A
Ingper skrev:
...Det är ju tack vare att du skriver och tar fram ... som Blåklocka redan här får ett generalrep ... och ett bra artilleri av argument.
Det är ju just det som ÄR mitt syfte!

Jag veta skillnad på fastighet, byggnad, mark och hur värderingar går till
Brorsbarnen vill göra en värdering. Vid en värdering är det marknadsvärdet värderingsmannen tar fram.
Ja, jag vill varna Blåklocka för att jag tycker det känns uppenbart att brosbarnen vill sälja.
Påhopp på brorsbarnen eller på mig är knappast sakliga och byter i allra högsta grad fokus.

Ok jag borde inte sjunkit till er låga nivå och skrivit begreppet "vita kränkta män" men några av er skriver nu på en så fruktansvärd låg nivå och jag drogs med. Eftersom ni gör såna fula påhopp på mig får ni finna er i att jag svarar med (nästan) samma mynt.
 
Redigerat av moderator:
A
Ingper skrev:
Bra, MM. Nu har du förstått att ett hus på ofri grund på en fastighet sänker dess värde. En liten bit på väg.
Det har jag vetat hela tiden men det har inte varit intressant att kommentera det förrän nu. Jag har valt att inte kommentera det dels för att brorsbarnen bestrider att huset är på ofri grund och att det snarare är det som är poängen och dels för att jag inte velat dra in familjejuridiken.

Men du missar en väsentlig sak: Brorsbarnens del har inte kraftigt minskat i värde p.g.a. TS "agerande". TS hade sitt hus där långt, långt innan brorsbarnen ens fanns med i bilden.
Här kommer familjejuridiken in för kan gåvan anses som förtida arv som skulle delats lika mellan Blåklocka och hans bror så borde brodern, under vissa förutsättningar, kunnat kräva kompensation för att Blåklocka på det här sättet fått påverka den döde broderns del.

[/QUOTE]Det är bra att du inte tänker ta hela familjejuridiken på detta forum. För det kommer med stor sannolikhet inte bli speciellt rätt.[/QUOTE] Det skulle inte bli mindre rätt en vad som redan skrivs om jordabalken på den här tråden men eftersom det är så många parametrar så skulle det bli för långt.
 
MissMuffet skrev:
Njaä Liten detalj bara: De äger inte hälften var det äger hela fastigheten gemensamt. De har alltså inte delat upp fastigheten i två olika halvor.
Och det är därför det har blivit en tvist.

MissMuffet skrev:
Fast omm (om och endast om) Blåklocka har rätt så har ju han agerat så att brorsbarnens del kraftigt minskat i värde något Blåklocka senare kan göra sig en rejäl hacka på när han löst ut brorsbarnen. Jag tycker inte Blåklocka behandlar sin döde brors barn jyst... fast det är juridiskt ointressant.
Jag förstår inte hur det kan vara osjysst, Blåklocka äger ett hus som höjer värdet på fastigheten om han är ensam ägare,
kul för honom.
Brorsbarnen äger inte Blåklockas hus och det sänker värdet på fastigheten, tråkigt för dom.

Om blåklocka vill köpa ut brorsbarnen är det inte mer än rätt att han får köpa fastighet värderat utan han hus inräknat.
Om brorsbarnen vill köpa ut Blåklocka ska huset värderas som att det står på fri mark.

MissMuffet skrev:
Här beror det ju helt på om det var en gåva eller förskott på arv och hur allt var formulerat. Det finns många kluriga regler där men jag tänker inte ta hela familjejuridiken på detta forum.
vad skulle vara en gåva eller ett förskott på arv, Blåklockas hus? man kan väl inte ge bort något man inte äger och på samma sätt inte ärva något som denne inte äger.

MissMuffet skrev:
Det är säkert den bästa lösningen för Blåklocka men jag gissar att det knappast är vad brorsbarnen vill. Det troligaste, gissar jag, är att brorsbarnen vill få ut sitt arv efter sin pappa och sen gå vidare med sina liv. Låter inte roligt att samäga något med sina syskon. Ingen kan ju veta hur bra dessa brorsbarn kommer överens. Det fula tycker jag är att Blåklocka försöker agerar på ett sätt så att brorsbarnens arv kraftigt förminskas. Därför tycker jag det är fel att kalla brorsbarnen för blodsugare och allt möjligt.
Att arvet skulle förminskas kan jag inte förstå, det är vad det är, 50% av en fastighet med ett hus på ofri mark, varken mer eller mindre.

MissMuffet skrev:
Löjligt!
Skönt att höra!

MissMuffet skrev:
Hoppas också det men tyvärr brukar alla snarare bli förlorare efter familjestrider.
Är övertygad att det går att lösa om alla sätter sig ner vid samma bord och pratar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåklocka
  • Laddar…
Miss Muffet, du skriver om (om och endast om) Blåklocka har rätt...............
Jag måste få fråga dig varför inte prejudikatet från HD, NJA - 1982 s773, skulle vara tillämpligt i mitt fall?
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker inte ens kommentera MissMuffet längre då hon gång på gång visar att hon inte tänker läsa på lagar och prejudikat utan bara ska tjafsa och tramsa om sånt som är orelevant. Svensk lagstiftning är det som gäller i Sverige och inget annat hitte på.

Undrar vem som ligger på låg nivå egentligen som inte klarar av att ens ta reda på fakta och inte klarar av att läsa svensk lagstiftning.

Sen undrar jag över syftet med hennes grovt rasistiska kommentar.
 
Redigerat:
A
xdigger skrev:
Sen undrar jag över syftet med hennes grovt rasistiska kommentar.
Förklara vad du menar med "grovt rasistiska kommentar"
 
A
"MissMuffet skrev
Löjligt!"

Skönt att höra!
Det löjliga var alltså ditt sätt att försöka rätta mig i en formulering. Med tanke på hur otroligt mycket skit som har skrivits om brorsbarnen i den här tråden tycker jag det är på sin plats att påminna om att vi faktiskt bara har hört ena sidan av historien och därför inte alls behöver kalla dem för "blodsugare" och svära över dem så flera har gjort här inne.
 
Vi vet ju inget om bakgrunden till att borsbarnen överhuvudtaget satt igång den här cirkusen.

OM vi gissar att det handlar om att de vill kliva ur, antingen genom att låta Blåklocka köpa ut dem, eller om de siktar på en försäljning på öppna marknaden.

Då är det ju så som många i tråden konstaterat att fastigheten MED detta hus är mindre värd än om huset inte hade funnits. En köpare är mindre pigg på att köpa en fastighet med någon annans hus.

Jag har viss förståelse för om släktingarna på något sätt vill "jämna" ut den värdeminskningen. Man kan indirekt säga att Blåklocka har fått en gåva av sina föräldrar när de lät honom bygga ett hus på tomten. Gåvan är värdemässigt i klass med den värdemionskning tomten fick genom att ett hus på ofri grund fick byggas. Och drar man det sedan lite långt så skulle man kunna kalla den gåvan för förskott på arv.

Men då rör vi oss väldigt långt från frågeställningen i tråden.
 
A
Blåklocka skrev:
Jag vill tacka er alla som kommit med kloka inlägg som hjälper mig mycket i mina funderingar! Jag kan berätta att min brorson nu har erkänt i ett telefonsamtal med min mor, att dom har hållit på så här mot mig för att skrämma mig, så att dom ska få fortsätta att ha det som det är nu. Alltså vill dom fortsätta att disponera båda de gemensamma stugorna som sina egna och fortsätta att disponera halva den lada som min bror och jag kommit överens om att jag skulle få disponera ensam.
Men ändå vidhåller dom att min stuga skall ingå.
Men vänta lite nu... Vad är det du skriver nu.. Du nöjer dig alltså inte med ditt hus. Du kräver ännu mer. Du kräver ensam tillgång till en lada också? Det är alltså därför brorsbarnen har fått nog av dig och börjar hota med juridisk strid?

Du har inget annat stöd för det än att du påstår att din nu döde bror och du har kommit överens om det? Ingen kan kontrollera de uppgifterna eftersom din bror är död. Ingen kan veta något om vad din bor ev menade egentligen, om överenskommelsen finns och hur länge din bror tyckte att du ensam skulle få bruka ladan Mitt råd till dig är ge upp det där med ladan.

Jag menar egentligen inte att "skälla" på dig men, Blåklocka, inse en sak: Ja-sägare hjälper dig inte. Det är en klurig juridisk situation som det är svårt att veta utgången av. Att i det läget göra anspråk på även en lada också tycker jag bara är snålt och dumt.

Din brors barn har säkert någon gång i sitt liv sett upp till dig som en extra trygg vuxen i familjen. Nu lyckas du bara provocera dem så ni går mot en ordentlig strid. Du måste ju inse att ditt eget agerande troligen kan ha bidragit till den här striden. Och varför drar ni in din gamla mamma i det hela? Varför pratar ni inte med varandra istället?

Du vet att jag inte är din brorsdotter för hade jag varit det hade denna fastighet varit såld för flera år sen. Oavsett hur det går med den här striden i nuläget tycker jag absolut att ni ska reda ut allt, sälja, lösa ut eller dela fastigheten. Att hålla på och ha en fastighet gemensamt med släktingar som man inte har en väldigt bra kontakt med kommer aldrig hålla i längden.
 
Redigerat av moderator:
Och ingenting säger heller att inte brodern också fått samma möjlighet men inte velat bygga sig ett eget hus.
Om så är fallet har båda haft samma möjlighet.
Inte för att jag tror att det på något sätt påverkar utgången i det här fallet.
 
  • Gilla
Blåklocka
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Men vänta lite nu... Vad är det du skriver nu.. Du nöjer dig alltså inte med ditt hus. Du kräver ännu mer. Du kräver ensam tillgång till en lada också? Det är alltså därför brorsbarnen har fått nog av dig och börjar hota med juridisk strid?.....
Varför skulle Blåklocka nöja sig med sitt hus, han äger ju hälften av ladan och stugan som brorsdottern disponerar. Rätt ska vara rätt. Jag vet inte varför du hatar Blåcklocka så mycket, om det är för att du är rasist kanske.

Hade jag varit Blåcklocka hade jag tvingat fram en försäljning. Han lär ju få fastigheten för ett bra pris.
 
  • Gilla
Blåklocka och 1 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Men vänta lite nu... Vad är det du skriver nu.. Du nöjer dig alltså inte med ditt hus. Du kräver ännu mer. Du kräver ensam tillgång till en lada också? Det är alltså därför brorsbarnen har fått nog av dig och börjar hota med juridisk strid?

Du har inget annat stöd för det än att du påstår att din nu döde bror och du har kommit överens om det? Ingen kan kontrollera de uppgifterna eftersom din bror är död. Ingen kan veta något om vad din bor ev menade egentligen, om överenskommelsen finns och hur länge din bror tyckte att du ensam skulle få bruka ladan Mitt råd till dig är ge upp det där med ladan.
Mitt råd är att du, MissMuffet, läser inlägget innan du drar på i 110 och börjar ge råd. Återigen har du läst första meningen och gissat resten.....

På fastigheten finns uppenbarligen - förutom ladan och TS egna hus - ytterligare två hus. Varför tycker du Blåklocka skulle nöja sig med bara sitt hus och inte få disponera åtminstone ladan, eftersom brorsbarnen disponerar båda de (gemensamägda) husen själva ? Skulle vara klädsamt om du svarade på det innan du spinner iväg med nästa invecklade antagande. Nej, förresten. Det spelar ingen roll, för svaret tillför inget......

Du talar om att brorsbarnen sett upp till Blåklocka (hur kan du anta det, om du alltså inte är en släkting ?), "klurig juridisk situation" och en massa annat trams. Skall du fortsätta köra ditt eget rejs inom juridiken och vara så behjälplig för Blåklocka som du påstår dig vara, tycker jag istället kunde svara på Blåklockas direkta fråga till dig varför inte ens refererade HD-dom m.m. är relevant i dina ögon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blåklocka och 1 till
  • Laddar…
om jag inte misstar mig så finns det 4 hus på tomten, blåklockas, 2 lador och en stuga
blåklocka och brodern kom överens om att använda varsin lada som förråd, brodern använder stugan och blåklocka sitt hus, fanns väl även mail skickade mellan blåklocka och brodern om det.

Både blåklocka och brorsönerna vill ha kvar fastigheten och inte sälja, så har jag uppfattat det hela?
 
  • Gilla
Blåklocka
  • Laddar…
För att klargöra det hela så finns det förutom min stuga, bl a ytterligare två stugor och en lada. Den ladan ligger 2,5 meter från min stuga och jag tycker inte det är för mycket begärt att jag kan få disponera den, eftersom dom disponerar de andra stugorna. Så var överenskommelsen med min bror som nedtecknades bara via mail. Det är inget påhitt av mig som MM antydde, utan det har min bror berättat för andra också.
Det var mycket riktigt så att min bror också fick erbjudande från våra föräldrar att bygga en stuga på fastigheten, men han avböjde.
Det var också så att min brorson skulle bygga en egen stuga där, det fanns bygglov till det, men när min bror blev sjuk drog han sig ur.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hur stor är tomten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.