Bamsefar skrev:
En annan fråga: Brandvarnare, vilka kör ni med som är z-wave användbara ?
Som vanligt använder jag något annat än Vera/zwave när det alltid måste fungera, mina är integrerade i vanliga larmet som i sin tur är kopplat till Vera.
 
superpin skrev:
Som vanligt använder jag något annat än Vera/zwave när det alltid måste fungera, mina är integrerade i vanliga larmet som i sin tur är kopplat till Vera.
Samma här...
 
@jolerius

Skulle nog skriva så här:

local dimmer_id = 40
local lightLevel = math.min(luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId: Dimming1", "LoadLevelStatus", dimmer_id)+10,100)
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId: Dimming1", "SetLoadLevelTarget", {newLoadlevelTarget = lightLevel}, dimmer_id)
Hmm.. Observera att du måste ta bort mellanslagen mellan ":" och "Dimming1". Blir smileys här annars...
 
Redigerat:
@hek

Den koden fungerade inte, händer ingenting med lampan över huvud taget
 
Den fungerade för mig. Tog du bord de båda mellanslagen och la in rätt id på din dimmer?
 
Hejsan, har äntligen installerat en dimmer, men kommer på att det kanske är lite för mycket effekt. Det är 12 stycken 50W hallogenspottar. Men jag har ställt max på 60%. Resultatet är att det fungerar i cirka tio minuter, sedan börjar det pulsera.

Är det problem att ha 600W inkopplat om man aldrig kör på 100% effekt?
 
perpro skrev:
Hejsan, har äntligen installerat en dimmer, men kommer på att det kanske är lite för mycket effekt. Det är 12 stycken 50W hallogenspottar. Men jag har ställt max på 60%. Resultatet är att det fungerar i cirka tio minuter, sedan börjar det pulsera.

Är det problem att ha 600W inkopplat om man aldrig kör på 100% effekt?


Fibarodimmer skall tilläggas. Testar nu med annat exemplar.
 
12V halogen?
Fibaron klarar max 500W vanligt glödljus. Blanda man in transformator och liknande får du nog gå ner en del skulle jag tro.
Kan du inte dela upp spottarna i två grupper (ofta vill kanske ändå inte tända hela taket...) och göra en association mellan dimmermodulerna?

Och så den klassiska frågan. Har du kopplat in nolla på dimmermodulen?
 
hek skrev:
Den fungerade för mig. Tog du bord de båda mellanslagen och la in rätt id på din dimmer?
Nej jag glömde ta bort mellanslagen.. Så nu fungerar det finfint, tack för hjälpen
 
230V halogen. Vi har väl närmare 50-60 spottar, och detta (12 st) är den största gruppen, de andra är 4-8 spottar. Har kopplat in nollan, får samma resultat. Testat två dimmrar, samma resultat. Lägger upp video på youtube (framåt natten) som ni kan få se.

Det verkar nästan som att den överhettas. Om man kör full effekt (som är satt som 60% dock) i tio minuter, och sedan dimmrar ner börjar den pulsera. Stäng av fem minuter och dimmra upp så fungerar det.

60% av 600W är ju 360W, så det känns ju som att det finns en del marginal om man kan räkna så...?

Mäh. Tänkte testa att byta till 35W lampor också, och köra dem på 100%....kanske...

Vad tror ni, överhettning/överbelastning?
 
Nu har jag ett nytt problem (tur att jag bara labbar med en switch än sålänge) :p.

Men mitt nuvarande problem är att jag kan inte släcka lampan ordentligt med hjälp av väggströmbrytaren.
Trycker jag igång lampan med väggströmbrytaren (återfjädrande) så går den upp till 100%.
Men när jag trycker igen för att stänga av lampan så går den bara ner till 10%.

Om jag använder mig av app på mobilen eller veras webgränssnitt så går den ner till 0 när jag trycker på off.

Någon som vet vad det kan vara? Använder Aeon labs micro smart energi dimmer.
Är det så att aeon inte riktigt är pålitliga eller kan det vara något annat som spökar?
 
OK, jag struntar i videon. Jag kopplade bort två spottar (skruvade ut dem) och vips så fungerar det felfritt. Det var alltså för hög last. Då skall jag bara köpa spottar med lägre effekt så borde det fungera.

Svaret är alltså: Nej, man kan inte belasta en dimmer med mer än maxeffekt genom att dimma ner. (Låter ju självklart nu efteråt...)

Då kommer nästa fråga, kan man konvertera till LED som kör 220V, men det är nog en annan tråd... :)
 
superpin skrev:
Som vanligt använder jag något annat än Vera/zwave när det alltid måste fungera, mina är integrerade i vanliga larmet som i sin tur är kopplat till Vera.
Vilka hemlarm kör ni? Tittar på att byta upp mig från Tellstick till Vera/HC2 i samband med larmköp och behöver tips om bra larm som funkar att koppla ihop med Z-wave. Tycker Agility 3 ser intressant ut och det finns en I/O-modul att köpa till men har dålig koll på hur man sedan kopplar och hanterar olika events från larmet.
 
Jag kör med ett visonic powermax complete, å funkar hur bra
som helst ihop med veran
 
Visonic här med, Powermax Pro. Funkar bra med Verapluggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.