lars_stefan_axelsson skrev:
Var den inte det? Jag läste det som att den var det om den var nära. Men orkar inte kolla... :)
Jag är uppvuxen 200 m från kust-till-kust banan. Visst hörs det, men inte störande. Däremot hade jag inte velat ha en järnväg i direkt anslutning till tomten. Det är väl något jag kan tänka mig något som sänker värdet på en fastighet. Men som tur väl är så läggs det väldigt få nya rälssträckor inom bostadskvarter.
 
Nimajneb skrev:
Det stod:
Men inte ett enda ord om hur många sådana fastigheter de jämfört, hur långt ifrån de låg, hur nära den närmsta låg och hur många referenser de haft och var de låg i förhållande till husen nära järnvägen.

Det är väldigt svårt att göra några vetenskapliga undersökningar på detta eftersom två likadana hus i samma område kan skilja en hel del i pris beroende på val av kakel i badrum etc. Det skulle krävas ett väldigt stort underlag för att kunna dra några vetenskapliga slutsatser.

Här i närheten finns några hus som ligger så nära intill järnvägen som jag tänker mig att en fastighet överhuvudtaget kan göra, och det råder ingen tvekan om att de husen har ett betydligt lägre värde än andra i området
 
thomasx skrev:
Men inte ett enda ord om hur många sådana fastigheter de jämfört, hur långt ifrån de låg, hur nära den närmsta låg och hur många referenser de haft och var de låg i förhållande till husen nära järnvägen.

Det är väldigt svårt att göra några vetenskapliga undersökningar på detta eftersom två likadana hus i samma område kan skilja en hel del i pris beroende på val av kakel i badrum etc. Det skulle krävas ett väldigt stort underlag för att kunna dra några vetenskapliga slutsatser.

Här i närheten finns några hus som ligger så nära intill järnvägen som jag tänker mig att en fastighet överhuvudtaget kan göra, och det råder ingen tvekan om att de husen har ett betydligt lägre värde än andra i området
Jag håller med dig men det finns även medlemmar här på forumet som säger att dom bor intill järnvägen och trivs.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo nära.
 
peternicklas
Vi bor c:a 200 m från västkustbanan. I början var det störande med ljudet men man vänjer sig rätt snabbt, riktning på vinden gör mycket på ljudet. Nu tänker man inte på det. Dock vet jag en som bor c:a 50 m från samma järnväg och han får hålla i sängen när godståget kommer 04,30.
 
Nimajneb skrev:
Jag håller med dig men det finns även medlemmar här på forumet som säger att dom bor intill järnvägen och trivs.
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo nära.
Ja visst, jag hoppas att alla som bor så inte störs och trivs. Men jag tror att de tillhör en sällsynt art → färre spekulanter → lägre pris, som regel. ;)
 
Jag har varit på många husvisningar, där hus legat nära på järnvägar och större bilvägar, och samtliga säljare har intygat att vägen inte stör alls. Eller i alla fall att man vänjer sig och inte tänker på det.
 
andersmc skrev:
Jag har varit på många husvisningar, där hus legat nära på järnvägar och större bilvägar, och samtliga säljare har intygat att vägen inte stör alls. Eller i alla fall att man vänjer sig och inte tänker på det.
Nähäää? :rolleyes:
 
Jag har bott rakt under inflygningen till Bromma flygplats och det är verkligen så att efter ett tag så tänker man inte på det...
 
Men bor man lite vid sidan om inflygningen, märker man direkt när de börjar flyga in med flackare bana och mer rakt på . (Dvs utanför det som i alla fall tidigare var inflygningsled.)
 
Jag har en släkting som bott 6 meter från järnvägen i Hallsberg. Där skulle jag inte bott... Och det gör inte min släkting heller längre... ;) Men hon hävdade iofs att man "vande" sig. För någon (spännande) definition på "vande." Själv växte jag upp med järnvägen några hundra meter bort, och det störde inte alls. Var bara lite mysigt att somna på somrarna med fönstret öppet och höra tåget i fjärran.

Jag kommer ihåg att när vi letade hus så såg vi ett med sjötomt vid Aspen i Lerum som annonserades för bara någon miljon. Helt otroligt lågt pris, borde lätt varit 3 miljoner vid den tidpunkten, tills vi insåg att järnvägen till/från Stockholm låg i tomtgräns... Vi tittade inte ens. Så där var det iaf en mäklare/säljare som trodde det påverkade. :)

Med just järnväg/väg som ju ligger på marken så borde störningen falla ganska fort med avståndet. Mer än radien, men kanske inte lika fort som kvadraten på samma. (Eftersom våra öron inte är linjära. Å andra sidan så finns det ev. någon tröskeleffekt för störning, som jag inte orkar slå upp. Borde finnas hela universitetsavdelningar som inte sysslar med något annat).
 
Läge påverkar priset, något mer säkert än det finns väl knappt.
Läge nära järnväg -
Läge i tyst omgivning +
Generellt sätt.
Pretty simple ;)
 
thomasx skrev:
Läge påverkar priset, något mer säkert än det finns väl knappt.

Läge i tyst omgivning +
Generellt sätt.
Pretty simple ;)
Hade den teorin stämt hade ett hus i Norrlands inland kostat 10mille medans en lägenhet runt Stureplan kostat 50k.:rolleyes:
 
  • Gilla
slo0308
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Hade den teorin stämt hade ett hus i Norrlands inland kostat 10mille medans en lägenhet runt Stureplan kostat 50k.:rolleyes:
Du har missförstått principen.

En lägenhet runt Stureplan kostar mindre om den har järnvägen utanför.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
thomasx skrev:
Nähäää? :rolleyes:
Å andra sidan har jag själv bott i ett par hus som legat precis vid en landsväg, och jag kan garantera att man vänjer sig inte. Man kanske accepterar oljudet så småningom, men det är inte samma sak.
 
Nyfniken skrev:
Du har missförstått principen.

En lägenhet runt Stureplan kostar mindre om den har järnvägen utanför.
Näää, Stockholmare är lite lata i sin natur så dom betalar ju extra för att ha en tunnelbanenedgång och därmed tunnelbanan direkt under källaren i huset. Det är nog därför priserna är hissade i Stockholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.