ullberg
Jag har har vid flertalet tillfällen utlovat en beskrivning av det inpasseringssystem jag använder hemma, och det tänkte jag göra i denna tråd. Tråden kommer framförallt att beskriva mitt system, men i den mån jag har kunskap utöver mitt system kommer jag försöka täcka in det också. Redan nu vill jag dock göra klart att jag inte jobbar med detta utan enbart är en entusiastisk användare, så se mig inte som en expert, vi har väl ett par låssmeder här på BH och min förhoppning är att de rättar mig om jag säger helt tokiga saker. Så: ev. kopiering av min setup görs på eget ansvar, och se denna tråd som en källa till information, inte den enda / bästa.

Jag hade tänkt göra min beskrivning i form av ett antal inlägg, där var och ett handlar ett delområde. Jag tar gärna emot frågor, önskemål om förtydliganden, och också förslag på delområden som jag kanske inte tänkt på, skriv bara i tråden. Tanken är egentligen att varje inlägg ska bli ganska kort, och att era frågor ska driva tråden, men om jag känner mig rätt kommer det nog bli ganska långa inlägg. Följande delområden har jag initialt tänkt mig:

- Begrepp
- Mitt system, en översikt
- Behovsanalys
- Vad får man göra
- Låsning
- Inpassering
- Installation
- Larm och annan styrning
- Kostnader (vet inte om jag kommer orka ta upp denna punkt, mentalt jobbigt ;) och kanske bakar jag in det i ovanstående)

alla delområden är inte nedskrivna ännu, så det kommer ta ett tag innan alla information ligger på bordet, ni får ha tålamod helt enkelt…

Tanken är också att jag ska försöka använda ganska många bilder från min installation, men har jag missat något ni vill "se" får ni väl säga till.
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Not: efter att ha börjat på denna lista känner jag att det blir ganska förvirrat, nu har jag redan gjort den och då postar jag den, men se detta mest som en referens när ni inte fattar vad jag skriver (som om detta skulle hjälpa...)

Jag tänkte det var bra att inleda med att reda ut lite begrepp jag kommer använda mig av i följande inlägg. Jag tror jag är hyggligt synkad med branschsstandard, men om det är något ord jag använder fel kan det ju vara bra att veta vad jag menar.

Denna post kan mycket väl komma att uppdateras eftersom, och om det är något som är oklart så får ni hojta till så ska jag försöka förklara bättre / komplettera listan.

Låsssytem - med detta avser jag helheten, det kompletta system som behövs för att jag ska komma in hemma, i stort sett är detta kombinationen av ett inpasseringssystem och ett eller flera motorlås / eltryckeslås / elslutbleck (se nedan). Detta kanske inte är en vedertagen term, ni experter får gärna säga till om

Inpasseringssystem - det system som säkerställer att enbart rätt personer har tillträde till lokalerna, koddosor, kort / beröringsfri läsare mm. ingår i detta. Egentligen kanske man kan säga att nyckel och cylinder är den enklaste formen (en som jag då inte använder annat än i nödfall)

Motorlås - en låskista som medelst motor sköter låsningen, typiskt genom att skjuta ut regelkolven elektromekaniskt

Eltryckeslås - en låskista där trycket (handtaget) på ett eller annat sätt spärras. Ibland finns detta som en extrafunktion i ett motorlås, men då kallar jag det fortfarande för motorlås

Elslutbleck - ett slutbleck som kan öppnas elektriskt, antingen genom att skjuta upp ett stålbleck (ung. motsvarigheten till motorlås) eller genom att vika undan (ung. motsvarigheten till ett eltryckeslås). Elslutbleck kombineras typiskt med en helt vanlig låskista (jag har aldrig sett något annat) och låsningen sker istället "i karmen"

beröringsfri läsare - (RFID-läsare) en form av kortläsare där man håller upp ett kort framför läsaren istället för att dra ett magnetkort

Regelkolv - den fyrkantiga kolven på ett lås, typiskt den som nyckeln (samt motorn i ett motorlås) påverkar

Fallkolv - Den triangelformade kolven på ett lås, typiskt den som trycket påverkar

Låskista - den delen av låset som sitter i dörren, exkluderar cylindrar och trycken.
 
ullberg
Så vad är det då jag har för att sköta inpasseringen i mitt hem? Kort sagt är det en kombination av ett ganska kraftfullt inpasseringssystem (egentligen klart mer avancerat än vad som är rimligt för en villa) och elektrisk låsning i form av ett motorlås och ett eltryckeslås. På lager finns också ett par slutbleck och något extra motorlås (vi ska bygga till inom en överskådlig framtid). Men kanske ska vi börja med en:

Bakgrund
Jag är allmänt teknikintresserad, och för den delen också intresserad av att bygga, så jag är nog rätt rejält insnöad när det gäller sånt här. Dessutom har jag ett hemautomationsssytem (i mitt fall ett KNX-system, men det ska jag försöka hålla utanför denna tråd), så att låta låsningen ske på vanligt sätt var nog aldrig tänkbart, även om jag försökte hålla emot mina drifter, primärt av ekonomiska och tidsmässiga skäl, men så insåg jag ju att detta är en av få hobbys jag har, så snöbollen började rulla för några år sedan.

Användarperspektivet
Ett genomgående mål är att det ska vara så enkelt som möjligt ur användarperspektivet, alla förändringar måste vara till det bättre, annars lär jag inte få fortsätta speciellt länge för min fru.

Det man ser som är annorlunda hos oss är att det sitter en dosa bredvid ytterdörren, precis en sådan som sitter i många offentliga lokaler / arbetsplatser, i vårt fall en beröringsfri läsare, PP500EM från Bewator (köpta av Siemens och kanske är det detta som är märket nuförtiden men jag kommer kalla dem Bewator).
IMG_3078.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man öppna håller man upp sin bricka/tagg framför läsaren, det surrar till (motorlåset) eller klickar (eltryckeslåset) och dörren är öppen:
IMG_3079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan ställa det så att man öppnar med kod, eller kort + kod, men vi kör i dagsläget med bara kort (tagg). På insidan finns det en uppställningsknapp, i vårt fall är det en del av hemautomationssystemet, men egentligen behövs bara en vanlig strömbrytare. Man kan också öppna med vred på insidan (vi har istället en cylinder där det alltid sitter en nyckel i, vi tar bara bort den vid längre resor) och om man vill även med nyckel på utsidan (vilket vi aldrig gör, men som en backup om allt slutar funka, något som aldrig hänt ännu)

Prylarna
Jag avvaktar med att beskriva detaljerna och listar egentligen bara vad vi har

Dörr 1 (bilder ovan):

  • Inpassering: Bewator PP500EM + dörrcentral DC22
  • Motorlås: Abloy 8154 + styrenhet (ska snart bytas ut mot ett ASSA 810C-50 som jag just skaffat)
  • Karmöverföring: EA281

Dörr 2:
IMG_3094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Inpassering: Bewator PP500EM + dörrcentral DC22 (nej inte flygplanet)
  • Eltryckeslås: ASSA EL580
  • Karmöverföring: EA281

Inpasseringsssytem & Övrigt:
E11SR35I.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


  • Bewator Entro, senaste eller åtminstone ganska ny version (mjukvara, ingen bild)
  • Undercentral SR35i
  • Strömförsörjning & Batteribackup ViP-någonting (bilden visar en DC22:a också)

Detta system kommer vi kunna utöka mer fler dörrar med vår setup kan vi ha maximalt 8 stycken individuellt styrda dörrar, sen måste vi köpa ytterligare en undercentral, vilket är ganska dyrt (trist kostnad i alla fall) men inte svårt.

Att leva med
Jag ska villigt erkänna att det har tagit en hel del tid i anspråk att få rullandes (inte speciellt svårt men många moment), och nyttorna är ju inte jättestora. Visst, kanske tycker man det är coolt, men i övrigt, ja vi håller upp en bricka framför dörren istället för att vrida på en nyckel, that's it, tja och att vi tack vare hemautomationen kan se på distans om vi kommit ihåg att låsa, samt låsa om vi glömt det (låt mig återkomma till en del mer subtila nyttor senare).

Omvänt kan man ju också säga att det funkar utmärkt, inga problem med systemet som sådant. Vi hade en period förra hösten då vår nätägare hade stora problem med elförsörjningen, väldigt många halvtimmeslånga strömavbrott, ett tag var det flera varje vecka. Då tog det inte lång tid innan jag rotade fram batteribackupen, bild ovan, som jag ändå hade skaffat (hade en enklare trafo tidigare) sen den blev monterad har vi inte haft något strul (och strömavbrotten var de enda vi haft tidigare). Så batteribackup är att rekommendera, har inte räknat på vilken driftstid vår kan leverera, men den verkar vara fullt tillräcklig, ett par timmar med tiotalet öppningar är det i alla fall.

Handhavandet är det heller inga problem med, svärmor (som aldrig använt denna form av beröringsfria läsare tidigare) har inga problem att ta sig in och mata katten när vi är bortresta.
 
ullberg
Som ni märker går det där med korta inlägg väldigt bra... hoppas någon har nytta av allt jag skriver...
 
Om jag slår sönder kortläsaren kommer jag då åt två tåtar som jag genom att lägga ihop får låset att öppnas?
 
ullberg
mlkjhr skrev:
Om jag slår sönder kortläsaren kommer jag då åt två tåtar som jag genom att lägga ihop får låset att öppnas?
Det korta svaret är nej, men jag återkommer med lite mer detaljer i en senare del (inpassering)
 
Får man ställa en i sammanhanget väldigt enkel fråga utan att störa ditt arbete? Går i larm och automationstankar och en sak jag vill göra är att via mobilen se om dörren är låst. Låsa kan jag göra med nyckel (men jag tänker ändå läsa denna tråd med intresse) men jag vill väldigt gärna slippa gå ur bilen varannan gång jag åker hemifrån för att kolla om dörren är låst.

Tekniken efter låset förstår jag, men hur kan man trigga ett lås-event med en vanlig Assa 2002 låskista? Eller måste man byta lås? Vill göra detta även på altandörrar.
 
ullberg
MathiasS skrev:
Får man ställa en i sammanhanget väldigt enkel fråga utan att störa ditt arbete? Går i larm och automationstankar och en sak jag vill göra är att via mobilen se om dörren är låst. Låsa kan jag göra med nyckel (men jag tänker ändå läsa denna tråd med intresse) men jag vill väldigt gärna slippa gå ur bilen varannan gång jag åker hemifrån för att kolla om dörren är låst.

Tekniken efter låset förstår jag, men hur kan man trigga ett lås-event med en vanlig Assa 2002 låskista? Eller måste man byta lås? Vill göra detta även på altandörrar.
Frågor är alltid trevligt! Såvitt jag känner till finns det två sätt att lösa detta:

Det mest "korrekta" är att byta till en annan låskista med inbyggd microbrytare, sådana finns tillgängliga på marknaden, och lär bli det mest driftsäkra alternativet. I mitt huvud måste man dock vara lätt störd för att dra på sig det arbete det medför, borra genom dörren och fräsa in en dörröverföring.

Det andra sättet är att istället sätta en brytare i slutblecket. Jag har ett gammalt slutbleck som har denna funktion och som ser "original" ut (ska se om jag hittar den och kan lägga upp en bild), så man kan nog köpa det. Alternativet är ju att själv modda slutblecket, microbrytare lär ju funka toppen, och den avancerade elektroniktjommen kör väl med någon hall-effektsgivare...

/U
 
En vanlig mikrobrytare infråst i karmen är ju klassikern på att detektera låskolvens position.
 
Hej ullberg, kul inlägg och bra redovisning av vad du gjort med dina erfarenheter av ditt inpasseringssystem.

En sak som jag tycker saknas helt i tråden är tanken på säkerhet och då också eventuella krav på låsningen - vanligtvis från försäkringsbolag. Det är viktigt att komma ihåg att den elektriska låsningen som exempelvis visas ovan i tråden aldrig kan uppfylla kraven på godkänd låsenhet enl SS3522 klass 3.
Saknas det krav så kan du givetvis välja vad du vill(y)
 
Ok. Tack. Alla alternativ är jobbiga såhär i efterhand. Bovallsdörren i teak är inget man sågar i utan väääldigt goda skäl........:)
 
ullberg
sune73 skrev:
Hej ullberg, kul inlägg och bra redovisning av vad du gjort med dina erfarenheter av ditt inpasseringssystem.

En sak som jag tycker saknas helt i tråden är tanken på säkerhet och då också eventuella krav på låsningen - vanligtvis från försäkringsbolag. Det är viktigt att komma ihåg att den elektriska låsningen som exempelvis visas ovan i tråden aldrig kan uppfylla kraven på godkänd låsenhet enl SS3522 klass 3.
Saknas det krav så kan du givetvis välja vad du vill(y)
Kommer under rubriken "vad får man göra" (förhoppningsvis redan i kväll), och det är riktigt att min setup inte är godkänd (enligt SS-EN 14846:2008 utg.1 trodde jag det var när det gäller elektrisk låsning, men du kanske är i branschen och vet bättre), och som tur är behöver inte heller jag det. Men det är sedan förra året möjligt att göra sådana setup:er, men som sagt, jag återkommer.

/U
 
ullberg
MathiasS skrev:
Ok. Tack. Alla alternativ är jobbiga såhär i efterhand. Bovallsdörren i teak är inget man sågar i utan väääldigt goda skäl........:)
Det kostar att ligga på topp ;)

Skämt å sido: Microbrytare i karmen (slutblecket) borde du väl kunna pilla in med maximalt att bryta loss ett par foder och borra lite snett...
 
ullberg
Som jag redan nämnt är nyttorna med ett system likt mitt inte vansinnigt stora, så innan man ger sig in på detta tror jag att man ska göra en ordentlig behovsanalys och ställa det mot kostnaden. Jag varken kan eller bör göra en generell behovsanalys, den får ni göra själva, men saker man kan få av ett låssystem (vissa saker är beroende på lösning, så det måste ni kolla upp) inkluderar:


  • Komma ifrån det mekaniska momentet med en nyckel, exv. cylinder som frusit (händer dock inte om man sköter sin cylinder)
  • Loggning av inpassager (dels att dörren låst, låst upp, öppnats eller stängts, men också vem som låste upp, åtminstone i mitt system)
  • Tappas en "nyckel" (tagg / kort / kod…) bort går den att omedelbart göras obrukbar, och en ny driftsättas
  • Lätt att skapa tillfälliga nycklar till exv. hantverkare.
  • Tidsbegränsad access (kanske ska hantverkaren bara kunna komma in dagtid vardagar)
  • Fjärrövervakning och fjärrmanövrering av låset
  • Tid vid dörren, att fippla med nycklar tar längre tid än att hålla upp en tagg mot läsaren, det handlar ju om väldigt lite tid, men det sker ganska ofta. (tidsvinsten kan dock ätas upp av exv. ett långsamt motorlås)

Ni får gärna fylla på med andra behov som ett låssystem kan lösa, men som ni ser är det inga världsproblem man blir av med, så för att motivera ett system som mitt behöver man nog antingen vara väldigt intresserad eller otroligt glömsk (så att borttappade nycklar är ett reellt problem).

Jag tar inte upp "höjd säkerhet" som en funktion, jag är inte expert men jag tror inte man får förhöjd säkerhet, även om man kräver dubbelsignering (kort + kod). I de flesta fall har man ju fortfarande ett cylinderlås i dörren, så bortsett från att färre nycklar kanske är i omlopp kan man ju fortfarande forcera på det viset, och den elektriska låsningen är bara ytterligare ett sätt för tjuven att komma in.
 
ullberg skrev:
Kommer under rubriken "vad får man göra" (förhoppningsvis redan i kväll), och det är riktigt att min setup inte är godkänd (enligt SS-EN 14846:2008 utg.1 trodde jag det var när det gäller elektrisk låsning, men du kanske är i branschen och vet bättre), och som tur är behöver inte heller jag det. Men det är sedan förra året möjligt att göra sådana setup:er, men som sagt, jag återkommer.

/U
Kul, väntar med spänning på "vad får man göra" :)
SS-EN 14846 omfattar (enkelt uttryckt) endast de elektriska delarna. Detta är också en standard med generellt låga europeiska krav till skillnad från de svenska mekaniska kraven som jag vågar påstå vara tuffast i europa - kanske världen. Tex SS-EN 12209, SS 3522, SS 3079 och TR 29 omfattar endast de mekaniska låshusen och tar inte hänsyn till elektriska lås alls. Det finns idag en "stor" osäkerhet / risk när låsen även kan styras elektriskt. Detta är anledningen till att det idag saknas en "fungerande" svensk standard som omfattar både mekaniska / elektriska låshus.
Det pågår ett arbete med en ny svensk standard och det har pågått under flera år redan.
Om jag får gissa kommer vi få se en ny standard med betydlig lägre krav än dagens svenska och mer anpassad efter europeiska nivåer. Så tanken på att någon varit inne i ditt hus utan att lämnat spår efter sig närmar sig:thumbdown:

Kör hårt ullberg(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.