ullberg
hek skrev:
Det låter som du vet anledningen. Jag är väldigt nyfiken.
Kvalitetsproblem? Att inte ha två liknande produkter?
Även jag är intresserad, jag trodde att ASSA 3000 var ett bra lås, bara att det inte uppfyllde min kravprofil (nördfunktionerna). Att det sedan var klart mer attraktivt prissatt har alltid varit en nagel i ögat för mig och jag har viftat bort det som att det måste rimligtvis betyda att det är sämre på något sätt (men egentligen inte trott att så är fallet), men det finns alltså problem?

/U
 
ullberg skrev:
Även jag är intresserad, jag trodde att ASSA 3000 var ett bra lås, bara att det inte uppfyllde min kravprofil (nördfunktionerna). Att det sedan var klart mer attraktivt prissatt har alltid varit en nagel i ögat för mig och jag har viftat bort det som att det måste rimligtvis betyda att det är sämre på något sätt (men egentligen inte trott att så är fallet), men det finns alltså problem?

/U
Det var inte meningen att smutskasta några produkter och göra er oroliga :confused:
Som jag tidigare skrev så finns det såklart anledning till att Assa slutat sälja produkten!
Sorry - my lips are sealed :| punkt
 
ullberg
Om man då tittar lite mer på de olika typer av elektrisk låsning som kan vara relevanta ser jag tre huvudtyper, Motorlås, Eltryckeslås, Elslutbleck. Ska jag rangordna säkerhet föredrar jag motorlås före eltryckeslås, och elslutbleck finns i två versioner, en som jag placerar i nivå med motorlås och en som jag klassar ihop med eltryckeslås. Låt oss titta lite närmre på de olika typerna:

Motorlås
Dessa lås har en motor som manövrerar regelkolven, man ersätter alltså att vrida på nyckeln med att köra en motor i låskistan (dock har man ofta cylindern kvar så man fortfarande kan använda nyckel). Jag har också sett varianter där man behåller sin "vanliga" låskista och byter vredet på insidan mot just en liten motor, hur bra dessa är har jag dock ingen erfarenhet av. Öpnningshastighet är en viktig faktor på dessa, äldre lås kan nog vara ett par sekunder, och det nyaste jag har specar en öppningstid på under 1/3 sekund. Man klarar nog att leva med båda versionerna, men ibland kan jag bli irriterad på mitt äldre motorlås.

Själv har jag ett Abloy 8154 och ett ASSA 810C-50 HiO (det senare på bild):
ImageUploadedByByggahus.se1376665139.482863.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eltryckeslås
Dessa lås jobbar istället med fallkolven, eller kanske snarare trycket (handtaget) som opererar på fallkolven. vid låst läge är tycket inte aktivt, antingen spärrat eller helt frikopplat, vid upplåst läge är de som vilket trycke som helst. En fördel med denna typ av lås är att de ofta (alltid?) öppnar i princip omedelbart, det klickar bara till i låset och så är det öppet. En nackdel tror jag är att de ses som lite mindre säkra än exv. motorlås (beror förstås på ålder, modell etc. men rent generellt).

Själv använder jag ASSA EL580 som har två extrafeatures. Den första är att fallkolven i låst läge går ut extra långt och blir en form av regelkolv (se bilder), jag antar (hoppas) att det är bättre ur inbrottssynpunkt.

IMG_3096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den andra funktionen är s.k. split spindle, dvs. att trycket på insidan är inte mekaniskt sammankopplat med det på utsidan. Det gör att mitt inre handtag är alltid "upplåst" medan mitt yttre är frikopplat tills det ges en öppningssignal. Bra ur personsäkerhetssynpunkt (vid exv. brand) och mindre bra mot inbrott (lika bra som ett gammaldags lås med vred på insidan men mindre bra än exv. ASSA 2000-serien med bortafunktion, givet att man kommer ihåg att aktivera den).

Elslutbleck
I fallet med elslutbleck flyttar man istället ut låsningen till karmen, dörrkistan står alltid i låst läge och sen "öppnar sig" själva slutblecket. Här finns två varianter, jag väljer att kalla det ena motorslutbleck och det andra vanligt elslutbleck (om det är korrekta benämningar är jag osäker på)

Motorslutbleck
Dessa är gjorda för att fungera med ett klassiskt lås med fyrkantig regelkolv. Funktionen beskrivs nog bäst av bilder:
21302.jpg
Plåtbiten i öppningen viks undan / hissas upp när man låser upp, och regelkolven kan gå genom öppningen:
Kaba-motorelbleck.jpg
(tror mig dock ha sett motorslutbleck som också viker undan likt "vanliga" nedan men det lämnar jag därhän) Motorslutbleck anses normalt som ganska säkra.

Vanligt elslutbleck
Dessa bygger på principen att en spärr släpper så att slutblecket kan vikas ut av, och därmed frigöra, regelkolven. Regelkolven ska i detta fall vara av trekantig form (eller heter det inte längre regelkolv då?):
9b627b0307a12ec17e824ad36db579a5-step-40-dorr-oppen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Personligen klassar jag denna form av elslutbleck som ganska osäkra, det känns som att man nästan kan rycka upp sådana dörrar (de brukar vara specade till någon viss kraft, jag har dock aldrig noterat vilken och om det är en stor kraft). Jag har två äldre sådana slutbleck, som jag har svårt att se att jag sätter i något annat än en innerdörr eller till ett uthus (eller kanske dörren mellan garage och hus om jag skaffar vidbyggt garage).

Hybrider
Sen finns förstås hybrider, jag har sett främst två varianter: dels motorlås som man kompletterat med eltryckesfunktion (både motomanövrerad regelkolv och spärrad fallkolv) och dels elslutbleck som har låsning för både fall- och regelkolv. Åtminstone i fallet med motorlås + tryckeslås tror jag tanken är att använda tyckeslåset för daglåsning (snabb öppning, och jag tror dessa tål fler antal öppningar innan service / går sönder) och sedan komplettera med regelkolven nattetid.

Styrenhet eller inte
Vissa lås behöver en separat styrenhet (följer generellt med, men kistan / slutblecket kan oftast köpas separat så kolla upp) för att fungera.

Ett lås med styrenhet (termen delat montage förekommer även om det används mer för inpasseringssystem) anses nog som lite säkrare, det är svårare att bara komma åt två trådar och lägga på en spänning för att öppna*, även om det givetvis kräver en del borrning i dörren. Vissa lås (exv. mitt 810C) har dessutom digital kommunikation ut till låset (det är en databuss mellan styrenhet och lås), och dessutom är styrenhet och kista parade med varandra, vilket gör det än krångligare att knäcka (men säkerligen inte omöjligt).

* Personligen är jag tveksam om lås som inte har digital kommunikation, typiskt alla äldre motorlås, verkligen har säkerhetsfördel av delat montage, jag skulle nästan gissa att det ändå bara är olika spänningar som läggs ut på kabeln till låset, men det som står ovan är som jag fått det berättat för mig, och jag har varken provat eller mätt på något av mina lås.
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
ullberg, kul att du förser forumet med egna omfattande reflektioner och fakta - bra jobbat

Jag ska väl inte lägga mig i, men du upplevde det intressant igår så jag kör - säg till annars!

I dagens läge tycker jag det är farligt att blanda begrepp som säker / säkerhet tillsammans med elektriskt manövrerade lås och slutbleck. Detta då det saknas fastslagna nivåer för just dessa produkter. Och som jag tidigare sagt - det finns flera anledningar till att en svensk norm eller standard saknas för just detta!

I sverige använder vi vanligtvis bara elektriskt styrda lås och slutbleck som daglåsning i tex en gångdörr dagtid.

Undantaget är oftast låsning ism tex larmning där krav på utrymning finns dagtid. Dessa använder nog uteslutande elektriska lås av typen motorlås där en separat låsande regel förs ut vid låsning som tex Assa 810.

Övriga ellås med splitspindel osv som saknar eller kombinerar regel med fallkolv tex Abloy EL580.
Generellt personligen tycker jag att splitspindellås absolut inte hör hemma där ordet säker / säkerhet näms och absolut inte rörande personsäkerhet / utrymning. Tanken är god med inte tillförlitligheten...

Ja det finns många olika varianter av lås som kan manövreras med el och som ofta kombineras med mekaniska funktioner, just Abloy EL580 är ett bra exempel av just kombinationen.
 
hek skrev:
Troligtvis låg efterfrågan eftersom dom gått ut med följande.
[länk]
Kanske låg efterfrågan eller nåt annat?

Istället så lägger man ner produkten och tar fram en ny som inte uppfyller kraven... som den tidigare gjorde!? och kallar den nya Yale doorman. Ja eller nåt annat?! Yale är kanske låsvärldens Skoda / Dacia
 
ullberg
sune73 skrev:
Övriga ellås med splitspindel osv som saknar eller kombinerar regel med fallkolv tex Abloy EL580.
Generellt personligen tycker jag att splitspindellås absolut inte hör hemma där ordet säker / säkerhet näms och absolut inte rörande personsäkerhet / utrymning. Tanken är god med inte tillförlitligheten...
Så du menar att den mekansika delen (insidan av tryckesfunktionen) av (exv.) ett EL580 är benäget att fallera? Intressant, vad är det som händer?

/U
 
ullberg skrev:
Så du menar att den mekansika delen (insidan av tryckesfunktionen) av (exv.) ett EL580 är benäget att fallera? Intressant, vad är det som händer?

/U
Jag har stött på detta några gånger irl med splitspindellås som går att öppna trots att det ska va låst.
Inte alla som märker detta mer än att - dörren var öppen så jag gick in...
Minns inte exakt just modellen EL580 men jag har upplevt det på olika Aboly / Assa lås.
Om jag minns rätt så är alla Abloy ELXXX lika på just splitspindel funktionen.

Sedan vet jag inte om du ska kalla det fallera, det brukar funka igen om man "bankar" lite på trycket...
Det är lite lotteri :rolleyes:

Edit: Dock ska du veta att Abloys produkter är av hög kvalitet
 
ullberg
Jag menade snarare tvärt om, finns det tillfällen då man inte kan ta sig ut från "den mekaniska sidan"?
/U
 
ullberg skrev:
Jag menade snarare tvärt om, finns det tillfällen då man inte kan ta sig ut från "den mekaniska sidan"?
/U
Aaha, hmmm har aldrig tänkt i dessa banor.:surprised: Mitt intresse har alltid varit utifrån och in inte tvärt om.:p
Vågar faktiskt inte svara på detta, tyvärr

Edit: Nu tänker jag högt - är det inte en skruv man flyttar för att välja vilken sida som ska va utsida?

Edit 2: Jag tänkte rätt, titta vid ca 2 minuter http://www.youtube.com/watch?v=9QsHviICJMc
 
Redigerat:
ullberg
sune73 skrev:
Aaha, hmmm har aldrig tänkt i dessa banor.:surprised: Mitt intresse har alltid varit utifrån och in inte tvärt om.:p
Vågar faktiskt inte svara på detta, tyvärr

Edit: Nu tänker jag högt - är det inte en skruv man flyttar för att välja vilken sida som ska va utsida? Tänker jag fel?
Jo det tror jag stämmer, var ett tag sedan jag ändrade riktning på mina...
 
@Ullberg: Tack för att du tagit dig tiden att skapa denna tråd! Seriöst upplägg och bra med mycket illustrativa bilder. Jag började titta på "e-lås" för ett tag sedan, men la projektet på is då jag tyckte att det var svårt att hitta en balans mellan funktion/säkerhet/komplexitet/kostnad. Förhoppningsvis får denna tråden mig på banan igen... eller så kommer jag i varje fall vara förvirrad på en högre nivå ;)

sune73 skrev:
Kanske låg efterfrågan eller nåt annat?

Istället så lägger man ner produkten och tar fram en ny som inte uppfyller kraven... som den tidigare gjorde!? och kallar den nya Yale doorman. Ja eller nåt annat?! Yale är kanske låsvärldens Skoda / Dacia
Inte för att leka viktigpetter, men Doorman bör nog liknas vid Kia/Hyundai. Assa köper in produkten från koreanska iRevo (http://www.irevo.com/en/site/irevo/Sales-Presence/EMEA/).
 
Mycket intressant tråd! Ullman, tack för att du delar med dig! (y)

Tittar också på detta just nu för vår villa och har några frågor/tankar:

  • När det gäller säkerhet i en villa så tänker jag att skalskyddet inte handlar om att klara av att stänga ute en tjuv som är motiverad att ta sig in, det lär dom fixa ganska enkelt oavsett teknisk klassning på lås.

    Istället föreställer jag mig att det är bättre att fokusera på mer praktisk säkerhet och då främst på att man inte glömmer av att låsa dörrarna, speciellt de dörrar man inte använder hela tiden. "Tillfället gör tjuven" säger man ju och en dörr man glömt låsa är ju ingen hit... Ett larm känns också vettigt så man iallafall får reda på om man får objudet besök.

    Så enklaste "smartfunktion" som jag önskar mig är mikrobrytare som indikerar låsets läge samt magnetbrytare som visar om dörrbladet är stängt eller öppet.

    Är det låskista med mikrobrytare som är vettigast att använda då (tillsammans med reed-kontakt i karm/dörrblad)?
    .
  • Är det bara Assa Abloy som gäller om man vill ha väl fungerande lås, finns det inga konkurrenter som har bättre pris och kvalitet?
    .
  • Har ni några tips på vart man köper denna typ av produkter till vettigt pris?
    .
  • Ullman, hur mycket räknar du med att lägga ut på din lösning?
 
Redigerat:
Videonisse skrev:
Mycket intressant tråd! Ullman, tack för att du delar med dig! (y)


  • Så enklaste "smartfunktion" som jag önskar mig är mikrobrytare som indikerar låsets läge samt magnetbrytare som visar om dörrbladet är stängt eller öppet.

    Är det låskista med mikrobrytare som är vettigast att använda då (tillsammans med reed-kontakt i karm/dörrblad)?
Instämmer! Tack Ullman för all intressant info. Följer varje ord!

Är också inne på mikrobrytare som indikerar kolvens läge. Finns det tillräckligt små för att få plats i en Dormy "hakkolv"-bleck (ungefär som ASSA 2002)?

/J
 
ullberg
Videonisse skrev:
Mycket intressant tråd! Ullman, tack för att du delar med dig! (y)

Tittar också på detta just nu för vår villa och har några frågor/tankar:

  • När det gäller säkerhet i en villa så tänker jag att skalskyddet inte handlar om att klara av att stänga ute en tjuv som är motiverad att ta sig in, det lär dom fixa ganska enkelt oavsett teknisk klassning på lås.

    Istället föreställer jag mig att det är bättre att fokusera på mer praktisk säkerhet och då främst på att man inte glömmer av att låsa dörrarna, speciellt de dörrar man inte använder hela tiden. "Tillfället gör tjuven" säger man ju och en dörr man glömt låsa är ju ingen hit... Ett larm känns också vettigt så man iallafall får reda på om man får objudet besök.

    Så enklaste "smartfunktion" som jag önskar mig är mikrobrytare som indikerar låsets läge samt magnetbrytare som visar om dörrbladet är stängt eller öppet.

    Är det låskista med mikrobrytare som är vettigast att använda då (tillsammans med reed-kontakt i karm/dörrblad)?
    .
  • Är det bara Assa Abloy som gäller om man vill ha väl fungerande lås, finns det inga konkurrenter som har bättre pris och kvalitet?
    .
  • Har ni några tips på vart man köper denna typ av produkter till vettigt pris?
    .
  • Ullman, hur mycket räknar du med att lägga ut på din lösning?
Jag gissar att det var mig du frågade ;)

Jag håller med dig helt om skalskyddet, mina lås & inpasseringssystemet är inte den svagaste länken i mitt hem, den som lägger tid på att manipulera dessa delar behöver nog tänka över sina prioriteringar (dock måste man ju se till att försäkringsbolaget godkänner enligt ovan).

Ja, en kista med inbyggd brytare är ett sätt att åstadkomma indikeringen, en tillförlitlig sådan, men som jag skrev ovan drar det ju med sig en del jobb i form av längsborrning i dörr & karmöverföring. Jag hade nog gått på en microbrytare i slutblecket istället. Helst om man kan hitta det som en färdigbyggd produkt, eller medelst en tripp förbi exv. elfa.

Jag har hållit mig till Assa Abloy helt enkelt för att jag då fattar vad jag får, har tillgång till support, och för att jag tror de gör bra produkter. Jag har därför ingen vettig erfarenhet av andra märken, men jag känner några som haft ett Kaba motorslutbleck i flera decennier, och det verkar mest tuffa och gå, och det finns säkert många andra som gör bra lås.

Det är inte helt lätt att hitta dessa produkter till bra pris, ibland dyker det upp något på blocket, och något "kap" (allt är relativt) går nog att göra. Men det är samtidigt svårt att avgöra hur vettigt det är att köpa något som kanske redan gjort en "livstid" i en tidigare dörr (jag har något gammal abloy-lik liggandes som sådär efter köpet kanske inte kändes helt 100, speciellt som det visade sig sakna en fungerande styrenhet, något som verkar omöjligt att hitta i efterhand, läropengar helt enkelt...).

Jag har också tittat på exv. tyska ebay, men jag tror inte de håller samma mått på kistor (ser inte ut så på bilder och jag vill minnas att det ser lite annorlunda ut när man är nere på kontinenten).

Det bästa är väl att bli kompis med en låssmed så man kan få loss det för grossistpriser (vet dock inte om detta är en högmarginalprodukt), blir ju inte gratis, men då får man nytt och så billigt som det går känns det som. Vissa av mina produkter kommer via en larminstallatör som jag känner på omvägar.

Jag försöker undvika att tänka allt för mycket på hur mycket jag lagt på mina prylar men en bit över 20K är det nog. Då har jag prylar till 4-5 dörrar, (i dagsläget används två men vi ska bygga ut inom kort) en del med ganska enkla lås dock. En stor del av detta är själva inpasseringssystemet (nästa inlägg i serien ska handla om det), som jag förvisso fick oförskämt billigt relativt listpris, men det var fortfarande en sudd, här inte perfekt koll på marknaden men här borde det gå att spara lite pengar... Man ska uppenbart tycka det är kul för att det ska vara värt det.

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.