Nej, får inga felmeddelanden. Himla irriterande.
 
iSnobben skrev:
Riktigt riktigt snyggt. Ert hus är dessutom ganska likt vårt så nu fick man verkligen se hur det skulle kunna se ut. Har alltid undrat om effekten i dessa ska räcka för att lysa upp tillräckligt men det ser det ju ut att göra 
Det lyser tillräckligt! På bilderna är det vita ljuset dimmat till 50%. Maxxa ljuset tänker jag bara göra när någon rör sig runt byggnaden.

iSnobben skrev:
Var det mycket jobb för att få det att fungera eller är det bara att pluggavin? Får man fråga vad det kostade och vart det är köpt?
Tja.. blev klar med baksidan idag också. Lite pyssel var det ju. Tog nog 5 timmar per sida ungefär. Och det rasar ner mycket gammal skit från takfoten som fåglar och möss har släpat upp när man bankar på den!

För att få övergången mellan slingorna bra och tajt [var ju längre än 5 meter] så lödde jag ihop dom. Lite pilligt. Måste damm- och fuktkapsla RGBW controllern i någon liten låda också innan allt är klart.

Du hittar vart jag köpt grejerna i en annan tråd som refereras till ovan.
 
Redigerat:
@erikssonjorgen Jag har nog aldrig lyckats med att lägga till en Fibaro pryl genom att trycka tre gånger. Klicka som en galning en liten stund brukar fungera bättre.
 
  • Gilla
mrquick
  • Laddar…
Tack hek och alla andra glada z-wave entusiaster för en fantastisk tråd. Jag gick och köpte en Vera och en drös med fibaropuckar när jag hade plöjt 650 inlägg. Det här är vansinnigt kul!
 
  • Gilla
vespaman och 3 till
  • Laddar…
Ang min nya Fibaro Universal Sensor så är den nu reklamerad med följande text:
Följande har jag gjort:
Matat den med 9V alt 12V.
Följt instruktion för att lägga till (tre klick) ett 20-tal försök.
Följt instruktion för att reseta (10 sek knapp och power recycle) ett 10-tal gånger.
Uppmätt 3,3V ut från sensorn till DS18B20 polerna. Vilket är korrekt.
Lagt till en FGWP-100 Wall Plug utan problem.
/J
 
zuper skrev:
Problemet verkar vara att den inte hittar någon av mina enheter per automatik. Har även testat med en Nexa-strömbrytare, använt en fjärrkontrol för bryta och starta den. Men Vera får inte in något ändå.
Jag har en RFX. Jag har stängt av automatiken, då den hittade en massa devices som jag inte visste vilka det var och kunde inte styra (grannens kanske?). Så nu lägger jag själv in en en kod och skapar en egen device som jag senare lär mina Nexaprylar.
Än så länge har jag bara fått in ljusstyrning. Mitt skymningsrelä och mina trådlösa termometrar som jobbar på samma frekvens har den inte hittat. Så det har jag lagt nr och börjat investera i liknande saker med Z-wave :)
 
Somfy har en brygga för att styra deras trådlösa system med Z-Wave. Finns på amerikanska marknaden och kostar en förmögenhet...
 
Läst igenom allt nu och fastnade på några grejer..

bra-byggare skrev:
Jag har gjorde liknande som du med min FTX-ventilation men bara så att den går ner i lågvarv när vi larmade på och upp på normalvarv när vi larmade av, dvs ingen fuktsensor och ingen koppling till köksfläkten. Berätta om resultatet sen, det blir intressant.
Vill göra samma grej, har Heru aggregat. Kan du dela med dig om lite info om vad du har för agg och hur du gjort?

hek skrev:
Det är nog ingen du generellt behöver bry dig så mycket om. Det finns ett tak på 232 fysiska z-wave enheter mot samma hus-id. Om du mot förmodan skulle komma över den gränsen kan man brygga flera enheter.

Observera också att Device # är inte samma sak som ID. Endast z-wave enheter ha ett "ID".
Om man lägger till och tar bort enheter så verkar både Device ID och Z-wave ID öka och "lediga" nummer återvänds inte. (har HC2 iofs). Vet du om det är en gräns som är relaterad till storleken på nån datatyp? Verkar ju inte så om max är 232 enheter. Skulle gärna vilja veta om man kan hamna i trubbel bara för att man lägger till och tar bort enheter då och då.

@Hek
Du skrev i ett inlägg (hittade det inte nu) att man kan styra vilken spänning som skickas ut på Fibaros moduler. Hur gör man detta?
 
marcand skrev:
Om man lägger till och tar bort enheter så verkar både Device ID och Z-wave ID öka och "lediga" nummer återvänds inte. (har HC2 iofs). Vet du om det är en gräns som är relaterad till storleken på nån datatyp? Verkar ju inte så om max är 232 enheter. Skulle gärna vilja veta om man kan hamna i trubbel bara för att man lägger till och tar bort enheter då och då.
Man får ju anta att den återanvänder nummer när den kommer till "slutet". Inget jag testat ännu. Jag är uppe i 68 nu och är inte så orolig att jag skulle slå i taket.

marcand skrev:
Du skrev i ett inlägg (hittade det inte nu) att man kan styra vilken spänning som skickas ut på Fibaros moduler. Hur gör man detta?
relay.png
Det är relämodulerna som du kan "välja" spänning på O utgångarna. Det du skickar in på ingång "I" kommer ut på O.
För att driva själva modulen måste du skicka in 110-230VAC eller 24-60V VDC på L.
 
Jag förstår inte att allt kan krabba så mycket med inkopplingarna nu.. Har köpt en sådan här som jag skrivit tidigare, http://www.electrokit.com/temperatursensor-vattentat-ds18b20.49197.

När jag sedan ansluter den enligt manualen till Fibaros Door/Window sensor och sedan "avinstallerar" den från Vera, för att sedan installera door/window sensorn igen.. Då får jag inte in någon "enhet" för temperaturen, den laddar bara in den vanliga :
Skärmklipp.PNG

Jag har dubbelkollat så temp-sensorn verkligen kopplats rätt, vilket jag anser det är. Inga speciella parameter-inställningar är nerskickade. Hur skjutton får jag liv i temp-sensorn som är inkopplad?
 
Har för mig att man var tvunget att hålla in tamper-grejen (locket skall vara på) och klicka som en galning på knappen på baksidan för att inkludera den korrekt..

z-wave voodoo när den är som bäst!
 
Vet inte om du gör rätt eller fel (har inte någon temp sensor till mina dörrsensorer) men Fibaro manualen är extremt dålig när det gäller just dörrsensorn. Jag har lagt alldeles för mycket tid på att reda ut hur man ska hantera denna enhet, detta funkar för mig (skrivet för HC2 men är antagligen samma för annan kontroller) (ursäkta blandningen eng/sv)

Ta bort:
Sätt HC2 i delete device läge
Tryck och håll nere TMP buttom på undersidan.
Tryck en gång på inre TMP button, vänta 2 sek, tryck 3 ggr på inre tmp button
Se logg i HC2

Reset
Från manualen
1) Take off the Sensor's cover and remove battery. Make sure the TMP button is intact.
2) Touch the Sensor's body with a magnet,
3) Insert the battery,
4) Remove the magnet from the Sensor's body, 5) Remove the battery
6) Re-install the battery,
7) Reset will be confirmed by double LED blink.

Lägga till
Sätt hc2 i lägg till device läge
Tryck och håll nere TMP buttom på undersidan.
Lägg magneten nära
Tryck en gång på inre TMP button, vänta 2 sek, tryck på inre tmp button till man ser i loggen i hc2 att den lagts till

Extra info:
Under tiden den läggs till (synkar settings) kan den somna, då pausas device confiugartion och man får ibland en fråga om att väcka enheten… får man grön text som säger device config finished är det ok annars väck den ett par gånger genom att: Sätta på locket (vilket trycker ned inre TMP) och tryck tre ggr på externa TMP (undersidan)

Ändra inställningar (enhet måste väckas innan man kan spara ändringar..
1. Change parameter (only at a time)
2. Click Save
3. 3x click on tamper (case must be closed ) OR 3x click on internal button (tamper must be pushed)
4. Wait for configuration.
5. After end of configuration (see zwave logs on window in upper bar), REFRESH WEBSITE and look for parameters.

Hoppas det hjälper någon
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
1 Hur många devices får du upp när du inkluderar? Tre borde det vara om du har en st tempsensor.

ScreenHunter_56 Apr. 10 21.51.jpg

2. Sen kommer tricket med att byta device file.
ScreenHunter_57 Apr. 10 21.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska alltså stå D_TemperatureSensor1.xml i device_file på devicen _GenericIO.
 
>mrquick

Hur kan du få 3 enheter när du lägger till Fibaro Door/Window sensor med temp-sens? Jag får ENBART upp en styck enhet, som heter just "_Motion Sensor"
 
Det är här Voodon kommer in ;).
Efter dina första desperata tryck på alla knappar samtidigt får du upp en enhet.
ScreenHunter_55 Apr. 10 21.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar du noga så ser du att den väntar på "wakeup". Det innebär att du ska trycka igen på knapparna igen, och plötsligt kommer det att dyka upp två enheter till.

Får du aldrig "Waiting..." skulle jag gissa på fel på tempsensorn eller fel på inklopplingen av tempsensorn...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.