte klipparen innan de började sälja den? Annars är jag faktiskt nöjd med min klippare bortsett från ljudnivån.
 
Soldyrkaren skrev:
Ett av problemen med min klippare är att den ibland backar över tråden och signalerar att den är utanför området, det måste väl bevisa att trådsensorerna inte är aktiva när den backar? Detta händer enbart då den följer tråden utför en slänt (ca30% lutning)och det är fuktigt i gräset, då i sin iver att exakt följa tråden bromsar den ena hjulet och börjar då att glida,när den inte längre lyckas kompensera riktningen reagerar den med kraft och backar i en sväng ut ur området?


Vil nok tro at den ikke forstår nogon ting når den glider baklenges over tråden ... Kansje mjukvaran skulle ha en ``Skandnavian flick`` funksjon :)
 
hc77 skrev:
Det var synd att det inte fungerade. Jag hade stora förhoppningar på att det skulle fungera. Jag har provat att dämpa ljudet genom att isolera invändigt i batteri/motorlådan och hade också då stora förhoppningar. Tyvärr gav detta ingen effekt överhuvudtaget, trots rikligt med dämpningsmaterial i lådan.

Fungerar det nu inte med mer fett i växellådan så verkar det tufft att få ner ljudnivån.


Det är en gåta hur Bosch kunnat tillverka en robotklippare med drivmotorer som avger så högt ljud jämfört med konkurrenterna. Provkörde de inte klipparen innan de började sälja den? Annars är jag faktiskt nöjd med min klippare bortsett från ljudnivån.
Jag har polstrat min inn og utvendig (under og utvendig på girboksen) med et meget bra resultat. 63db på 1m i normallege.

Bosch anvender børsteløse motorer. De har den fordelen at de har mere kraft i forhold til vekt-storlek og krever ikke underhold som byte av børster. Bakdelen er at de avgjer en hvinande ljud. Men planetgiret med rettskurna tenner avgjer antaglig mesteparten av det vi hør.
 
rcjofo skrev:
Vil nok tro at den ikke forstår nogon ting når den glider baklenges over tråden ... Kansje mjukvaran skulle ha en ``Skandnavian flick`` funksjon :)
Nja, riktigt så gör den inte, den glider utför med det bromsade ena hjulet på grund av att den driver på med det andra för att hålla sej över tråden, när detta inte lyckas backar den uppför, svänger 90 grader och ut över tråden och har alla möjligheter att stanna om sensorerna registrerat detta?
 
Förvirringen blir väl total när det går "rakt" fram med ett låst hjul, i sin lilla värld räknar den nog med att den svänger utav bara attan. Sen kör den sina smartaste manövrar och hamnar ändå utanför, klart den blir förvirrand.
 
rcjofo skrev:
Jag har polstrat min inn og utvendig (under og utvendig på girboksen) med et meget bra resultat. 63db på 1m i normallege.

Bosch anvender børsteløse motorer. De har den fordelen at de har mere kraft i forhold til vekt-storlek og krever ikke underhold som byte av børster. Bakdelen er at de avgjer en hvinande ljud. Men planetgiret med rettskurna tenner avgjer antaglig mesteparten av det vi hør.
HQ har ju också borstlösa motorer men låter ändå inte lika högt. Hastigheten på hjulen är relativt lika också.
 
Fick tillbaka min efter två veckors väntan. Tyvärr är en chassi-upphängning paj :(
När jag lämnade in den för service skrev jag en lista på fel men fick inte någon information om något åtgärdats förutom nytt nätaggregat. Fel jag listat är fukt i displayen, laddstationen indikerar inte ok slinga utan blinkar (fast slingan är ok, har mätt, bytt, mätt igen och lagt massa tid på att kolla detta), brölar långt över 75db när den möter lite motstånd, kantklipper inte. Klipper först efter några meter efter kalibrering. Den fuskar med att åka upp i en passage som har 1,5 meter mellan slingans kanter.

12 stycken 1/10 arbetstimmar har de lagt iaf.

Nu ska den väl in igen (väntar på att bli uppringd av supporten) och jag får fortsätta gå med min gamla Stiga bensinare.

20130904_085752.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Todde Rask skrev:
Fick tillbaka min efter två veckors väntan. Tyvärr är en chassi-upphängning paj :(

Nu ska den väl in igen (väntar på att bli uppringd av supporten) och jag får fortsätta gå med min gamla Stiga bensinare.

[bild]
Trist! Var sitter denna upphängning som gått sönder?
 
Gimbal skrev:
Förvirringen blir väl total när det går "rakt" fram med ett låst hjul, i sin lilla värld räknar den nog med att den svänger utav bara attan. Sen kör den sina smartaste manövrar och hamnar ändå utanför, klart den blir förvirrand.
Förvirrad när den glider ja, men inte när den backar över tråden utan att glida eller spinna?
Kanske ska uppgiften om maxlutning ändras i manualen, bland mycket annat?
 
Soldyrkaren skrev:
Förvirrad när den glider ja, men inte när den backar över tråden utan att glida eller spinna?
Kanske ska uppgiften om maxlutning ändras i manualen, bland mycket annat?
Som info, landroid verkar inte heller läsa av sina sensorer när den backar. Och tillsammans med att den tappar fotfästet då kan den backa ut när den tror att den backar in ....

Programmerings mässigt är det nog lurigt att hantera: ska man läsa trådens läge när man är ett 'jag krockade med tråden state' . Då skulle det ju inte gå att backa tillbaka om man glider förbi den när man kommit till den.
Just my 2 cents ...
 
Todde Rask skrev:
... Tyvärr är en chassi-upphängning paj :(
När jag lämnade in den för service skrev jag en lista på fel men fick inte någon information om något åtgärdats förutom nytt nätaggregat. ...
Jag hade samma fel som dig men efter bytet av hela paketet (inkl. nätaggregat) med då senaste programversion, så funkar den okay. Stödbenet (trumpinnen) behövs inte och har varit avbruten för flera av oss så kör med den som den är. Det viktigaste är alltså att du fått ny programversion och nytt nätaggregat.
southpark skrev:
Trist! Var sitter denna upphängning som gått sönder?
Det sitter ett stöd innanför varje bakhjul. De skall ta emot om kåpan gungar ned kraftigt. Det är på så vis den brutits av i den omilda transporten (och bristfälliga paketering).
 
Redigerat:
  • Gilla
southpark och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Stödbenet sitter så här (bild i det länkade inlägget).
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
eleson skrev:
Programmerings mässigt är det nog lurigt att hantera: ska man läsa trådens läge när man är ett 'jag krockade med tråden state' . Då skulle det ju inte gå att backa tillbaka om man glider förbi den när man kommit till den.
Ett scenario skulle kunna vara att sensorn hamnar utanför tråden, varpå den börjar backa för att komma innanför igen. Normalt funkar det utmärkt, efter en stund så är man innanför igen.
Men så pga slirningnar så står arslet åt fel håll och full back gör bara att klipparen kommer ändå längre från tråden. Sensor funkar och registrar utanför, utanför, utanför -> backa, backa, backa. Till slut inser den att det här funkar inte...
 
Gjorde en repa med bensinaren hade nästan glömt hur jobbigt det är :( (saknar en smiley med svettdroppar kring) Det låter ju ändå skönt att jag ska kunna köra den utan "trumpinnen" och slippa låta den göra en ny vända till service. Hade missat ett samtal förut när jag klippte manuellt, hemligt nummer. Kanske var supporten som skulle återkomma. Tänkte bara höra med dem om tätning för displayen gjordes samt om mjukvaran uppdaterades innan jag kopplar in igen. Nu står sig gräsmatten några dagar igen så jag har tid att vänta.
 
mortimer skrev:
HQ har ju också borstlösa motorer men låter ändå inte lika högt. Hastigheten på hjulen är relativt lika också.

HQ 220 har en hastighet på 0,35m/s medan Bosch har 0,45m/s dvs Bosch Indego klipper med 30% høgre hastighet enn Husquarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.