Det beror nog på vilken firmware man har i veran, jag får bara upp två, Dörrkontakten (Motion) och Temp.

Jag hade inga problem (mer än vanligt) att inkludera dörrsensorn (kör alltid med full power inclusion). Kommer inte ihåg om jag klickade som en tok, eller kontrollerat (det har blivit en vana att klicka som en tok om den inte tar på de tre kontrollerade).

Brukar f.ö. alltid konfa mina enheter innan jag sätter upp dom, på skrivbordet, full power, och hålla koll på loggen om den hittar enheten medan jag klickar, har en sladd med stickpropp som jag kopplar in enkom för detta, så slipper man springa runt senare.

Edit: Jag har för mig att jag fick göra något, typ starta om luup för att få tempen, har du provat detta efter inklusion? Det kan man alltid prova med när saker inte funkar rakt av;
Dvs tryck på "Reload" knappen, och när detta är klart, kan man även göra en browser refresh för att vara helt säker.
 
Redigerat:
Verkade vara fel på tempsensorn, jag testade med min andra, då gick det efter ett jäkla tryckande.. Dock får jag aldrig bort wakeup på ena.. Och jag har tryckt som en galning på alla sätt, men den går inte väcka av någon anledning..

Skärmklipp.PNG
 
Kan ta en lååång stund ibland. Restart luup. Reload refresh etc. Sov på saken så ser allt nog bra ut imorgon.
 
  • Gilla
zuper
  • Laddar…
martinholmin skrev:
@erikssonjorgen Jag har nog aldrig lyckats med att lägga till en Fibaro pryl genom att trycka tre gånger. Klicka som en galning en liten stund brukar fungera bättre.
Håller med. Kolla t ex bara på Fibaros egen film 1:30 in. Han jobbar på bra med knappen...
http://www.youtube.com/watch?v=edBKXZdcmjQ
/J
 
Kan man hämta temperaturer från temperatur.nu till vera och i så fall hur
 
Det finns en app till Veran som heter Wunderground Weather Plugin.
Där får man upp Temperatur (Momentan, Högsta och Lägsta) och Luftfuktighet som egna devices i veran.
 
Hej,
Börjar inse att jag behöver ett gränssnitt som är enklare än Verans. Funderar skarpt på att investera i Fibaros HC2. Dock finns det vad jag vet inte ett sätt att koppla mitt Visonic Powermax + larm till HC2. I Veran kan jag nyttja alla sensorer som är kopplade till larmet.

Någon som vet om jag kan använda min Vera Lite som en slav till HC2 och därmed få en "brygga" till larmet?
/J
 
Hej alla!

Jag började läsa en del av denna tråd med stort intresse när den startades. När vi nu skrivit på kontraktet till vårt nya hus är det dags att implementera lite z-wave i det så jag har nu läst hela tråden från start! Väntar bara på tillträdet... =)

Likt andra undrar jag också hur jag ska förbereda huset för z-wave då vi ska renovera upp det. Jag har förstått att nolla behövs för dimmers men jag har tyvärr inte förstått vilka spotlights i taket vi kan ha? Jag uppskattar om någon orkar svara på frågorna nedan.

1. Hur måste spotlights vara specade för att kunna dimmas (dimras?) med z-wave?
2. Hur måste tillhörande transformatorer vara specade för att kunna dimmas med z-wave?
3. Har någon upplevt dålig signalstyrka genom betongbjälklag?
4. Är alla lika nöjda nu drygt ett år efter att tråden startade (tror jag?) Jag tänker då främst på stabilitet vilket är väldigt viktigt för oss.
 
@bulleb:
Fibaros Dimmer kräver ingen nolla, men ska ni ändå dra om el så dra fram nolla.
1. Dimbara
2. Med Fibaros dimmer krävs "fram- eller bakkantsdimmer"
3. Nej
4. Stabiliteten är inga problem. Tror att de flesta hamnar rätt snart i tankar gällande användargränssnitt och användarbarhet för samtliga familjemedlemmar. Det ska helst inte märkas att huset är smart, dvs att ordinarie strömbrytare/dimmers ska fungera fysiskt.

När får ni tillträde?

/J
 
Har testat lite i veckan med min nya Vera3 samt två pluggar; en Duwi ZW ZDAN 300 (on/off/dimmer) och en Everspring AN1572 (on/off).
Att inkludera var ju en barnlek och satte sen upp en scen för att tända vid solnedgång. Funkade perfekt men idag tände inte Duwi'n.
Provade att tända manuellt men gick inte.

Så testade att exkludera och sen inkludera den igen. När jag försöker tända den så flashar dioden (på Duwi'n) till men tänder inte och Vera säger "Transmit was ok". Kopplade ett vitrinskåp till den och det började blinka oregelbundet.

Några tips vad som är fel?
 
@jocke4j
Låter ju som om Duwin är paj. Hade problem med några fibaro on/off i den första batchen jag köpte i början av "projektet".

@ericssonjorgen
Brygga vera genom HC2 går naturligtvis eftersom du kan styra veran genom http-anrop från HC2:an. Men du får nog trixa lite (läs programmera) för att få till det.
 
hek skrev:
Ny översvämningssensor från fibaro:

[länk]
Då har man beställt sig en sådan här.. Blir perfekt i tvättstugan...
 
Ni som kör Vera: Vilken Firmware har ni? Jag har 1.5.408 men har sett att 622 finns. Dock säger min att jag har den senaste. Vad har ni?
/J
 
[h=2]UI5: 1.5.622 - Public Release (upgradable from our portal)[/h]Version 1.5.622 contains the same fixes and improvements as 1.5.621
[h=2]UI5: 1.5.621 (and 1.5.622) - March 1, 2013 - private beta[/h]Resolved issue in build 1.5.621 (and 1.5.622):
============================================================================
LINUX_SCRIPTS
============================================================================



  1. Remove access point when resetting to factory defaults.
  2. Added device file to device ID 2069.
  3. add more logging for networking part
  4. ignore empty responses
  5. WIP - modify timeouts
  6. Don't terminate the cmh_Reset.sh script if removing access point fails.
  7. Updated the log messages for cmh_Reset.sh.
  8. add support for in and ru zwave locale
  9. change in cmh-ra-daemon.sh timeout values for better connection; add string at tunnel exit to notify both parties
  10. Updated Z-Wave.Me temperature sensor info.
  11. add zwave in/ru firmware
  12. Added Fibaro FGS221 in zwave_products_sys.xml.
  13. Added Fibaro FGK101 in zwave_products_sys.xml.
  14. update zwave firmware in case locale has changed
  15. set in/ru firmware version default to 3.52
  16. run zw fw upgrade in standalone mode; add more logs for zw fw upgrade
  17. in case LuaUPnP has started before Updating the zw fw with new locale in provisioning, we should reload it
  18. Default Z-Wave firmware version is now 3.20 instead of 2.78.
  19. Set wakeup time and polling frequency to 1 hour for EZMotion 3-in-1 sensor.
  20. Added Express Controls EZMotion+.
  21. Updated the settings of the Aeon HEM. Added 103-Report 3,4h,1B00 and 113-Report 3 Interval,4d,30
  22. Fixed bad port forwarding parameters when the IP contained the port.

============================================================================
UI_LINUX_SCRIPTS
============================================================================



  1. change ChangeLogURL from http to https in upgrade_step1.sh
  2. change FirmwareImageUrl from http to https in cmh/upgrade_step2.sh
  3. Added message when going from 'upgrade_step2.sh' to 'upgrade_step3.sh'.

============================================================================
UPGRADE_SCRIPT
============================================================================



  1. req OpenWRT base image 82 for Vera3 units

============================================================================
MIOS_SRC
============================================================================



  1. upnp pnp devices keep the device file and device type from the pnp definition instead of getting them from the device.
  2. Defined a value (30 seconds) for ra_check2.php curl timeout in NetworkMonitor.
  3. Added logging for checking tunnels with ra_check2.
  4. Added Category_Num=6 tag so that files using this file will be shown as cameras.
  5. temporary code for Yale locks to debug missing schedules
  6. add software scheduling for locks
  7. Changed the icon name and added state_icons in 'D_SmokeSensor1.json'.
  8. Minor corrections in 'D_MotionSensor1.json' and 'D_PowerMeter1.json'.
  9. Added notification for low battery level to Power Meters.
  10. Fixed GetWatts returning wrong value when iPosition==3.
  11. Replaced "" with {} for suffix and prefix.
  12. Restart tunnels if we've been on the backup FWD server for more than 1 hour.
  13. Added missing NetworkTest.
  14. Added min time interval between server tests in NetworkMonitor.
  15. fix crash when upgrade fails
  16. UpdateZwaveFirmware.sh now sets the default Z-Wave version to 3.20, so if we want version 2.78, tell it explicitly.
  17. fix vision door lock scheduling
  18. always use software for vision locks also
  19. fix Luup crash on schedule report
  20. fix removal of software schedule
  21. process lock schedules after removing a schedule
  22. Fixed language token names starting with a number.
  23. Reset to factory defaults now removes all associated usernames from the unit .

============================================================================
MIOS_UI
============================================================================


  1. Restored Zwave hack option for all platforms.
  2. Switched tickets history to be retrieved using ts server instead of hard-coded ts1.mios.com and used https instead of http.
  3. Updated timezone.json
  4. Fixed pin codes per new syntax.
 
hek skrev:
@jocke4j
Låter ju som om Duwin är paj. Hade problem med några fibaro on/off i den första batchen jag köpte i början av "projektet".
Jag lät Duwin vara strömlös i knappt ett dygn och kopplade in den. Nu verkar den funka; kanske den fick spatt och låg kvar i minnet?! Skall se om den funkar eller om den ger upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.